Euskara eta Euskal Literatura»Euskara eta Euskal Literatura
Saiakera eta kazetaritza (hasieratik garapenera)
Eskualduna, idazleen mintegi
Euskal kazetaritza eta saiakera modernoak
XIX. mendeko hondar urteetan du iturburua,
Iparraldeko egoera politiko beroaren
erdian. Horrela, urte horietan sortuko diren
euskal astekari eta kazetak izango dira mende
zaharrari adioa eta berriari agurra emango
dioten kazetari, idazle eta saiakeragile
onenen mintegi.
1886ko abuztuaren lehenean, euskaraz
eta frantsesez idatzita agertuko den aldizkaria
emango du Berdoly diputatu errepublikarrak,
Le Réveil Basque. Errepublikarrek estatuaz
eta elizaz zituzten asmoen beste
muturrean zeuden xurien arrapostua berehala
helduko da. 1887ko martxoa da Donazaharreko
diputatu xuri den Louis Etcheberry
buru dela Eskualduna astekaria plazaratzen
denean.
Eskualduna astekariak –eta honen ondorengo
izango den Eskualdun Ona-k– Iparraldeko
hiru lurraldeetan lortuko duen sustraitzea
ikaragarria gertatuko da, eta Etcheberryk
euskal prentsari emango dion bultzada,
harritzekoa, gaur egunetik begiratuta
ere. Hona hemen Eskualdunak lortu zuen
errotzea zenbaterainokoa izan zen erakusten
digun datu bat. 1904an 1700 baziren
harpidedunak (eliza katolikoaren bitartez
nekazari giroan lortuak batik bat), 7000 ziren
lau urte beranduago, lapurtarrak eta
behenafarrak batez ere. Ikusten denez, Hegoaldeko
prentsak bizi zuen egoerarekin
zerikusirik ez zuen mundua Etcheberryk
sortu zuena.
Bestalde, eta kopuruak alde batera utzirik,
Le Reveil Basque-ren aldean, garrantzitsuagoa
zen Eskualdunak bertako orrialdeetan
biltzea lortu zuen euskal idazle multzoa:
Daranatz, Curuchet, Ithurry, Duvoisin,
Etcheberry… eta batez ere bi mendeen arteko
zubian Eskualdunak-en gorputz eta
ahots izango den Jean Hiriart-Urruty eta Jean
Etxepare medikua, kazetal artikulugintzatik
harantzago euskal saiakera modernoaren
lehen urratsak emango dituena.Gerratik gerrara dabilen Frantziaren ispilu,
III. Errepublika ezartzen ahalegintzen
den lege ororen etsai agertuko da euskara
hutsez agertuko den Eskualduna. 1880tik
aurrera errepublikarrek, hargin-beltzen laguntzaz
erlijio ordenen esku zeuden eskolei
eta hauetan ematen zen ereduari erasotzeari
ekin ziotelarik, integrismorik itsuenaren
alde lerratuko dira astekariko sinadura
nagusiak. Katoliko, antimasoi, baina batez
ere Errepublikaren etsai amorratu, ildo horretan
sendotuko du Eskualduna-ko erredakzioak
bere jardun editoriala 1905ean
gobernura iritsiko den ezker koalizioak bultzatuta,
Estatua eta Elizaren arteko etena
gertzatzen denean. Eta honelaxe jarraituko
du ondorengo urteetan, harik eta Bigarren
Mundu Gerraren karian, Indar Aliatuak Parisen
sartu eta betirako hersten den arte.
Jean Hiriart-Urruty (1859-1915)
1859ko urtarrilaren 30an sortua Hazparnen,
gazterik sartu zen Iparraldeko elizan
horrenbesteko pisua izan duen Larresoroko
Seminarioan. Bertan irakasle zela bildu zuen
Eskualduna-rako Kanboko bikario zen Jean
Etcheberryk. Eta kanpotik zetozen artikuluak-eta
itzultzen hasi bazen ere, laster bihurtuko
zen astekariko ideologo eta lerroerakusle
nagusi. 1907tik, Etcheberry zendu
zenetik hartuko zuen hil arte (1916) utziko
ez zuen zuzendari lana.
