Artea»Argazkigintza, zinema, komikia eta joera berriak
Komikia Euskal Herrian
Ameriketako Estatu Batuak, 1896. urteko urriaren 25a: The New York Journal egunkariko irakurleak ikustezko literaturako jenero baten lehenengo agerpenaren zorioneko lekuko dira, alegia, komikiaren sorrearen lekuko. Yellow Kid delako batek ?mezuak zabaltzeko hori koloreko bere elastiko luzeaz baliatzen zen ume hark? sekulako aurkikuntza egin zuen balloon edo globoaren bidez mintzatzen hastean eta bere ixtorioaren kontakizuna laukietan banatuta egituratzean. Handik hara globoa izan zen laukietan banatutako ixtorioen adierazpide nagusia. Aspaldi zuen ?egunkarietan eta? ixtorio marrazkidunei testua laukiaren oinean jartzen zitzaiela, baina Richard Felton Outcaulten asmaketa hark ?globoak, alegia? beste mintzabide berri bat ekarri zuen: komikia.
Teles eta Niko, euskarazko lehen komikia
Euskal Herrian 1894koak dira komikiaren aitzindariei buruzko lehenengo berriak (Antecedentes del comic en Euskadi, 1894-1939. José María Unsain), eta 1918an agertu ziren euskal komikiaren lehenengo pertsonaiak: Teles eta Niko. Euzko Deya hamaboskariaren orriak izan ziren bikote ?neska eta mutila? horren abenturen eta kalenturen euskarria. Eta Euzko Alderdi Jeltzalearen agerkari bati zegokion bezala, ingurune tradizional eta abertzalean gertatzen ziren abentura horiek. Testua marrazkiaren oinean agertzen zen sarritan, baina pixkana-pixkanagloboaren erabilera nagusitu
zen. Zoritxarrez, ordea, ez
da ezagutzen nor izan zen komiki
horren egilea, eta pertsonaia
horiek hamahiru emanaldiz baino
ez ziren bizi izan.
Hurrengo urteetan haur aldizkari
abertzaleetan argitaratu ziren
euskarazko komikiak, harik eta
Espainiako gerra zibiliak ezereztu
zituen arte.
1927an, Donostian, Txistu aldizkaria
argitaratu zen, Argia
euskal astekariaren itzalean eta
Anbrosio Zatarain idazlearen zuzendaritzapean.
Aldizkari horren
hamabi ale argitaratu ziren guztira.
1928an Zeruko Argia euskal
aldizkaria ?Damaso de Inza eta
Buenaventura Oyeregi kaputxinoek
sorturiko hilabetekaria
(1918-1980)? hasi zen ixtorioak
bere orrietan azaltzen, 1934. urtea
arte. Azpimarratzekoa da,
bere lanaren jarraitasunagatik,
Otermin (Arrayoztarra) marrazkilaria.Errepublikaren garaian beste
zenbait aldizkari agertu zen, denak
EAJren ingurukoak: Poxpolin,
Euzko Gastetxu eta Txiki.
Horien artean Poxpolin da ?Tolosan,
1935ean sortua?, azpimarragarriena.
Aldizkari horrek Bartzelonako
TBO komikiaren materiala
ateratzen zuen, eta Juan
de Zabalo (Txiki) zuen marrazkilaribakarra. Aldizkaria gorriz
eta beltzez inprimatzen zen, aldizkariko
zuzendari zen Isaac
Lopez de Mendizabal idazle eta
burukide jeltzalearen ahaleginari
esker. Poxpolinen hamahiru ale
argitaratu ziren guztira.
Donostia, komiki frankistaren erdigunea
Frankisten mendean geratu zenez
gero, Movimiento delakoaren
argitarapenen erdigune bilakatu
zen Gipuzkoako hiriburua.
José María Unsainen arabera
bi dira horren arrazoi nagusiak:
batetik, idazle, kazetari
eta marrazkilari asko ?Bartzelona
eta Madrildik etorriak gehienak?
bildu izana hirian, eta,
bestetik, garai hartako irarkola
handiena ?Talleres Ofset Nerecan?
ere bertan izatea.
Egoera horretan sortu ziren
Flecha (1936), Flechas (1937),
Pelayos (1936) eta Flechas y Pelayos
(1938), hala nola gehigarri
bat, Maravillas (1939). Errejimen
berriaren hasieran gazteria dotrinatzekosortuak ziren aldizkari
horiek guztiak, eta ez zioten leku
handirik utzi komikiari.
Bestela gertatu zen Chicos
(1938) aldizkariarekin. Benetako
komiki bilakatu zen denbora igaro
ahala, eta ezinbesteko erreferentzia
izan zen Espainiako komikigintza
modernoaren garapenean.
