Artea»Berpizkundea
Berpizkundeko pintura Frantzian
Frantziako Berpizkundeko pinturaren ezaugarri aipagarriena erretratugintza izan zen.
Izan ere, XV mende amaieran hasi zen erretratua bere horretan lantzen, pintura jenero
gisa, eta XVI. mendean aurrera egin zuen joera horrek. Erregearen eta haren senideen
erretratuak egin ziren batez ere, baina noble eta pertsonaia ezagun askok ere
zeinek bere erretratua eskatzen zuenez, artista asko espezializatu egin zen erretratugintzan
. Azpimarratzekoa da jenero hau landu zuten margolariak frantsesak, holandarrak
edo flandriarrak izan zirela gehienbat, eta ez italiarrak. Hala ere, erretratuetan ere
antzematen da italiar artearen eragina, eta, alde horretatik, errealitatea zorrotz irudikatzeko
joera eta lerroen fintasuna bateratu ziren.
Esan bezala, garai hartako pinturan erretratua izan zen gehien landu zen jeneroa,
baina ez zen bakarra izan. Frantziako Berpizkundeko margolaritzan, erretratugileez gainera,
aipagarria izan zen "alegien pintura" landu zuen artista taldea, eta horretan italiarrak
izan ziren maisu, Fontainebleauko eskolan bilduak batez ere.
Fontainebleauko eskola
Frantziako margolaritzan Frantzisko La
erregearen agintaldian hasi zen nabarnnentzen
Italiako Berpizkundeko artearen eragina
. Frantzisko Lak, Pavialco hondamenaren
eta irainaren ondoren, Italiako eta
Europako gune itzaltsuenekin lehian aritzeko
gaitasuna izango zuen gorte bat osatu
nahi izan zuen, mendeku gisa, eta Fontainebleauko
gaztelua aukeratu zuen gorte
hori osatzeko. Gorte berriaren gune nagusi
izan behar zuen gaztelua apaintzera italiar
artistak deiei zituen, eta, han egin ziren margolan
bikainei esker, Fontainebleauk emanzion izena, hain zuzen, Frantziako Berpizkundeko
margolaritzaren joera nagusia izan
zenari. Eskola honetako margolariek gai
mitologikoak eta alegoria ilunak irudikatu
zituzten batez ere, eta estiloari dagokionez
manierismoaren eragina nabarmentzen da
haien lanetan. Irudi biluziak eta forma luze,
bihurgunetsu elkarri lotuak ugariak dira
Fontainebleauko margolarien obretan.
Fontainebleauko eskolako margolari nagusia
Rosso Fiorentino (Florentzia, 1495
- Fontainebleau, 1540) izan zen. Italian Andrea
del Sarroren lantegian jardun zuen, eta
manierismoari jarraitu zion oro har Italian
egindako lanetan. Garai hartako lan aipagarriena Gttrartzetik jaistea da. 1530ean Parisa
aldatu zen, eta Frantzisko Laren margolari
ofizial izendapena larru zuelarik, Fontainebleaun
hasi zen lanean. Lan bikaina egin zuen
han: freskoa, estukoa eta tailugintza landu
zuten taldeen zuzendari izan zen, eta urte
gutxian lantegi bikaina osani zuen ; horrez
gainera FIcnztziskoLareagalerra ( 1533 ing.-
1540) margotu zuen, besteak beste. Galeria
horretan hamabi fresko egin zituen ; irudi
dotoreak dira, estukozko markoez hornituak,
eta antolaketa konplexua dute.
Rosso hil ondoren Francesco Primaticciok
(Bolonia, 1504 - Paris, 1570) hartu zuen
Fontainebleauko lanen ardura. Niccolo
dell'Abaterekin batera (1552az gero) Rosso
Fiorentinok hasitako lanari jarraitu zion eta
kultura artistiko herria osatu zuten, forma
dotore, Berpizkundeko osagai eta antzinateko
ezaugarriez hornitua. Primaticcioren lan
gehienak, ordea, galclu egin dira ; rllcrdanie
d Etampeserz gelan ikus daitezke haren zenbait
apaingarri, estukoa eta margoa bateratuz
eginak. Frantzisko Iaren galerian alegoria
moralak protagonismoa zuen bezala,
Primaticcioren margoetan mundu atseginzaleagoa
azaltzen da, emalaunezkoen irudien
bidez adierazia nagusiki.
Primaticciorekin batera lan egin zuen,
esan bezala, Fontainebleauko beste nnargolari
ospetsu batek, Niccolo dell'Abatek (Modena,
1509 ing. - ?, 1571). Italian lanean jardun
ondoren Fontainebleaura iritsi zenean
gazteluko areto aipagarrienetakoak (Ulisesen
aretoa eta Dantza aretoa) ari ziren apaintzen,
eta haietan jardun zen bera ere. Primaticciok
harturiko bideari jarraitu zion
dell'Abatek ere, baina bere lanetan erakutsi
zuen askoz ere urrunago iristeko gaitasuna
bazuela, adibidez paisaje margolaritzan. Herrixka
eta pertsonaia finak eta antzinateko
eraikinak ir2idikatu zituen, eta izaera irreal
eta poetikoa eroan zien bere obrei.
