Historia»Egungo aroa
Primo de Riveraren diktadura eta Bigarren Errepublika
Primo de Riveraren diktadurak eztabaida politiko libre eta irekia eten zuen bezala, Bigarren Errepublika garaian eztabaida horiek indarrez plazaratu ziren. Diktadurak politika bakarra ezarri zuen, errejimenarena, baina ez zen gauza izan euskal gizartearen baitan sortzen ari zen gizarte aldaketa prozesua geldiarazteko. Errepublika heldu zenean politika indarrak berrantolatu ziren eta, bost bat urtez, ebazteke zeuden zenbait arazo garrantzitsu eztabaidatu ziren: gizarte auzia, autonomiari buruzko eztabaida, erlijioa? Garai honetan, euskal abertzaleak, errepublikarrak eta sozialistak, eta eskuin espainolistako indarrak, izan ziren euskal politikaren hiru zutabe nagusiak.
Diktadura
1923ko irailaren 13an Primo de Rivera
jeneralak estatu kolpe bat jo zuen Bartzelonan,
ondorengo urteetan euskal bizitza
politikoa baldintzatuko zuena. Eskuinaren
onespen gutxi asko esplizitoa izan zuen
kolpeak Euskal Herrian, eta ezkerraren
oposizioa, berriz, apatikoa gertatu zen. Bilbo
salbuespena izan zen, komunistek greba
orokorrerako deia egin baitzuten, sozialistek
eta CNTk ere bultzatu zutena. Grebak
ez zuen arrakastarik izan, eta harexekin
hasi zen batere liskarrik gabeko bolada
luze bat, ez baitzen errejimenaren kontrako
agerraldi publikorik izan. Era horretan, kontserbadurismoaren
aldera egin zuen egoera
politikoak; gizarteko talde pribilejiodunek
eta atzerakoienek begi onez onartu zuten
aldaketa.
Mutur-muturreko eskuinean agerikoa
zen diktaduraren aldeko gogoa, kolpeak
Nafarroan izan zuen harrera onak frogatzen
duen bezala; izan ere, karlismoa, bere joera
desberdinekin, oso garrantzitsua baitzen
Nafarroan. Alfontsoren aldeko monarkiazaleak,
Primo de Riveraren alde egin arren,
zuhurrago ibili ziren, hasieratik bertatik zalantza
egiten baitzuten zenbat iraungo ote
zuen diktadurak. Duda horien ondorioz,
jarrera desberdinak sortu ziren: batzuek
gogo biziz onetsi zuten kolpea, eta beste
batzuek berriz, Liga de Acción Monárquica
de Vizcaya-ko kideek adibidez, batetik
bestera ibili baitziren, errejimenaren lankideizatetik inhibiziora mugituz. Euskal nazionalisten
artean inhibizioa izan zen nagusi,
nahiz eta alderdikide batzuek diktaduraren
aldeko erabakia hartu nazionalismoaren
definizioa oso zehatza ez zen lekutan,
Gasteizen adibidez.
Diktadoreak, ordena konstituzionala
hausteko arrazoitzat, lau arrisku aipatu zituen:
separatismoa, sindikalismo iraultzailea,
egoera ekonomikoaren larritasuna, etaMarokoko auzia. Hori dena, izan, beste
arrisku baten agerpen baino ez zen ?ez zen
benetako arriskua, bai guztiz agerikoa ordea
erdi mailako klaseen kontzientzian?,
alegia, gizartearen hondamenaren arriskua.
Izan ere, berehalako gauza ez bazen ere
gizartearen aldaketa iraultzailea, mehatxua
airean zegoen langile taldeak sortu ziren
unetik bertatik, hots, XIX. mende bukaeratik;
nolanahi zela ere, larriagotu egin zen
1917ko krisiaz geroztik. Urte horretako greba
orokorrean, aurreneko aldiz agertu zen
Espainiako politikan masek zuten garrantzia,
eta, aldi berean, diktadurak gainditu
nahi zuen krisi baten hasiera markatu zuen
grebak.
Industrializazioaren garapenarekin batera
zetorren gizartearen aldaketa prozesuari
egotzi behar zaio krisiaren jatorria. Industrializazioaren
ondorio nabariena ohiko
paisajea desagertzea bazen ere, eta beste
batez, paisaje urbano eta industrialaz, ordezkatzea,
era berean da azpimarratzekoaindustrializazioak gizarteari ekarri zion demokratizatzea,
adierazpen guztiz desberdinak
zituena, hala nola moda, berdindu egin
baitzuen, edota politikan esku hartzeko jendearen
beraren erabakia. Modernizatzea,
horrela izenda baitaiteke prozesu hori, ez
zen modu beti berean gertatu. Euskal Herriari
dagokionez, askoz ere indartsuagoa
izan zen kostaldeko probintzietan barrualdekoetan
baino; bestalde, ez zuen harrera
bera izan leku guztietan. Era horretan,
modernotasunaren aldekoago ziruditen gizarte
aldatuenek, eta gutxien aldatu zirenetan,
berriz, erresistentzia handia zen. Hala
ere, aurrenekoen artean, Bizkaian eta Gipuzkoan,
aldaketaren aldeko jarrera nabariagoa
zen hiri ingurunean eta hiriko langileen
artean, landa ingurunean edota erdi
mailako klaseetan baino.
Landa inguruneko jendeak eta erdi
mailako klaseek zibilizazio baten bukaeraz
mintzatzen ziren mezua jaso zuten batez
ere, eta hiri eta langile jendeek, berriz, etorkizunari
begiratzen zioten gehiago, itxaropenez
begiratu ere. Hala, bada, etorkizunari
buruzko zalantza izan zen Diktadura
eta Errepublika garaian izan ziren jokamolde
desberdinen giltzarria. Etorkizunak sorrarazten
zituen sentimenduen inguruan
mugitzen zen politika, eta, horren ondorioz,
sentimendu nahasi horiek nork bere asmo
politikorantz bideratzean gauzatu zen politikarien
lana. Horixe egin zuen Primo de
Riverak, eta, geroago ikusiko den bezala,
eta guztiz modu desberdinean izan arren,
horixe bera gertatu zen Bigarren Errepublikan.
Gizarteari mehatxu egiten zioten arriskuak
baztertzeko, Diktaduraren aldekoek
ziotenez, gizartearen berritze lana bultzatu
behar zen, eta horixe izan zen diktaduraren
benetako helburua eta bere izateko arrazoirik
sendoena. Horretarako, Primo de
Rivera desagerrarazten saiatu zen kazikismoa
eta Errestaurazioaren konstituzio demokratikoa
hondatzen zuen ustelkeria, horiek
baitziren abstentzionismo gero eta handiagoaren
kausa. Baina horretarako, gizartea
gehiago demokratizatu ordez ?hori egin
zuen Errepublikak?, herri aginpideari oztopoak
jartzen ahalegindu zen diktadura.
Konstituzio politika zaharra baztertuz, politika
hark adierazten zuen liberalismoa
desagerrarazi nahi zuen diktadurak, ez haren
hutsuneak zuzendu. Horren erakusgarri
izan ziren konstituzio eskubideak ezabatzea,
eta alderdi politikoen jarduna debekatzea.
Diktaduraren lan berritzaileak udalaren
eta probintziaren aginpidea berrantolatzea
zuen helburu nagusia, kazikismoaren eraginpetik
aldentzeko. Helburu horrexekin
zabaldu zen, oso azkar zabaldu ere, 1923ko
irailaren 30ean, udal kargu guztiak aldatzeko
dekretua. Errejimen berriaren lehen neurrietako
bat izan zen hura, oso argi uztenzuena Primo de Riverak ematen zion garrantzia.
Emaitzak, ordea, ez ziren larritasunaren
maila berekoak gertatu. Euskal hiriburuetan,
udal erreforma honen ondorioz,
zinegotzien joan-etorri handia izan zen, eta
udaleko eginkizunak zaintzeko beharrezko
zen iraunkortasuna galarazi zuen horrek.
Diktadurak nahi bezala, klase politikoa
berritu zen, kargu kentze eta dimisio etengabeek
areagotuta. Kargu aldaketak, gehienetan,
gobernari zibilaren agindupekoak
izaten ziren, eta era horretan huraxe bihurtu
zen udal bizitzako arbitroa. Eta horrek
ez zuen ekarri udalen demokratizatzea, alderantziz
baizik.
