Artea»Berpizkundea
Manierismoa Florentziar eta Erroman
Andrea del Sartoren eskola
Rafaelek Florentzia utzi eta 1508an Erromara
joan zenenean, Andrea del Satsok (Florentzia,
1486-1530) hartu zuen haren lekua.
Andreak Florentzian ikasi zuen, zilargile lehendabizi
eta Piero di Cosimorekin lanean
ondoren. Hala eta guztiz ere, bere heziketarako
oinarrizkoa izan zen Rafaelen, fray
Bartolomeoren eta Leonardoren lanen azterketa
. Bi bidaia egin zituen Erromara
(151lan eta 1514an) eta bat Veneziara ; Frantziara
ere joan zen, Frantzisko I.aren gortera
(1518-1519). Andrea del Sartok, dena dela,
Florentzian egin zuen lan batez ere.
Florentziako Annunziatako klaustroan
dauden freskoak (1509-1510) eta Scalzitarren
klaustro nikirako (1514-1526) egin zituenak
aurrez aurre jarriz gero, argi ikus daiteke
Andrea del Sartoren pinturak izan zuen bilakaera
. Bilakaera horren lehenengo aldian
Scm Frlrppo Berrizzir ?e rr bizitzaren eszenak
(1510 ing.), kariaren brzitza (1514 ing.) eta
Hadorrna del Sacco (1525) lanak pintatu zituen
. Zenbaiten iritziz, azken horixe da Andrearen
lan nagusia. Bigarren aldian, berriz,
Sanjoanen bizitzaren eszerecrk (1514-1526)
eta Ikustaldia (1524) pintatu ziaren. 1521.. rtean Poggion (Zescn ?ri ordaina) eta San
Salvin (Afaltokia, 1529. urtea arte amaitu ez
zuena) lan egin zuen. Anclrea del Sareok lan
ugari egin zituen, baina kolore finak erabiltzeko
zuen gaitasun berezia lan hauetan
ikusten cla ondoen : Fcnnilrcr Santua (Paris,
Lona-re), Harprert Andre Urria (1517, Florentzia,
Uffizi), Hirutasunaren borroka
(1517-1518, Florentzia, Palazzo Pitti)..Sart
Joseren bizitzaren eszenak (1515-1516, Florentzia,
Palazzo Pitti), Abrzrbanrerr sakrrfizrocr
(1527, tMadril, Prado tMuseoa). Andrearen
lanen artean aipatzekoak dira, bestalde, erretratuak,
eta horien artean Fslarrltar Baren errehatua
(1524, Londres, National Gallerv),
hartu behar da kontuan. Hainbat eta hainbat
marrazki egin zuen, eta baita proiektuA ere
(Ere sirrbolikoarr rul:cNrNcrko kapitain traidoreak
saila. Bargello jauregiaren kanpoaldeko
horma irudietarako). Andrea del Saltoren
lanak orekaz eta harmoniaz heterik
daude, eta formari dagokionez perfektoak
dira : Vasarilc "akatsik gabeko pintorea" zela
esaten zuen. Mugani izan zen belaunaldi gaztearentzat
: Pontormo, Rosso Florentino eta
G. Vasari.
Pontormo
jacopo Carrucci, Porttornto deitua,
1494an jaio zen. Florentziar ikasi zuen Leonardo,
Piero di Cosimo, Mariotto Albertinelli
eta Andrea del Sartoren lantegietan.
1513tik aurrera lantegiak utzi eta bere kasa
hasi zen lanean. Garai horretan pintatu zuen
Leon X.aren atetak Atmunziata elizako atarian
. Florentzian bizi izan zen, eta bidaldi
bat egin zuen Erromara Buonarrotiren maisulanak
ezagutzeko asteoz. Florentzian,
Medicitarren babespeko pintore izan zen.
Vasariren iritziz, artista atsekabetua eta gizon
neurotikoa zen Pontormo.
Pontormok, lehenengo lanetan, Andrea
del Sartoren urratsak jarraitu ziaren batzuetan,
baina garai horretako lan batzuk Andrea
del Sartoren lanen oso bestelakoak dira ; izan
ere, Pontormolc sentiberatasun harrigarriz,
zorrotz eta sofistikatuaz interpretatzen du
Andrea del Sartoren klasizismo orekatua.
Carro delta Zeccarako pinturetan (1514), Snu
dlcrteorerr ospitaleko eszena (Florentzia, Accademia)
lanean eta San Ruffilloren freskoan
Pontormoren estiloa ez da Andrea del Sartorena
bezain zaindua, baina aldi berean harena
baino zehatzagoa da. Santa Maria Nove-
Ilako aita santuaren aretoan (1515) eta
Annunziatako Ikustaldiari (1516), aldiz, Buonarrotirengana
hurbiltzen cla Pontormo.
