Artea»Berpizkundea
Berpizkundearen zabalkundea : Alemaniako pintura I
Italiaz kanpoko lurraldeetan, Flandriako joerei jarraitu zieten artistek 1500. urte ingurua arte. Garai horretan, ordea, Italiako artearen eragina hedatzen hasi zen, nahiz eta azken gotikoan gertatu zen bezala, iparraldeko herrietan Berpizkundeko arteak joera desberdinak bateratu zituen eta hainbat iturritatik eta hainbat lurraldetako artetik (Lonbardia, Venezia, Florentzia, Erroma) edan zuen. XVI. mendean zehar gainebehera etorri ziren antzinako balioak germaniar munduan, enperadorearen aginteari aurre egin zitzaion, Erromaren agintea murriztu zen, katoliko eta erreformazaleen artean liskarrak sortu ziren, etab. ; eta gizarteko gatazkaz gainera, artean ere halako «estiloen gerra» bat sortu zen, Italiako eragina hedatzen hasi zenean azken gotikoko artearen eta Berpizkundekoaren artean. «Gerra» hark XVII. mende hasiera arte iraun zuen eta Alemanian izan zen bereziki nabarmena ; gerra horren ondorioz azken gotikoko Pacher eta Schongauer alemaniar ospetsuen lekua hartu zuten, besteak beste, Durerok eta Griinewaldek.
Durero
Albrecht Durero (Nurenberg, 1471- Nurenberg,
1528) Berpizkundeko artista alemaniar
handiena izan zen. Flandriako azken
gotikoko artistatzat hartua da, eta aldi berean
Alpeen iparraldeko lehen artista modernotzat
. Maisutasun handiz batu zituen
Berpizkundeko printzipioak, Herbehereetakoak
eta Rhin inguruko eragina zuen hizkera
plastiko oso landu bat. Pintore eta grabatzaile
gisa nabarmendu zen batez ere.
Erlijio lanak, erretaulak, erretratuak etab. egin
zituen, eta Berpizkundeko artearen baitan gai
profanoak, mitologikoak eta alegorikoak inidikatu
izana du ezaugarri nagusietako bat.
Gaztaroko ikasketak eta bidaiak
Durero bitxigile gisa hasi zen lanean
aitaren lantegian, eta garrantzi handiko
ikasbidea izan zuen, gerora diseinatzaile eta
grabatzaile gisa nabarmentzeko aukera
eman ziona ; grabatuak izan ziren, hain zuzen,
Dureroren lan aipagarrienetakoak. Bere
lehen obra artistiko handia, Autoerretratua,
1484. urterako osatu zuen. 1486an Wolgemuten
lantegian hasi zen ikasle (xilografiak
egiten batez ere), eta han bereganatu zituen
Herbehereetako artearen ezaugarriak,
Van Eyckenak besteak beste, eta germaniar
tradiziokoak (Pleydenwurff).
1490ean ikasketak utzi eta bidaiatzen
hasi zen, hainbat maisuren laguntzaile gisa.
Bidaia horietan (Suitza, Herbehereak, Alsazia
etab.) hainbat arte joera ezagutu ahal
izan zuen. Garai hartakoak ditu, besteak
beste, zenbait pintura erlijioso eta pergamino
gainean margoturiko autoerretratu bat
(1493, Louvre, Paris).
Italiako lehen bidaia
Bere bidaietan hainbat estilo ezagutu
zituen arren, Italiako arteak hunkitu zuen
bereziki, batez ere Italia erdialdekoak. 1494
inguruan joan zen lehen aldiz Italiara ; bidaia
hark eragin handia izan zuen bere
koadro, marrazki eta grabatuetan. Berpizkundea
Italiako mugimendutzat hartua zen
eta gainerako herrietako artistak, alemaniarrak
esaterako, antzinako arteari loturiko
apaingile soiltzat hartzen ziren. Durerok arte
joera berrien ikerketa sakona egin zuen eta
estetikaren ikusmolde berriak bereganatu
zituen, mendeku gisa edo. Horrela, garai
hartako obra gehienak Italiako arte lanen
egokitzapenak dira, Mantegna, Pollaiuolo,
Bellini eta abarren kopiak, baina italiar artistez
gainera, arreta berezia eskaini zion
Italiako paisajeari eta argiari (WebTscb Prrg,
1495, Ashmolean Museum, Oxoford). Berpizkundeko
izpiritua nola beretu zuen garbien
erakusten duen obra 1495ean jaioterrira
itzuli ondoren margotu zuen
Atrtoerretratua da (1498, Prado, Madril).
