Historia»Antzin Aroa
Gogo moldeak eta bereziki erlijiozko sentimenarenak Antzin Aroan
Pirinio inguruko mendebaleko eremuko gogo moldeez dihardu atal
honek, eta azterketa horretan arbasoen ondarearen iraupena
azpimarratzen da, eta kontuan hartzen dira, halaber, erromatarren
kolonizazioak gogo molde horietan eragin zituen aldaketak. Gaur egun
erabil daitekeen materialaren arabera, gogo moldeen analisia erlijio
sentimenera mugatua da ia erabat, izan ere alorri dagokio informazio
gehiena, idazkuneen bidez gordea (hilarrietan eta eskaintza harrietan).
Azkenik, eremu honetan kristau erlijioak izandako hastapenen
azterketa egiten da.Atal honek pirinear mendebaldeko inguruan
Antzinatean bizi izandako jendeen
irudikapen mundua aztertzea du helburutzat.
Gai honi buruz eskura dugun informazio
ia guztia, ordea, iritsi zaigu, edota,
atzerritarrak izaki, eremura pax romana-ren
babesean hurbiltzen diren jendeen bidez,
edota, bertakoak izanik ere, euren kultur
portaeretan latindar-erromatar akulturazioaren
aztarna nabariak erakusten dituzten
jendeen bitartez. Susmatzekoa da, gure informazio
iturriak horrela baldintzaturik suertatzean,
baldintzaturik suertatzen dela halaber
lekukotasunaren gardentasuna eta
errepresentatibitatea, eremuko ustezko
errealitate konplesua bere kultur osagai
ezberdinetan islatzeari dagokionean. Nolanahi
ere, edozein zalantzatik kanpo gelditzen
dena zera da, era horretan baldintzaturiko
informazioaren kariaz, erromatar
akulturazio-prozesua bera suertatzen dela
–berreraikuntza historikoaren ikuspundutik–
gertakari nagusi eta ezinbesteko erreferentzia-puntu,
Antzin Aroko gogo-irudikapenen
mundua (egiazki, bertako gizataldeen beste
hainbat eta hainbat bizitze-alor) aztertu
behar denean. Izan ere, ezin ahaz daiteke,
iturriek eskaintzen digutena dela, edota
bertako errealitatearen interpretazio erromatarra
–neurri batean, behintzat–, edota, asko
jota ere, bertakoen interpretazioa –hein
batean, hori ere– erromatar errealitateari
dagokionez, halako moldez non, edozein
kasutan eta eremuko errealitateaz aritu beharrezere, erromatar errealitate hori suertatzen
baiten ezinbesteko erreferentzia-puntu.
Horri dagokio, gaiari buruzko gure ihardunean,
erromatar akulturazio-prozesua
suertatu izana narrazioaren ardatz nagusi.
Hori horrela, lehenbizi latinak hemengo
hizkuntzengan izan zuen eragina izango
dugu aztergai; ondoren, erromatar kolonizazioak
eremuko jendeen erlijio sentipenetan
ekarri zituen aldaketak eta, gai honen
baitan, kristau erlijioaren hastapenak aztertuko
ditugu.
Hizkuntz erromatartzea eta mintzaira autoktonen iraupena
Hizkuntz alorrean eta gure eremuari
dagokionez, Erromaren presentzia bi modutan
nabarituko da: batetik, erromaurreko
aldian gutxi-asko zabaldurik zeuden hizkuntza
batzuk itzaltze-prozesu luze batera
behartuak izango dira erromatartzearen
eraginez; bestetik, protoeuskara delakoak
ere mutazio sakonak jasango ditu bere bilakaera
eta bizibidean, protoeuskara hori
delarik, bestalde, guk dakigunez, erromatar
esperientzia kolonialak parte hauetako
hizkuntza berezientzat ekarriko duen hondamendiorokorretik, kostata izanda ere, salbatuko
den bakarra. Nolanahi ere, bertako
hizkuntza zaharren hondamendia eta bizirik
gelditzen den bakarrak jasaten duen
eremu-murriztapena (oso gogorra, erizten
denez), ez dira ordainik gabe geratzen.
Horren adibide lirateke menderatzaileen
hizkuntzak tokian tokiko praxian jasaten dituen
mutazio sakonak –denbotaren harian
erromantzeen sorrera ekarriko duten desberdintze-prozesuei
bide emango dieten
mutazioak, hain zuzen ere–.
Lehen puntuari dagokionean, autoreek
apenas zalantzarik azaltzen duten: erromatar
konkistaren bezperetan, eremuak ez
zuen inondikan erakusten inoiz imajinatu
izan den hizkuntz-batasun edo homogeneotasun
hori (egungo euskararekin estuki
ahaideturiko iberikoaren nagusitasun nabarian
funtsatu bide zen hizkuntz batasun edo
homogeneotasuna, hain zuzen). Puntu honetan,
Estrabon (3, 1, 6 ; 3, 3, 7) edo Pomponio
Mela-k (3, 1 [15]) inoiz esandakoak
behar bezain adierazgarriak ez balira, hor,egungo hizkuntz-ikerlanek nahikoa frogatutzat
eman dutena: erromatar etapa kolonialaren
lehen aldietan, eremuan elebitasuneta
are elehirutasun-egoera gutxi-asko finkatuak
ematen direla, alegia, bai Pirineoetatik
iparraldera –bertan erraz samarra gertatzen
delarik data gutxi-asko goiztiarreko
sarraldi indoeuropearren aztarrenik topatzea–,
baita hegoaldean ere, non, itxura
denez, sustratu euskaroide zaharrak gero eta
arrisku biziagoan ikusten baitu bere nagusitasun-eremua
inguruko hizkuntzek –iberiar
jatorrikoak batzuk, indoeureopearrak,
uste denez, besteak– egiten dioten konpetentziaren
erruz. Hor ba, erromaurreko hizkuntza
guzti horietarik (zeinei buruz seinale
berriak ekartzen baitituzte argitara egunero
hizkuntz-ikerlanek, testu epigrafikoetan
dokumentatu materialen azterketatik
abiatuz), euskarak edo protoeuskarak soilik
lortzen du, asko kostata bada ere, bere
burua onik ateratzea Mendebaldeko Inperioaren
latinizapenak berarekin dakarren
hizkuntza hekatonbetik. Gainerakoek, kilikolozko
aldi luze samar baten ondoan (zeina
bazterreko zenbait tokitan Antzin
Aroaren azken unetaraino luza baitaiteke),
amore emanez bukatuko dute ezinbestean,
berauetarik, moldatzen ari den hizkuntzuniberso
berrian, elementu solte batzu baino
geldituko ez direlarik, mundu galdu
baten erlikia sakabanatuak bailiren.
Baina protoeuskara edo euskara bera
ere ez da atakatik kalterik gabe aterako.
Izan ere, latinaren hedatze geldiezinaren
erruz larriki murriztua ikusiko baitu bere
jatorrizko ezarmendu-eremua pirinear mendikatearen
alde batean zein bestean (ez
ahaztu, arren, latina dela administrazioaren
hizkuntza eta, ondorioz, botereak ordezkatu
kulturaren bitarteko funtsezkoa, eta gizarte
mailan gora egiteko ezinbesteko tresna).Hor ba, hizkuntza zaharraren atzeramendu-inguruak
bat datoz, oro har, interes
kolonialak indar bereziz agertzen direnekoekin.
Pirineoen iparraldean, aurrerakada
latinizatzailea ekialdetik mendebalderantz
emango da, probintzia Narbonensetik
abiatuz, eta prozesuan erromatar akulturazioa
oro har bultzatzen duten eragile
berberek hartuko dute parte; penintsulako
eremuan, hego-ekialdetik –Ebro haranetik–
iparrerantz eta ipar-mendebalderantz. Bestalde,
eta pentsa daitekeenez, bultzada lehenago
nabarituko da hiri-ingurunean, landa-ingurunean
baino; lehenago, eremu nekazalduan,
mendialdeetan eta saltus delakoan
baino; lehenago, zirkulu aberats eta
kulturaz aurreratuetan edota hauen meneko
zerbitzarien artean, ingurune pobre eta
isolatuetan (pirinear mendietako artzainen
artean, esateko) baino. Nolanahi ere den,
esan daiteke, aipatu prozesuaren ondorioz
eta Inperioa suntsitu aurretik, euskarak edo
Pirineoz bestaldeko euskararen arbasotzat
jotzen den akitanierak mugaturik ikusiko
duela bere ezarmendu-eremua Pirineo Zentral
eta Atlantiarretako artzain-komunitateen
bazterreko mundura, Mendebaldeko Pirineoetako
isuralde bateko zein besteko goieta
erdi-ibarretan bizi diren giza-talde gutxi-asko
bakanduetara eta, azkenik, garai
historikoetan, penintsulan nahiz kontinentean,
euskaldunaren mendeko izango den
eremura, gutxi-gora-behera. Nolanahi ere,
Pirineo inguruko akitaniar nahiz hispaniar
mintzaira zaharren zantzua garbi nabarituko
da Inperioko hizkuntzak toki- eta eskualde-mailan
ezagutuko duen bilakaera berezian,
izan ere, beronen ondorioz –izen
handiko zenbait autorek dioenez– euskaraz
edo akitanieraz mintzatzen zen populazioak
ezarri joera fonetikoz eta linguistikoz
markaturiko erromantzeak –gaskoiera,gaztelera edo nafar-aragoera– osatuko
baitira.
