Artea»Berpizkundea
Lehen Berpizkundea: Bellini, Botticelli, Piero di Cosimo, Ghirlandaio
XV mendearen amaieran eta XVl.aren hasieran, Florentziak jarraitu zuen izaten Italiako
artegune nagusia. Italiako iparraldeari dagokionez, Veneziako errepublikak lotura estuak
zituen Florentziarekin ; ez da harritzekoa beraz hura bihurtu izana, Milango Dukerria
baino areago, Italiako iparraldeko Lehen Berpizkundeko erdigune. Iparraldean oro
har nazioarteko estiloak, margolaritzan bezala eskulturan, mende erdialdea arte jarraitu
zuen, eta arkitekturak estilo gotikoa gorde zuen, baita arau klasikoak zabaldu ondoren
ere. Arkitekturan eta eskulturan ez zen gauza interesgarririk batere egin urteotan.
Margolaritzan berriz, esan bezala, tradizio garrantzitsu bat osatu zen Venezian eta Veneziaren
mendeko lurretan. Hangoak ziren Bellini eta Boticelli, eta haiek Venezian jardun
ziren artean, Florentzian ere aurrera egin zuen margolaritzak, bereziki Piero di Cosimo
eta Ghirlandaioren eskutik.
Giovanni Bellini
Esan den bezala, veneziarra zen Bellini
(1431-1516). Azken koadroetan lortu zuen
heldutasuna ; horren adierazgarri da Sare
Frantzisko estasiari (1480 ing., Frick bilduma)
. Santua oso txikia ikusten da, eta, hala
ere, edertasunaren aurrean ageri duen lilura
mistikoa hain da handia non erabat
erakartzen duen ikuslea. Belliniren inguruak
ez dira Mantegnarenak bezain nabarmenak ;
koloreak bigunagoak dira, eta indartsuagoa
argia. Aldi berean, flandriar maisu handien
ardura bera du Bellinik izadiko xehetasunetan. Flandriarrek ez bezala ordea, badaki
begiralearen eta paisajearen arteko proportzio
espaziala definitzen : lehen planoko
harkaitzak sendoak dira, perspektibaren lege
egoki bati jarraituz.
Veneziako hiriko margolari nagusia zenez
gero, erretaula handi asko egin zuen.
Horietan adierazgarriena azkena cla, rlladorina
eta saritzzak (1505, San Zaccaria eliza).
Ezaugarri nabarmenena, florentziar aurrekarien
ondoan, konposizioaren zabaltasuna ez
ezik, margolanari darion meditaziozko giroa
da, baretasun zoragarria : elkarrekin hizketan
aritu ordez, badirudi pertsonaiek L)arneharreman bat dutela, keinuen erretorika oro
alde batera utzita. Kontraste gogor oro ezabaturik,
oharkabean nahasten dira ia argiak
eta ilunak, eta aberastasun eta sakontasun
berria dute koloreek. Horretan, ondo uztartzen
baititu Masaccioren florentziar handitasuna
eta jan van Eycken iparraldeko barrukotasun
poetikoa, XV. mendeko margolari
nagusien oinordeko gertatzen da Bellini.
Botticelli
Sandro Botticellilc (1445-1510) Florentzian
lan egin zuen beti, Erromara egindako bidaia
batean izan ezik ; bidaia hartan Moisesen
bistona margotu zuen Kapera Sistinoan,
bere garaiko maisu famatuenekin batera.
Botticellik harreman estua izan zuen Medicitarrekin
; lledici zrrkrrlzr deitu zuteneko margolari
gogokoena izan zen, eta Mediciko
Lorenzorentzat margotu zituen bere lan profano
ospetsuenak (Udaberria, Verizzsen jaro-
(za). Baina XV. mendearen bukaeran Florentzian
gertatu ziren gatazkek biziki asaldatu
zuten margolaria ; hala, Lorenzo hil zenean
(1492) eta haren seme Piero egotzi (1494),
erabat desegin zen Botticelli maisu gogokoentzat
hartu zuen mundu hura.