Hiriart-Urrutyk euskal kazetaritzara dakarren
ekarpena nabaria bezain indartsua da.
Alde batetik, garbi du zein behar duen izan
Eskualduna-ren irakurle nagusi: euskal nekazari
kristaua. Honen eguneroko gaiak izango
dira astekariak jorratuko dituenak, hots,
bizipidea, laborantza, hazkuntza, merkatua,
haurren irakaskuntza… Bestalde, lehen egunetik
daki zer euskaratan eman behar diren
berriok. Eskuara garbiz izkiria dezagun
gaztigatuko du. Baina Hiriart-Urrutyrentzat
honek ez du esan nahi euskarak frantsesetik
hartutako hitzak baztertu behar dituenik.
Hauek ere sartzen ditu, gatz berezirik badute.
Dena den, aipagarria da lexikoari ezezik joskerari ere eskainiko dion arreta. Hitz
bitan: euskal kazetaritzaren oinarriak ezartzen
ari ziren haien baitan oso garbia da lehenak
izateraren kontzientzia. Euskal irakurleari
mundua asaldatzen duten gaien berri
emateak handia du ardura, eta Hiriart-Urrutyk
badaki hizkuntzarekin duela arazorik
handiena euskal kazetari trebatugabeak.
Egiteko dagoen mundua da orrialdeetara
ekarri nahi duena.
Alde honetatik, ezin aipatu gabe utzi
Hiriart-Urrutyk egin zuen ahalegina kronika
euskal prentsara ekartzeko. Lehen Mundu
Gerran zirelarik Jean Saint Pierrek, Jean Elissaldek
eta Jean Etxepare medikuak Ardenetako
frontean idatzi eta Eskualduna-ko
harpidedunek irakurri ahal izan zituzten
lerroak arras gogoangarriak dira.
Estilo aldetik, euskara landua baina xehea,
argia zerabilen Hiriart-Urrutyk, doi-doi
irakurtzen zekiten laborariek soberako nekerik
har ez zezaten. Idazkera bizi eta indartsukoa,
lapurtera zerabilen batez ere.
Jean Etxepare (1877-1935)
Jean Etxepare Argentinan jaio zen, Buenos
Aires probintziako Marchiquita herrian.Hara lanera joandako euskaldunen seme,
gazterik itzuli zen gurasoen sorlekura. Larresoroko
seminarioan egingo du euskara
gaietan eredu izango dituen Adema, Abbadie,
Larralde eta Hiriart-Urruty. Bordelen
medikuntza ikasi, eta lau urtez Lekornen
egon ondoren, Alduden emango du hil arterainokoa.
Artikulugile izan zen batez ere Etxepare.
1902an ekin zion Euskalduna-n kolaboratzeari,
eta hala jarraituko zuen, honezaz
gain urtero bere anaiarekin batera Eskualdun
laborarien almanaka argitaratzen,
Lehen Mundu Gerra pizten den arte. Mobilizatua,
Belgikako frontetik idatzitako kronikak
ezagun egingo zaizkio euskal irakurleari.
1921tik aurrera, izen bereko kultur
elkarteak Baionan sortuko den Gure Herria
aldizkarian ere kolaboratu izan zuen.
Bai Eskualduna eta bai Gure Herrian
eman zituen zenbait lan liburu gisa aterako
ditu. 1910ean Buruxkak eman zuen argitara,
Eskualduna-n ateratako hogeita sei artikuluz
osaturiko liburua. Liburua Etxepareren
ametsa betetzera zetorren: euskara
jakintza gai legez bizitzaren arlo guztietara
helaraztea. Eta hala da. Oroimenetik eskuratutako
estanpa zoragarriekin batera, euskal
tradizioan inoiz gutxitan erabilitako gaiak
ukitzen zituen Buruxkak-ek, hala nola Frantzia-barneko
politika, osasun arazoak…
Euskal saiakera modernoaren lehen urratsak
ematera datorren liburuak izango du bestelako
arazorik ordea. Bertan agertutako bi
artikulu –«Nor eskola-emaile. Zer irakats» eta
«Amodioa»– ez ziren ongi hartuak izan etadesagertu egingo dira Lafittek urte batzuk
geroxeago prestaturiko edizioan. Arrazoia
bi artikuluen edukian aurkitu behar da, eskola
laikoa eta erlijiosoaren arteko auzian
lehena, maitasunari buruzko zenbait iritzitan
bigarrena.