Salbuespen bakarra Editorial
Española izan zen. Argitaletxe
horrek, propaganda aparatuekin
loturarik gabea baitzen, fantasiazko
eta umorezko koaderno interesgarriak
argitaratu zituen.
1960. Pan-Pin
Espainiako gerra zibiliaren ondoren,
euskal komikigintzak
isilaldi luze bat izan zuen, egoera
politikoa eta euskararen erabileraren
debekua zirela eta. Salbuespen
bakarra Don Celes gizontxoaren
tira mutuak dira, Olmok
El Correo Español egunkarirako
eginak, eta mundu osora zabaldu
direnak. 1960. urtea arteitxoin behar da euskal haurrentzat
hamarraldi batez mugarri
izan zen aldizkari bat aurkitu ahal
izateko: Pan-Pin.
Euskaltzale talde batek sortu
zuen Pan-Pin, Elizaren babespean,
ikastolen mugimendu sortu
berriaren euskalduntze lanean
laguntzeko asmoz. Aldizkariak
euskal marrazkilarien lanak eta,
batez ere, Europako beste herrialde
batzuetako komikilarienak
argitaratu zituen. Aipagarrienak
Bruguera eskolako pertsonaiak
dira: Txorizo eta Txistorra (Mortadelo
y Filemón), Jangoluke Albaluke
(Carpanta), Peru eta Txomin
(Zipi y Zape)?
Hirurogeiko hamarraldiaren
bukaeran, Jose Antonio Retolaza
idazle eta elizgizonak sustatuta,
Kili-kili haur aldizkari euskalduna
sortu zen. Oso bizialdi
labur baten ondoren (1966-1968),
berriz argitaratu zen 1977tik aurrera.
1970-1980
Hirurogeita hamarreko hamarraldian
euskal marrazkilari
eta gidoilari talde bat bildu zen
Anaitasuna eta Zeruko Argia aldizkarien
inguruan. Antton Olariaga,
Jon Zabaleta? ezagunak
egiten hasi ziren garai hartako
euskaltzaleen artean. Euskal komikia,
bestalde, artean bakarrik
haurrei zuzentzen zitzaiena, helduen
artera zabaltzen hasi zen.
Mugimendu horren erakusgarri
dira Gomikia 2, Ehun kilo eta
Alde! komiki bildumak, 1978 eta
1979. urteetan argitaratuak, non
gero Euskal Herrian ospe handia
erdietsi duen jendea aritu zen lanean:
Astrain, Andu Lertxundi,
Joseba Sarrionandia, Luis Otaegi,
Larrarte, Joxean Muñoz, Mina,
etab.
EGIN egunkariaren sorrerak
(1977) euskal komikiaren pertsonaia
ezagun eta berezienarena
ekarri zuen aldi berean, Antton
Olariagaren eskutik: Zakilixut.
Eguilleor ?El Correo Español
egunkaritik atera berria, Mari
Aguirre, Mis Martiartu eta Txangurro
Marx lagun? eta Jon Zabaleta
izan ziren Olariagaren orrikideak.
Euskadi Sioux, 1979an lehen
aipaturiko egileetako gehienak
biltzen zituena, huts egin zuen
saioetako bat da. Umorezko aldizkari
hura ?egunkari itxuran
inprimaturiko hamabosterokoa?
zazpi aldiz baino ez zen kaleratu.Baina 70eko hamarraldiko gertaerarik
aipagarriena beste haur
komiki baten sorrerra izan zen:
Ipurbeltz (1977ko abendua).
EREIN argitaletxeak Ipurbeltz
sortzean argi zuen helburua: euskara
ulerterreza eta aldi berean
esapide bizi, orijinal eta aberatsez
hornitua transmititzeko bidea
eskaintzea haurrei. Beraz, eta
kanpoko produkzioa itzultzen
aritu beharrean, Euskal Herriko
bertako komikigileek sorturiko
ixtorioak lehenetsi ziren. Bertako
umorea, fantasia, historia eta estetika
zabaltzea zen kontua.
Sustatze eta esperimentatze
eskola bihurtu zen Ipurbeltz,
euskal komikigintzak eman dituen
fruitu gehienen hazia. Aldizkariaren
200. alea zela eta, proiektuan
parte hartu dutenen zerrenda
ezagutarazi zen: ehunen bat
marrazkilari eta gidoilari. Euskal
komikiaren munduan sortu diren
profesional gehientsuak ageri ziren
zerrenda luze horretan. Ipurbeltzen
hogei urteko bizialdi luze
horretan bada gurasorik, Mintxo,
Prontxio eta Martxelinoren
abenturak irakurriz hazirik, semealabak
aldizkari berean Punki
edo Triski eta Bi Lumaren abenturak
irakurriz hazten ikusten
duenik.