Baina latinaren finkamendu gero eta
sendoagoa eta bertako hizkuntzen neurri
bereko zokorapena eremuko jendeen gogomoldeetan
eta irudikapen-munduan ematen
ari den beste zenbait aldaketa txit garrantzizkoren
sintoma dira, halaber. Hain
zuzen ere, pentsatzeko, sentitzeko eta nork
bere burua adierazteko manera zeharo berriak
–oro har, greziar-erromatar gogo-unibertsoari
lotu beharrekoak– egingo dute
bide apurka-apurka ordurarte barbarotzat
jotako jende haien artean. Erromaren presentzia
eta ekintza kolonizatzailearen balantzea
egiterakoan, autoreek latindar-erromatar
testuinguru dudaezineko bati egotzi
beharreko kultur-portaeren arrakasta seinalatzen
dute eremuko gizartearen zenbait
sektoretan: izena latinizatzeko moda, epigrafiarena,
letra eta arte klasikoen zaletasuna,
erromatar panteoiko jainko eta jainkosen
moda –puntuak, guzti hauek, ezingo
ditugunak inolaz ere hemen sakondu, nahiz
eta egokieraz baliatuko garen zera azpimarratzeko,
erromanitatearen agerpide
horiek, alegia, ez direla, ezta gutxiagorik
ere, toki guztietan berdin ematen–. Autoreek
seinalatu dute, halaber, latinak euskararengan
eta, batez ere, euskal lexikoaren
osakeran izango duen eragin sakona, beroni
esker pirinear hizkuntza zaharrak harrigarriro
aberastua ikusiko baitu bere adierazpen-ahalmena,
erromatar kolonizazioaren
esperientzia luzeak hura erabiltzen
duten komunitateei ekarriko dizkien kulturedukin
berrien arabera. Derrigorrezkoa da
hemen seinalatzea, G. Rohlfs-i jarraiki, zein
den ugaria latinezko maileguen kopurua
ordenamendu juridiko eta administratiboarekin,
eskola-instituzioarekin, nolabaiteko
abstrakzio maila esijitzen duten gaien
tratamenduarekin, edota giza-talde aurreratuen
beste kultur-agerpideekin zerikusia
duen euskal lexikoan. Dena den, ez dago
oraindik behar bezala argiturik hainbat eta
hainbat latinetikako maileguen data-arazoa
(batik bat, giza ihardueraren aipatu bezalako
ikuspegiekin zerikusia dutenena); izan
ere, hizkuntz latinizazioa, jakina denez,
prozesu ireki bat da, erromatar aldi kolonialean
hasi eta, indar gehiagoz ala gutxiagoz,
etapa franko-bisigotikoan eta Ertaro
osoan barrena luzatzen dena, erromatar
Elizaren eraginez, batik bat.
Azkenik, protoeuskararen kasuak, alde
batetik, arras garbi islatzen badu –pirinear
hizkuntza zaharrak erakusten dituen latinetikako
maileguen kopuru eta garrantzia dela
medio– erromatar esperientzia kolonialak
eremuko jendeen gogo-molde eta irudikapen-munduan
eragiten dituen aldaketen
tamaina, bestetik, Mendebaldeko Inperioa
suntsitu ondoan euskara bizirik atera izanak
indar berdinez hitzegiten du esperientzia kolonial horren azpian inguru ezberdinetan
eman daitezkeen egoeren desberdintasunaz.
Dena den, Mendebaldeko Inperioaren
inguru hauetan hizkuntz-unibertso
zaharraren hondamenditik bizirik ateratzen
den mintzaira prelatindar eta preindoeuropear
bakarraz hitzegin beharrak berak nahikoa
azpimarratzen ditu, bere erara, eremuko
erromatartze prozesuaren mugak,
batik bat kultur-morfologiaren ikuspundutik
saltus bezala karakterizatzen diren bertako
zonaldeei dagokienean.
Iraupenak eta aldaketak erlijiozko sentimenduaren adierazpideetan
Erromatar esperientzia kolonialak, arestian
genionez, era askotako egoerak —arras
konplesuak maiz— sorrarazten baditu oro
har kultura mailan gure pirinear ingurunean,
baieztapen hori berretsia suertatzen da eremuko
jendeen erlijiozko sentimenduei
buruz eskura ditugun testigantza epigrafikoetan.
Aldez aurretik, ordea, kontuan izan behar
dugu, hemen aztergai ditugun erlijiozko
sentimenduaren adierazpideei buruzko
berriak, funtsean latinez idatzitako epigrafeetan
dokumentatzen direla (beste hitzez
esanda, latindar-erromatar kultur-konplesuari
dudarik gabe loturiko produktu kultural
baten bidez iritsi zaizkigula), eta, ondorioz,
nolabaiteko akulturazio maila gutxienik
erakusten duten jende-zirkuluei dagozkiela.
Aipatu akulturazio maila hori salatzen
du, besteak beste, jainkoei aldareak dedikatzen
dizkietenen izen pertsonalen latinizazio
mailak, badelarik horien artean tria
nomina direlakoak agertzen dituenik, hots,
eskubide osoko erromatar hiritarrik.
Baina, hori esan eta gero, bidezkoa da,
halaber, azpimarkatzea eremuko jendeek
arbasoen debozio-moldeenganako agertzen
duten atxikimendua, are erromatar aldi
koloniala nahikoa aurreraturik dagoenean;
eta hau, esan bezala, erromanitateak gutxiasko
ukiturik agertzen diren jendeei dagokienean,
zeren eta pentsatu beharko da are
atxikimendu handiagoa dietela gutxien erromatarturiko
giza-taldeek –latinez mintzatu
ez eta euren debozioko jainkoei eskaintzainskripzioz
hornituriko aldarerik ere dedikatzen
ez dieten giza-taldeek, alegia–. Beraz,
badirudi baiezta daitekeela, huts egiteko
arrisku handiegirik gabe, bertako panteoiko
jainkoek ez diotela zertan beldurrik izan
behar erromatar panteoiko jainkoen konpetentzia
edo proselitismoari, nahiz eta
hauek herri menderatzailea ordezkatzenduten eta administrazioari loturiko edo sozialki
itzala duten jendeen segizioan agertzen
diren. Dena dela, badirudi egoera hori
zeharo aldatzen dela, erlijio zaharra pax romana-ren
babesean eremuko kultur horizontera
iritsiko den azken erlijio handiari
aurre egin beharrean suertatuko denean.
Arbasoen erlijio ondarea
Bada dokumentu literariorik, eta epigrafikorik
ere ez gutxi –aldare edo inskripzio
botiboetan–, antzinako kultur ondare horri
lotu beharreko erlijiozko sentimenduaren
adierazpideei dagokienean. Argibide horiek,
ordea, ez dira berdin iristen aztertu eremuko
zonalde guztietara.
Agiri epigrafikoak bereziki ugariak dira
St.-Bertrand-de-Comminges inguruko ibar
pirinearren goikaldeetan eta Akitania etnografikoaren
ekialdeko beste zenbait ibarretan
ere, toki horietako erromatarkuntza indar
handiko agertzen baita; aldiz, lekukotasunak
urriago bihurtzen dira, ale bakan
batzuetara mugatzeraino, Bigerriones direlakoen
lurraldetik mendebalderantz. Honi
dagokionean, deigarria da jainko autoktonoen
ia batere testigantzarik ez aurkitzea
novempopulaniar probintziaren mendebaldeko
civitates deitu barrutietan eta, zehazki,
Pirineo Atlantiarren luzeran zabaltzen
direnetan, hauek izaki, uste denez, antzinako
arbasoengandiko ondarearen gordelekurik
behinena. Bistakoa dirudi, ordea,
jainko autoktonoen isiltze hori ez dela interpretatu
behar hemen, mendebalde pirinearreko
komunitate laborari eta abelzainen
testuinguru honetan, bertako jainkoek,
panteoi greziar-erromatarreko ospetsuago
haiek uxaturik, esistitzeari uko egin baliote
bezala; gertatzen dena zera da, jainkoak
anonimatora eta isiltasunera (isiltasun epigrafikora,
noski) beharturik suertatzen direla,
ordezkatzen eta gurtzen dituen populazioak
beraien testigantza idatzia uzteko
adinako akulturazio maila iristen ez duenean.
