Artea»Antzin Aroa
Egipto : Beranduko Aroa eta greko-erromatar aldia
XX. dinastia erori zenez geroztik, Egiptok ez zuen inoiz berreskuratu bere antzinako
distira. Hirugarren bitarteko aroa hasi zenetik Alexandrok mendean hartu zueneraino,
libiarrak, nubiarrak eta pertsiarrak izan ziren Egiptoko nagusi, bertako dinastiek, denboraldi
laburretan, agintea eskuratu bazuten ere. Hala ere, atzerritarten nagusitasunak
ez zuen eragin handirik izan artearen bilakaeran.
Azken ramsestar faraoia hil ondoren (K.a. 1085) bi zati eginda geratuu zen Egipto.
Amonen apaiz nagusiek gobernatzen zuten goi eta erdiko Egipton, eta ipar Egipton,
aldiz, XXI. dinastiako faraoiek agintzen zuten,Tanis hiriburutik. Dena den, bereizkuntza
ez zen erabatekoa, izan ere,Tebasko apaizekTanisko faraoien erregealdien arabera
datatzen zituzten urteak, eta iparraldeko faraoiak Amonen apaiz nagusien alabekin
ezkontzen ziren. Hortaz, ahaidetasun lotura estuak zeuden bi aginte taldeen artean. XXII.. inastiako faraoiak (K.a. 945-712) libiar jatorrikoak izan ziren, baina aspaldi hartan integratuta
zeuden egiptoar kulturan, XX, dinastiaren azkenaldetik Tanisko faraoientzat
mertzenario lanetan enplegatu baitziren libiarrak. XXIII. eta XXIV dinastiak denbora
berean egon ziren agintean, libiar jatorriko bi adar ziren, izan ere, eta beren artean banatuta
zuten Egiptoko lurraldea. XXV dinastiako faraoiak (K.a. 712-657) nubiarrak ziren
jatorriz, baina Egiptoko kultura bereganaturik zuten. Dinastia honek lortu zuen Egipto
guztia berriro batzea, baina berehalaxe asiriarrak sartu ziren indarrez,Tebas suntsitu
zuten eta mendean hartu zituzten egiptoarrak. XXVI. dinastiako faraoiak (K.a. 672-
525) egiptoarrak izan ziren : goiko eta beheko Egipto batu zituzten eta garai bateko
arte distiratsua berpiztu zen dinastia berriarekin. Ez zen denbora askoko kontua izan,
hala ere, pertsiarrek inbaditu baitzuten Egipto eta ez zen gehiago egiptoar faraoirik
agintean izango, XXX. dinastiakoen denboraldi labur bat salbuetsita (K.a. 380-343).
Greziarren eta erromatarren nagusitzak ere (K.a. 332-K.o. 395) ez zuen funtsean egiptoar
artea aldarazi, zeinak kalitate handiko obrak ekoizten jarraitu baitzuen, harik eta,
kristau aroa etorrita, erabat galdu zen arte.
Beranduko Aroko arkitektura
Beranduko Aroko faraoiek garrantzizko
obrak erailei bazituzten ere, arte horren oso
lekuko gutxi geratu zaizkigu.
YXIIL dinastiako erregeek eraikuntza
berriak erantsi zizkioten Karnakeko tenpluari,
eta hala, apaindutako atari berri bat eraiki
zuten Inperio Berriaren garaiko azken
eraikinen atzean. Tenplu berri bat ere eraiki
zuten Bubastisen, XHII. dinastiaren hiriburuan,
baina egoera txarrean dauden hondakin
gutxi batzuk besterik ez da geratzen.
XXV. dinastiako Taharga faraoiak (K.a.
690-664) papiro formako zutabeak zituen
kiosko bat eraikiarazi zuen Karnakeko bigarren
pilonoaren ate aurrean. Oraindik zutik
dago hamar zutabeetako bat. Kuxtar faraoiek
ere eraikin handiak altxa zituzten Nubian,
beren jatorriko lurraldean. Piankhyk eta Tahargak
Gebel Barkal, Sanam eta Kawako
tenpluak zaharberritu zituzten. X1rV. dinastiako
faraoiek, Inperio Zaharreko ereduen unitazioz,berriro ere piramide azpian egin zituzten
heren hilobiak. Hala egin zuten, esate
baterako, Gebel Barkalen hegoaldeko Nuri
izeneko nubiar nekropolisean, gaur Sudango
lurraldean, non, geroago, meroetar faraoiak
ehortzi baitzituzten. XXV. dinastiako
faraoien piramideak utileiak ziren : Piankhyrenalc
68°ko makurrera du, eta oinarrian 8 metro
besterik ez du alde bakoitzean. Piramidearen
azpian zegoen hileta ganbara, eta haren
egiturarekin zerikusirik ez zuen kanpoko eskailera
batetik sartzen zen benara.