Lehen lanak Filippo Lippiren eraginpean
egin zituen : Madonna Haurrarekin asko
egin zituen, Lippiren ereduari jarraituz. Nolanahi
ere, Botticellirenak askoz arinagoak,
finagoak eta bigunagoak dira. Ondorengoak
dira Botticelliren lan nagusiak, Udaberria
(1478 ing., Uffizi galeria) eta Venzzseri jaiotza
(1484 ing., Uffizi galeria). Udaberria margolanean
antzinako mitoaren interpretazio
guztiz harrigarria egiten du Botticellik. Mundu
klasikoaren ikusmoldeak ez du zerikusirik berrogeita hamar urte lehenago Berpizkundeko
"gurasoek" zutenarekin : haientzat
bazen gizadi berri bat, harmoniazko perspektiba
batetik ikusia, eta, antzinako eraikinak
aztertuz eta neurtuz, haren legeak bilatu nahi
zituzten. Botticelliren unibertso klasikoa, aldiz,
berriz oroitzapen nostalgikoa da, ihesbide
bat. Botticelliren estilo horrek hertusen
jaiotza lanarekin jo zuen gorena, ile
horailean gauzatzen dena bereziki. Botticelli
ezin zen aurrerago joan krisian sartzearen
arrisku gabe ; eta krisia gertatu egin zen. Izan
ere, jende gehienak ez zituen ulertu Botticelliren
obra handiak ; 1494an, Savanarola, erlijio
erreformaren bultzatzaile sutsua, obra
horien kontra hasi zen predikatzen, eta Florentziako
hiria gobernatzen zuen zirkuluaren
"paganismoaren gurtza"ren kontra. Botticelli
bera Savonarolaren jarraitzaile egin
zen, eta esaten da bere koadro "pagano" asko
erre zuela. Azken obrak, Jaiotza mistikoa
(1501, National Gallery, Londres) eta Santa
Zenobiaren brzitzako eszenak (1500-05 ing.,
museo askotan) adibidez, aurrekoen oso
bestelakoak gertatzen dira, kolorearen intentsitate
eta gogortasunean, eta orobat margolanen
helburu moralizatzailean.
Botticellik bere garaikideengan izan zuen
eragina ez zen bere lanak merezi zuenaren
parekoa gertatu. Filippino Lippi ikasle gazteak
bakarrik ulertu zuen Botticelliren estilo
aristokratiko eta zaila. Era berean, ez zituen
batere erakarri XVI. mende hasierako margolariak,
Leonardo da Vincik, Michelangellolc
eta Rafaelek Florentzian abiarazitako
"manera berrietan" interesatuak ordurako.
Botticelli Medicitarren gizarte minoritarioari
lotutako humanismo aristokratikoaren arte
figuratiboetako interpretea izan zen, Guirlandaioren
arte burgesari eta Piero di Cosimoren
errealismo fantastikoari kontrajarriko zitzaionidealismo poetikoaren aitzindari. Luzaroan
ahaztua egon ondoren, XLX. mendearen
amaieran berraurkitu zuten ; orduan sorrarazi
zuen, britainiar artistengan bereziki,
margolari prerrafaelista eta Art Nouveaukoengan,
miresmen izugarri bat.
Piero di Cosimo
Florentziarra zen Piero cli Cosimo (1462-
1521). Cosimoren lanetan, mitologiaren ikusmoldeak
ez du batere zerikusirik Botticellilc
-eta neoplatonikoek- zutenarekin.
Cosimolc, jainko paganoak 'espiritualizatu"
beharrean, lurrera jaisten ditu, eta hezur eta
haragizko izaki bihurtzen.