Bilboko udalaren zinegotzien zerrenda
begiratuta, ikusten dira politikari berri batzuk,
baina bilbotar familia monarkiazale garrantzitsuenetatik
datozen izenak ageri dira
batez ere zerrenda haietan, ez lehen postuetan
ordea. Hori da adibidez Federico
Moyuaren kasua, ia diktadura osoan zehar
ia alkate izan zenarena. Antzeko gauza gertatu
zen Iruñean eta Gasteizen; haietan,
zergapeko nagusien artean aukeratu ziren
udal berriak. Udalen berriztatze honek ez
zuen hautsi udal aginpidearen eta aginpide
zentralaren arteko lotura, kazikismoaren
ezaugarri izan zena; aitzitik, udal aginpidean
gobernuaren eta haren politika kontserbadorearen
gero eta aldekoago ziren pertsonak
sartzea ekarri zuen. Horregatik, ez da
harritzekoa monarkiazaleen monopolioa
izatea udal guztien ezaugarria, dinastiazaleak
nahiz karlistak izan. Bestalde, hiri handienetan
ikusten den kargu berriztatzea
askoz txikiagoa izan zen herrietan, kazikismo
zaharraren sareek bere hartan jarraitu
baitzuten haietan, edota berriz osatu ziren,
diktaduraren lehen aldia igaro ondoren.
Bizitza politikoa txukuntzeko helburu
berberaz, diputazioak ere berriztatu beharra
zegoen; horretan ordea salbuespena izanziren euskal diputazioak, haien errejimen
berezia kontuan hartuta. Nolanahi ere, horrek
ez du esan nahi gobernu berriaren
nahien arabera antolatu ez zirenik; gobernari
zibilek esku hartu zuten diputatu kargu
batzuk berritzerakoan, eta era horretan
antolatu ahal ziren Primo de Riveraren asmoekin
bat zetozen diputazioak ere.
Orobat, diktadoreak euskal berezitasunaren
aurrean erakutsitako begiruneak,
eta diputazioek egindako presioak, ahalbideratu
zuten Gobernuko ordezkarien eginkizuna
aldatzea, eta euskal probintzietan
modu berezian aplikatzea Udal estatutuak
ezartzen zituen arauak. Bi erakunde horiek
osatu zuten udal eta probintzia politikaren
antolamendu berria, baina emaitza ez zen
batere positiboa izan. Gobernuko ordezkariek
udalen kontuak kontrolatu behar zituzten,
baina alde horretatik ez zuten ia ezer
egin. Beste hainbeste gertatu zen Udal estatuaren
aplikazioarekin. Udal erreforma
bultzatu behar bazuen ere, udal erakundeen
demokrazia eta autonomia garatuz, asmo
hura teoria hutsa baino ez zen gertatu.
Horrez gainera, eta udalen kontrola Euskal
Herrian diputazioei zegokienez, diputazioen
aginduak euskal errejimen bereziaren
kontrako gertatzen ziren; horren ondorioz,
negoziazio luzeak izan ziren, arazo hori
gainditu nahian. Azkenean, bai gobernua,
bai diputazioak, aparte negoziatu zutelarik,
pozik agertu ziren lortutako emaitzekin, eta
gauza bera gertatu zen kontzertu ekonomikoarekin
ere.
Gobernuak euskal berezitasunari buruz
erakutsitako sentikortasuna bat zetorren
diktadoreak estatuko lurralde antolamenduari
buruz zituen ideiekin. Hasieran, errejioak
aldezten zituen ikusmolde batean oinarritzen
zen Primo de Rivera, baina azkenaldean
probintziak nagusi ziren beste baterantz
egin zuen. Diktadorearen hasierakoerrejionalismoak Araba, Gipuzkoa eta Bizkaiko
diputazioen interesa piztu zuen, euskal
errejio bat osatzeko aukeraz mintzatzeko
gonbidatu baitzituzten banan-banan.
Eskaturiko txostenetatik ordea Gipuzkoako
diputazioarena bakarrik idatzi zen; azkenean,
bizkaitarren aldetik oso oposizio gogorra
jasan ondoren, gauzatzera ere zen
heldu. Gipuzkoako txostenak ?euskal errejio?
bat aipatzen zuen, estatuarekin harreman
zuzenak, eta lege eta administrazio
autonomoak izango zituena. Primo de Riverak
ordea, nazio batasuna zalantzan jar
zezakeelakoan, baztertu egin zuen gerora
errejionalismo hura eta, era horretan, alferrekoak
izan ziren ahalegin haiek guztiak.
Primo de Riveraren berriztatze lanek bi
tresna nagusi zituzten lagungarri, bi organizazio,
Unión Patriótica eta Somatén. Batak
zein besteak errejimenaren aldeko jendea
nahi zuten bildu, eta eginkizun desberdinak
zituzten, elkarren osagarri ziren arren.
Eta, bien ustetan, arriskuan zegoen gizartea.
Beren garaiaren ikusmolde alarmista
horrek tradiziozko kontserbadoreetatik
urruntzen zituen, eta aldi berean Errepublika
garaiko eskuin muturreko aitzindari
bihurtzen. Muturreko eskuinak bezala, liberalismoa
baztertzearen beharra azpimarratzen
zuen, gizartearen hondamendiaren
erantzuletzat jotzen baitzuten. Gizartearen
aldaketa hori saihesteko, hiritarren kontzientziak
berriztatu behar ziren, kristau moralari
hurbil zitezen. Hala, bada, gizartearen
errejenerazio morala bultzatzen zuten,
erabat sinetsita baitzeuden etorkizunean
izan zitezkeen arrisku guztiak uxatuko zituztela
horrekin.
Lan hori Somatén-ari zegokion; gizarte
ordenaren berme izango zen milizia armatu
baten moduan antolatu zen, eta, beharizanez gero, armak ere erabiliko zituen ordena
publikoa berrezartzeko. Horrez gainera,
ordena moralaren berme ere izan
behar zuen. Hala, prostituzioa, biraoa, alkoholismoa
eta gizartearen beste edozein gaitz
desagerraraztea zen haren eginkizuna, eta
horrek, erraz asmatuko den bezala, protagonismo
handia eman zion eguneroko bizimoduan.
Defenditzen zituen balioak, unibertsalak
omen zirenak, eta gizartearen
defentsa globala egiten omen zutenak, erdi
mailako klasearen interes eta ikusmoldeen
araberakoak ziren. Hain zuzen ere, talde
hori nahi zuen Somatén-ak bereganatu, hori
bai, gizarte eliteen buruzagitzaren pean.
Bai Unión Patriótica-k, bai Somatén-ak,
garrantzia izan zuten Bizkaian. Are gehiago,
bizkaitar organizazioak, Bartzelona eta
Valladolidekoekin batera, estatuko egituraren
zutabe nagusiak osatzen zituen. Izan
ere, Primo de Riverak berak ere parte hartu
zuen haien sorreran. Zenbaki ofizialek
diotenez, 50.000 lagun inguru ziren Bizkaiko
Unión Patriótica-ko kide, eta 4.000
baino gehiago Somatén-ekoak. Puztuak
egonda ere, Bizkaian sustrai garrantzitsua
zutela ematen dute aditzera kopuru horiek,
Nafarroan ez bezala, han aski mugatua baitzen
bi taldeen hedapena. Nafarroan izan
zuten arrakasta eskasak ez du adierazten
nafarrak ados ez zirenik talde hauek aldarrikatzen
zuten ?gizarte garbiketa? eginkizunekin.
Aitzitik, muturreko eskuinak Nafarroan
zuen garrantzia, bere organizazio
propioekin, eta ordena soziala mehatxatuko
zuen arrisku nabaririk ez izatea han, izan
daitezke jokabide horren arrazoi. Arrazoi
berberek ager dezakete Arabako Somaténaren
hedapen eskasa.
