Artea»Erdi Aroa
Karolingiar artea
Karlomagnok sortutako inperioak ez zuen luze iraun. Haren bilobek hiru erreinutan
banatu zuten inperioa, eta gainera, ez ziren gai izan nork bere lurraldean aginteari eusteko
.Alabaina, sendotasun eta indar handiagoa izan zuen inperioaren garaian abian jarritako
kultura mugimenduak. Orrialde honek berak oso bestelako itxura izango zukeen
Karlomagnoren garaiko kultura loraldia gertatu izan ez balitz, hain zuzen ere, karolingiar
eskuizkribuetako idazkeratik eratorritako hizkietan inprimatuta baitago. Letra horiei,
hala ere, karolingiarrak ez baino "erromatarrak" deitzen zaie gaur egun, eta horrek
ere badu bere azalpena. Karlomagnok abian jarritako kultura erreformaren oinarrizko
alderdietako bat antzinako erromatar literatura biltzea eta kopiatzea izan baitzen. Latindar
idazle klasiko asko eta askoren testu zaharrenak (gorde direnak) karolingiar eskuizkribuetan
daude, duela gutxi arte erromatarrak zirela uste bazen ere. Horra zergatik
deitu zitzaion "erromatarra" letra mota hari.
Klasikoen testuak salbatzeko grina hori, nolanahi ere, beste ahalegin zabalago baten
barruan sartzen zen : antzinako erromatar zibilizazioa berreskuratzea zen azken jomuga,
enperadore titulua barne zela. Karlomagnoren beraren ametsa zen hori, eta harrigarria
da zenbateraino lortu zuen bere erreinuko biztanle erdi barbaroen adimenetan
iragan aintzatsu hartako kultura tradizioak txertatzea. Neurri handi batean, karolingiar
berpizkundea izan zen zelta-germaniar espirituak eta Mediterraneo mundukoak benetan
eta zalantzarik gabe bat egin zuten lehen aldia.
Arkitektura
Arte ederrek garrantzizko papera jokatu zuten hasiera-hasieratik Karlomagnoren kultura egitarauan. Italiara egin zituen bidaldietan ezagutu zituen Konstantinoren eta Justinianoren garaietako arkitektura monumentuak, lehenengoak Erroman, eta Ravenan bigan-enalc, eta berehalaxe piztu zitzaion bere handientzaren dina izango ziren eraikinak altxatzeko gogoa. Hala, karolingiar arkitekturaren lehen urratsak Antzinate beranduko arkitektura politikaren eta Elizaren antolakuntza modu berrietara egokitzetik sortuko ziren.
Aachengo jauregia eta kapera
Karlomagnoren Aachengo jauregiak oin
karratua zuen erdian, iparraldean erregearen
egoitza zegoen, gaur Aachengo udaletxea
dena, eta hegoaldean jauregi kapera.
Lau parte nagusi zituen jauregiak, egoitzatarakoa,
harreretarakoa, erlijiorakoa eta intendentziarakoa
. Eudes Metzekoa arkitektoari
(segur aski bere izenez ezagutzen den
Alpeez iparraldeko arkitektorik antzinakoena)
enkargatu zitzaion proiektua. 790ean
hasi ziren lanak eta 805erako, kapera behinik
behin, amaiturik zegoen, urte hartako
Errege egunean sagaratu baitzuen Leon III.a
aita santuak.
Aachengo jauregi kaperaren oinak eta
egiturak, duen poligono formagatik eta bi
solairu dituelako, Ravenako San Vitalekoa
gogorarazten du. Bi solairuko jauregi kapera
eredu horrek Erdi Aro guztian izangozuen arrakasta : beheko oina eliztar soilentzat
izan ohi zen, eta goilcoa errege edo printzeentzat
. Aachengo kaperak oktogono formako
erdigunea du, eta, haren inguruan,
hamasei aldeko poligonoa eta eraikinaren
kanpoaldea osatzen duen deanbulatorio bat.
Erdi puntuko arkuak ditu beheko solairuan,
eta erdi-erdian, goragune zabal eta huts bat,
bigarren solairuan altura bikoitzeko arkuak
baititu. Erdiko ganga danbor leihodun batean
bermatzen da.
St. Riquier monasterioa
Karolingiar garaian eraikitako basilika
handiena St. Riquier monasteriokoa izan zen
(Frantziako ipar-ekialdean, Abbevilletik
hurbil). Gaur egun guztiz desegina dago,
baina, gorde diren marrazki eta deskripzioei
esker, oso ongi ezagutzen da nolakoa zen.