Berrogeita hamar bat margo egozten
zaizkio Piero di Cosimori ; horietatik, aldareetako
egin ziren hamar bat, eta bezero
pribatuentzako deboziozko koadroak eta
erretratuak dira gainerakoak. Obra horietan
askotariko eraginak ikusten dira, florentziar
pinturak Quatrrocento eta Quinquecenttoren
artean egindako bidearenadierazgarri : Filippino Lippi (Andre MYlarra
baurrnrekrn ; 1480 ing., Stockholmeko erregebilduma) ; Van der Goesen naturalismoa
(Artcl)-elllariarert Ikustaldia; 1480 ing., Washington,
N.G.), Leonardo cla Vincirena geroago,kolorean bereziki (Tedaldi Andre
Maria so)tzezgnrbia, Uffici galeria), Rafael
gaztearen gardentasuna bezero pribatuek
agindutako erlijio lanetan, etab. Hori delaeta,
eklektizismoa leporatu izan zaio, baina
Piero di Cosimok hori guztia fantasia handiz
eta oso modu orijinalean erabiltzen asmatu
zuen. Bere obretan beti antzematen
da gertaera naturalen gustua, eta hortik dator
argiaren azterketa xehea, eta eszena
sakro nahiz profanoen interpretazio errealista,
antiakademikoa. Margolan profanoetan
batez ere, izpiritu fantastikoa, elegiakoa,
bufoia edo patetikoa ageri du, bere garaitiko
florentziar margolarietan ez dagoena : bereziki
argia da hori Eztiaren aurkikuntza
lanean (Worcester Art Museum).
Ghirlandaio
Domenico Bigordi zuen benetako izena
. Florentziarra zen ; 1449an jaio zen, eta
1494an hil. Dirudienez, bere aitarengatik
zetorkion goitizena, zeina urregina zen eta
girlandak egiten zituen nesken orrazkera
apaintzeko. Semea ere urregintzan hasi zen,
baina berehala igaro zen margolaritzara.
Lehen obretan, eklektizismo nabarmena
igartzen zaio ; Florentzian zabaldu ziren joera
guztien esperimentatzaile izan zen. Geroago
Gliirlandaioren gaztaroko lan nagusia San
Gimignanolco bi fresko dira, Santa Finaren
bizitzako eszenak (1475). Fresko horietan
kontagintzarako zuen dohaina ikus daiteke
; bereziki azpimarratzekoa da pertsonaiennolakotasuna agertzeko zuen gaitasuna (hiletara
doazenen jokamoldea, distraituak
batzuk, hunkituak besteak, badira serioak
eta irribarretsuak...). Kualitate horiek zirela-eta,
merkatari eta bankari aberatsen maisu
gogokoena bihurtu zen Guirlandaio. Erroman
ere egon zen (1481), zenbait fresko
egiten, laguntzaile askorekin, Kapera Sistinoan
. Guirlandaiok zenbait fresko sail egin
zuen, besteak heste, Sassetti eta Tornabuoni
familientzat : San Frantziskoren bizitzako
eszertcik, Santa Trinitako Sassettiren kaperan
(1483-1485) eta Andre Mariaren bizitzako
eszenak, Giovanni Tuornabuoni familiarentzat,
Florentzialco Santa Maria
Novella elizako koruan (1486-1490). Obra
hauek guztiz interesgarriak gertatzen dira
XV. mendeko florentziar gizartearen erretratu
direlako : Guirlandaiok bizitza erlijiosoa
eta publikoa nahasten ditu, pertsonaiak
bere garaiko modaren arabera daude jantziak,
eta bere bezeroen hazpegiak dituzte.
Artzainen adorazioa (1485), Santa Trinita
elizako Sassetti kaperako aldarerako
egina, guztiz esanguratsua da Guirlandaioren
obran : bertan agertzen da, aurreneko
aldiz Florentzian, Portinari eta Hugo Van der
Goesen eragina, artzainen errealismo zorrotzean
bereziki.
Guirlandaioren azkeneko obretan ederrena
Zaharra eta bere iloba bide da (1480
ing. Paris, Louvre Museoa). Flandriar erretratuak
bezain delikatua ez den arren, aipagarria
da gainaldeen testuran eta aurpegien
xehetasunetan ipintzen den arreta
zorrotza. Alabaina, iparraldeko margolariek
ez zuten inoiz adierazi Ghirlandaiok bezala
haurraren eta aitonaren artelco harreman
goxoa. Psikologilcoki mintzatuz, argi eta
garbi adierazten du lan honek bere italiar
jatorria.