Araban Unión Patriótica-k nahiko
arrakasta izan zuen herrietan, hiriburuan ezbezala. Horrela gertatu zen, dudarik gabe,
diktadurak eskura zituen tresna guztiak erabili
zituelako bi taldeen izen ona zabaltzeko,
eta eraginkorragoak izan ziren herri
txikietan hirietan baino. Hala, bada Gasteizko
Gotzainaren agiri bat, bere parrokoak
bi organizazioen alde lan egitera animatzen
dituena. Zabaltze lan bera egiten zuen gobernari
zibilak, eta kazikeen bide zaharrak
ere erabili ziren kideen kopurua gehitzeko
asmoz. Horren guztiaren ondorioak agerikoak
dira. Bai Unión Patriótica bai Somatén
gizartean gora egin nahi zuten oportunistez
eta administrazioarekin loturiko pertsonez
bete ziren. Unión Patriótica-ren kasuan,
lagungarri izan ziren taldekide izateak
berekin zekartzan eginbehar eskasak, eta
ordaindu beharrekoaren urritasuna. Somatén-en
kide izateak eginbehar gehiago suposatzen
zuen, baina pribilejioak eskaintzen
zituen aldi berean, hala adibidez arma bat
eramateko eskubidea eta agintearen kidetzat
hartua izatearena.
Diktaduraren masa organizazio bi hauen
buruzagitza, esan den bezala, probintzia bakoitzeko
sektore pribilejiodunei zegokion,
baina tarteko pertsonen bidez gauzatu zen.
Horren adibide garbiena Bizkaikoa da. Bizkaian,
diktadurarekin identifikatu baziren
ere goi mailako klaseak, diktadurak zuhur
jokatu zuen, lehen postuak bigarren mailako
politikoei utzi baitzitzaizkien, udal eta
probintzietako karguekin egin zuten bezala.
Hala, ikus daiteke Unión Patriótica-ren
organizazioa Liga de Acción Monárquica
alderdiko pertsonek gidatzen zutela, baina
Liga bera, bizkaitar oligarkia biltzen zuena,
ez zegoela Unión Patriótica-rekin lotua,
kideei hartan sartzeko askatasuna ematen
bazitzaien ere. Beste hainbeste gertatu zen
eskuin monarkiazaleko beste organizazioekin,
bai Bizkaian, bai gainerako probintzietan.
Horietako batzuek, edota buruzagi
batzuek, hala ere, nahiago izan zuten prozesutik
aparte geratu, eta uko egin zioten
diktaduraren kide izateari, eta, horrexegatik,
baita diktadurak sorturiko bi taldeetatik
ere. Nolanahi ere, eta kasuistika oso
ugaria litzatekeen arren, banakako jarrerak
oso desberdinak izan baitziren, zalantzarik
gabe esan daiteke Euskal Herrian monarkiazaleek,
dinastiazaleek nahiz karlistek,
eutsi ziotela diktadurari eta diktaduraren
organizazioei.
Oposizioa, bai nazionalistena, bai sozialista
eta errepublikazaleena, oso mugatua
zegoen, diktadurak konstituzio eskubideak
ezabatu, eta alderdi politikoen jarduna debekatu
zuenez gero. Horrez gainera, eta
euskal nazionalismoari dagokionez, separatismoaren
kontrako dekretuak kalte handia
zion; dekretu horrek lege militarren
pean jartzen zituen estatuaren batasunaren
kontrako delitu guztiak, eta aldi berean
espainola ez ziren bandera guztiak debekatzen zituen. Bestalde, gaztelania deklaratu
zen hizkuntza ofizial bakarra, eta, hortaz,
euskara eremu pribatuetara mugatua geratzen
zen. Oso zigor gogorrak ezarri ziren
arau horiek hausten zituztenentzat. Hori
guztia kontuan izanik, ez da harritzekoa
gertatuko sozialistak eta errepublikazaleek
ekintza publikorik ez egitea, eta, nazionalistei
dagokienez, kultura lanetan buru-belarri
murgiltzea.
Diktaduraren hasieran, nazionalismoa bi
organizazioetan zegoen banatua: EAJ, aberrianoak
hartzen zituena, eta Comunión.
Lehenak erbestera edo klandestinitatera jo
behar izan zuen, eta bigarrenak, legezko
izatea bazuen arren, ez zuen ezer egiterik
izan, Batzoki asko itxi baitzizkieten. Egoera
horren adierazle esanguratsua da Gipuzkoako
Buru Batzarrak hartutako erabakia,
jarduera orori uko egitekoa, bere eginkizun
guztiak Diputazioaren esku utziz.
1923 eta 1926 artean, oraindik ere mugiarazi
zuten zerbait nazionalismoa Euskal
Unibertsitatearen eskaerak, estatutu bat
prestatzeak eta kontzertu ekonomikoa berritzeak,
baina 1926tik aurrera are gehiago
moteldu zen. Hala ere, diktadorearen hasierako
errejionalismoak eta euskal kulturaren
tolerantziak, zulo bat zabaldu zuten,
nazionalismoak berehala beteko zuena.
Era horretan, euskal kultura bultzatzeko
politikari ekin zion nazionalismoak.
Horren adierazgarri da zenbat orri eskaini
zizkion Euzkadi aldizkariak euskararen erabilera,
eta euskal literatura eta antzerkia bultzatzen
zuten ekimenei; orobat esanguratsuak
dira euskal musika eta margolaritzari,
eta euskal kirolei eskainitakoak. Ekimen
horien guztien arrakasta zela eta, ?Kultura
Berpizkundeaz? hasi ziren mintzatzen abertzaleak.
Euskara indartzeko ekimenen artean,
aipagarria da ?Euskararen eguna?-ren
antolatzea, edota Txistu aldizkariaren argitalpena,
hala nola ?Oldargi? edo ?Saski
Naski? bezalako taldeek egindako antzezpenak.
Euskal elizak ere paper garrantzitsua
jokatu zuen euskara bultzatzen.
Euskal kultura, beraz, une erabakior
batean zegoen, Guridirenak bezalako obrak
sor zitezen musikan, edota Kirikiñorenak
poesian, eta Aurelio Arteta eta Zubiaurre
edo Arrue anaienak margolaritzan. Artelan
militantea zen gainera. Kulturaren alde nazionalismoak
egindako orok herria abertzale
bihurtzea zuen helburua. Hau da, nazionalismoarekin
bat etorriko zen euskaltasunaren
definizioa bilatzen zuen. Hala, aipaturiko
artelan guztietan, nekazarien mundua,
eta euskalduntzat jotzen diren eredu fisiko
idealen eraikuntza goraipatzen zuen; eredu
horiek oso erraz antzematen dira margolaritzan
edota Euzkadi-ko orrialdeetan.
Azken helburua euskal izatearen berezitasuna
finkatzea zen, hizkuntzatik hasi eta
arrazatik igaroz kulturaren osotasunera heltzenzena, hortik gero, ondorio gisa, Euskal
Herria estatu baten gisa antolatzeko
eskubidera iristeko. Nazionalismoak hautaturiko
bideak bazuen bertute bat, diskurtsu
politiko hutsa baino hunkigarriagoa baita
kultura, eta, horrexegatik, eraginkorragoa
gertatzen zen alderdikideak eskuratzeko,
eta, bestalde, jadanik organizazioaren
baitan zeudenak bertan mantentzea ere
errazten zuen. Horrez gainera, nazionalismoari
atxikitzeko maila desberdinak onartzen
ditu ikuspuntu horrek, eta huts-hutsik
politikoak ez diren bestelako militantzien
aukera zabaltzen du.
Lanean jardun ziren nazionalismoaren
baitako organizazioen artean, aipagarriak
dira ?mendigoixaleak?, diktaduran zehar garrantzi
handia hartu zutenak. Mendigoixaleen
taldeak, mende bukaeratik aurrera
Euskal Herri osoan zabaldu zen mendizaletasunari
erantzuteaz gainera, gazte abertzaleak
elkartzeko bideak ere jartzen zituen.
Aire militar nabarmena zuen, garai hartan
egin zituzten ekintza adoretsu batzuekin bat
zetorrena, Sabinoren hilobiaren gainean
ikurriña jartzea adibidez. Solidaridad de
Obreros Vascos sindikatu abertzaleak izan
zuen zer edo zer egiteko aukera, langile
elkarteekin gobernuak zeukan tolerantzia
zela eta. Nolanahi ere, eta gobernuak UGT
baitzuen begiko, ez zuen halako abantailarik
lortu Organización Corporativa Nacional
taldea sortu izanetik, SOV-ek ere talde
horren beraren klase arteko harmoniaren
printzipioak aldezten zituen arren. Bigarren
Errepublikan garrantzi handia izan zuten
beste organizazio batzuek, Emakume Abertzale
Batzak adibidez, ez zuten lanerako
batere aukerarik izan.
Sozialistek ere geldik egon beharra izan
zuten, eta buru-belarri aritu ziren alderdibarneko lanetan. Hala, biziki ugaritu ziren
talde sozialisten organo desberdinen bilerak,
eta irtenaldi asko eta asko egin ziren,
probintzia eta herri askotako jarraitzaileak
harremanetan jartzeko balio izan zutenak.