)OO. dinastiako Nektanebo Lak (K.a.
380-362) Karnakeko tenpluaren esparrua
behin betiko mugatzen zuen pezozko murru
eskerga bat eraikiarazi zuen. Egiptoar
jatorriko azken faraoia izan zen Nektanebo
II.ak (K.a. 360-343), Siwa oasiko tenplua
eraikiarazi zuen, non Alexandro Handiak
orakuluari galdegin baitzion. Faraoi horrek
berak, Horusi eskainitako santutegi berri bat
eginarazi zuen Edfuko tenpluan, baina egun
ez da aaaosa baizik geratzen, alegia,
jainkoaren irudia edukitzen zuen granito
heltzezko pieza bat.
Beranduko Aroko eskultura
Beranduko Aroko estatuagintza antzinako
ereduetan inspiratu zen. Erdiko Inperioko
eskulturak kopiatuz bilatzen zuten
perfekzioa garai hartako eskultoreek, haiek
hartzen baitzituzten eredu klasikotzat.
Gaur arte ez da aurkitu XXI. dinastiako
faraoien harrizko edo zurezko irudirik. Aro
hartako aintzat hartzeko moduko lehen eskulturak
XII. dinastiako libiar jatorriko
Osorkon Ilaren erregealdikoak dira. Garai
honetako faraoien estatuak IVIII. dinastiako
estilo klasikoa errespetatzen dute : Tutmosis
IILaIe hasitako ereduari jarraiki, irribarre
sotil bat dute faraoiek aurpegian. XXV. dinastiako
faraoiek Karnakeko tenplurako eta,
batez ere, Nubiako tenpluetarako eginarazi
zituzten estatuak, herrialde hartakoak baitziren
jatorriz. Nabarmenak dira, beste guztien
gainetik, Gebel Barkaleko tenpluko
Taharga faraoiaren estatua erraldoiak. Faraoi
honen estatuak gerra trofeotzat eraman
zituzten asiriarrek Egipto mendean hartu
zutenean, Niniben aurkitu baitira faraoi
honen kartutxoa daramaten hiru estatua
erraldoiren iclullcialc.
XXVI. dinastiaren garaian eskulturaren
benetako berpizkunde bat izan zen. Aldi
honetako eskultura ezaugarrienak brurbrrila
baora deritzatenak dira : burua erabat soilduta
eta errealismo handiz irudikatu zituzten
apaiz edo kargu handiko gizonak. Nahiz
eta erabilitako materialak oso gogorrak
ziren, garai honetalo eskultura guztiek leuntasun handiko akabera dute, eskultore
haien trebezia ukaezinaren erakusgarri.
XXII, XMII eta XXIV. dinastietan metal
urtuzko eskulturak dira, batez ere, besteetatik
gailentzen direnak, eta esan behar da
garai honetako eskulangileek askoz maila
hobea lortu zutela Inperio Berriko metalgileek
baino. Garai honetako maisu lana, zalantzarik
gabe, Osorkon Maren (K.a. 850
aldera) emazte zen Karomama irudikatzen
duen estatua da.
Urregintza
Taniseko XHI eta XMI. dinastietako faraoien nel iopolisean ukitu gabeko hilobi batzuk aurkitu zinaten 1940. hamarraldian egindako indusketetan, urre eta elektrozko bitxi, ontzi eta gainerako hileta horniak zituztenak . Psusenes I.aren (K.a. 1040-992) hilobi ukigabean bereziki hileta horni guztiz aberatsak aurkitu zituzten -aipatzekoak dira faraoiaren urre hutsezko hileta mozorroa eta giza irudiko zilarrezko sarkofagoa- Faraoi honen momia apaintzen zuten bitxiak alderagarriak dira kalitatez Tutankhanlonen garaikoekin, baina estiloz ez dira hain arranditsuak.
Greko-erromatar aldiko arkitektura
Nahiz eta, lehenik Greziako erregeek gobernatutako
lurralde, eta gero, erromatar
probintzia bihurtu Egipto, tinko eutsi zitzaien
egiptoar artearen ereduei, eta eraikin
apartak egiten jarraitu zuten, horietako
batzuk, faraoien garaikoak baino edenagoak
eta kalitatez hobeak.