Eliza hark etorkizunean garrantzi handia
izango zuten berrikuntza batzuk zituen :
tuesttuerk edo mendebaldeko sarreratik nartex
gangadun batera heltzen zen, zeina, izatez,
mendebaldeko transeptua baitzen; gurutzaduraren
gainean dorre bat zegoen eta
ekialdeko transeptuko gurutzaduraren gainean
beste bat, baina ekialdeko transeptu
horrek bi dorre eskaileradun biribil zituen.
Absidearen eta ekialdeko gurutzadaren artean,
hasierako basilika kristauetan ez bezala,
koru izeneko esparru angelu-zuzen bat
zegoen. Karolingiar garaiko monasterio askotan
hartu zuten eredutzat St. Riquierreko
eliza.
St. Gall, monasterio eredu berri bat
Karlomagno hil (814) eta berehala, Indenen
eta Aachenen bildu zen Elizaren kontzilioa
(816-817), eta han finkatu ziren erromatar
liturgia eta monasterioetako arauak. St.
Galleko abatetxerako (Suitzan) egindako planoa da monasterioetan ordena jartzeko borondate
horren erakusgarri behinena. 820
aldera marraztu zuten, eta bertan laburtu zen
kontzilioan monasterioei buruz erabakitakoa.
Planoan aurreikusita eta jasota daude komentu
batean sor daitezkeen beharrizan guztiak :
logela, jangela, sukaldeak, eritegia, kalostra
eta eskola, erromes eta bisitarientzako egoitza,
ukuiluak eta beste hainbat eraikin, abatearen
egoitza, eta, erdiko aldea eta espazio
guztiaren ia erdia hartzen duela, eliza. Elizak
badu berrikuntza bat, mendebaldeko
dorrearen tokian abside bat baitu, ekialdekoari
kontrajarrita. Eraikina mendebaldera
orientatzeko formula hori erromatar ereduetatik
hartu bide zuten, eta karolingiar liturgia
erromatartu izanaren frogatzat hartzen da.
Basilika bat da eliza, eta gurutzadura eta
korua ditu ekialdean. Erdiko habearteak eta
alboetakoek -zeinetan ere aldare asko dauden-
ez dute espazio bakar jarraitu bat osatzen,
baizik eta esparruka daude zatituak, hesi
moduko batzuen bitartez. Ate eta sarbide
asko zituen : mendebaldeko absidearen ondoan
bi, eta beste hainbat iparraldetik bezala
hegoaldetik. Mendebaldeko absidea San
Pedrori eskainita dago.
Eskuizkribuak, miniaturak eta liburu azalak
Iturri idatzietatik dakigu bazirela karolingiar elizetan horma irudiak, mosaikoak eta erliebeak, baina oso gutxi gorde dira gaur egun arte. Aldiz, eskuizkribu, miniatura, liburu azal, boli landu, eta urregintzako lan ugari gorde dira, eta argi eta garbi ikusten da berorietan -beharbada, arkitektura hondakinetan baino nabarmenago- karolingiar berpizkundearen eragin ukaezina.
Karlomagnoren Ebanjeliarioa
Vienako antzinako Inperio Altxorrean bada ebanjelario bat, diotenez, Karlomagnoren hilobian aurkitu zutena, eta, nolanahi ere, haren Aachengo gortearekin harreman estua duena. Eskuizkribu honetako San Mateoren irudiari erreparatzen bazaio, lanak ematen ditu sinesteak 800. aldera Europa erdialdean margotutako obra bat denik . Argi koroa handi urreztatuagatik ez balitz, zazpi-zortzi mende aurretik autore klasikoren batek margotutako erretratutzat hartuko litzateke ebanjelariaren irudia. Margolaria nornahi zela ere -bizantziarra, italiarra edo frankoa-, erromatarren pintura tradizioen jakitun zegoen, eta ez zitzaion ahaztu, margolanari "leiho" itxura areagotzen dion marko zabala molorrika hostoz apaintzea. Karolingiar berpizkundearen aldi ortodoxoenaren erakusgarri bikaina da san Mateoren irudi hau, literaturako obra klasiko baten testuari dagokion margolan ezin egokiagoa.
Ebbo artzapezpikuaren Ebanjeliarioa
Beste miniatura hau, aurrekoa baino 20-
30 urte geroago egina, Reirnseko Ebbo artzapezpikuaren
ebanjeliarioan dago. Eredu
klasikoa hartu zuten hemen ere, baina karolingiar
ikuspegitik interpretatu zuten.