Bizkaitar propaganda egileen presentzia,
bizkaitarrak baitziren sozialista gehienak,
agerikoa izan zen beste probintzietan, eta
era horretan alderdia ez zen ahuldu; garai
hobeagoen zain geratu zen. Horren lagungarri
izan zen Herriko Etxeak itxi ez izana,
eta prentsa sozialista, zentsuratua izan arren,
argitaratzen jarraitu izana. Horrez gainera,
bai PSOEk bai UGTk lortu zuten diktadorearen
baimena zeinek bere kongresua egiteko
(1928).
Eusko-Nafar Federazio Sozialistak oso
jokabide berezia izan zuen diktadurari
buruz. Bere alderdikideak ez bezala, euskal
sozialistak, Indalecio Prietoren gidaritzapean,
espainiar sozialismoaren politika
posibilistaren kontra jarri ziren, espreski
baitzegoen baztertua diktaduraren oposizioko
edozein mugimendu. Prietoren errepublikazaletasunean
eta euskal munduaren berezitasunean
bilatu behar dira euskal sozialisten
jokabidearen arrazoiak. Euskal Herrian,
sozialistek, errejimenaren kontrako
oposizioaren baitan, nazionalismoa zuten
parez pare, eta, beraz, ez zitzaien komeni
Primo de Riverari gehiegi amore ematea.
Horixe zen UGTk zeukan arriskurik nagusia;
izan ere, diktadurarekin zuen konpromezuak
?batzorde paritarioetan parte hartzean
ageri dena, han eztabaidatzan baitziren
enpresario eta langileen arteko arazoak?
organizazioari jarraitzeko bidea zabaltzen
zion, baina izen txarra ere ekar ziezaiokeen
aldi berean.
Indalecio Prietok, jadanik Marokoko
?hondamendia? gertatu zenean monarkiaren kontrako jarreragatik nabarmendu zena,
fama txar hori ez zabaltzea lortu zuen. Euskal
Herriko kideen laguntzarekin, errepublikaren
aldeko jarrera defenditu zuen,
diktaduraren kontrakoa beraz, estatuko organizazioaren
jarrera guztiz bestelakoa zen
garaian. Agerian geratu zen hori 1928ko
alderdiaren kongresuan. Hartan, Prietok,
gainerako guztien sinestezintasunaren aurrean,
errejimenaren hurbileko erortzea
defenditu zuen, eta helburu hori bultzatu
beharra. Prietoren jarrerak Eusko-Nafar Federazio
Sozialistatik kanpora oso aldeko
gutxi lortu zuen arren, handik denbora
gutxira bete ziren hark iragarritakoak.
Diktaduraren amaieratik Errepublikara
1930ean, errejimena instituzionalizatzeko
ahaleginek huts egin ondoren, eta barneko
eztabaida giro larrian ?euskal taldeek
ez zuten parte hartu hartan?, Primo de Riveraren
dimisioa gertatu zen. Politika ekonomikoaren
ahitzea bezalako aldian aldiko
faktoreak alde batera utzita, Diktadura bere
arrakastaren biktima gertatu zen, herriaren
modernizatze ekonomikoa eta soziala bultzatu
nahi hartan. Izan ere, modernizatu
nahi horrek beste bat zekarren berekin, modernizatze
politikoa, diktadura, alferrik,
geldiarazten saiatu zena.
Diktadurarekin batera desagertu ziren
hari loturiko organizazioak. Bai Unión Patriótica-tik
bai Somatén-etik mordoka aldeegin zuten kideek, eta horrek eskuineko
organizazioen ahultasuna areagotu zuen,
hurbileko errejimen aldaketaren aurrean.
Bitartean, oposizioko organizazioak berriro
antolatu ziren, are eta azkarrago Unamunori,
erbestik itzultzean, Irunen harrera
gisa egin zitzaion mitinetik aurrera, eta
Donostiako Akordiotik aurrera geroago,
euskal nazionalismoak hartan parte hartu
ez arren. Abertzaleen birmoldaketak beste
bi talderen sorrera ekarri zuen: EAJ, aurreko
bi taldeak elkartu ondoren sortua, eta
ANV-EAE, aurreneko aldiz ideologia abertzalea
eta ikusmolde errepublikazale eta
ezkerreko bat lotzen zituen alderdia. Errepublikak
gauza egingarria zirudien oraingoan,
irristaldiak izan arren, 1930eko abenduko
mugimenduaren huts egitea adibidez.
Errepublika aurreramenduaren gauzatzea
bezala aurkezten zuen propagandak;
monarkia berriz herriaren atzerapenaren
adierazpen gisa definitzen zen, gauza guztietan,
eta horren azken froga gisa erregeak
diktaduraren ezarpenean zuen erantzukizuna
aipatzen zen. Errepublika modernizatzeari
zor zitzaizkion aldaketen sorburuan jartzea
zen era horretako argudio baten abantaila.
Modernizazio prozesuak harrera desberdina
izan zuen, ekarri zituen aldaketak
ere modu desberdinez banatu baitziren.
Hori garbi ageri da lehen sektorean ziharduen
biztanleria aktiboaren portzentaietan;
1930ean, Araban eta Nafarroan %60 ziren
ia, eta Bizkaian eta Gipuzkoan berriz %21-
25 artekoak.
Hala ere, eta alde batera utzita gizarte
baten edo gizatalde baten modernizazio
maila handiagoa edo txikiagoa, gizarte bizitzaren
ulertzeko modua, eta, horrexegatik,politika ulertzeko modua, berbera zuten
euskadun guztiek. Ikuspegi horretatik,
kategoria garrantzitsuena zibilizazio eta izadi
kontzeptuak kontrajartzen zituena zen. Jendeak
oso azkar ikusi zuen izadia kontrolatzeko
beharra giza aurreramendua ziurtatu
nahi bazen. Nekazaritza eta abeltzaintzaren
garapenak, baina orobat izurri eta uholdeetatik
defenditu beharra, prozesu naturalak
ezagutu eta kontrolatzeko beharra erakusten
zuten. Sentimendu hori areagotu egin
zen, sakon gainera, modernizazio prozesuarekin,
prozesu hori, izan, izadia menderatzeko
eskala handiko fenomeno bat besterik
ez baita.
Zibilizazio-izadi oposizioaren ideia biztanleen
artean zabaldu zenean, ez zen erabili
gizaki eta ingurune fisikoaren arteko
harremanak zehazteko bakarrik, pertsonen
arteko harremanak, eta norbere buruari
buruzkoak, zertzeko ere erabili zen. Era
horretan, errepublikazaleek Errepublika ?zibilizaziotzat?
hartzen zuten, eta ?izaditzat?
erlijioa. Eskuinak berriz alderantziz ikusten
zituen balio horiek. Eskuindarrentzat, erlijioa
zen ?zibilizazioa?, eta ?izadiaren?
arrakastaren agerpena berriz Errepublika.
Elizarentzat, ikusmolde hori agerikoa zen,
ezen 1931ko apirilaren 12ko hauteskundeen
emaitzak jakitean izandako herri manifestazioen
ondorio gisa etorri baitzen Errepublika.
Errepublikako bizitza politikoa, beraz,
?izadi?aren eta ?zibilizazio?aren izateak
eztabaidatzen zituztenen arteko elkarrizketa
izan zen.
Bigarren Errepublika
Errepublikaren aldekoek, hiritarrak, zinegotzi
batzuk ala besteak aukeratzean,
monarkiaren alde edo kontra agertzen ziren
galdeketa bihurtu zituzten apirilaren
12ko udal hauteskundeak. Euskal Herrian
emaitzak askotarikoak izan ziren noski,
baina, ugaritasun horretan, gauza nabaria
da nola, industriak indar handiagoa zuen
lekuetan, eta gizarte gatazkak handienak
izan zirenetan, botoa Errepublikaren aldekoa
zen. Horregatik, Gipuzkoako boto gehienak
ezkerreko hautagaietara joan ziren,
eta hiriburuan portzentaia hori %56,6ra iritsi
zen. Egoera oso bestelakoa zen Nafarroan,
eskuineko hautagaiek, Errepublikaren kontra,
gehiengo zabala lortu baitzuten han.
Hala ere, Altsasu, Fitero edo Tutera bezalako
herrietan, ezkerrak izan zuen nagusitasuna.