Pirineoz honanzko isuraldean egoera
aski bestelakoa da. Jainko autoktonoen testigantzak
hain urriak ez diren arren, ez da
inoiz bertan ematen Akitania etnografikoaren
hego-ekialdean dokumentatzen
den adinako jainko autoktonoen kontzentrazio
kasurik. Bestalde, hemen ere badira
jainko zaharren isilgune esanahikorrak, iparisuraldeko
aipatuekiko etenik gabeko segidan,
Mendebaldeko mendigune pirinearretan
eta hauen jarraiko euskal mendietan
zentratzen direnak; nolanahi ere, isiltasun
hori, akulturazio maila hain eskaseko inguruetaz
ari garelarik, badirudi ez dela euren
egoera eszentrikoak eta idatzizko –epigrafiazko–
adierazpideetara iritsi ezinak bertako
biztanleei ezinbestean dakarkien ondorioa
baino. Azkenik, bada hemen azpimarratubeharreko besterik. Arbasoen ondare
autoktonoari egotzi beharreko teonimo
edo jainko-izenak hain urriak ez diren
arren, eskasa da bertan, proportzionalki,
euren ezaugarri morfologikoen arabera
ondare akitaniar-euskaroideari nolabaiteko
segurantziaz lotu beharrekoen kopurua,
ezin daitekeelarik kopuru hori inolaz ere
konpara –antroponimia dokumentatuaren
kasuan ere gertatzen den legez– Novempopulania
aldean dokumentatu kutsu euskaroideko
teonimia ugariarekin. Eta gertakari
hau –aztergai dugun eremuko toki batzuetan
eta besteetan egiaztatzen diren desberdintasunena,
hain zuzen, itxura euskaroideko
onomastika dokumentatuaren kopuruari
dagokionez– ez da gaurdaino behar
adina argitua izan, ezta gutxiagorik ere,
eta galdera asko sorrarazten du Erromaren
ekintza kolonizatzailea inguru ezberdinetan
gauzatzen deneko eraz. Ipar-isuraldeko eremuari
dagokionez, badirudi akulturazioak
bere emaitzik ederrenak emandako tokietan
agertzen dela halaber indartsuen eta
trinkoen arbasoengandiko ondarea bere
adierazpide ezberdinetan; jainko eta gizakiak,
ordea, mututu egiten dira, edo oztaozta
nabaritzen, akulturazio erromatarra
apenas ematen edo somagaitza deneko tokietan.
Pirineoz honanzko eremuan, badirudi
bere horretantxe errrepikatzen dela
azken esandako hori; baina, Novempopulanian
ez bezala, hemen nekez aurkituko
duzu ustez erromatar presentzia bortitzekoinguruetan ustezko sustratu euskaroideari
egotzi beharreko antroponimo edo teonimorik.
Zera pentsatu beharko ote, euskalduna,
azken finean, arrotza suertatzen dela
egungo Euskal Herriaren hego-isuraldean,
edo, agian, arrazoi puskarik eman beharko
ote, hego-isuraldeari dagokionez, bertako
eta kolonizatzaileen arteko jarrera baztertzaile
eta elkar-arbuiatzaileen eragin handiagoaz
hitzegiten dutenei, jarrera horiek zitezkeelarik
elementu menperatzaileari lotu
beharreko agerpideetan osagai euskaroidearen
ostrazismoa determinatzen dutenak? Ez
baitirudi onargarria, elementu autoktonoa
erabat sistema erromatarrean integratua
imajinatzea.
Eremuko herrien erlijiozko sentimenmoldeetaz
idazle klasikoek utzi dizkiguten
aipamen urrien artean, arreta berezia merezi
izan diete beti adituei Estrabon-ek Zeltiberiarren
eta Ipar Hispaniako beste herrien
ohitura erritualetaz esandakoek. Ipar Hispaniako
menditarrez oro har ari delarik (3,
3, 7), hauek Ares edo Marte-ren antzeko
jainko bati eskaintzen dioten kultuaz hitzegiten
du, beronen ohoretan –dio– akerrak,
zaldiak eta gerra-gatibuak sakrifikatzen dituztelarik
eta halako joko martzial batzuk
ere ospatzen, antza, joku hauen bidez «pugilato
eta laisterketan trebatuaz eta guduitxurak
eginez». Greziar etnografoak Ipar
Hispaniako herrien ohiturei buruz eskaini
testigantzak alde batera utzirik ere (ez baita
batere erraza suertatzen jakitea zenbaterainoko
fedea merezi duten estereotipoz
jositako halako orokorkeriek), Marte-ren
antzeko jainko baten kultuari egiten dion
erreferentzia zehatz hori elkar daiteke, interpretazio
orduan, Novempopulania aldean
Marte-renari asimilaturiko kultu autoktonoen
esistentzia dokumentatzen duten testigantza
epigrafiko ugariekin: Mars Arixo
batena Loudenvielle-n (Pir. Garaietan); Mars
Dahus batena (forma latinizatua), Gourdanen
(P. Garaietan); Mars Leherenn batena,
Ardiège-n (P. Garaietan); Mars Lelhunnus
batena, Aire-sur-l’Adour-en (Landetan), eta
Mars Sutugius batena St.-Plancard-en (P.
Garaietan); eta Montserié-en (P. Garaietan),
Erge jainkoari eskainitako dedikazioak
eurrez azaldu direneko testuinguru batean,
aldare batzuk aurkitu dira Marte-ri dedikatuak,
nondik pentsatu izan den, aieru gisa
bada ere, indoeuropear jainko handiari asimilaturiko
beste jainko autoktono baten
aurrean aurkitzen garela oraingoan ere,
nahiz eta asimilazio hori esplizituki baieztatzen
duen epigraferik aurkitu izan ez den,
Arixo, Sutugius, Leherenn eta abarren kasuan
gertatu den bezala. Seinalatu beharko
litzateke, ordea –J. J. Sayas-ek egin bezala–,
Ipar Hispaniako herriek Ares-i eskainitako
kultuari buruz Estrabonek esandakoak
ez duela Pirineoz honanzko aldean beste
berrespenik izan, Monteagudo-n aurkituden Mars invictus bati dedikaturiko inskripzio
bakarretik atera daitekeena baino.
Beste pasarte batean, baina oraingoan
«Zeltiberiarrez eta Iparretik hauen mugakide
diren beste herrietaz» ari delarik, Estrabon
«izen gabeko halako jainkotasun batez»
mintzo da, zeinari, «ilargi beteko gauetan,
familiek kultu ematen baitioten, beren
etxe-atarietan egunsentiraino dantzatuz» (3,
4, 16). Adituek diotenez, jainkotasun hau
ilargiarekin identifikatu beharko litzateke,
honen izena hiztegi-tabu bat suertatzen bide
zelarik bertakoentzat. Estrabon-en argibideen
osagarri gisa, gainera daitezke hemen,
alde batetik, egungo autoreek (J. Caro Baroja,
J. M. Barandiaran eta abarrek) ilargiaren
kultuak euskaldunen erlijio zaharrean
izandako esanahi bereziaz seinalatu dutena
(«ilargi» euskal izena bera ere hiztegi-tabu
batetik letorkeelarik), eta, bestetik, Estrabonek
testigaturiko ilargi-kultu hori eta Akitania
aldeko inskripzio epigrafikoetan dokumentatu
zenbait jainko-izen (bada Ilun izeneko
jainko bat eta Asto Iluno deo –datiboan–
deituriko bestea) hermeneutikoki
hurbiltzeko egin diren saioak, izenok ilargiarekin
eta –aste– ilargi-aldiarekin erlazionagarriak
liratekeelarik. Seinalatu behar da,
nolanahi ere, Narbonnen aurkitutako inskripzio
botibo batean Ilun hitza Herkules-i
lotzen zaiola bigarren elementu gisa (Herculi
Ilunno Andose), eta horrek ez diola
berebiziko laguntzarik ematen Ilun ilargijainkotasun
eme batekin identifikatzen duen
hipotesiari, ezta gutxiagorik ere.Estrabon-en aipatu pasarteez eta Inperio
Beranteko testu batean Baskoien iragarpen
praktikei buruz gordetzen den beste
aipu labur batez kanpo, materiale epigrafikoa
geratzen zaigu soilik –beronek dituen
mugen kontu eginik– Mendebaldeko pirinear
eremuko jendeen erlijiozko sentimenmoldeetaz
edo irudikapen-munduaz ezer
garbirik atera ahal izateko.