Ipurbeltzek, bestalde, ixtorio
osoen bildumak argitaratzen ditu
noizbehinka. Ipurbeltzen ale berezi
horiek hilabetekarian agerturiko
ixtorioez osatuak dira batzuk,
eta abentura eta petsonaia
berriez beste batzuk. Ipurbeltz
bilduma, argitaraturiko ale guztiak
liburukietan biltzen dituena,
ezinbesteko erreferentzia bihurtu
da euskal komikiaz hitz egitean.
Euskal komikiaren oparoaldia
80ko hamarraldiaz gero, sekulako
aurrerakada egin
zuen Euskal Herriko komikigintzak.
1982an, Donostian, beste euskarazko
komiki bat sortu zen,
Habeko mik, helduak alfabetatzeko
eta euskalduntzeko.Marrazkilari eta gidoilari asko eta
oso estilo desberdinekoak elkartu
ziren komikiaren itzalpean.
Hamar urtez 54 ale eta 18 bilduma
argitaratu ziren. Eusko Jaurlaritzaren
babesari esker, tarifa
duinak ordaindu, eta produktu
dotorea atera ahal izan zen. Hori
oso erakargarria zen, eta, hala,
sona handiko marrazkilariak eta
gidoilariak ez ezik, beste asko
?ezezagunak baina oso maila
onekoak? inguratu ziren proiektu
hartara. Habeko mikek, bestalde,
aldizkariez gainera, bost bideo-komiki
ere argitaratu zituen.
Iruñean, aldiz, oso bestelako
komiki bat sortu zen: TMEO, gaztelaniaz
eta gazte mugimendu
erradikalen estetikari lotua. Osoharrera ona izan zuen, eta Espainiako
merkatua beretzen ahalegindu
zen, baina huts egin zuen
horretan. Harrobi hartatik atera
ziren komikigileetako batzuek,
hala nola Mauro Entrialgo edo
Álvarez Rabok eta haren sorkari
Herminino Bolaextra deituak,
komikizaleen onespen osoa dute
gaur egun. Bihilabeterokoa da
TMEO aldizkaria, eta, gaur
egun, Gasteizen du egoitza.
Marrazki bizidunen industria
Juanba Berasategiren eskutik
eta Jose Anjel Lopetegiren
marrazki estiloaren inguruan
hasi zen sendotzen
Euskal Herrian. Ernamuin
horretatik sekulako zinema
uzta oparoa sortu da,
sari ugari jaso dituena
Euskal Herritik kanpora.
Lehenengo ekoiztetxetik
(Jaizkibel) beste
zenbait enpresa
sortu zen ?marrazki
bizidunak egiten,
publizitatean edo
telebistarako dihardutenak?,
bai eta
profesional multzo handi bat
ere. 1988. urtean, profesional horietako
batzuek (Lopetegi, Varela,
Landa, Sestelo, etab.), STESO
izeneko taldea osatu, eta pertsonaia
bat sortu zuten, Gabai, LUR
argitaletxearentzat. Euskal Herriko
historian zehar egindako
ibilbidea da Gabai, Rafael Castellano
ziztatzaile zorrotzak harildua.
Komikiaren hogeita hamar
ale argitaratu ziren guztira.
Gasteizen, Ikusager argitaletxeak,
70eko hamarraldiaren
azken urteetan hasitako lanari
segida emanez, Euskal Herriaren
historiari buruzko bilduma dotoreak
argitaratzeari ekin zion,
Antonio Hernández Palacios
marrazkilariarekin. Historia bilduma
horren ondotik beste asko
etorri ziren.
Arabar argitaletxe horrek eta
beste bik, Gipuzkoan Tarttaloketa Lapurdin Antxetak, nazioartean
arrakastaz zabaldutako komikiak
?helduentzako komikiak
betiere? euskaratzeko lanari ekin
zioten. Elkar argitaltexeak gauza
bera egin zuen bien bitartean
haur komikiekin.
Komikia, pixkanaka, leku nabarmena
hartzen hasi zen Euskal
Herriko egunkari gehigarrietan
eta aldizkarietan, eta euskal
marrazkilari talde handi samar
bat, bestalde, Espainiako merkaturako
lanak egiten hasi zen.Baina euskal komikia nazioarteko
komikigintzan goi mailara
igo duenik baldin badago, Gregorio
Muro Harriet donostiarra da
hori. Gregorio Muro 1978an
murgildu zen komikiaren
itsasoan, Erein argitaletxearentzat
bost bilduma (Iker eta Ixone) eta
Ipurbeltzerako zenbait ixtorio
eginez. Baina handik gutxira
buru-belarri eman zen komiki
gidoilari eta sustatzaile gisa lan
egitera, goi mailako marrazkilariez
inguraturik. Handik haraberrogei bat bilduma prestatu
zituen, Europako eta Ipar Ameriketako
zenbait argitaletxe eta aldizkariren
bidez argia ikusiak.