Fontainebleauko eskolaren estiloan eragina
izan zuten orobat Frantziako gortean
bizi izan ziren beste artista italiar batzuek,
adibidez Benvenuto Cellinik, Vignolak eta
Serliok. Baina Fontainebleauko estiloa zabaltzen
berebiziko garrantzia izan zuten grabatzaileek,
Fanrlizzi. Mignon, BoS vin eta Milanek
esaterako. Izan ere, margolaritzan ez
ezik, artearen gainerako alorretan ere arrakasta
handia izan zuen ikonografia eta apaingarri
errepertorioa osatu zuten, Rosso Fiorentinoren
eta Primaticcioren lanetan oinarriturik.
Erretratugileak
Berpizkundean gizakiarekiko arreta nagusitu
ahala, zabalduz joan zen erretretatugintzarako
zaletasuna, eta jenero horretan
Jean eta Francois Clouet aita-semeak izan
ziren maisu nagusiak.
Jean Clouet (Brusela, 1485 ing.- Paris,
1540 ing.) miniaturagile eta gargolari lanetan aritu zen, haina erretratugintzak eman
zion ospea ; Frantzisko Lak gorteko margolari
izendatu zuen 1523an. Pastel margoez
egindako erretratu txikiekin (Chantillyko
kondearen museoko 125 marrazkiak, 1536
eta 1540 bitartean gorte frantseseko hainbat
pertsonaiari egindako en-etraRtak hain zuzen)
Frantzian arrakasta handia lortu zuen genero
bat sortu zuen, baina azpimarratzekoak
dira, halaber, olio pintura erabiliz egindako
erretratuak (Fr-aut7rsko La, Louvre). Bere
erretratu aipagarrienetakoa GuillaumeBndk
humanistarena da (1535 ing., Metropolitan
P-Iuseurn, Ne\v York). Oro har, lerro zehatzeko
irudiak dira Jean Clouetenak, hiru tonutan
egindakoak batez ere, eta flandriar
artisten eragina eta Fontainebleauko artista
manieristak gogorazten dituzten zenbait ñabardura
ageri dira haren lanetan. Fisionomia
azterketa bikainak egin ziaten. Gorputz erdiko
erretratuak egiten ziaten gehienbat ; argi
erregularrak argituak dira, eta eskuak aurrealdean
agertzen dira gehienetan.
Francois Clouet (Tours, 1510 - Paris,
1572), janet deitua, margolari eta marrazkilaria
izan zen. Aita hil ondoren gorteko margolari
izendatu zuten eta ospe handia lortu
zuen, erretratuekin ez ezik, koadro historiko
eta mitologikoekin ere. Gorteko margolari
zelarik Frantzisko Laren hileta mozorroa eta
Enrike Ilarena egin zinten beste zenbait lanen
artean. Historiari eta mitologiari buruzko
lanak Fontainebleauko eskolaren estilo manieristarijarraituz egin zituen (Diana bainuan,
Dama bat bainuan, etab.). Marrazkigintzari
dagokionez, arkatzez egindako hiru
tonu leuneko irudiak dira nabarmentzekoak ;
aitaren irakaspenak adierazi ziaten marrazki
horietan, eta arreta berezia eskaini zion xehetasun
dotoreen eta ezaugarri psikologikoen
adierazpenari. Baina aitak baino pintura
konplexu eta aberatsagoa landu zuen
Francoisek, besteak beste a--- italiar, tlandriar
eta alemaniarraren eragina nabarnnentzen
cluena ; bestalde, hark baino teknika landuagoa
zuen eta fisionomiaren azterketa
baztertu gabe, arreta hancliagoz lanclu zituen
xehetasunak. Lan aipagarriak dian, besteak
beste, PierreQutberen erretratua (1562 ; Louvie)
eta Alarrtjerrngo mariskala (1528 ing.),
ladame dEtarnpes (1545 ing.), Austriako
Isabel (1571 ing. ; Louvre), jantziekiko eta
izakerarekiko kezka agertzen cluena, eta
D/ediciko Katalinarentzat dominetan eta otoitz
liburuetan egindako miniaturazko erretratu
sail bat. Bestalde, erretratatutako pertsonaia
zutik agertzen den erretraat mota asmaau
zuen ; aipagarriak dira aclibidez Henrike Ma
(Uffizi) eta I~arlosLl.a (Kunsthistorisches Nfuseum,
Viena) erretratuak,
Francois Cloueten garaian ospea lortu
zuen orobat Corneille Lyongoak. Haren bizitzari
buruzko herri askorik ez dagoen arren,
ftandriarra zen seguru aski, eta 1551n erregearen
gortean ari zen margolari gisa lanean.
Bere lanak zehatz-mehatz zeintzuk direnezagutzea ere zaila da, baina oro llar gorputz
erdiko erretratuak egin ziaten ; ez zituen eskuak
irudikatzen eta arreta bereziz landu zituen
aurpegiak. Aipagarriak dittt Cleiuent
Alarot (Louvre) eta Damak (Conde eta Louvre
museoetan), zeinetan nabarmentzen baita
xehetasunekiko kezka eta baliabide urritasuna
; ezaugarri horiei: direla-eta, flandriar
margolaritzarekin loaz izan da bere obra.