Hauteskundeen emaitzak jakiteko larritasunak,
eta estatuko hiriburu garrantzitsuenetan
Errepublikaren aldeko botoak gehiago
zirelako zurrumurruak jendea kalera
irtetzera eta albisteen zain biltzera bultzatuzuten. Albiste horiek baieztu ahala, hiri
nagusietan modu harrigarri antzekoan errepikatu
zen gertaera sail bat. Hala, berez
sortu ziren manifestazioak, eta abiatu ziren
udaletxera Errepublikaren deklaratzea eskatzera.
Udal berriak osatu, eta Errepublikaren
bandera goratu zen jendearen pozaren
pozez. Gero, herria kurritu zuten berri ona
aditzera emateko, bibaka eta kantari, ?Marsellesa?,
?Internazionala? eta ?Gernikako
Arbola? abestuz batez ere. Kartzela zegoen
lekuetan, haraxe joan ziren gero manifestariak
preso politikoentzat amnistia eskatzera;
kartzela inguruetan gertatu izan ziren
arazo bakanak, gainerakoan jai eguna izan
zen batean.
Hiriko espazioaren aldaketa baten modura
bizitu zuten garai hartako guzti-guztiek
Errepublikaren etorrera. Aldaketa horren
lehen ikurra kalean jendetzak agertzea
izan zen, gizonak batez ere, emakumeak
oso gutxi aritzen baitziren bizitza publikoan.
Baina paisaje aldaketa horretan nabarmentzekoa
izan zen halaber bandera sozialista,
errepublikazale eta nazionalisten agerpena,
Frantziako Iraultzako txano eta apaingarriak,
eta, oro har, poz biziaren agerraldiak. Horrek
denak balio sinboliko handia zuen,
herriaren borondatearen garaipena adierazten
baitzuen, eta aldaketaren sakona. Horregatik,
kale eta plazen izenen aldaketa
etorri zen aurreneko sinbolo haien atzetik,
eta ezkutuen eta beste ezugarri monarkiazaleen
desagertzea. Alegia, mundu berri bat
zetorren, zoriona barra-barra zabalduko
zuena.
Errepublikaren etorrerarekin, gizarte
aldaketarako itxaropen handiak zabaldu zitzaizkien
errepublikazaleei. Erabat sinetsita
zeuden etorkizunak gauza positiboak ekarriko
zizkiela, denek gauza bera espero ez
zuten arren. Langile askoren ustez, Errepublikaren
garaipenak funtsezko aldaketa
ekarriko zien bizimodu eta lan baldintzetan,
eta iraultza sozialistaren parean ere jartzen
zuten batzuek Errepublika. Ezkerreko
nekazarientzat, lurraren jabetza eta langabezia
ziren arazo nagusiak. Nafar nekazarien
kasuan, herri lurren, labore lurren (corralizas)
eta nobleen jabetza handien arazoari
irtenbidea ematean zetzan beren
egoeraren hobetzea, eta nekazaritza erreformarako
plangintza baten baitan baino
ezin zen egin hori.
Asmo eta itxaropen horiek denak herritarren
politizazio sakon bat ekarri zuten,
organizazio sozialistentzat batez ere onuragarria
izan zena. Bai PSOEn bai UGTn, bigarrenean
batez ere, asko hazi zen kideen
kopurua. Hala, adibidez, Gipuzkoako UGTn
1931n guztira 1.436 kide sartu ziren, eta
kopuru horiek ondorengo urteetan gutxitu
baziren ere, oso garrantzitsu izaten jarraitu
zuten, bai 1932an bai 1933an. Gauza bera
gertatu zitzaion Alderdi Sozialistari, eta, askozneurri txikiagoan bada ere, errepublikar
organizazioei; azken alderdi horiek oso
azkar hasi ziren barne egiturak berrantolatzen.
Bai Alderdi Komunista, bai CNT, horiek
ere hazi ziren, baina besteak baino
askoz ere gutxiago.
Ezkerraren itxaropenak hain handiak
izanik, ez da harritzekoa beldurra nagusitzea
eskuin katolikoaren aldekoa zen biztanleriaren
partean. Espazio publikotik desagertzea
bera, Bilboko Kale Nagusiko leihoak
ixteak erakusten duena, da horren
adierazgarri. Eskuinetik, Errepublikaren
sorreraren egunean publikoan agertu zen
parte bakarra nazionalismoarena izan zen.
EAJk Donostiako Akordioan parte hartu ez
bazuen ere, eta nahiz eta monarkiaren kontrako
blokearen kide izan ez, Errepublikaren
sorrera prozesuan egon ziren jeltzaleak,
beren erreibindikazio abertzale bereziak
erantsita. Errepublikak emandako aukerek,
abertzaleak ere beldurtzen zituzten arren,
estatua egituratzeko modu berri baten bideak
ere zabal zitzaketen, eta euskal nazioa
eraikitzeko bidea beraz. Errepublikaren
sorreratik denbora gutxira hasi zen alkateen
mugimendua aldi berean zen beldur
eta itxaropen horien adierazpena.
Euskal gizartean 1931ko Batzar Konstituziogileen
hauteskundeetan adierazi zen
Errepublikaren harrera. Hartan, eta euskal
politika oinarri-oinarrian hiruki formakoa
bazen ere, bi alderdi nagusiren inguruan
mugitu ziren gauzak, munduaren bi ikusmolde
kontrajartzen zirela. Alde batetik,
errepublikazaleen baikortasuna zegoen, eta,
bestetik, gizartearen hondamena espero
zutenen ikara apokaliptikoa, baina, nazionalismoaren
kasuan, euskal autonomiaren
defentsarekin batera. Izan ere, argudio horrek
bateratu zituen Lizarrako estatutuaren
defedatzaile gisa aurkeztu ziren eskuindar
guztiak. Arabako kasua salbuespena izan
zen, tradiziozaleek eta nazionalistek zeinek
bere aldetik aurkeztu baitzituzten hautagaiak,
eta estatutuaren aldezle gisa gainera
biek. Eskuinak lortu zuen garaipena, Araban
izan ezik, han indarrak sakabanatuak
baitzeuden, probintziako boto kopuru handiena
lortu zuten arren. Nafarroan eskuinak
garaipen erabatekoa lortu zuen, %63,7a.
Lau hiriburuetan, Bizkaia eta Gipuzkoako
industriaguneetan, Arabako Errioxan
eta Nafarroako Erriberan, errepublikazale
eta sozialisten koalizioak irabazi zuen. Gipuzkoan,
koalizio hark eta ANV-EAEk botoen
%41,57 lortu zuten; Donostian
%69,16raino igo zen portzentaia. Bizkaian,
eskuinak eta ezkerrak erdibana zituzten
botoak, baina ezkerrak irabazi zuen hiriburuaren
inguruan. Euskal Herrian onak
izan baziren ere ezkerraren emaitzak,
hobeak izan ziren eskuinarenak; ondo
erakusten zuen nola hartzen zuten euskaldunek
Errepublikaren etorrera, Penintsulangertatzen zenaren oso bestela. Hori zela eta,
esan zuen Prietok Euskal Herria ?Gibraltar
Vaticanista? zelako hura.
Errepublikako gobernuak ezkerraren
itxaropenak bete behar zituen, eta eskuinaren
beldurrak desagerrarazi. Baina ez
zuen lortu ez gauza bat ez bestea. Itxaropenei
zegokienez, gobernuaren erreforma
urrien biktima izan ziren, eta ekonomia
krisiaren eraginarena, oso kaltegarria izan
baitzen industria guneetan, Bizkaian batez
ere. Errepublikako gizarte legeak, zeinen
artean azpimarratu behar baitzen Epaitegi
Mistoena, Lan Kontratuarena, Lan Ezbeharrena,
eta Amatasunarena, ez zieten hobekuntza
handirik ekarri langileriaren bizi baldintzei.
Soldatak goratu egin zituzten hala
ere, langabeziaren eraginagatik batez ere.
Horrek guztiak langileen artean sortu
zuen egonezinak ez zituen gatazkak askorik
areagotu, eta gutxiagotu ere egin ziren
Bizkaian. Izan ziren liskarrak, batzuetan,
komunistek eta CNTkoek baliatu zituzten,
errejimen errepublikarrari kontra egitearren.