Italiako lehen egonaldiaren ondoren iritsi
zuen Durerok heldutasun aroa. Lan ugari
egin zuen, germaniar-flandriar eta italiar
estiloak bateratu zituen eta ikonografian
halako eklektizismo bati heldu zion : erretratu
humanistak, Bibliako gaiak, alegoria
filosofikoak, satirak etab. egin zituen. Nurenbergen,
erretaulez eta erretratuez gainera,
grabatuak egin zituen batez ere ; grabatua
giza gorputzaren lanketara hurbiltzeko
tresna gisa erabili zuen eta proportzioen
teknika landu zuen, Berpizkundeko legeei
jarraituz (Adan eta Eba, 1504). Grabatuen
koadroetan eta marrazkietan baino beranduago
arte antzeman zitzaizkion Azken
Gotikoko ezaugarriak, baina joera gero eta
joera klasizista eta humanistagoa hartu zuen,adibidez, Apokalipsia (1498) hamalau xilografiez
osaturiko sail ikusgarrian eta zazpi
xilografiez osaturiko Pasio handia sailean
(1498 ingurukoa). Arrea Birjinaren bizitza
xilografia sailean eta mende hasierako pinturetan
(AlIterPaumgartne)-, 1498, Magoen
gurtza, 1504, Uffizien galeria) aipagarria da
geometriaren nagusitasuna, espazioarekiko
kezka eta baita xehetasun bitxi edo errealistekikoa
ere ; perspektibaren eta proportzioen
ikerketa bikainak dira. 1500. urte ingurua
izan zen arte gotikoko ezaugarrien
eta Berpizkundekoen arteko etena nabarmentzen
hasi zen garaia ; Berpizkundeko
joera betekoak dira, esaterako, Ostuolt Krelen
erretratua ( 1499, Alte Pinakothek, Munich),
Nurenbergeko aristokraziako zenbait
kideren erretratuak, Gizon gaztearenn erretratua
(1500, Alte Pinakothek, Munich) etab.
Italiako bigarren bidaia eta ondorengo urteak
1505eko udazkenean, artista gisa heldutasun
beteko garaia zuenean eta grabatugile
ezaguna zela ordurako, Italiara joan zen berriro
1507ko negua arte. Aurreko bidaian
bezala, Venezian igaro zuen denbora gehiena.
Belliniren obrak erakarri zuen batez ere,
eta haren eraginez erretratu gozoak, leunak
egin zituen 1505-1507 bitartean ; eskola desberdinek
perspektibaren arazoari zein irtenbide
eman zioten aztertu zuen. Garai hartakoa
aipagarria du, besteak beste Errosarioaren
festa (1506, Pragako museoa) ordu artekobilakaeraren amaiera eta sintesia dena, eta
Adan eta Eba ( 1507, Prado, Madril), formaren
ideal klasikoaren sekretu matematIIcoaren
bilaketaren emaitza bikaina.
Enperadoreen zerbitzuan igarotako urteak eta azken obrak
Italiako bigarren bidaitik itzuleran pinturan
murgildu zen buru-belarri eta matematika
ikasten jardun zen, harik eta 1509an
berriro grabatuak egiten hasi zen arte. Printzipio
klasikoak erabiltzen jarraitu zuen eta
konposizio handiagoak egiten hasi, adibidez
Hamar milen martirioa (1508) eta Hirutaszrnaren
gurtza (1511). 1507-1513 urteen
artean Nekaldia saila osatu zuen,
brontzezko grabatuez, eta 1509 -1511 urteen
artean Nekaldr txikia, zur gaineko grabatua,
egin zuen ; espazio zabalak eta lasaitasuna
dira obra horietan nagusi. 1513-1514
urteetan hiru maisulan egin zituen : Zalduna,
heriotza eta deabrua, Sarz_jeronirrto bere
estudioan eta Malenkonia grabatuak ; aditu
batzuen ustez hirurak batera hartu beharra
dago ; Durerok bere artea gorenera eramateko
asmoz egindako obratzat jotzen dira,
formak eta giroa bikainak eta aberatsak dira,
eta klasikotasunaren perfekzioa ageri dute.