1518an Pontormoren estiloa zellaro aldatu
zen San Nliguel Visdominiko Ptrcci Erretaula
lanean : espazioa esana egiten du eta lehenengo
planoa betetzen du ; irudiek, berriz,
garaiera hartzen dute ; koadroaren barruko
tentsioa etengabea da, osagaiak erakarri eta
aldaratu egiten baitira aldi berean ; zenbait
irribarre maltzurkeriaren muga-mugan dago.
Garai horretakoak dira Borgherini aretoko
Joseren bizrtzako eszenak (Londres, National
Gallery) eta ;kagoen aclar?a_ion (Florentzia
. Palazzo Pitti). Bien bitartean, Pontormolc
erretratu ugari egin zuen, Andrea del Sarturenak
baino indartsuagoak (Enrakuurcn saskrurr
ardatzek dituela eta ~llusikngrleu, Florentzia
. Uffizi : HarribitvieuzizelJ :arru, Paris,
Louvre) : baina guztietan aipagarriena KosmeZahcnra
da (Florentzia, Cffizi). XV. mendearen
bigarren hamarraldian lortu zuen
Pontormok ospe handiena. Poggioko \-ledicitarren
eneko gangako I ertrurnrio eta Pomvnn
(1512) lanean erretorika klasizistatik
ihes egin eta landako bizitzara itzultzen da.
Ondoren Galluzzoko kartujara erretiratu zenizurritearen beldurrez (1523-1525) eta Nekaldiaren
Fszenak egin zituen Dureroren grabatuetan
inspiratuta. Enrausko cr%aria (Florentzia,
Uffizi) lanean errealismo zuzen eta,
aldi berean, mistizismoz betea sortu zuen ;
hori dela-eta, Greco, Caravaggio eta Zurbaranen
aitzindaritzat hartzen da. Florentziako
Santa Felicitas kaperaren apainketa lanetan
(1525-1528), berriz, Michelangeloren inspirazioa
berreskuratu zuen. Kristo brlobrrzr eramaten
margolanean nadi ederrez osatutako
talde bat agertzen (la, kramatismo aberatsarekin
; Gizakttrtdecrn, berriz, barrokoaren
aun-eko irudia ematen du aingeruak. Pontormoren
maisulanen apean aipatzekoa da
Ikerktntclect (Pieve di Carmignano) eta erretratuen
artean, berriz, Gaztetvon (Lucca, Villa
Guinigiko Nazio Museoa) eta Alabardcrrrcr
(New York, Friclc Coll.). 1530. urtetik
aurrera Nlichelangelo irnitaat besterik ez zuen
egin Pontormok. Hala erakusten clute Carreggi
eta Castelloko freskoak (desagertuak gaur
egun), eta San Lorentzoko korukoak.
Rosso Fiorentino
Giovanni Battista di Iacopok (1495-1540),
Rosso Fiorerttirro deitua. Andrea del Sarrorekin
ikasi zuen eta harekin eta Pontormorekin
batera lan egin zuen Annunziatalo freskoetan
(1517). Haiek bezalaxe, Rosso ere
Dureroren irudietan oinarritu zen. Rossoren
ikuspegi manieristak dinamismo bereziko
bortizkeria goresten du eta gainaldeak era
geometrikoan lantzen ditu ; kubismoaren
absurakzioara era esmaltearen koloreetara
hurbiltzen da zenbaitetan. Horren adibide da
Gta -rrtzetik jaistea (1521, Volterra pinakoteka)
. Pontormoren izen bereko lanarekin alde
handia duena, bai lerroetan bai 1:oloretan.
Rossoren manierismoa ondoen agertzenduen lana Moises eta Jetroren alabak da
(1523-1527), Erroman izan zen garaian pintatu
zuena (Uffizi). 1530ean Frantziara joan
zen eta Fontainebleauko jauregia pintatu
zuen Primaticcio boloniatrarekin ; garai horretakoa
da, adibidez, Santa Ana gehiegizko
espresionismo geometrikoa duena, karikaturaren
hurbilekoa.