Aurrenekoa Pasaiako grebakoa izan zen,
non Goardia Zibilak parte hartu eta zortzi
hildako izan baitziren. Nafarroan nekazaritza
erreformaren emaitza faltatik etorri zen
batez ere Errepublikaren etorrerak sorrarazitako
itxaropenen frustrazioa. Frustrazio
hori lurren okupazioan eta nekazari sailetan
egin ziren ekintza biolentoetan gauzatu
zen, errepublikar legedia gainditu ez,
baizik eta betearaztea zela beti ere helburua.
Errepublikako lehen bi urteetako lana,
izan, oso laburra izan bazen ere, handinahia zen oso: zimendu berrietan nahi zuen
oinarritu estatuaren izatea, eta horretarako
hiritarrak berak behar zituen berreraiki.
Errepublikar gobernariek gizakiak banako
arrazoiduntzat hartzen zituzten, erakunde
eta ohitura sail batek esklabo bihurtuak, eta,
hortaz, suntsitu egin behar ziren erakunde
eta ohitura horiek. Horrela, ez bestela, lortuko
zen aurreramendua, eta aurreramenduarekin,
denen ongi izatea eta zoriona.
Hortik zetorren irakaskuntza politikak gobernuarentzat
zuen garrantzia, eta hortik
halaber politika antiklerikala. Errepublikarren
ustez, zibilizazioak garaituko bazuen,
elizak transmititzen zituen ezjakintasun eta
sineskerien kontra egin beharra zegoen,
bestela pertsonek ezingo baitzuten libre eta
beren eskubide eta interesen jakitun izan.
Labur esanda, ?izadiaren? agerkari bat zen
eliza, ?zibilizazioak? gainditu behar zuena.
Asmo horrekin, arau sail bat ezarri zen,
hala nola eskoletatik erlijio ikurrak kentzeko
dekretua, gurtza askatasuna eta estatua
fedez kanpoko bihurtzea, Jesusen Lagundiaren
desegitea, kanposantuak sekulartzea,
ezkontza zibila eta dibortzioa onartzea, eta
erlijio taldeen eta kongregazio erlijiosoen
legea. Horiek denak izugarrizko erasoak
gertatzen zitzaizkien katolikoei; horrez gainera,
besteak beste, Gasteizko gotzaina,
Mateo Múgica, bere postutik egoztea eta
elizak erretzeak, eraso gogorrak izan ziren
katolikoen kontzientzietan. Gobernuaren
erlijio politikak aukera eman zion eskuinari
erlijioaz baliatzeko, eta errepublikaren
aurkako politika elizaren eta katolikoen
eskubideen aldeko politika moduan aurkezteko.
Jokabide hori ezin eraginkorragoa izan
zen Euskal Herrian; izan ere, euskal lurretan
oso motel zihoan sekularizazio prozesua,
eta oraindik ere oso altuak ziren elizaren
aginduak betetzen zituztenen portzentaiak.
Eskuinaren ikusmolde politikoan, errealitate
beraren aurpegiak ziren elizari egindako
erasoak eta gobernuaren gizarte politika,
?izadiak? ?arrazoia? menderatzen zuela
alegia. Eta horrek amaiera bat besterik
ezin zuen izan, gizartea kaos batean desagertzea.
Haientzat, beraz, arrisku oso hurbileko
baten pean zegoen etorkizuna, eta
bizkor erreakzionatu beharra zegoen. Eta
horretxeri ekin zioten. Horregatik, karlismoaren
adar desberdinak berehala biltzea,
Comunión Nacionalista osatzeko, eta egitura
armatu bat antolatzea, hasieran defentsazko
gauza bezala ikusten bazen ere, berehala
hartu zuen helburutzat Errepublikaren
kontrako erasoa antolatzea.
Helburu bera izan zuen eskuin katoliko
osoa estatutuaren aldeko hautagai zerrenda
batean biltzeak. Estatutua erlijioaren aldeko
arma bezala pentsatu zen; horren arabera
erantsi zitzaizkion zuzenketak Eusko
Ikaskuntzak prestaturiko egitasmoari. Lizarranonetsi ziren eta horrela osatu zen Lizarrako
estatutua. Zuzenketa garantzitsuenak
Euskal estatuari egozten zizkion Elizarekiko
harremanak, eta Elizarekin Konkordatu
bat izenpetzea ere aurrikusten zen.
Horrez gainera, estatu horren eginkizuntzat
jartzen zituen estatutuak irakaskuntzari eta
hilerriei zegokion oro. EAJk erantsitako zuzenketek
estatutuari definizio katoliko bat
emateaz gainera, beretzat hartzen zuten
ezkerrak gizartea modu aurrerakoiez aldatzeko
nahitaezkotzat jotzen zituen tresna
oro.
Nolanahi ere, alde handia zegoen EAJk
estatutuaz zuen ikusmoldearen eta Comunión
Tradicionalista-k zuenaren artean.
Izan ere, estatutua lortzea EAJren politikaren
parte oinarrizkoa zen, baina tradiziozaleentzat
tresna bat zen estatutua, Lizarrako
estatutuak huts egin zuenean agerian geratu
zen bezala. Hurrengoan, Jestoren estatutua
deitu zen egitasmoan, ez zitzaizkion
Euskal estatuari ematen erlijio gaietako ahalmenak,
eta ordutik aurrera ez ziren tradiziozaleak
estatutu hartaz arduratu. Agerian
geratu ziren horrela talde haren barruan
zeuden estatutuaren kontrako joerak; bestalde,
eta hau guztia beren organizazioaren
kaltetan, estatutua onartzeak errejimen errepublikarra
sendotzea eta EAJ garatzea ekar
zezaketelako beldurrak ere eragiten zituen
estatutuaren kontrako joerak.
Gorteetako hauteskundeek, 1933ko azaroan,
EAJ eta tradizionalismoaren arteko
banaketa islatu zuten, eta berriz ere bi alderen
arteko kontrakotasunean egituratu
zen politika. Hauteskunde haien emaitza
nagusia eskuin katolikoak lorturiko arrakasta
handia izan zen, ezkerraren gainetik.
Emaitza horien arrazoia, gorago aipatu denez,Errepublikak sortu zituen itxaropenei
erantzuteko ezintasunari egotzi behar zaio,
aldi berean masa katolikoak haserretzen
zituela bere politika antiklerikalarekin. Nolanahi
ere, EAJk atera zuen etekinik handiena
egoeraren aldaketatik; batetik, erlijioaren
aldeko politikaren buru bihurtu zen,
eta, horrez gainera, onuragarri gertatu zitzaion
estatutuaren auziak euskal gizartean
lehen bi urteetan izan zuen protagonismoa.
Zenbakiak esanguratsuak dira: Bizkaian eta
Gipuzkoan garaile gertatzen da, botoen
%46,4 eta 45,5arekin, eta emaitza onak lortzen
ditu Araban, %29arekin. Nafarroan,
nolanahi ere, eskuin ez abertzaleak are
gehiago sendotu zuen bere nagusitasuna,
botoen %70,8rekin, eta Araban garaipena
lortu zuen, %52,9rekin.
Eskuin katolikoari Elizari egindako erasoen
babesleku bihurtu izatetik zetorkion
garaipena, eta Errepublika onartzeak etorkizunari
buruz suposatzen zuen larritasunetik.
Eskuin osoak boto emaile bera zuen
gogoan, katolikoa. Izan ere, monarkia erori
ondoren, aukera politikoen umezurtz
geratu ziren masa katolikoak. EAJren
arrakasta, hain zuzen, bi probintzia horietan
monarkiazale horiek erakartzea izan
zen. La Gaceta del Norte egunkari katolikoaren
iritziz, EAJk Bizkaian 1933ko hauteskundeetan
lorturiko botoetatik, 8.000ek
zuten jatorri hori. Kultura politiko parekoa
izatetik zetorren eskuinaren baitan aukera
abertzale eta ez abertzalearen arteko iragankortasuna.
Bai EAJk bai gainerako eskuinak ikusmolde
katastrofista zuten gizartearen etorkizunari
buruz. EAJren ustez, gizartea mehatxatzen
zuten arriskuek pentsamolde liberalean
zuten jatorria, eta hark, erlijio balioen nagusitasuna ezabatu eta haien ordez
balio sekularrak ezarri ondoren, izadiaren
zibilizazioaren gaineko garaipena ekarriko
zuen. Diziplina, ordena, desirei eta grinei
eustea predikatuz, zibilizazioaren ordezkari
zen Eliza; askatasun, zorion eta plazerraren
balio sekularrak, eskuinaren pentsamenduarentzat,
izadia ziren. Eskuinarentzat,
banakoaren plazerra lortu nahia, luxuaren
edota sexualitatearen gustua bezalako adierazpen
bitxiak zituen hura, zorion kolektiboa
iraultzaren bidez lortu nahiaren pareko
gauza zen. Bi desira horiek izadiaren
agerpen ziren, arrazoiaz harantzagokoak,
eta horrek gizartearen hondamena ekarriko
zuen.