1512. urtean Maximiliano enperadorearentzat
hasi zen Durero lanean, 1519. urtea
arte. Garai hartako artista germaniar ospetsuenekin
batera jardun zen eta 92 xilografia,
karroza bat, Orduen Libururako animalien
akuarelak eta hainbat erretratu, adibidezMaxinrrliano La (1519, Viena), egin zituen
haren zerbitzuan. 1518an Lutero ezagutu
zuen eta asko hunkitu zuen Aita Santuaren
indulgentzien salmenta zela-eta emandako
hitzaldiak.
Maximiliano hil ondoren Herbehereetara
abiatu zen 1520. urtean, haren ondorengo
Karlos V.aren zerbitzura. Anberes, Brugge,
Gante eta abarretan ibili zen, eta garai hartako
pintore nagusien obrak ezagutu ahal
izan zituen (Matsys, Van Orley, Lucas van
Leyden) eta XV. mendeko rnaisuenak orobat
: van der Weyden, van der Goes, van
Eyck. Garai hartako irudietan xehetasunez
beteriko marrazki errealistakoak dira nagusi,
Herbehereetako pintura eskolaren izpirituarekin
lotura handia dutenak, esaterako
Anna Selbdritt-ere erretratuak ( New Yorkeko
Metropolitan Museum) edo Bernhard
von Resten-en erretratuak (Gemaldegalerie,
Dresden).
Urte hartan bertan itzuli zen Nurenbergera,
osasun arazoak zirela eta. Azken urteetan
pintura obra gutxi egin zituen, nahiz
eta badiren garai honetako erretratu
grabatu batzuk ; bereziki interesgarria da
Lau apostoluak deituriko margolana, erreforma
luterotarraren eta erlijio joera berrien
kutsua ageri duena (1526). Lan teorikoak,
zientifikoak eta ilustrazioak egin zituen
batez ere ; obra handi batean bildu nahi
izan zituen bere ikerketa teorikoak (Margolarrgazteentzako
bazka), baina atal batzuk
bakarrik eman ziren argitara, Durero
hil ondoren.
Berpizkundearen zabalkundea : Alemaniako pintura II
Grünewald
Mathias Neithart Gothart, Griinewald
deitua, 1480 inguruan jaio zen, adituen ustez
Wiirzburg-en, eta 1528an hil. Alemaniako
margolari nagusietakoa den arren, haren bizitzari
eta ikasketei buruzko datu gutxi dago,
eta gutxi dira, halaber, haren obrak : lau erretaula
eta koadro eta marrazki batzuk besterik
ez dira gorde. Erlijio gaiak margotu zituen
batez ere; haien bidez adierazi zuen
hobekien Erdi Aro amaierako artearen hizkuntza
formala, poesia dramatikoa eta erlijio
sentimendu sendoa.
Ezin argitu izan da Griinewaldek non
eta norekin ikasi zuen. Lehenengo datu fidagarrien
arabera 1510ean ingeniari hidrauliko
gisa hasi zen lanean Mainz-eko katedralean
. Handik urtebetera Mainzeko
artzapezpikuaren zerbitzuan ari zen lanean.
Urte batzuetan Alberto Brandenburgokoa
kardinalea izan zuen mezenas eta 1526an,
Luteroren erreformaren alde agertu eta nekazarien
borrokaldietan nahastu zela eta,
ihes egin behar izan zuen, Frankftutera lehenik,
eta Hallera ondoren.Bere leleen lan ezaguna Kristo iraindua
irudi monokromoa da (1503 ; Alte Pinakothek,
Munich), argi efektu bizi eta adierazkortasun
handikoak eratzeko zuen trebetasun
apartaren erakusgarria. Zenbait elementutan
Dureroren eragina sumatzen zaio, haren
Apokalipsia sailarena hain zuzen, baina estilo
berezia sortu zuen, Berpizkundeko idealismoaren
eta humanismoaren bestelakoa ;
irudiak distortsionatzen zituen indarra eta tragedia
adierazteko, eta argi-itzal kontraste
handia eta kolore gordinak erabiltzen zituen.