Oso bestelakoa da Berebilez (1931).
Lehenagotik Gure Herrian atalka emana,
Azpeitiko Loiolaraino egindako bidaia baten
berri ematen digu Etxeparek bertan.
Hizkuntza literarioari dagokionez berriz,
Lafittek «navarro-laburdin littérarire» izendatu
eta Iparraldeko prentsan usu erabili izan zen
euskara eredua zen Etxepare medikuarenean
aurki dezakeguna. Estilo aldetik zorrotza,
hiztegi aberatsez eta sintaxi ausartez
idatzi izanak kazetaritza literaturaren esparrura
hurbildu zuela esan dezakegu.
Bigarren Gerra ostekoak: Lafitte eta Salaberry
Esan bezala, Indar Bateratuak 1944an
Parisen sartzearekin batera itxiko da Eskualduna.
Arrazoia euskal astekariak alemaniarren
eta hauen mendeko Vichy-ko Gobernuaren
alde agertutako jarreran zegoen.
Bat itxi eta bestea zabaldu. Urte hartan
bertan Eskualduna-ren hutsunea betetzera
zetorren informazio astekaria sortu zen Baionan,
Herria. Oxobi idazlea, Leon Leon Ustaritzeko
erretorea, Louis Dassance Ustaritzeko
alkatea, Bernard Etcheberry Milafrangako
erretorea eta Piarres Lafitte izan zituen
sortzaile. Azken hau izango zuen astekari
baionesak lehen zuzendari.Piarres Lafitte (1901-1985) ez zen berria
ordea euskal kazetaritzan. Lafitteren izena
ezaguna zen Bigarren Gerra aurrean euskal
irakurlearentzat. Beloke, Larresoro eta Baionan
egin zituen apaiz ikasketak Ustaritzenkokatu aurretik. Prentsan emandako lanez
gain bazuen zenbait lan argitaraturik euskaraz
zein frantsesez: Egiazko argia (1927),
Julien Heguy Apheza (1930), Ithurralden
kantuak (1932) eta Les études basques à travers
les siècles (1932), besteak beste. Ez da
aipatu gabe uztekoa euskal literaturaz burutu
zuen antologia, Eskualdunen Lorategia
(1545-1800). Prentsa munduan aspaldidanik,
ordura arte Iparraldeko elizak mesfidati
begiratzen zuen Hegoaldearekiko jarrera
aldatuko zuen Aintzina hilabetekaria sortu
zuen 1934an.Bigarren Mundu Gerran erresistentzian
ibilia, Eskualduna-k ez zuen berme politikoa
erantsi zion Herria-ren proiektuari.
Hura bezala, batez ere laborariei eskainia,
politikan kontserbadore eta sinesmenean
eliza katolikoari lotua agertuko da, askoz
ere ikuspegi zabalagoaz ordea Eskualduna-k
erakutsi zuen jarreraren aldean. Lafitteren
gerra ondorengo lanen artean, aipatu
batez ere Murthuts eta bertze ipuina
(1945), Orratza komedia (1955) eta Mende
huntako Euskaldun idazleen pentsabideak
saioa (1974), urte batzuk lehenago (1969)
frantsesez emandako lan baten euskarazko
aldakia. Bere lanik garrantzitsuena Grammaire
basque da, artean gerra amaitzeke zelarik
argitaratu zen (1944).
Herria-n Lafitte ez zegoen bakarrik.
Kazetari hutsetik haratago joan nahi horretan
erredakzioan bertan zuen lagunik egokiena,
Etiènne Salaberry. Salaberry (1903-
1981) heletarra zen sortzez, eta Beloken ikasi
ondoren Uztaritzeko apaizgaitegiko irakasle
izan zen. Gerran alemanen kontra borrokan
aritua, Herria-ko erredakzio buru
izango da hasierako urte haietan. Bistan
denez, Lafitterekin agertzen dituen parekotasunak
ukaezinak dira. Idazlanetan ere,
hark bezala, frantsesa eta euskara, biak erabili
zituen bere obrak idazteko unean:
L’homme basque (1950), ausaz bere lanikezagunena; Du regionalisme a
l’internationalisme (1951); La fête dans
l’âme basque (1956), San Prantses Xavierekoa
(1959); Ene sinestea (1979) eta Beñat
Adixkidea, Agur! (1981).