Hor ba, materiale horren azterketak bi
gauza uzten ditu agerian: batetik, herrialde
txiki horretan ematen den teonimo eta
jainko berezien kopuru harrigarria, hainbesteraino
non, E. Linckenheld-en hitzetan,
jainkoez populatuago baitirudi, gizakiez
baino; bestetik, jainko ugari horien irradiapen
kultualaren marko zorrozki lokala,
horretxengatik jainko topikoak deitzen direlarik,
euren kultuaren aztarrenak gorde
izan dituen tokian-tokiko esparru estutik
kanpo ezezagunak suertatzen direlako, hain
zuzen. M. Labrousse-k, akitaniar panteoiko
jainkoei buruz zehazki ari delarik, idazten
duenez, «toki bakarreko jainkoak dira, mendi
batekoak, gailur batekoak, basoaren erdiko
hutsarte batekoak, ibar edo herrixka
bateko jenioa, abere mota baten arima, edo
arboladi batena edo, sinpleki, arte erraldoi
batena». Berezi eta etxetiarrak izaki, jainko
horiek indijenak –beronen egoera soziala
eta akulturazio maila oraingoz ahazturik,
zeren jainko topiko hauen debotoak maiz
eskubide osoko erromatar hiritar bezala
agertzen baitira– sentitzen bide duen beharrari
erantzungo liokete, norberaren eta
sendiaren osasun, ongizate eta ondasunetaz
arduratzen den jainkotasun ongilea bere
hurbilean eta familiarteko auzoan edukitzeko
sentitzen bide duen beharrari, hain
zuzen ere. Jainko bakar batzuek soilik
–Abellio, Ageio, Baigorrixo, eta besteren batek–
gainditzen bide dute, euren irradiapen
kultualean, mendi baten edo ibarreko txoko
baten esparru zorrozki lokala. Irradiapenmuga
horiek argituko bide lukete, bestalde,
jainko pirinear horietako asko beren
ustezko domeinua beste jainkoekin erdibanatzen
ikustea, inolako esklusibitate-asmorik
gabe. Nolanahi ere, jainko hauek arras
beneratuak izango dira aire zabalean oro
har aurkitzen bide diren santutegietan, noizbehinka
panteoi greziar-erromatarreko
jainkoei bezala tenpluak eraikitzen bazaizkie
ere. Novempopulanian, bestalde, kultu-gune
nahikoa garrantzizkoen esistentzia
seinalatu da, kontuan izanik jainkotasun
jakin batzuen inguruan dokumentatzen den
aldare botiboen kopurua; honi dagokio,
inoiz erromes-toki moduko santutegietan
pentsatu izana, santutegiok toki horretako
esparru estutik kanpora ere nolabaiteko
arrakasta zuketelarik. Horren adibide, Erriapus
jainkoaren santutegia aipatzen da Saint-
Béat-eko marmor harrobien testuingurunean
(Garona Garaian), non berrogetamaraldare botibo gutxienik aurkitu baitira; Erge
jainkoarena Montserié-n (Pir. Garaietan),
non berrehunetik gora eskaintza botibo
eman ziratekeen, gehientsuenak desagertu
direnak; edo Leherenn jainkoarena Ardiège-n
(Garona Garaian), ehunetik gora jaso
bide zituena, halaber. Ez da ezer parekorik
dokumentatu ahal izan, halere, Pirineoen
honanzko isuraldean, non epigrafia mailan
gehien ordezkaturiko jainkoak –Losa edo
Loxa, Leraten (Lizarra.aldean) bere kultugunea
zuenak, erizten denez– ez baitu orain
artean lau dedikazio baino gehiago jaso.
Jainkotasun horiei egozten zaien izaera
edo esanahiari dagokionean (arazo benetan
zaila eta gaindiezinekoa maiz, izan ere,
berau argitzeko eskura dugun baliabide
bakarra teonimo beraren hizkuntz azterketak
eman diezaigukeen informazio ezin
urriagoa baita, edo haren latinezko itzulpenak,
halakorik izaki, eman dezakeena
–adib., Leherenn = Mars itzulpena–, edo aldareak
batzutan apaintzen dituzten sinboloek
–arbola, fruita, gurpil, eta abarrek–
edota aldarea aurkitua izan deneko testuinguruak
berak eman dezaketena…), ez dute
autoreek ia batere dudarik agertzen, naturaren
indar biziak ordezkatzen dituztela
baieztatzerakoan. Dena den, bertakoen
animismo edo politeismoak –batik bat, pirinear
inguruneko sustratu zaharrenari egozten
zaionak– ez luke zerikusi handirik druidismoak
Zeltarren munduan ordezkatzen
duenaren pareko kosmologia, moral edo
eskatologia batekin; Pirineo inguruko jainko
zaharrak gehiago bide dira giza-talde txiki
baten edo taldekide bakoitzaren babesle
pertsonalak –fededun bakoitzekiko zeregin
edo funtzio unibertsalak, ez bereiziak, betetzen
dituztenak–. Honi dagokionez,
jainkoei egindako eskaintza kolektiboen
urritasuna seinalatzen da: jainkoekiko harremanak
maila zorrozki indibidualera mugatuko
bailiren! Nolanahi ere, Erriape
jainkoari Saint-Béat-eko harrobietako marmorarii
direlakoek, edo pagani ferrarienses
deituek Ageio jainkoari egindakoak alde
batera uzten baditugu, hiru dedikazio kolektibo
soilik ezagutzen dira pirinear ingurunean.
Naturak agertzen dituen indarren artean,
ordea, badira, antza, pirinear inguruneko
biztanleak arreta eta errespetu bereziz begiratzen
dituenak, indar-agerpide horiei
buruz dokumentatu izan den lekukotasun
epigrafikoen kopuruari erreparatzen badiogu.
Batetik, mendiak lirateke, bertako numina
edo izpirituek dedikazio botibo mordo
bat bereganatzen dutelarik Pirineoz haranzko
aldean; bestetik, basoak eta zenbait
zuhaitz mota leudeke, hauek ere kultuadierazpide
ugari eta bereziei bide ematen
dietenak, haiek batzutan erromatar jazkeraz
mozorroturik agertzen badira ere; edota
zenbait abere mota, zezena bereziki;baina, batik bat, iturburu eta urepelak lirateke,
lurtzorutik bertatik –hots, bizi oro eta
berpizte ororen iturri den ama lurraren sabeletik–
jaiotzerakoan, antzinako hierofanien
toki aproposak suertatzen direnak oro
har, eta areago ur-jariotan pirinear ingurunea
bezain aberats den eremu batean. Egia
da, ur-kultuek indar handia ageri dutela
hemen eta, batik bat, Pirineoz haranzko
aldean, non, erizten denez, pirinear termalismoaren
sorburuan egon zitezkeen; izan
ere, antzinako gizakiaren ustetan, urek ez
baitute sendatzen dagozkien nolakotasun
fisiko edo kimikoei esker, urak berea
dukeen indar ongile misteriotsu eta jainkozkoari
esker baino. Azken honetaz dena
den, prozesu kolonizatzailea aurrera doan
heinean, ur-izpirituenganako fedeak sendagintzazko
arrazoi pragmatikoagoei leku
egiten diela badirudi ere, kontua da zonaldeko
bainutegi arrakastatsuenak –hala nola,
Aquae Onesiorum (Luchon) delakoa edo-
Vicus Aquensis (Bagnères-de-Bigorre) delakoa–
uretako jainkoen santutegi edo kultu-gune
handi gisa eratzen direla denbora
berean, jainkuok dedikazio epigrafiko ugariei
bide ematen dietelarik, bai etorki autoktonoa
iradokitzen duten izenen azpian
–Ilixo jainkoa, kasu, Aquae Onesiorum zaharrari,
azkenean, Luchon egungo izena
emango diona–, bai ninfa bezalako izendapenjenerikoago eta panteoi klasikotik hurbilagokoen
azpian. Pirineoz honanzko aldean
ere ematen dira, eman, uretako
jainkoen kultu-agerpideak, hauen kopurua
–zonalde honen ondare epigrafiko ez hain
aberatsarekin bat etorriaz, edozein modutan–
askoz urriagoa bada ere, eta bertan,
itxura denez, Pirineoen ipar-isuraldean dokumentaturiko
Aquae Onesiorum edo Vicus
Aquensis bezalako erromes-tokirik ematen
ez den arren. Nolanahi ere, hor daude, alde
batetik, hainbat tokitan –Araia, Cabriana,
Leyre, San Vicente de la Sonsierra-n– aurkitu
izan diren ninfei egin dedikazioak, eta,
bestetik, Salus Umeritana, Uvarna eta agian
Lacubegi eta Ivilia bezalako izendapen ez
klasikoen azpian, uretako jainkoei dagozkiela
diruditen beste batzuk. Eta susmoa
dugu, testigantza horiek ez oten diren uretako
kultua egiazki izandakoaren islada
zurbil bat baino, kontutan hartuz uretako
kultu eta mitologiak gerora, eremu osoan
oro har kristautze prozesua jada aurreraturik
dagoenean, agertzen dituzten sustrai eta
indarra.
Ohartarazi behar da, azkenik, tradizio
autoktonoari loturiko erlijiotasuna –erromatartze
prozesua erabat aurreraturik dagoenean
ere, bizi-bizirik mantentzen dena,
antza, testigantza epigrafikoen kontu egiten
badugu– batzutan mozorro erromatar
edo klasikoen azpian ezkuta daitekeela,
baina bere izpiritu edo eduki sakonenean
funtsezko aldaketarik nozitu gabe. Honela,
antropomorfismo klasikoaren eraginez,
hurbilketa edo asimilazio gutxi-asko bortxatuak
ikusiko ditugu ematen bertako jainko
zaharren eta panteoi greziar-erromatarreko
haien artean. Ondorioz, hibridoak sortuko
dira –hala nola, Iupiter Eaecus eta Iupiter
Beissirisse, Hercules Toliandossus, Mars
Arixo, Mars Leherenn, Mars Lelhunnus…,
edota St.-Plancard-en (Gar. Garaian) dokumentatu
den Sutugius hori, zeina aldare
batean Marte-ren ezaugarriekin eta erromatar
legionari gisa jantzita agertzen baita–:
bertako jainkoen interpretazio erromatarrak
edo, hobeto esanda, jainko klasikoen
interpretazio bertakoak, egun erizten denez.
Kontua da, ordea, antzeko hurbilketa edo
asimilazioak –zenbait inskripzio epigrafikoetako
Silvanus eta Diana-rekin, edo eremu
pirinearreko bainutegi eta konplesu termaletan
agertzen hasiak diren ninfekin gertatzen
den bezala– ez direla nahikoa, bertako
debotoaren begietara, etxeko betidaniko
jainkoaren ezaugarriak –hark bere buruaren
eta bere komunitate txikiaren babesle
gisa betidanik beneratu eta gurtu duen
jainkoarenak, hain zuzen– disimulatzeko.