Garbiago ikus daiteke estilo berezi hori Alsaziako
San Antonio Isenbermekoaren komenturako
erretaula (1512-1516, Unterlinden
Museoa, Colmar) maisu lanean ; harekin
iritsi zuen margolari gisa heldutasuna, argiaren
eta kolorearen trataera bllcainarekin.
Sufi7rnenduaren samina adierazteko zuen trebetasuna
nabarmena da, orobat, Gtni,tziltzaketa
(1500-1502) eta, batez ere, Karlsrtrheko
ohola (1523-1525) obretan.
Altdorfer
Albert Altdorfer (1480 ing. -1538 ing.)
Alemaniako pintore ospetsuenetakoa izan
zen, Danubio edo Vienako eskolako margolari
nagusia. Bere bizitzari eta obrari
buruzko datu guni dago. Ratisbonan bizi
izan zen eta hango arkitekto izan zen 1526-
1538 bitartean, nahiz eta ospea enean zioten
jarduerak pintura eta grabatugintza izan
ziren.
Altdorferrek bidaia asko egin zuen, baina
ezin esan daiteke bidaia baiek bere pinturan
eragin handirik izan zutenik, sentsazioen
margorlaria izan baitzen ekintzena baino
gehiago ; oro bar, azken gotikoaren eragina
nabari da bere koadroetan. Erlijio gaiak erabili
zituen batez ere, baina gaiari berari baino
garrantzi gehiago ematen zien ekintzak
eragiten zituen eclo pertsonaiek bizi zituzten
sentipenei. Bera izan zen, bestalde, paisajea
apaingarri soil gisa erabili ordez, elementu
independente gisa erabili zuen
lehenengoetakoa ; gaiak anekdota gisa agertzen
zituen ia, eta paisajeak zuen nagusitasuna
. Obra txikietan, San Jorge eta herensugea
(Munich) lanean esaterako, izadi bizi,
basa eta misteriotsua margotu zuen. Obra
handi batzuetan Dureroren eragina nabarizaio, baina batez ere espazioaren egituraketa
konplenia, arkitektura bikaina dira aipagarriak,
besteak beste Susana bainuan (1526)
koadroan. Alexandroren gudua maisu lanean
(1528) milaka irudirekin nahastu zuen
Sorkuntzako lehen egunari erreferentzia
egiten zion ikuspegi fantastikoa, izadiko
elementuei emanez protagonismoa.
Baina koadro hura margotu ondoren,
aldatu egin zen Altdorferren estiloa. Giza
irudia lantzen hasi zen, ironia handiz gehienetan
. Hala, 1525etik aurrerako lanetan
agertzen da joera hori, gizakiaren grina sakonenak
adierazteko aukera ematen zioten
gaien bidez. Azken garaiko obrarik aipagarriena
Lot eta bere alabak da (1537, Kunsthistorisches
Museum, Viena).
Cranach
Lucas Cranach (Kronach, 1472-Weinlar,
1553), Berpizkundeko alemaniar margolari
nagusietakoa izan zen. Obra asko egin zuen,
koadroak, grabatuak eta irudi apaingarriak,
baina azpimarratzekoak dina, batez ere, erretaulak,
erretratuak eta emakumezkoen irudiak
.
Cranach aitaren lantegian hasi zen lanean,
grabatzaile eta margolari gisa. XV.. endearen amaieran, Maximiliano I.aren
babesa lorturik, Vienara joan zen ; han izan
zituen humanistekiko lehen harremanak.
1505ean Wittenbergen hartu zuen bizitokia,
Federiko Azkarra Saxoniako hautesleak
deituta, eta han bizi izan zen 1550 arte ; Saxoniako
dukeen zerbitzuan jardun zuen harrezkero
. Wittenbergen Lutero ezagutu eta
haren adiskide egin zen ; haren liburuak
apaintzeko irudiak eta erreformazaleen erretratuak
(Lutero, Katherina von Bora...) egin
zituen, eta baita eliza luterotarretarako erretaulak
eta irudiak ere. Margolaritzaz gainera,
politikan eta negozioetan ere jardun
zuen, eta azkenean bere semeen esku utzi
behar izan zuen lantegia, eskaera guztiei
ezin erantzunik.