Idazkera aberats, antolatu eta gozokoa,
Europako herri txikien artean osatutako
konfederazioa izango du bere artikulugintzan
agertuko duen ametsik handiena. Hizlari
trebea, neurriaren dohaina zuen idazlea,
maixu izan da Etiènne Salaberry Herria aldizkariko
eta Iparraldeko belaunaldi gazteagoentzat.
Herri prentsa Nafarroan: Larreko eta Manezaundi
Biak Iruñean bizi izan ziren eta biak izan
ziren Eskualduna-ko kolaboratzaile. Esan
daiteke funtsean, bai Larrekoren kasuan bai
Manezaundirenean, gertuago zeudela Hiriart-Urrutyk
Iparraldeko laborarientzat zekarren
eskaintzatik Hegoaldeko bestelako
prentsatik baino.
Arrazoi bat baino gehiago dago hau
pentsatzeko. Alde batetik, gaia bera.Larrekok begi onez ikusten zuen egun
orotako gaiak ukitzen zituen prentsa estiloa:
bizipidea, laborantza, diruaren gorabeherak…
zituena gai. Bestalde, hizkuntzari
buruzko ustea. Beharrezkoa zen euskara
garbiz idaztea, jende xeheak erraz ulertzeko
moduan moldatzea argitara emango ziren
berriak. Alde honetatik, gertuagoko zituzten
Eskualduna inguruko erredaktoreak
aranismoaren arauetara makurtuta herritik
oso aparteko kazetal hizkuntza sortzen ari
zirenak baino.
Pablo Fermin Irigarai «Larreko», Auritzen
sortu zen, 1869an. Mediku aritu zen bere
bizitza guztian, Baztanen hasieran eta Iruñean
ondoren. 1911an Nafarroako EAJ-
PNVk Napartarra astekarian argitaratzen
hasten delarik, Eskualduna-k irakurleen
artean arrakastatsu gertatu diren atalak
eransten dizkio Larrekok. Oso dira inportanteak
herrietako berriak, Nafarroako Pirinioetako
ibarretik, bakoitzak bere etxeko
moldean, euskara erraz eta egunerokoan
igorritako kronikak. Bere gain egongo da
euskara atala eta hala idazteko gaztigatuko
ditu herrietako berri-emaileak. Napartarra-n
egindako lanaz gainera, Gure Herria, Euskal-Esnaleaeta La Voz de Navarra-n ere
kolaboratu izan zuen. 1936ko gerrak eten
zuen nolabait haren prentsa jarduna. Idazten
jarraituko zuen, baina ezkutuka. Urte
hauetako lana da Gerla urte, gezur urte
(1993).
Larrekoren estiloa herrikoia eta jasoa da
aldi berean, ugaria eta argia, bizia, literarioa
baino gehiago.
Enrike Zubiri «Manezaundi» 1867an jaio
zen Luzaiden. Madrilen eta Parisen arte ikasketak
egin eta Iruñeko «Artes y Oficios»-en
izan zen irakasle urte luzez. Margolari eta
idazle, Iruñeko La Voz de Navarra-n, Donostiako
El Día-n eta Baionako Eskualduna-n
eman zituen batez ere bere artikulurik
gehienak, lehenengoan batez ere.
Larrekoren aldean, gai aldetik abstrakziorako
eta analisirako joera handiagoa erakusten
du Manezaundik, dibulgazioaren mesedetan
beti ere. Gatzez beteriko herri hizkeraren
zordun, luma arin eta zehatzez aurkeztuko
dizkio irakurleari gizon ospetsuen biografiak,
politika edo euskarari buruzko gogoetak,
gogoa hartzen dioten paisajeak eta
burutapenak. Gai aldetik aberats, kronika
ere maiz erabiliko duen generoa da.