Artea»Erromantizismotik gaur arte
Erromantizismoa
XVIII. mende bukaerako Europa
aztoratzen duten higikunde
eta ideia berriek arlo
guztietan eragingo dituzte aldaketak.
Askatasuna aldarrikatzen
da zentzu guztietan, gizabanakoa
jarriz gauza ororen ardatzean.
Frantses Iraultza izan zen
berrikuntza giro honek ekarri
zuen emaitzarik bortitzena, baina
gizarte, politika, ideologia eta
filosofia mailan ez ezik, izpiritu
honek ere berdin astindu zuen
arte mundua. Erromantizismoak
kutsu iraultzailea zuten joerekin
bat egin zuen, eta batez ere XIX.. endean Europa osoan sortzen
joan ziren nazionalismoekin.
Erromantizismo izenez ezagutzen
den higikunde zabal hau
XVIII. mendearen bigarren erdian
eta ia XIX. mende osoan zehar
zabaldu zen; arte plastikoei
dagokienez, garairik mamitsuena
1780 eta 1860 artekoa izan zen.
Artista erromantikoak norbere esperientzia
eta sentimenak adierazteko
bideak saiatzea du helburu.
Bat-batekotasuna, norberaren
benetako barne egia adieraztea,
horiexek izango dira hemendik
aurrera artelan oro epaitzeko
irizpideak, gune akademikoetatik
at, horrek baino ez baitu
agertuko egilearen izaera errepikaezina.
Literatura (nobela eta
poesia batipat), musika eta arte
plastikoetan pintura (eskultura
eta arkitektura materialagoak baitira)
izango dira beraz xede honetarako
aukerarik egokienak eskainiko
dituztenak. Higikunde
honek estilo, molde eta kontraste
handiko artebideak biltzen
ditu, beti ere berrikuntza eta esperimentaziorako
grina horrek
lotzen dituenak.
Erromantizismoa eta neoklasizismoa
higikunde garaikideak
dira eta guztiz kontrajarriak. Klasizismoaren
ordena greko-erromatarrera
itzultzeko proposamena
arbuiatuko du erromantizismoak,
arau zurrun eta neurtu
horietatik ihes egitera bultzatuz,
aitzitik. Hala ere ez da hain erraza,
XVIII. mendean zehar, bi higikunde horiek bereiztea, azken
finean kasu askotan iturri bertsuetatik
edaten baitute: W.
Blakeren lanak, Ossianen ustezko
poemen irakurketa edo
Goethek hondakin klasikoetara
egindako bidaiak, esate baterako.
Oro har, erromantizismoko
moduen oparotasuna ezaugarri
gutxi batzuetara mugatzea erraza
ez bada ere, artegintzari dagokionez
batzuk izenda ditzakegu:
norbanakoaren kultoa, errazionala
ez dena gurtzea, misteriozkoa,
sentibera, irudimenezkoa,
esplikaezina denaren nagusitasuna;
iraganari, espazioan
eta denboran, jartzen zaion arreta
iraunkorra, etab.
Pintura erromantikoaFrantzian, Iraultzaren garaian
eta ondorengo hamarraldietan
pintura neoklasikoa (Jacques-
Louis David eta Jean-Auguste
Ingres, batez ere) eta erromantikoa
elkarren ondoan landuko
dira. Ezinbestekoa izango da
beraz bien arteko harremana,
Daviden ikasle batzuk (Louis
Girodet, François Gérard) hasiko
baitira gai erromantikoak lantzen
beren pinturan, hala nola Ossianen
kondairak, Macphersonek
sortuak antzinako poeta germanikoen
antzera. Baina Daviden
dizipuluen artean iaioena, Antoine
Jean Gros (1771-1835) izan
zen, Napoleonen laguntzailea
haren Italiako kanpainan, enperadorea
hainbat aldiz margotu
zuena, beti ere halako kutsu erromantikoz
(Jaffako izurrituak-en,
adibidez).