Gizartea iraunkor bihurtzea pentsamenduaren
aldaketa prozesu baten bitartez baino
ez zen lortuko. Pentsamendu erlijiosoaren
garrantziak nagusitu behar zuen
berriz ere gizartean, eta pentsamendu hark
bihurtu behar zuen berriz ere giza jokabidearen
gidari. Helburu horrekin, bai EAJk
bai gainerako eskuinak, kanpaina luze bat
antolatu zuten, 1934 inguruan indartu zena,
eta ezaugarri nagusiak hondartzetako bainua
edota sexu askatasuna bezalako jokabide
modernoak kritikatzen zituzten hitzaldi
sail bat edota prentsako artikuluak izan
zituzten. Emakume eredu berriak kritikatzen
ziren batez ere, ile motza eramatetik, erre
edo etxetik kanpo lan egiteraino. Emakumea
gizartearen berrikuntzaren oinarrizko
tresnatzat hartzetik zetorren emakumearen
jokabideekiko interes berezi hori, familia
zaintzen zuen erantzukizunagatik. Pentsatzen
zen emakumea aldatuz gero familia
aldatuko zela, eta horrekin gizartea osorik,
familia baitzen haientzat gizartearen oinarrizko
zelula. Eskuinaren arrazoinamenduaren
arabera, gizartearen iraunkortasuna eta
iraultzaren arriskua uxatzea lortuko ziren
emakumea bere ohiko paperera itzulita.
Eskuindar guztientzat, etorkizun hobe
baten bermea iraganeko pentsamenduaren
eta jokabideen formetan zetzan, balio erlijiosoen
nagusitasuna ezaugarri zuten haien
berreskuratzean. Gizartea mehatxatzen zuten
arriskuei itzuri egiteko balioak, tradizioak
eskaintzen zituen. Modernotasunak,
tradizioa hautsita, balio horiek guztiak suntsitu
zituen, eta gizartearen iraunkortasuna
bera jarri zuen arriskuan. Euskal nazionalismoa,
funtsean, bat zetorren pentsamendu
eskema horiekin, baina ezaugarri bereziak
erantsita, eta horiexek izan ziren bere
arrakastaren giltzarriak.
Nazionalismoak euskal izatearen jatorrizko
osagarriak suntsitu izana egozten zion
modernotasunari, eta horien artean oso leku
garrantzitsua betetzen zuen erlijioak. Proiektu
abertzaleak, beraz, euskaltasunaren ezaugarri
galduak berreskuratzeko asmoa zuen.
Hori lortuko balitz, zorion, askatasun eta
berdintasunezko gizarte baten itzulera izangolitzatzeke emaitza, ezaugarri horiexek
berak baitzituen euskal demokrazia zeritzanak.
Gizarte industrialaren bat-bateko agerpenak
antzinako demokrazia hura galarazi
zuen, garapenarekin batera, baserrien ugaritasunak
ezaugarritzen zuen ohiko paisajearen
desagertzea ekarri baitzuen, eta gauza
bera eragin zuten arazo sozialek eta autoktonoak
ez bezalako ohituren barneratzeak.
Nazionalismoak lortu nahi zuen Euskadiren
eraikuntza nazionala, beraz, suntsipen
sozialaren kontrako hesi baten gisara aurkezten
zen.
Tradizioaren berreskuratzeak, jatorrizko
forma politikoetara itzultzean lortuko bazuen
ere bere adierazpen gorena, pribilejiozko
esparru bat zuen nazionalismoaren
kultura eginkizunetan. Eginkizun horiek,
diktaduraren garaiaren ondoren oso aurreratuak
bazeuden ere, ez zeuden kunplituak.
Horien artean asko erabili ziren prentsa,
liburua eta antzerkia, eta baita zinema eta
irratia ere, orduantxe hasi berriak. Kultura
taldeen babesgoak aurrera egin zuen, eta
askatasun demokratikoak baliatu ziren masa
ekintza handiak antolatzeko, nazionalismoak
lortutako indarraren erakusle. Horien
artean aipagarria da Aberri Egunaren sorrera,
aurrenekoz Bilbon, 1932an, ospatu zena,
eta gero beste euskal hiriburuetan egingo
zena.
Erreibindikazio abertzaleak EAJren
proiektu politikoan zuen nagusitasuna zela
eta, iraultza sozialaren kontra egiteko borondateak
ez zuen bere koherentzia osoa
iritsi, eta, hala, eskuinetik aldentzen hasi
zen, gero eta gehiago, 1933an hasita; era
horretan, politikako kokalekuari buruz, zentro
kontzientzia bat sortu zen. Zentzu berekoak
gertatu ziren proposamen sozialak,
eta SOV-en jarrera bera, Elizaren politika
sozialaren aldekoa. Autonomia erreibindikazioen
kontrako eskuinaren gero eta etsaigo
handiagoa, eta 1934ko gertaerak, hala
ere, erabakiorrak izan ziren EAJ gainerako
eskuinetik alden zedin. Gertaera horien artean,
eta aurrenekoz, Ardoaren estatutuak
sorturiko arazoa aipatu behar da.
Euskal Herrian Ardoaren estatutu bat
aplikatzeko eskuineko gobernuak zuen asmoan
bilatu behar da auziaren sorrera; nazionalisten
eta ezkerrekoen iritziz Kontzertu
Ekonomikoaren kontrakoa zen estatutu
hura, eta dirurik gabe utziko zituen udalak.
Estatutuak ardoaren gaineko zergak
ezabatzen zituen, eta horrek kontsumo zergen
mendeko udalak ahultzen zituen, eta,
batez ere, ardoaren zergen mendekoak.
Beren interesen alde egiteko, udalek
hainbat eratako ekimenak antolatu zituzten,
baina Gobernuak oso gogor zapaldu zituen.
Gobernuaren jarreraren arrazoia, eta gobernuari
eusten zioten eskuineko taldeena,
udalen auziak gizarte bakea nahasten omen
zuela zen, une bereziki delikatu batean,sozialisten erradikalizazioagatik eta berehalako
gizarte iraultzaren iragarpenagatik.
Ezkerrak ere auzi hartan esku hartzea, Prietoren
paper protagonistarekin, eskuinaren
ikara areagotu baino ez zuen egin, eta, era
horretan, nazionalismoari egindako kritikak
biziki areagotu ziren. Kritika horiek are
gogorrago egin ziren 1934ko urriko gertaeren
ondoren. Nazionalistei haiekin ados
egotea egotzi zieten, baita greba orokor
iraultzailean parte hartu izanaz ere.
Gauzak ez ziren horrela gertatu ordea.
SOVek ez zuen greban parte hartu, kasu
bakan batzuetan SOVeko kide batzuek
hainbat herritan istiluetan sartuta ibili baziren
ere. Oro har ordea, higikunde hartan
SOVek ez zuen esku hartu. Hala ere, Gipuzkoan
eta Bizkaian zenbaitek lana huts
egin zuen, egoerak hartaratuta. Iraultzaren
benetako protagonismoa ezkerrarena izan
zen, eta, zehatz-mehatz, organizazio sozialistena.
Organizazio horiek asko erradikalizatu
ziren 1933 erdialdetik aurrera, eta are
gehiago 1933ko hauteskundeak galdu ondoren,
eta CEDA gobernuan sartu eta gero.
Izan ere, aginpindea lortzeko faxismoak
egindako lehen urrats gisa hartzen zen organizazio
eskuindar horren sarrera. Hala
bada, defentsazko eduki bat izan zuen 34ko
iraultzak, faxismoaren kontrakoa, baina erasozkoa
ere bazuen, gizarte berri bat antolatzeko
asmoa alegia, ezkerreko gobernu
errepublikar baten bi urteko gobernuaren
ondoren lortu ezin izan zena.