Hamar bat hizkuntzatara itzuli da
haren lana, eta nazioarteko sari
ugari jaso ditu. Greogorio Muroren
lanen artean aipatzekoak
dira, izan zuten arrakasta handiagatik,
Justin Hiriart pertsonaiaren
eta Sorgin Seinalea saileko
(seina liburuki) gidoiak.
Oso harrera ona egin zitzaien
bi bilduma horiei Europan: argitaraldiak
agortu egin ziren eta
kritikalari berezituen onespena
jaso zuten. Euskal gaiak (baleazaleak
eta sorginak) nazioarteko
produktu nagusien pare zeuden.
Euskal komikiak Europan izan
zuen eraginaren erakusgarri da
Circus aldizkari sonatuaren iragarpena,
euskal komikia Italiakoari
eta Argentinakoari nagusituko
zitzaiola zioena.
Justin Hiriart ?Paco Fructuoso
marrazkigile?, Alfred sariketarako
izendatu zuten Angulemako
1988ko jaialdian.
Daniel Redondo bilbotar marrazkilari
beteranoak ?60ko hamarraldian
Bruguera argitaletxerako
lanean aritu zenak? egin
zituen 60ko hamarraldian Sorgin
Seinalea komiki sailerako marrazkiak.
Lan hori zela eta, Prix
Targa UNICEF saria jaso zuen
1984an Luccako (Italia) jaialdian.
Lan aipagarri horiez gainera,
bada merezidun gehiago ere,
zenbait hizkuntzatara itzuli eta
hainbat sari jasotako lanak: Simon
besaluze (Luis Astrain marrazkigile),
Titez (Miguel Berzosa)
eta Eguzkiaren izerdia (Jose
Manuel Mata).Gregorio Murok garrantzi handiko
beste aurrerapauso bat egin
zuen Euskal Herrian sakabanatutako
komikilariak aldian behin
elkartzea lortu zuenean. Gidoigileek,
marrazkilariek eta komikiaren
munduarekin zerikusia
zuen hainbat eta hainbat pertsonak
elkar ezagutzeko aukera izan
zuen horrela, hala nola iritziak
eta esperientziak trukatzeko ere.
Hedabideetan ere asko ugaldu
ziren euskal komikigintzari buruzkoberriak eta artikuluak, eta
1984an, «Euskal Komikiaren
Erakusketa»-ren kariaz, hogeita
hamalu komikilariren lanak bildu
ziren herri eta hiri askotara
zabaldu zen erakusketa ibiltari
batean.
Gaur egun bada beste gazte
belaunaldi bat Europara begira
lanean, eta badira ere izen aipagarriak
horien artean. Hala nola
Jose Luis Landa marrazkilaria, dagoeneko
hainbat hizkuntzataraitzuli den El ciclo de Irati komiki
sailaren egilea.
1988ko «Nafarroaren Eguna»
gazteei zuzendutako euskarazko
aldizkari berri baten sorreraren
aukuilu izan zen: Napartheid.
Aldizkari horren babesean sortutako
komikilari belaunaldi berria
euskarazko hainbat argitalpenetara
jauzi egina da (Egunkaria,
Argia?). Horien artean aipatzekoak
dira etorkizun oparoko bi
gazte: Markos Armspach eta Asisko
Urmeneta. Asiskok, adibidez,
garrantzi handiko saria jaso zuen
Habanan, «Erraondo» lanaren ordainez.Bilbon, 1994az gero, La comictiva
argitaratzen da, bi hilabetez
behin. Komikiak eta albisteak
batera eta fanzine dotore batean
eskaintzen dituen aldizkari hori
«bihotzeko aldizkari baten antzik
gehien duen komiki fanzinea» da
egileen beren hitzetan.
Komikiaren sorreraren ehungarren
urteurrenaren kariaz, beste
erakusketa ibiltari bat egin zen,
«Komikiak 100» izenez, 1966an.
Lehenego aldia zen euskal komikigintzaren
historia urratsez
urrats bere ibilbide osoan azaltzen
zena, «Teles eta Niko» aspaldikoetatik
hasita. Hirurogeita
hamaika komikilariren lanak bildu
ziren erakusketan, komikiaren
ehungarren urteurrena (euskal
komikigintzaren hirurogeita
hemezortzigarrena) ospatzeko.
Oso urte esanguratsua, beraz,
1996. hori, gure komikigintza
«gazte» honi buruz hausnarketa
sakona egiteko.