Cranachek Danubioko edo Vienako eskolako
maisuekin ikasi zuen, eta horrek
errealitatearen ikuspegi itxuraz lasaia eman
zion; bere pintura ez da Durerorena eta
Grunewaldena bezain sakona, haina zalantzarik
gabe, haiena baino gozoagoa da.
Hasierako lanetan paisajeak du nagusitasuna
; irudiak paisajean galtzen direla dirudi,
Atsedena Egiptoko ibesaldran (1504)
koadroan ikus daitekeen bezala. Vienan
eginak dira orobat Joban Stepbatt Reussen
erretratua (1503) eta. Jobannes Cusprnranen
erretratua (1502-1503), eta horietan
ere garrantzi handia dute paisajeak eta
kolore beroek. Baina obra askotan paisajearen
lasaitasuna itxurazkoa da soilik ; izanere, Nekaldiari edo santuen bizitzari
buruzko koadroetan batez ere, nabarmenak
dira tentsioa eta indarra, eta gai da
dramatismo betera iritsi gabe formen erritmoa,
konposizioa eta kromatismoa distortsionatzeko
. Oreka horren erakusgarria da
Gurutzrltzaketa handia (1503, Alte Pinakothek,
Munich) maisu lana, obra oso bizia,
konposizio bikainekoa.
Baina Wittenbergen egindako obretan
izpiritu poetikoa nagusitzen zaio patetismoari
eta espresionismoari, batez ere
1509an Hebehereetara egin zuen bidaiaren
ondorengo koadroetan. Kolore hotzagoak
eta espazio geometrikoagoak
(Torgazrko erretaula, 1509) erabili zituen,
eta gai mitologikoak eta antzinako historiakoak
irudikatu zituen. Gai horietan
emakumearen gorputzari eman zion protagonismoa
. Humanismoak maitasun sentsuala
goraipatzen zuen, eta maitale eta
adiskide eder gisa hartzen zituen emakumeak,
eta hori bera egin zuen Cranachek
bere pinturan.Azkenaldiko obretan aipagarriak dituJudrtHolofernesera buratarekin (1530), Ehiza
(1529) eta batez ere erretratuak : Lutero,
Luteroren gurasoak etab.
Holbein
Hans Holbein, Gaztea deitua (Augsburgo,
1497 - Londres, 1543), bere belaunaldiko
alemaniar artista nagusia da. Erretratugile
gisa nabarmendu zen, eta bere obretako
naturalismoak eta irudien errealismoak
eman zion ospea. Koadroez eta erretratuez
gainera beirategiak ere egin zituen, eta orobat
41 grabatuko sail bikaina, Herioren dantza.
Holbeinek bidaia asko egin zuen, baina
Basilean eta Ingalaterran igarotako urteak
dira bere obrari dagokionez aipagarrienak.
1526an Ingalaterrara abiatu zen,
Erasmo humanistaren aholkuz, eta 1532an
han hartu zuen bizilekua. Henrike
VIII.aren zerbitzuan lan egin zuen, erretratugintzan
besteak beste. Baina heldutasuna Ingalaterran izandako garaian eskuratu
bazuen ere, Basileako obrak dira
aberatsenak.
Basilean era askotako lanak egin zituen
: liburuetarako irudiak, erretratuak
(jacob Meyer eta haren emazte Dorotea
Kanneugresser ; 1516 ; Borzifacrus Aruerbacb,
1519), erretaulak, koadroak eta freskoak
. Hurrengo urteetan erlijo konposizioak
egin zituen batez ere, besteak beste,
Kristo brlobiarx (1521-1522), naturalismo
dramatikoaren maisu lana, edo Gersterko
erretaulak (1522). Baina gizakiarenganako
hurbiltasuna bilatzen zuen, eta erlijio gaietan
baino erretratuetan aurkitu zuen
hurbilketa horretarako tresna aproposa.
Azpimarratzekoa da Er •a snao Rotterdanigoaren
erretratua (1523), zeinetan agertzen
baita Holbeinen ekarpen nagusia, erretratu-sinboloarena
alegia. Sinboloak dira,
orobat, Ingalaterran egindako hainbat
erretratutako protagonistak : George Grszerenn
erretratua (1532), eta Enbaxadoreak
(1533).