Hain da hori egia, non arbasoengandiko
erlijio-ondare zaharrak, arestian esan dugunez,
bizi-bizirik iraungo baituen Goi Ertaroko
mendetan barrena, nahiz eta Eliza hierarkikoak
ahalegin frankorik egingo duenberau deserrotzeko –edo indargabetzeko,
gutxienik–, esanahi erlijioso paganoko leku
zaharren kristautze-politika sistematiko baten
bidez. Pirinear eremuaren kasuan hain
aplikagarriak ez bide diren testuek (Dumioko
San Martinen De correptione rusticorum
izenburukoan datozenak, iturri ondoan kandelak
pizten eta urtegietara ogi puskak
botatzen dituztenak gaitzetsiz; edota bisigotiar
kontzilioetako kanonak, uretako kultuak
eta beste sineskeria-praktikak zigortzen
dituztenak, besteak beste) badute, herrialdeari
bereziki dagokionean, bestelako
osagarri edo bermerik. Hor dago, batetik,
J. M. Barandiaranek eta beste batzuk bildutako
materiale etnografikoa, non hainbat
istorio jasotzen baiten sendatze-indar apartekoa
bide duten, edota beren inguruan
lamien edo antzeko beste ur-jenioen agerpenak
ezagutzen bide dituzten iturri eta ur
biltegiei buruz; hor, bestetik, kristau-aurretiko
esanahi hierofanikoa bide duten tokietan
–iturri edo iturburuen ondoan, zehazkiago–
hain usu eliza edo ermita kristauak
eraiki izana, zilegiro susma daitekeelarik
koinzidentzia horien azpian sarri antzinako
kultu edo erritu paganoak kristautzeko asmoa
ezkuta zitekeela. Eta antzinako ondare
paganoari egotzi beharreko kultu edo
errituek Antzinate Berantean eta are Goi
Ertaroko mendeetan irauten dutenaz hemen
esandakoak, berdin samar balio du kultu
animisten beste agerpideei –hala nola, baso
edo zuhaitz, kobazulo, mendi eta beste
gorabehera geografikoekin lotzen direnei–
dagokienean. Hemen harira dator baso, leize
eta mendietako jainkoei buruz jaso izan
den materiale etnografiko oparoa: arbola
eta harpeetan ustez azaldu irudi gutxi-asko
mirakulutsuetaz ari dena, edo mendietan
–zerutiko agindu gutxi-asko derrigorrezkoei
men eginez, oro har– eta leizeen ondoan –
bertako jainko zaharrak uxatzearren– kultu-tokien
eraikitzeaz diharduena, etab.
Leienda-materiale hau eratu izanak –kultuesanahi
pagano nabaria bide duten tokietan
elizak edo ermitak eraikitzeak bezainbat
ia-ia– Elizaren estrategia ebanjelizatzaileari
erantzuten bide dio; izan ere, antzinako
ondare animista eta beronen agerpide kultualak
deuseztatu ezinik, ez baitzaio Elizaribeste irtenbiderik gelditzen, haiek esanahiz
aldatzen ahalegintzea baino, santutegi zaharrak
santu babesle kristau baten patroitzapean
ezarriz.
Erromatar erlijiotasunaren adierazpideak
Kristau elizaren jatorriak
Atal honetan ez dugu Jesusen Elizak
mendebaldeko pirinear ingurunean agertzeko
ematen dituen pausuen jarraipen
diakronikorik egingo. Interesatzen zaigu,
lehenik, bertan Antzin Aroari dagokionez
dokumentatzen diren kristau presentziaren
lekukotasunak baloratzea, gero, hortik abiatuz,
kristau elizak eremuan eginiko lehen
barneraldi horren balantzea, behin-behinekoa
bederen, egin ahal izateko, bere lorpen
eta mugak agerian jarriz.Inori ez zaio harrigarria iruditu behar,
Eliza batek –Jesusen antzera erromatar jaio
eta, erromatar botere aparatuarekin izandako
noizbehinkako borrokak gorabehera,
pax romana delakoaren gerizapean moldatzen
eta garatzen denak– gero ere, gure
eremuan historikoki agertzean, Erromak eta
Erromarekin batera bertaratzen den orok
erabiltzen dituen bide berberak erabili izana.
Izan ere, salbazioko bideak –Campania
eta Arezzo-ko sigillata direlakoenak, antolamendu
munizipalarenak edo Zibeles-en
kultuarenak bezalaxe– Erromatik datozen
edo Erromara daramaten bideak dira funtsean
eta esanguratsuki, eta hauen zirkuito
berberei jarraitzen diete eta baldintzapen
berberei erantzuten, harik eta eremuan lehenengo
aldiz agertu arte. Hor ba, badira,
gorago esanik dagoenez, erromatar eragin
akulturatzaileak bere egingo dituen ardatz
nagusi batzuk –hots, eremuan lehenago eta
eraginkorrago agertzeko, Erromak erabiliko
dituenak–; bada, ardatz horiek bat datoz
funtsean kristau barneraldiak bere egingo
dituenekin, eta horri dagokio, barneraldi
honi buruzko lekukotasunetaz hitz egiterakoan,
haien garapenari oro har lotzen
bagagozkio.
Eremuko kristau jatorrien arazoa argi
dezaketen izaera orotariko materialen azterketa
arretatsuak (ik. erantsi mapan aipaturiko
materialen zehaztapenak) zera baieztatzeko
oin ematen digu, aldi erromatarra
itxi aurretik, hain zuzen, Eliza kristaua, ez
soilik erdi ezkutuan bezala nolabait agertu,
baizik eta era sendo eta trinkoan ezartzen
dela mendebaldeko pirinear ingurunea zeharkatzen
duten bide-ardatz handien gune
nagusietan. Baieztapen hori zehaztera etorriz,
esan behar da lehen orduko erasoaldi
ebanjelizatzaile honek lurralde baskoiaren
hego-periferia –Tarraco-Ad Legionem VII
Geminam bide-ardatzaren ingurukoa, hain
zuzen ere– hartzen duela, bai eta Pirineoz
honanzko isuraldeko edo Novempopulaniako
beste zenbait gune ere, guneok jende
euskaroidez edo etnikoki elementu baskoiari
hurbildu beharrekoz populaturik bide
dauden garai honetan. Baina baieztapenon
nondik-norakoa zehaztea eta, behar izaki,
garatzea dagokigu.. ) Iberiar isuraldean eta Euskal Herri
historikoaren aurrez-aurre, Tarraco-Ad Legionem
VII Geminam delako bide-ardatzak
fronte kristautzaile sendoa osatzen du jada
hego eta hego-mendebaldetik Briviesca-ren
alturaraino, gutxi-gora-behera (Emeterio eta
Zeledonioren martirioari buruzko Calahorrako
tradizioa; 380. urteko Zaragozako sinodoa;
Prudentzioren testigantzak Calahorrako
martiri-kultuaz, apezpikuaz eta bataioponteaz,
etab.). Ekialdera, Caesaraugusta-
Beneharnum ardatza, bere bide-buruak eta
tarteko tokiren bat ere kristautuak agertzen
dituelarik, ebanjelizapen-fronte eraginkorbat suertatzen da, halaber, baina indar gutxiagokoa,
uste denez, Baskoien ager delakoaren
eta, batik bat, saltus edo basoaren
aurrez-aurre. Baina mendebaldea da, Asturica-Burdigala
ardatza eta eragin mugatuagoko
beste zenbait bide gorabehera, ahulenik
agertzen dena, kantauriar munduak
mendilerroaren alde batean zein bestean
zabaltzen duen paganismoaren itzal luzea
etenik gabe alde honetatik luzatuz.
Pirineoz iparraldean, bertara daramaten
bide-ardatzen puntu nagusietan (Narbona,
Tolosa, Burdigala) eta Novempopulania-ko
12 civitates historikoetako hiribururen batean
ere kristau Eliza nahikoa goiz agertzen
delarik (Elusa-ko apezpikua, 314. urteko
Arles-eko sinodoan partaide; presbiteroak
Comminges-en 347. urtez gero, etab.), setio
kristautzailearen fronte aitzindaria, Euskal
Herri historikoaren aurrez-aurre, osatzen
dute: a) Caesaraugusta-Beneharnum bidearen
Pirineoz haranzko luzapenak, iparekialdetik
(Iluro eta Beneharnum-eko apezpiku-elizak);
eta b) Narbona-Tolosa-Burdigala
bide-ardatzaren Beneharnum-etik
Aquis-eranoiko luzapenak, iparretik (ez
ahaztu, Asturica-Burdigala ardatza antzu
agertzen dela, kristau presentziaren lekukotasunei
dagokienez, Akitze (Dax) eta Briviesca
bitarteko ibilbide luzean). Dena den,
ahul samarra dirudi hemengo aldetik egiten
den setio hori, fronte kristautzaile horri
buruz dokumenta daitezkeen lekukotasunen
eskasia ikusirik.. ) Baina, frogatutzat emanez, mapan
jasotako datuei esker, orainarte esandakoak,
interesgarria izan daiteke agian, datuon interpretazio
kritikoa harago eramanez, fronte
ezberdinetako elizen jatorri-datak zehazten
saiatzea.