Géricault eta Delacroix dira
Frantziako pintore erromantikonagusiak, Theodore Géricault
(1791-1824), Grosen eraginez,
Napoleonen borroken eszenak
pintatuz hasi zen, baina benetan
ospetsu bihurtu zuen koadroa
Marmukaren baltsa deritzana da
(1819). Géricault ospitale batean
egon zen hiltzear zeudenen keinuak
eta gorputzak behatzen,
horrela errealismo handiz margotu
ahal izateko Marmuka ontziko
naufragoen sufrimendua. Hala
ere, piramide moduan osatua
egoteak –eta urrun-urrunean
ontzi salbatzailearen arrastoa
igartzeak– errealismo gordin hori
apur bat arintzen du itxaropen
izpi bat emanez.
Eugène Delacroix (1798-1863)
da «le peintre par excelence»,
Baudelaireren ustetan. Bere lehen
garaian Gros eta Géricaultek
biziki eragingo diete, baina
baita Rubens eta Veronesek ere.
Bere koadrorik biribilenetarikoa
Sardanapaloren Heriotza (1827)
da, Byronengandik ateratako istorioa
agertzen duena: Asiriako
erregeak bere zaldi eta emazte
guztiak hiltzeko agindua ematen
du bere etsaiak, mediarrak eta
pertsiarrak, Niniven sar daitezen
baino lehen. Eszena osoa bortxa
barroko ikusgarriz margotua
dago; kolorea nagusi da lerroa
edo irudien islaren zehaztasunaren
gainean. 1830ean Askatasuna
herria gidatzen margotu
zuen, frantses iraultzaren baloreak
erromantikoki goratuz.
Ekialdeko gaiak ere landu zituen.
Britainia Handiari dagokionez,
aspalditik zegoen Ingalaterran
“antzinako” izadiarekiko
zaletasuna, industria iraultzak
paisajea aldatu ahala gero eta
biziagoa egiten baitzen paisaje
naturalaren nostaljia. Erromantizismo
ingelesaren aurkikuntza
handia paisajea baita, hain zuzen
ere. Ordurarte pintoreek beren
lantegietan margotzen zituzten
aurretik ikusitako paisajeak, edo
haien oroitzapenak, orain, aldiz,zuzenean margotzen hasiko dira,
garaian garaiko argitasuna harrapatu
nahian. Hori lortzeko gainera
akuarelaren teknika modan
jarriko dute.
Paisaje erromantikoa deitzen
duguna Cozens aita-semeek
(Alexander, 1717-1786 eta Jon
Robert, 1752-1797) sortua da
maila handi batean. Landa ingelesak
erarik gorenean margotzen
jakin zuena John Constable
(1776-1837) da bestalde. Bere
Stour ibaieko ontziak bi koloretan
baino ez da oinarritzen: urdina
eta berdea, Delacroix bera
harrituta utzi zuena. Naturalista
batek bezala, zehaztasun osoz
saiatu zen izadia margotzen,
bere hodei estudioetan ikus daiteken
bezala.
Joseph Mallord Turner (1775-
1851) da paisajegile ingeles handiena.
Cozens-tarren kopiatzaile
gisa hasi bazen ere, laster aurkitu
zuen bere berezko bidea.
Kolore argien erabilerak, paisajearen
mugak argitasunean nahasteak
eta giro poetiko eta erromantikoa
sortzen duen etengabeko
lainoak bere estiloa oso
berezia egiten dute. Goetheren
«Koloreen teoria»-ri jarraikiz,
Turnerrek ere kolore bakoitzak
arima egoera jakin bat eragiten
duela pentsatzen zuen, eta ideia
horrekin esperimentuak egin zituen.
Bere artegintzaren gailurra
1840 aldera kokatzen da, Ontzia
elur ekaitzean, Euria, lurrina eta
abiadura edo Argia eta kolorea:
uholdearen ondorengo goiza bezalako
obrekin; azken horretan,
ez da jada espazio neurgarririk
ageri, dena astintzen duen zurrunbiloa
besterik ez, tradizionalki
pinturan eskatzen zen espazioaren
kontzeptua irauliz.