Gorago ikusi dugun San Mateoren antzeko
irudiren batean oinarrituta dago, baina hemen,
konposizio guztia energiaz gainezka
agertzen da : jantzia San Markosen gorputzean
zirimolatuta dago, mendiak garaiagoak
dira, landareak haize zakar baten mendean
bezala kulunkatzen dira eta markoan margoturik
dauden molorrika hostoek ere sugar
itxura arraro bat hartu dute. Ebanjelaria
bera ere eraldaturik dago. Bere gogoetak
izkiriatzen ari den idazle erromatar bat izatetik,
inspirazio-sukarrararen mende dagoen
norbait bilakatu da, jainkoaren hitza idatzirik
jasotzen duen bitarteko soil bat. Ebanjelariaren
begiratua, liburura zuzenduta egon
ordez, bere ikurrean iltzaturik dago (lehoi
hegodun bat, pergamino biribilkatu bateku-r),
honengandik jasotzen baitu testu sakratua
. Jainkoaren borondatearen mendekotasun
horretan ikusten da, batez ere, giza irudi
klasikoaren eta Erdi Arokoaren arteko alde
ikaragarria. Hala ere, miniatura honetan artistak
erakusten duen marrazteko era indartsuak
aro iluneko irlandar eskuizkribuetako
apaingarri geometrikoen mugimendu suhar
hura gogorarazten digu.
Utrechteko salmo liburua
Reimseko eskolatik sortu zen orobat
karolingiar zibllizazioak eman duen eskuizkriburik
ederrena : Utrechteko salmo liburua
. Lumaz egindako marrazkiez apainduta
dago liburu guztia, eta Ebborenebanjeliarioaren antza baduen arren, estilo
are bipilagoa igartzen zaio hemen egileari.
Askoz antzinagoko ereduren bat hartu zuen
artistak kasu honetan ere, irudikatutako arkitektura
monumentuek, paisajeek, eta erromatar
letra larriz idazteak erakusten duten
bezala, mendeak baitziren ordurako idazkera
modu hura baztertu zela. Nolanahi ere,
marazkien kalitateak eta erritmo zoragarriak
balio berezia ematen diote eskuizkribuari,
nahiz eta ondotxoz zailagoa izan salmoetako
hizkera poetikoa irudiztatzea Bibliako
gertaerak azaltzea baino. Salmoak irudiztatzeko
modu bakarra esaldi bakoitza hitzez
hitz hartu eta hura nolabait irudi bihurtzea
da, eta horixe da, hain zuzen ere, artistak
hemen egin zuena.
Lindauko Ebanjeliarioaren azala
Liburuetako testuak eta irudiak hainbeste zaintzen baldin bazituzten, ez da harritzekoa liburuak josteari eta azalak apaintzeari arreta berezia eskaintzea. Benetako maisu lanak egin zituzten arlo honetan ere, baina, bat aipatzekotan, Lindauko ebanjeliarioaren azala ekarriko dugu hemen gogora . I N. mendearen erdialdean egin zuten, eta bertan ikusten da, argi eta garbi, aro iluneko zelta-germaniarren metalgintza tradizioak zenbateraino egokitu eta txertatu ziren karolingiar berpizkundean. Harri bitxiak ez daude, beste gabe, atzealde urreztatuan ezarririk, aitzitik, oin kakotu edo dorretxoetan altxaturik daude, argia azpitik sartu eta distira handiagoa izan dezaten.
Urregintza
Karolingiar garaiko urregileak merovingiar
aroan landutako teknika aurrerapenez
baliatu ziren beren lanak egiteko. Erlikien
gurtzak indar handia hartu zuen mendebaldeko
kristauen artean, eta horren ondorioz,
izugarri ugaldu zen beirazko kutxa, erlikia
ontzi eta estatua/erlikia ontzien produkzioa.
Pariseko Louvren dagoen brontzezko
Karlomagnaren estatua txikia da, segur aski,
karolingiar garaiko gauzakirik ospetsuena.
Beste ezer baino lehen, brontzea lantzen
zuten eskulangileen maila erakusten du, izan
ere, fama handiko beste gauza batzuk ere
egin baitzituzten, hala nola Aachengo jauregi
kaperako goiko solainrko brontzezko
ziriak edo kapera bereko ate monumentalak
. Louvreko estatuak, segur aski, Karlomagnoren
ondorengoren bat irudikatzen du,
edota baliteke, beste gabe, karolingiar errege
aintzatsu baten irudi ideala izatea ere.
Aipatzekoa da halaber, Elizarentzat egin
ziren luxuzko maisu lanen artean, Rlilango
urre eta zilarrezko aldare bikaina, zeina
Volvino urregileak egin baitzuen Angilberto
II.a artzapezpikuarentzat.