Sozialisten erradikalizazioak, garai hartan
guztian sozialistek aldeztu zituzten ikusmolde politikoen ondoan, aldaketa handia
suposatzen zuen. Izan ere, lehen bi urteetan,
Errepublikaren alde eta eskuinaren
kontra egitea izan zuten eginkizun nagusia,
eta, hortik, eskuindar errepublikaren
kontrako borroka iraultzailea defenditzera
igaro ziren, hura zelakoan gizartearen aldaketa
lortzeko bide bakarra. Errepublikaren
aldarrikapenarekin sortu ziren itxaropenen
frustrazioan bilatu behar da aldaketa
horren jatorria, eta lortutako gauzak,
apalak izan arren, arriskuan zirelako sinestean.
Iraultzak aurreramenduaren aldeko
arma behar zuen izan, auzitan baitzegoen.
34ko urriko iraultzaren aurretik nekazarien
greba izan zen, urte bereko ekainean.
Arazo hori aski larria izan zen Nafarroan,
nekazarien ohiko erreibindikazioekin bat
baitzetorren, eta orobat Nafarroan nekazaritza
erreforma aplikatu ez izanaren frustrazioagatik.
Bigarren Errepublika osoko
greba higikunde garrantzizkoena izan zen,
eta haren huts egiteak urrikoaren eragina
baldintzatu zuen, itxura urbanoago bat
emanez Nafarroako gertaerei, UGT-ren nekazari
organizazioen zapalkuntza zela-eta.
Urriko greba sekulako huts egitea izan
zen Nafarroan, hiriburuan bakarrik izan baitzen
garranzitsua, eta Tafalla, Altsasu eta
Olatzagutia bezalako industria guneetan.
Herri horietan hainbat egunez luzatu zen
greba, baina eduki iraultzailerik gabe. Are
ezezkorragoak izan ziren emaitzak Araban.
Hiriburuan bakarrik antzeman zen greba,
eta ez sektore guztietan gainera, probintzia
osoan normaltasuna erabatekoa edo ia erabatekoa
zen bitartean. Bizkaian eta Gipuzkoan
ordea handia izan zen iraultzaren
garrantzia. Probintzia horietan armazko
matxinada ere izan zen, eta herri batzuk
matxinatuen mende geratu ziren. Horixe
gertatu zen Eibarren eta Arrasaten urriaren
5ean, matxinatuek egun berean errenditu
behar izan zuten arren. Gipuzkoako gainerako
herrietan lanuztea oso garrantzitsua
izan zen, batez ere Donostia, Pasaia, Errenteria,
Bergara eta Irunen.
Antzeko gauza gertatu zen Bizkaian.
Probintzia horretan liskar garrantzitsuenakmeatokietan izan ziren. Meatzeak matxinatuen
eskuetan geratu ziren liskarren hasieratik
bertatik. Iraultzaileak ordea ez ziren
gauza izan egoeraren kontrola beste inora
zabaltzeko. Nolanahi ere, egoera hark urriko
20a arte iraun zuen; hegazkinek errebeldeen
kokalekuak bonbardatuta amaitu zen. Bizkaiko
beste herrietan 12an bukatu zen greba,
UGTk horretarako dei bat, eta beste bat
SOVek, egin ondoren. Hilak 8a arte oso
handia izan zen Bilbon, eta handi samarra
halaber ibaiaren ezkerraldean eta eskuineko
udal batzuetan, Erandion adibidez.
Grebaren ondoren, iraultzaileen zapalkuntza
nagusitu zen. Kartzelan sartu zituzten
asko, eta askoz gehiagok lana galdu
zuten. Lan baldintzek okerrera egin zuten,
eta aurreko garaiko gizarte lege batzuk
berriztatu egin ziren. Eskuinaren asmoa
iraultzaren arriskua desagerraraztea zen, eta
horretarako ezkerreko organizazioei eta
haien buruzagiei eraso zieten, eta organizazioak
legegabetu zituzten. Eskuinarentzat
urriko istiluek beren uste okerrenak baiezten
zituzten; gizartearen suntsitzea hurbil
zelako ideia frogatzen zuten. Nazionalismoari
mugimendu hartan parte hartu izana,
edota, gutxienez, kontra egin ez izana,
egozten zioten, eta hark ere pairatu zuen
gobernuaren zapalkuntza, hain gogorra izan
ez bazen ere.
1936ko otsaileko hauteskundeek azken
bi urteetan gertaturiko aldaketak islatu zituzten.
Ordurako gainditua zeukan ezkerrak
urriko beheraldia, eta gobernuak beren organizazioen
kontrako neurriak altxatu zituenean
indar berria zutela ikusi zuten. Bazuen
horretan zerikusirik pairatutako zapalkuntzak
?kartzelaratuen kopuru handiak frogatzen
zuen?, eskuineko gobernuaren ustelkeriak,
kasu sonatuekin, estraperloarena
adibidez, eta beren indarren berrantolamenduak;
Herri Frontearen sorreran mamitu zen
azkenean berrantolatze hori. Ororen gainetik
ordea, Herri Fronteak Errepublikaren
itxaropenen berreskuratzea gauzatzen zuelako
uste sendoa zegoen, eta horrekin batera
denek desiratzen zuten aurreramenduarena.Eskuinen kanpaina oso gogorra izan zen
nazionalismoarekin. Eskuina elkarturik joan
zen, Araban izan ezik, han bi hautagai zerrenda
aurkeztu baitziren, eta behin eta
berriz salatu zuen EAJk iraultzaileen istiluetan
izandako erantzukizuna, aldi berean
iraultzaren kontrako defentsa bermatzen
zuen talde bakar gisa aurkezten zirela. Paper
hori bera jokatu nahi zuen nazionalismoak;
honela zioen kanpainako ideia nagusiak:
?kristau zibilizazio, euskal askatasuna
eta gizarte justiziagatik?. Horrekin,
zentroko lekua bilatu nahi zen borroka
hartan, baina iraultzaren kontrako babes
izateari utzi gabe. Azken helburu horretan
ez zuten arrakastarik izan. Aurreko hauteskundeetan
eskuin ez abertzalearen aldetik
jaso zituzten botoak galdu egin zituzten, eta
boto galera handia izan zen hori. Izan ere,
EAJ izan zen galtzaile nagusia, hautesle sail
jakin batzuengan abertzaleen posizioak
zuen garrantzia adierazten zuen boto portentzaia
aski handia lortu zuen arren.
Bizkaiko EAJ Herri Frontearen maila
bertsuan geratu zen, eta Gipuzkoan berriz
garaitu egin zuen, portentzaia txiki batez
izan arren. Bizkaian EAJk eta HFak, hurrenez
hurren, lortu zuten botoen %37,5 eta
%37,4, eskuinak %25 bakarrik; Gipuzkoan
berriz portzentaiak, hurrenez hurren, %36,9,
%32,9 eta %30,2 izan ziren. Araban eta
Nafarroan HFak EAJk baino emaitza hobeak
izan zituen, baina hala ere garaipena eskuineko
koalizioek lortu zuten; Nafarroan
1933koaren oso antzeko emaitzak izan ziren.
Oro har, emaitza haiek hiruki egitura
ematen zioten Euskal Herriko politikari, oso
orekatua bi probintzia nagusietan, eta eskuin
ez abertzalearen alderagokoa Araban
eta Nafarroan.
Gizartearen modernizatze maila erabakigarria
zen euskal mapa politikoa definitzeko.
Aldaketa sakonagoak izan ziren lekuetan,
sendoak ziren posizio abertzaleak
eta ezkerrekoak, modernizatze horretxen
fruitu baitziren, hautesleek berek modu
desberdinez eta ?zenbaitetan? are kontrakoz
ere interpretatzen bazuten ere. EAJk
gero eta zentro alderago egitea inguru
modernoago horri egotz lekioke azken batean;
modernotasunak bultzatzen zuen EAJ
euskal gizartearen aldaketa prozesuaren
ondorioak onartzera. Garapena mugatuagoa
izandako lekuetan, modernizatzea garbien
ukatzen zuten taldeak izan ziren garaile,
Errepublika osoan zehar beren izatearen
arrazoi iraultzaren ukatzea egin zutenak.
Iraultzaren beldur hori are gehiago
zabaldu zen Herri Frontearen gobernua
osatu zenean. Frontea oso moderatu agertu
zen arren, eskuindarrak sinetsita zeuden
iraultzaren garaipena iritsi zela, eta
haren kontra jardun beharra zegoela, eta,
horrexegatik, baita Errepublikaren kontra
ere.