Bildu ahal izan diren lekukotasun eta
aztarnak oinarritzat hartuz, nekez esan daiteke
kristautze prozesua nabarmen bizkorragoa
izan denik ardatz pirinearraren alde
batean, bestean baino. Badago agian esaterik
eliz-antolakuntza trinkoagoa suertatzendela Ebro ibaiaren ardatzak egituraturiko
hegoaldean; izan ere, ingurune hau martiri-lekukotasun
goiztiarrez apaindurik agertzen
baita, eta, horrez gain, apezpiku-elizen
eta tokian-tokiko bestelako elizen sare
trinko batez gurutzaturik, sare hori, testigantza
idatzien eta arkeologi izaerako beste
agerpideen argitara, zeharo finkatuta
dagoelarik 5. mendearen erdialdera. Ikuspundu
honetatik, esan daiteke, beraz, nolabaiteko
atzerapena ematen dela novempopulaniar
isuraldean, izan ere, bertako
hiriburu askok 6. mendea hasi eta gero
soilik dokumentatzen baitu bere apezpikumaila
edo are kristau komunitate baten presentzia
bere baitan ezagutu izana. Baina,
hala eta guztiz ere, zilegiro galde daiteke
ea, hiriburuen apezpiku-zerrendak 6. mendea
hasiz gero soilik dokumentatu izanak
atzerapen berdina argudiatzen duen, nahitaez,
hierarkikoki antolaturiko kristau komunitate
bat euren baitan osatuz ikusteko
(eta kontuan izan auziak berdin balioko
lukeela Pirineoz honanzko aldean, non
Osca, adib., 527. urtez gero soilik dokumentatzen
baita apezpiku-egoitza bezala).
Badirudi, ordea, badela puntu honetan
funtsezko adostasunik, kritika-planteamolde
onargarriei eutsiz, auzia argitzeari ekin
dioten adituen artean.
Osca-ri dagokionez, bada aztarrenik,
lehen kristau komunitate baten esistentzia
bertan 4. mendearen hasieraz gero datatzera
bultzatzen duenik, nahiz eta hiriko episkopologioa
527. urtean irekitzen den. Pirineoz
haranzko eremuko Elizei dagokienean, J.-F.
Bladé-k uste du, Agde-ko sinodoan ordezkaturik
agertzen diren novempopulaniar
eliz-barrutien eraikuntza Tolosako erresumagotua eratu aurrekoa dela, nahiz eta
bere ustearen oinarritzat aipatzen duen argudioa
(«ezin onar daiteke, Alariko 2.aren
aurreko errege bisigotuek euren meneko
lurraldeetan eliz-barruti berririk sortzen
utziko zutenik») ez den oso konbentzigarria.
A. Dégert-en ustez ere, ez litzateke
arazorik egongo, eliz-barruti novempopulaniar
gehientsuenen fundazioa Notitia provinciarum
et civitatum Galliae delako agiria
(400. urte inguruan) idatzia izan aurretik
eman zela onartu ahal izateko; izan ere
–ohartarazten du–, agirian espreski aipatzen
dira hamabi civitates historikoak eta beren
hiriburuak, eta ezin ahaz daiteke, bestalde,
«civitates guzti horiek beste hainbeste apezpikutzen
egoitzak izango direla, eta apezpikutza
horiek antolaturik agertzen direla
salbuespenik gabe 506. urteko Agde-ko
kontzilioan, ehun urtetako atzerapenez bada
ere». Era berean, badirudi L. Duchesne-ren
eritzia ere azken honekin bat datorrela,
zeren eta, Novempopulaniako Eliza hierarkikoaren
sorrera 314. urtea baino harago
eramateko prest agertzen ez bada ere (314.. rtean dokumentatzen da Elusa-ko Eliza
Arles-eko sinodoan), ez baitu ukatzen ordurako
beste zenbait Eliza eraturik egon
zitekeenik Novempopulanian, edota hurrengo
urteetan –Tolosako erresuma gotua sortu
aurrretik, nolanahi ere, edo, azken batez,
506. urteko Agde-ko kontzilioan behin
betirako ordezkaturik agertu aurretik– era
zitekeenik. Dena dela, ez da hemen ahaztu
behar, behinola, Mopsuestia-ko Teodororen
pasarte bat komentatzerakoan, L.
Duchesne berak seinalatu eta geroago Ë.
Griffe-k azpimarratu zuena, Galiako apezpiku-egoitzen
eratze prozesuan nabari den
nolabaiteko atzerapena argitzeko, hots: 4.. endearen erdialdeaz baino harago, civitas
bateko hiriburuan apezpikurik ez egonak
ez duela derrigorrez esan nahi bertan
kristau-komunitate antolaturik ez dagoenik,
zeina, kasu, sacerdos secundi ordinis edo
presbyter batek gidaturik ager baitaiteke. Ez
dirudi M. Rouche-ren eritzia ere interpretabide-eskema
honetara ekartzea zaila denik,
zeren eta, 4. mendearen azkenaldera «oraindik
Novempopulaniaren hegoaldean arauzko
hierarkiarik» ikusten ez badu ere, apezpiku
hierarkiaz hitz egiten ari dela baitirudi,
bere baieztapenaren esangura, bestalde,
zehazten duelarik, probintziaren hegoaldera
geografikoki mugatzen duenean. Izan
ere, ez litzateke batere harritzekoa izango,
civitas Tarba, Beneharnum, Iluro eta Atura,
adib., presbitero-elizak suertatu izana –É.
Griffe-k zioenaren arabera–, 5. mendean
zehar apezpiku-elizak bihurtu aurretik.. ) Pirineo inguruko Eliza erromatar-kristaua,
bestalde, garaiko eztabaidetan nolabait
parte hartuz ageri da, eta baita mundu
zabaleko Eliza konstantiniarra sasoi hartan
kezkatzen duten krisi eta urduritasun sintomaberetsuek astindurik ere. Sintoma
hauek eliz-erakundearen zorabiozko hazkundeak
berarekin dakartzan zailtasunei
erantzuten bide diete, 312/313 urteetako
neurri liberatzaileek eta hurrengo hamarkadetako
paganoen aurkako edo erlijio berriaren
aldeko ediktuek aro berri bati bide
ematen dioteneko gurutzebide hartan. Zernahi
delarik ere azken puntu honetaz,
priszilianismoak (joera errigoristako mugimendu
heretikoa berau, zeinaren bidez bizi
izan baitzukeen akitaniar Eliza gazteak, L.
Duchesne-k dioenez, bere krisi gnostikoa)
jarraitzaileak lortzen ditu Novempopulanian
eta bereziki Elusa-n, pirinear inguruneko
eliz-hierarkiaren asaldura sortuz (380. urteko
Zaragozako sinodoa eta 384/385. urte
bitarteko Bordelekoa). Bestalde, Vigilantiusen
heresiak (zenbait sektore fededunen
erreakzio izpiritualista, erizten denez, Inperio
Beranteko kristau Elizak –bere martirieta
erliki-kultuarekin, erromeriekiko bere
zaletasun apartarekin, limosna eta aszesiaren
bere praktikekin– sakratua hutsal bihurtzeko
ageri duen joeraren aurrean) harrera
ona aurkitzen du Novempopulaniako ekialdeeneko
inguru batzutan, Convenae direlakoen
lurraldean batez ere, hainbesteraino
non kezkaz beterik agertzen baitiren
Tolosako presbitero batzuk eta San Jeronimo
bera ere, zeina ez baita konprenitzera
iristen nolaz Vigilantius aritzen deneko elizbarrutiko
apezpikuak ez duen hura bere
eliz-erantzunkizunetatik baztertzen.. ) San Jeronimo, Hilario aita santua eta
Sidonio Apolinar-en gutunetan ageri den
Pirineo-inguruneko Elizak, edo Zaragozako
380ko sinodoan edo Agde-ko 506koan
biltzen denak, badu lur-ondasunik franko,
itxura denez, eta antolamendu-egitura sendoko
agertzen da dagoeneko, kultu-gune,
elizkizun eta katekesia ez hirigune nagusietan
bakarrik, baizik eta landan ere emango
liratekeelarik. Eliza honek, gainera, badaki
dagoeneko aszetismoa eta munduaren
ihesa praktikatzen duten gizakume eta
emakumeen berri, hala bakardadean –etxean
ezkutatuz edo basamortuan biziz–, nola
villae batzuetako aszeterioetan gontenplaziorako
elkarturik. Guztiarekin ere, gustatuko
litzaiguke zehaztu ahal izatea, zenbateraino
esan daitekeen Iparraldeko eremu
historikotik gertuen dauden civitates-etako
eliz-errealitatearen adierazle edo errepresentagarri,
hemen, aipatu bezalako testigantzetan
oin harturik, pirinear inguruneko kristau
elizaren ezarpen- eta antolakuntza-mailaz
oro har esaten dena. Eta Iparraldeko
eremu historikotik gertuen dauden civitates-etaz
hitz egiterakoan, Benarnenses,
Iluronenses eta Aquenses direlakoenak ditugu
bereziki gogoan.. ) Oraindik argitzeko dago zenbaterainoko
eragina duen erlijio-forma berriak
dokumentaturik agertzen deneko komunitate politikoetako –civitates-etako– bizi-alor
desberdinetan.