Hobekien gorde den tenplua Edfukoa
da. Horus jainkoari eskaini zitzaion, eta
Luxorren eta Asuanen tartean dago. Aurretik,
toki berean, Inperio Berriko tenplu bat
zegoen eta hango materialak berrerabilizituzten, batez ere, sarrerako patioa lauzatzeko
. Bai sarrerako atarteetan eta bai bi
hipostiloetan zutabe konposatuak eraiki zituzten
. Pilonoaren barnealdeko hormetan
Edfuko Horusen eta Denderako Hator
jainkosaren elkar topatzea ospatzen zuen
festa dago irudikatuta. Hipostiloak launa
zutabeko hiru ilara zituen, eta agerpenen
atartea deitzen zitzaion, hantxe agertzen
baitzen jainkoa jendartera. Santutegiaren
barruan Nektanebo faraoiak eginarazitako
rraosa zegoen. Esparru sakratuaren barruan,
baina bakartuta, rnanzntrsi edo jaiotzen etxea
dago, hantxe ospatzen baitzen Horus
jainkoaren jaiotza. Eraikin horren areto nagusia
zutabez hornitutako galeria batek inguratzen
du, eta esandako zutabeek kapitel
loredunak eta Bes jairakoaren formako
abakoak dituzte. Hormetan, jainkoaren haurtzaroko
pasarteak daude irudikaturik.
Hator jainkosari eskainitako Denderako
tenplua 34. urtean sagaratu zen, eta adierazgarria
da hori egiptoar artearen iraupenaren
ideia bat osatzeko. Hipostiloko zutabeek
-Tiberio enperadorearen aginduz
erantsi ziren- Hatorren irudia antzezten
duten kapitelak dituzte. Bigarren hipostiloak
agerpenen atartearen funtzioa betetzen
zuen. Bada, mammisi bat ere, Traxanok,
Nektanebo Laren eraikin batean oinarrituta,
eraikiarazia. Aintzira sakratu baten hondakinak
ere baclaude, izan ere, aintzia hori
eta sarz(ztorium bat erabiltzen zuten jainkosak
sendatzeko itxaropenez bertaratzen ziren
gaixo fededunek.
Edfu eta Asuanen tartean, Nilo ibaiaren
ertz-ertzean dago Horusi eta Sobeki (lnokoclilo
jainkoa) eskainitako Kom Ombo
tenplua. Oso hondatuta dago gaur egun, eta
hondakin erromantiko batzuen itxura du.
Nilometro interesgarri bat ere badu
tenpluak, zeinari esker ezagutzen baitzuten
ibaiak haztean harrapatzen zuen neurria, eta
hala kalkulatzen zuten zenbat zabaleko lur
eremuak landu.
Asuanen hegoaldean, Isis jainkosari eskainitako
Philae tenplua clago (aipatzekoa
da Erromatar Inperio guztian hedatu zela
jainkosa harenganako gurtza). Tenplu hau
uharte batean zegoen, ibaiaren erclian, eta
zegoen tokitik atera eta beste leku batean
berreraiki behar izan zuten Asuango urtegiak
estaliko ez bazuen. Tenpluaren bitxikeria
aipagarriena sarrerako prozesioetarako
zutabedia da, asimetrikoa izateaz gainera
eslaian ezarria baitago. dlctnrn7isrn ere ardatz
nagusiarekiko eslaian eginda dago.
Traxano enperadoreak kiosko estali bat eraikiarazi
zuen Philaen, erdi alturan murruarekin
batzen ziren lorez apaindutako 14 zutabe
zituena, gaur estalkia galduta badago
ere. Nilotik zetozenentzat eraikin hori zen
tenplurako sarbidea, eta sarrerako zutabediaren
funtzioa betetzen zuen.
Eskultura eta pintura
Greko-erromatar aldiko eskulturan egiptoar
eta greziar artea nahasten dina. Eskultoreek
greziar jatorriko pertsonak irudikatu
behar izan zituzten, horiexek baitziren Egiptoko
agintari berriak. Lehen aldiz, ile kizkurrak
agertu zien ptolomeotarrak irudikatzen
dituzten egiptoar eslnilturetan. Erromatarren
agintaldian greziar artearen eragina indartu
egin zen, bara eskulturek beti gorde izan
zuten Egiptoko estiloaren zenbait ezaugarri.
Aldi horretako eraikin garrantzitsuak
egiptoar tradiziozko erliebez apainduak
zeuden. Garai horretako erliebeek irudiaren
kanpoko ertza ez dute hain markatua,
baina barrua landuagoa dute. Aipatzekoak
dira Edfuko Horusen tenpluko erliebeak eta
Karnalcelco Filipo Arrideoren kaperakoak.
Greko-erromatar garaiko pinturak momia
erretratuak deitzen zaienetan harrapanr zuen
goren puntua. YVIII. dinastiatik hasita, giza
formako sarkofagoan antzezten ziren hildakoaren
hazpegiak. Zurezko edo kartoikizko
sarkofagoek bendaz bildutako momiak
gordetzen zituzten. Greko-erromatar aldian,
ohol baten gainean margotzen zen hildakoaren
erretratua eta gero sarkofagoari
eransten zitzaion, edota momia berari lotzen
zitzaion bendaz. Erretratuak errealistak dira
eta leialtasunez antzezten dituzte -zertxobait
idealizatuta, hala ere- hildakoaren hazpegiak.
Pintzelez eta espatulaz margotzen zituzten.