Bronzino
Agnolo di Cosimo, il Bronzino deitua,
Florentzian jaio zen 1503an. Pontormoren
dizipulu izan zen. Bronzinoren erlijiozko lanetan
Pontormok hutsari zion beldur bera
atzeman daiteke argi eta garbi, esate baterako
Kristo linboan lanean (Florentzia, Santa
Croce Opera). Bronzinok Florentziako manierismoari
egin zion ekarpen nagusia
erretratu sail handia izan zen. Horietako asko
Medicitarrentzat eginak dira, haien aretoko
pintore izan baitzen. Bronzinok fisonomiaren
zehaztasun guztiak lantzen zituen bere
erretratuetan, baina abstrakzio garbia eta diziplinaz
betea lortzen zuen aldi berean. Bai
Florentzian, bai Florentziatik kanpo, ospe
handia lortu zuen erretratugile gisa. Montefeltroko
Gztrdobaldo (Uffizi) da erretratuak
egiteko zuen teknikaren adibide garbia : ez
du pertsonaiaren barrura sartzen uzten, nahiz
eta xehetasun ugari erakusten dituen.
Gizonezkoen erretratuen artean aipagarriak
dira Ugolrrzo Ilaetelli (Berlin) eta BarYolomeo
Pancratichr (Uffizi). Emakumezkoen erretratuetan
ere pertsonaiaren aldartea ezkutaturikuzten du, kolore gorriak eta urreak erabiltzen
ditu, batez ere emakumezkoen bitxietan,
LucrecraPanciatrcbi-ren erretratuan,
eta batez ere, Toledoko Eleonor-en erretratu
sailean. Azken horietan zehatz-mehatz
erakusten ditu emakumearen arropa dotoreak
.
Erromatar manierismoaren aitzindariak
Giulio Pippi, GrztlioRornano deitua, Erroman
jaio zen 1492an. Arkitektoa, dekoratzailea
eta pintorea izan zen. Rafaelen dizipulu
kuttuna izan zen, eta baita haren
laguntzaile ere zenbait lanetan, besteak beste
Frantzisko I.aren Familia Santua izenekoan
(Paris, Louvre). 1915. urtetik aurrera
Vatikanoko Loggietako freskoetan parte hartu
zuen. Rafael hil zenean, Giuliok lehen mailako
lekua izan zuen Vatikanoko Konstantinoren
Aretoko freskoak egiten : Miluio zubiko
gudzta, Leonardoren Arzghiar?i ko
guduan inspiratua, eta Konstantinoren oparia,
Rafael maisuaren Sutea eta Heliodoro
tenplutik jaurtia lanetan oinarritua. Rafaelen
kezka eta Michelangeloren handitasunaren
dinamikotasuna biltzen zituen bere lanetan.
Parte hartu zuen, bestalde, Hirugarren Aretoko
Botigoko sutea freskoa pintatzen. 1524an
Mantisara joan zen bizitzera eta Gonzaga familiarentzat
aritu zen han lanean ; arkitektura
eta dekorazio lanak egin zituen batez ere.
Arkitektura lan haiek inguru ezin hobea izanziren bere freskoetarako, Tearen jauregian
esate baterako.
Sebastiano di Pio~ Venezian bizi eta
lan egin zuen 1508-1511 urte bitartean, eta
ondoren, Erromara joan zen. Agostino Chigi
izan zuen babesle, eta Farnesinan eta San
Pietro Montorion lan egin zuen (1515-1524).
Lehenengo pintura ikasketak Giovanni Bellinirekin
egin zituen, eta argi antzeman daiteke
haren eragina Andre Maria Haurrarekin
eta bi santu (1504-1505, Venezia) lanean.
Garai horretakoak ditu Veneziako San Bartolomeoko
organoaren ateleihoak (1508 ing.),
Saloenonen Epaiketa (1508-1509, amaitu gabea)
eta Veneziako San Giovanni Crisostomoko
aldareko taula (1510). 1511n, Erroman
zela, fresko bat egin zuen Farnesinako areto
baterako. Hurrengo urteetan Michelangeloren
lanera hurbildu zen, eta hark egin zizkion
zenbait lanetarako prestakuntza lanak :
Lazaroren berpiztea (1517-1520, Londres
National Gallery). Erromako egonaldiko lan
nagusiak, erlijiotasun zorrotza eta mindua
ezaugarri dituztenak, hauek dira: Pietatea
(1516, Viterboko Museo Zibikoa), San Pietro
in Montorioko Borgherini kaperaren dekorazioa
(1515-1524), Zigor7-aldia (1525, Vitervoko
Museoa), Kristo Gurutzea soineann daramala
(gai honen inguman bertsio bat baino
gehiago egin zuen). Aipatzekoak ditu, bestalde,
erretratuak : Artzaina flatttar ?ekin
(Bowood Castle, Wilshire, Landsdowneko
markesaren bilduma), Sattlr kardinalaren
Erretratua (Washington, National Gallery),
Clemente VII.a (1526, Napoli).