Arazoa ez da batere argitu erraza suertatzen;
izan ere, apezpiku- edo presbiteromailako
kristau komunitate bat ciuitas bateko
hiriburuan edo beste hiri-gune gutxiasko
garrantzitsuan dokumentatu izanak ez
baitu printzipioz askorik esaten komunitate
horrek hiri osoaren baitan duen pisu
espezifikoaz eta are gutxiago erlijio-molde
berriak landa gutxi-gora-behera hurbilekoan,
hots, hiriaren territorium delakoan,
duen eraginaz. Lehenenari dagokionez, bidezkoa
da pentsatzea kristau-komunitatearen
hiri-baitako presentzia eta esanahia
finkatua eta sendotua suertatuko dela 4. eta
5. mendeetan zehar, lehenik, administrazio
erromatarrak Konstantinoz geroztik eskainiko
dion babesari esker eta, gero, batez
ere, 380ko dekretuaren indarrez, Estatuaren
erlijio ofizialtzat ezagutua izango delako.
Neurri horiez gainera, erlijio-forma berriranzko
konbertsio-mugimendua indartua suertatuko
da oraindik ere Teodosioren administrazioak
391. eta 392. urteetan argitara
emango dituen neurri hertsatzaile berriei
esker, izan ere, debekatuak suertatuko baitira
tenplu zaharretako bisitak eta sakrifizio-errituak,
eta gaitzetsia betirako jainkoen
kultua. Azkenik, legezko neurriei toki batzuetan
gaineratuko zaizkie apezpiku eta
apaizek, 408ko Azaroaren 15eko lege batez
tenpluen txikizioari buruzko lege-araudia
betearazteko baimendurik, beren kontura
erabakiko dituztenak, hiri eta pagi direlakoen
kristautze-prozesua bizkortzeko.
Arrazoi hauek direla medio (eta oraingoan
alde batera utzirik zenbateraino den sakon
eta zintzoa hiritarren masa handiak bere
egiten duen kristau-sentimendu hori), baliteke
masa hori gehienbatean kristautu izatea
4. mendea amaitu aurretik. Landari
dagokionez, bada arrazoirik, kuadroa zehaztera
behartzen gaituenik. Ez dago dudarik,
hemen ere aplikagarriak direla, printzipioz,
erlijio berriak hiri-alorrean egindako
aurrerakada soziologikoaren eragiletzat
gorago seinalatu diren arrazoiak. Baina
pentsatu behar da, baita ere, administrazioaren
neurriek hirian baino eragin beterazle
ahulagoa izan behar dutela konparatiboki
landan, eta batik bat 4. eta 5. mendeetan,
izan ere, Behe Inperioko krisi estrukturalak
eraginik eta inbasioen eta Bagaudematxinaden
garaiak sortutako nahasmen
administratiboaren ondorioz, baitirudi administrazio
inperialak bere hartan abandonatzen
duela orduan hiria neurri handiagoz
edo apalagoz, eta honek gero eta zailago
aurkitzen duela, behinola bezala, boteregune
eta erakunde bateratzaile izateari eustea.
Eta bada beste datu bat, kontutan hartzekoa:
akulturatze- edo erromatartze-maila
desberdinarena, alegia. Badu honek adierazpen
konkreturik hizkuntz-erernuan, eta,komunzki baieztatu ohi denez, garrantzi
handiko faktore baldintzatzailea suertatuko
da lehen denbora horietako kristau barneratze-prozesuan.
Hor ba, badirudi 4. mendearen
erdialdez gero, administrazioari eta
miliziari lotutako jendeak, eta jada erromatarturiko
hiritar elementuak, eta landako
aisia hiriburuko egonaldiekin txandakatzen
duen lurjabe-aristokraziak bideraturik, latinak
halako aurreramendua egin duela bigarren
mailako hiriburuetan eta uici eta fora
direlakoetan ere (azoka-egunetan, baserrikomunitatearen
ohiko bilguneak, azken
hauek), non posible suertatzen baitzaion
edozeini alde guztietan latinez soilik moldatzea.
5. mendean, eta euskera edo keltar
hizkuntzak bakarrik mintzatzen direneko
bazter gutxi-asko zabalak gorabehera, badirudi
uici edo landa-auzoetako biztanle
gehienek eta jaur-domeinuetako ez gutxik
ulertu egiten dutela latina eta pasa-moduan
murruzkatzen dutela, halatan non kristaupredikuak
ez bide duen oztopo handiegirik
aurkitzen alde horretatik. Usteak uste,
bada leienda-tradiziorik, akitaniar-novempopulaniar
eremuko elizgizon eta apezpiku
batzuk, Tours-eko San Martin imitatuz, paganoen
aurka bultzatzen dituzten kanpainen
oihartzuna jasotzen duenik. Adibidez,
6. mendearen lehen zatian ustez datatu
beharreko testu batek,Vita Orientii delakoak,
hain zuzen, Ausci direlakoen apezpikuak,
5. mendearen lehen erdian, Narveja
deitu mendiaren gailurrean –civitas-eko
hiriburutik gertu– aurkitzen zen fanum
baten kontra zuzendu txikizio-ekintzaz hitz
egiten digu. Halaber, poetak berak bizi izandako
gertakarien adierazpen-gisa interpreta
daitekeen pasarte batean –eta, beraz,
Calahorra inguruko Pirineoez honanzko
eremuari lotu behar lekiokeenean–, Prudentziok
baserritar-paganismoaren agerpideak
bere meneko barrutietatik aienatu nahiean
dabilen lurjabe kristauaz hitz egiten du,
zutikako harriak apurtzen dituenaz –hala,
mugarrietako jainkoei sakrifizioak egiteko
aukera galeraziaz–, edo erroreak kandelak
pizturik beneratzen duen arbola aizkora
mendekatzaileaz lurrera botatzen duenaz.
Mentura gabe pentsa bide daiteke, bestalde,
txikizio-ekintza horien jarraian elizak
edo otoiztegiak eraikitzen direla –batzutan,
kristautu aurretiko esanahi hierofanikoa
duten toki berberetan–, bertan ohoraturiko
santuen famaz eta berauei leporatzen zaizkien
mirakuluen distiraz antzinako santutegi
paganoen erakarpen indarra neutralizatua
suerta dadin eta hurbileko pagi edo
auzoetako biztanleria apezpikuaren hirira
erakarria.
Eritziak eritzi, seinale bateragarri mordo
bat dago, kultu pagano zaharrak gero
eta gehiago baztertzen ari direlakoaren
inpresioa bermatzen duenik. Honela, Kode
Teodosiarraren 16. liburuan sakrifizioen etaoraindik zabalik jarraitzen zuten tenpluen
kontra jasotako gaitzespenak ez dira ezertarako
ageri –azpimarkatzen du M. Rouche-k–
506ko Breviarium Alarici delakoan
(honek berak, haren ustez, nahikoa frogatuko
lukeelarik, ez dela jadanik haiek
aplikatzeko beharrik ikusten) eta 5. mendeko
Kontzilio galiarrak ere ez dira beharturik
sentituko ofizialki jada esistitzen ez
den paganismoaren kontra deiadarra jotzeko,
nahiz eta behin baino gehiagotan salatzen
dituzten haren ondoriozko sineskeriapraktikak.
Ikerlan arkeologikoek, bestalde,
bete-betean berresten bide dituzte kultu
paganoek jasaniko bazterreratze gero eta
handiago horren lorratzak. Emaitzen arabera,
bazterreratze hori akitaniar lautadan
–erromatartuagoa izaki– gertatu zatekeen
lehendabizi, eta mendialdeetan eta bazterreko
ibarretan geroxeago, hauek jatorrizko
keltar edo iheriar ondarean errotuagoak
zeudelako. Azken batez, elkarrekin bat datorren
hainbat lorratz kontutan hartuz –hala
nota, ehorzketa praktikaren garaipena, data
jakinez geroztik santutegietako iturri termaletan
botatako txanponen arrastorik ez agertzea,
landako tenpluen gainean otoiztegiak
eraiki izana–, M. Rouche-k bi alditan gauzaturiko
praktika paganoen desagerpen prozesuaz
hitz egiten du: lautadetan, 4. mendearen
erdialdean; mendietan, 4. mendearen
amaiera aldera. Halaz guztiz ere, kultu
pagano ofizial baten eza ez da nahitaez
interpretatu behar, paganismoak –bere adierazpen
gordinenetan ere– jadanik esistitzeari
uko egin izan balio bezala, nahiz eta, 5-7.. endeetako sinodoetako erabaki batzuen
letran oin harturik, batek erlijiotasun herritarraren
zenbait adierazpen susperstizioaren
izen guztiz barkaberaz eufemistikoki estal
dezakeen. Izan ere, superstizio-praktikak,
sinodo horietako kanonetan edo Dumio-koSan Martinen edo Zesareo Arles-ekoaren
izkribuetako pasarte seinalatu batzuetan –6.. endean halaber– salatzen direnen tankerakoak
direnean (kontu egin, testu horietan
fano zaharretara joan ohi direnetaz,
edota baso- eta uretako jainkoei dei egiten
dietenetaz hitz egiten dela, aditzera ematen
delarik, bestalde, santutegi eta aldare
zaharrek hor dirautela oraindik, eta arbola
eta haitz sakratuek beneragai izaten jarraitzen
dutela), batek badu eskubiderik, eztabaida
terminologikoak alde batera utzirik,
gutxienez ere bere buruari zera galdetzeko,
ea noraino iristen den kristau-fedearen
aitormena antzeko praktikekin elkartzen
dutenen ustezko metanoia.
Lehen ere seinalatu bezala, erlijio-molde
berria landan barneratzeko ahalegina ez
da kultu paganu zaharren aztarrenak desegitearekin
amaitzen; hirian gertatu antzera,
pagi deitu landa-barrutietako buru diren vici
edo auzunetatik hasiz, segur aski, eta estrategia
ebanjelizatzailearen ikuspuntutik
garrantzizko diren heste puntu batzuetara
poliki-poliki zabalduaz, santutegi eta kultu-toki
berrien eraikitzeakin osatzen da eta
civitas-eko Eliza amarekiko komunio-lotura
hierarkikoak ziurta ditzakeen antolamendu-egitura
minimo baten eratzearekin. Landako
parrokien eratze-prozesua, dudarik
gabe 4. mendearen erdialdeaz gero abian
jarria dena, gehienbatez 5. mendearen obra
izango da, mende hau bide delarik, berarekin
eremura dakartzan ezbehar-mordoa
gorabehera (Barbaroen inbasioak, Bisigotuen
finkamendua, Bagaude-krisia, etab.),
«landaren ebanjelizazioaren mende handia».
Parroki-fundazio horiek –iturrietan dioceses
edo parochiae rusticanae deritzanak– hinterland
baserritarreko uici edo auzunetan
sakabanaturik bizi den nekazari-jendearen
ardura izpirituala izango dute xede, eta ardura
izpiritual hori, santutegi berrietako
kultuaren erantzunkizunarekin batera, maila
ezberdineko klerigoei (diocesani presbyteri
, diakono, etabarrei) egotziko zaie, hauek
tokian-tokiko elizara atxikiak suertatzen
direlarik, eta hierarkikoki ciuitas-eko apezpikuaren
meneko.
Parroki-fundazio horietaz gain, erlijio
berria landan txertatu orduan eragile izango
dira, halaber, otoiztegiak, jada kristau
diren tokian-tokiko aziendadun aberatsek
5. mendeaz gero beren villae edo jauretxeetan
eraikitzen hasiak direnak. Hasieran
agian norberaren edo familiaren erabilerarako
bakarrik izanik ere, uste izatekoa da
berehala bihurtzen direla kultu-bileretarako
gune eta, behar izanez gero, tokian-tokiko
kanpusantu, fundus-ean enplegaturiko kristau
langileentzat. Bertako kultuaren ardura
duen presbiter edo elizgizon baten zaindurik
maiz, oratoria villaria horiek Eliza kristauaren
presentzia landa munduko puntubazterrenetan emendatzeko bide suertatzen
dira berez, baina arriskurik ere ba omen
beraiengan, vici edo auzuneen inguruan
eratu parroki-komunitateen sendotasunerako;
horri dagokio, hasiera-hasieratik arautegi
xehe baten azpian ezarriak suertatu
izana, urrutieneko nekazari-komunitateei
eskaini nahi zaien laguntza espiritual eraginkorrago
hori bateragarri gerta dadin komunitateon
eta parrokiako edo vicus-barrutiko
eliza nagusiaren arteko loturak mantentzearekin.
Problema horietako askok ez
du zertan hala izanik izango, apezpikuek,
5. mendez geroz ziur aski, oratoria villaria
delakoak parroki-eliza bihurtzeko baimena
ematen hasiko direnean.
Erakutsi-berri dugunaren ondotik, badirudi
ezinbestekoa dela baieztatzea, erromatar
aldi koloniala itxi baino lehenago, erlijio-molde
berriaren garaipena ez dela mugatzen
hiri-alorrera (beronek ia oso-osoan
biltzen eta monopolizatzen badu ere gaiari
dagokion aldi honetako dokumentazio
urria), baizik eta egitate gutxi-asko finkatua
dela garaipen hori landa-eremu zabaletan
ere, are beste inguru soziologiko honen
ikerketak esijitzen dituen ñabardura
zuzentzaileez eta landak hiriarekiko bere
harreman-bizitzan igarotzen dituen gorabehera
bereziez kontu eginik ere. Halere,
batek zehaztasun handiagoak nahiko lituzke,
oho har dudaezineko dirudien fenomeno
baten arrakasta soziologikoa azkeneraino
neurtu ahal izateko. Batik bat, eskertzekoa
litzateke, E. Grife-k Narbonenserako
edo Burdigala inguruko Akitaniarako eskaini
muestreoaren antzeko zerbait Novempopulaniarako
eta, ahal izaki, honen hegomendebalderako
eskaintzerik balego, jakin
ahal izateko zenbateraino den erreala kristautasunaren
landaratze-prozesua Euskal
Herri historikoaren hurbil-hurbileko periferian.
Uste dugu, sinpleki, horrela argituko
liratekeela eremuaren ondore-ondoreneko
historiako alde ilun ez gutxi.. ) Zernahi delarik ere azken honetaz,
Pirineo-inguruan emandako kristau-barneraldiaren
lekukotasunak mapatan bildurik
ikustean, zenbait galdera sortzen da. Eta
horietako bat, eta ez interes gutxienekoa,
planteiatzen da, ikusirik aipatu lekukotasunen
gabezia erabatekoa dela Euskal Herri
historikoa bere baitan hartzen duen eremu
nahiko zabalean, eremu honek, ordea,
askogatik gainditzen duelarik hura zenbait
norabidetan. Eremu hori da, hain zuzen ere,
kultur-morfologiaren ikuspuntutik saltus
izendatu izan duguna: beste eremuen aldean,
erromatartze-presio ahulekotzat estimatzen
dena, eta 4. mendearen azkenaldera
(kristau-erlijioaren hedapenak Mendebaldeko
parte hauetan bere unerik goxoenak
ezagutzen ditueneko egunetan, hain zuzen)
Ausonio eta Paulinoren arteko posta-trukepoetikoan ciuilitas-humanitas klasikoaren
bestaldeko muturrean kokatuko liratekeen
kultur-moldeak garatuz azaltzen dena eta,
handik urte batzuetara –Bagaudeen auzia
deitzen denarekin loturik–, erromatar botere-aparatuari
aurre eginez ageri dena; eremu
hau delarik, bestalde, Mendebaldeko
Inperioaren parte hauetan, latinaren aurretiko
bere mintzaira, kostata izanik ere, salbatzea
lortzen duen bazter bakarra (eta
azpimarratu egiten dut ‘Mendebaldeko Inperioaren’
hori, zeren eta bertan, uste denez,
kristautasunak latinizazio gutxi-gorabehera
berehalakoa esan nahi baitu, baldin
aurretik ematen ez bada). Honek guztiak
oin ematen bide du susmatzeko, Eliza
kristaua ez dela saltus-ean menturatzen
erromatar kolonialdian zehar: ez, behintzat,
lehen aldi batean, Eliza erromatarra, agian
erromatarregia delako, presentzi-molde
hiritarren alde definitzen eta pagani direlakoetaz
ia-ia axolagabeturik ageri den hartan,
alegia; baina ezta gero ere, zibilizazio
hiritarraren krisiarekin bat, landaren pisu
ekonomiko eta politikoa areagotu eta lurrera
itzuli beharra nagusitzen denean, zeren
eta ordurako abian izango baitira bertan
erromatar botere-aparatuaren egoera
funtsean ahul bihurtzen duten mekanismoak
(indijenismoaren berpiztea, barbaroen
inbasioak, Bagaudeen matxinada). Izan ere,
pentsatu behar da, Mendebaldeko lnperioaren
desegituratze-prozesuaren kinka honetan,
Ausonio, Paulino eta Prudentzioren
Eliza kristau-erromatarrak –bide-lagun duen
erakunde politikoaren interesekin, neurri
batez, bat eginik agertzen denak– gainerako
zailtasunekin egin beharko duela topo,
Baskoien edo hauen parekoen munduan
barneratzeko protagonizatzen dituen ahaleginetan,
hauek ez bide baitute harengan
ikusten Estatu erromatarraren menderapenaparatuaren
pieza bat baino. Dena den,
datuak hor daude: kristau-presentziaren
agerpiderik, batere ez; kultur-atabismoaren
adierazpen deigarriak; erromatarren kontrako
matxinada; euskararen iraupena, kristautzeak
edo ebanjelizazioak epe gutxigora-behera
laburrera latinizazioa esanahi
duen ingurune batean. Azkenik, eta anekdota-gisa,
bederen, gogora daiteke kronikek
Bagaudeen matxinada-mugimenduari buruz
jasotzen dituzten gertakari guztiz bakanetariko
bat: Basilioren jarraitzaileek, ezarri
ordenaren aurkako euren ekinaldi batean,
Turiassone-ko elizan bilduriko federatuei
eraso egin eta hil egiten dituzte, biktimen
artean Leon, hiriko apezpikua, aurkitzen
delarik (449. u.). Esanahi berezirik gabeko
koinzidentzia hutsa ote? Ala pentsatu beharko
da erromatar Estatuarenganako Bagaudeen
etsaigoak ez duela Eliza kristauaren
eta Estatu erromatarraren artean bereizten,
eta bereizi-ezin horren sintoma baino
ez dela Turiassone-ko ekintza hori?