Alemanian ere, klasizismoa
eta erromantizismoa aldi berean
garatuko dira, zaila delarik biak
bereiztea. Artista hauek filosofia
eta literaturarekin oso loturik
daude, eta bere obrak sinbolo eta
asmo ezkutuz beterik daude;
kondaira alemanetan, nazioaren
iraganean eta Erdi Aroan oinarrituko
dira batik bat.
Otto Runge (1777-1810), ideia
filosofikoak pintura eta marrazkiaren
bidez adierazten saiatuko
da, bere mistikotasuna giza edo
landare itxurako alegorien bidezagertzen ahaleginduz. Caspar
David Friedrichek berriz (1774-
1840) bere filosofia paisajearen
bidez adieraztera joko du, eta
aldi berean era naturalista eta
sinbolikoan interpretatu beharko
den paisajea da. Bidaiaria hodeien
itsaso bati begira (1815)koadroan, urrutiko izadia
behatzen ari den pertsonaiaren
bizkarra erakusten digu, gizakiaren
patua eta mugagabekotasuna
aurrez-aurre daudela iradokiz.
Alemaniako pintore talde
erromantikorik bitxiena Nazarezioa,tarrek osatzen dute (F. Overbeck
eta P. Cornelius, besteak
beste), ikasketa akademikoak
alde batera utzi eta Erromara
joatea erabaki zuen artista gazte
multzoak. Han, Berpizkundeko
artistak zuzenean aztertu eta
jatorrizko ideal kristaua aurkitu
nahiean, anaiarte bat osatu zuten.
Nazaretarren lanen artean
Erromako Massimo jauregiko
dekorazioa da aipagarria.
Eskultura erromantikoa
Eskulturari dagokionez, estilo
neoklasikoa izan zen oraindik
ere nagusi denbora luzean, akademiek
bultzaturik, bai Italian,
bai Britainia Handian eta bai
Alemanian ere. Arkitekturan bezala
estilo neogotikoak ere izango
du eraginik, eta estilo eklektikoa
da gehien landuko dena,
eskultura ez baita bat-batekotasun
eta adierazkortasun erromantikoaz
baliatzeko biderik
egokiena. Badira hala ere Frantzian
Rude (1784-1855) eta Barye
(1796-1875) bezalako eskultore
aipagarriak, bizitasun eta
mugimendu handiko eskulturak
egin zituztenak.
Arkitektura erromantikoa
Arkitekturan ere eklektizismoa
da nagusi, hau da, estilo desberdinen
nahasketa eta konbinaderitzanteknika eta material berrien
erabileraz. Estilo neoklasikoa,
neogotikoa, exotikoa, etab. landuko
dira. Ingalaterran batez ere
neogotikoak indar handia izango
du, XIX. mendearen lehen
erdian estilo honetako ehundaka
eliza eraikiko baitira.
Cortázarren hirigintza proiektua (1864-1874)
XVII. mendearen erdialdeaz gero, Donostiako
agintariei erantzukizun handiak etorri zitzaizkien:
alde batetik, Donostia Gipuzkoako hiriburu bilakatu
zen 1854an, eta hori zela bide lurralde horretako
erakunde ofizialen egoitza bihurtu zen; bestalde,
1850ean eta 1864an, Irun-Andoain errepidea eta
Paris-Madril burdinbidea bukatu ziren, hurrenez
hurren, eta Donostiatik igarotzen ziren biak.
Donostiako merkataritza, industria eta turismoa
indarberritzeko oso baliabide onak ziren, baina era
berean hiria bere eremu estuetatik askatzea eta
zabaltzea eskatzen zuten; izan ere, harresiz
inguraturik eta gaurko Parte Zaharra den eremura
mugaturik baitzegoen Donostia, eta ez baitzen alde
horretan industria, merkataritza edo turismoa
indartzean beharko ziren etxebizitzak eta gainerako
eraikuntzak sartzeko lekurik. Hiria nora-hara zabadu
beharra zeukaten, beraz.
Cortázar Zabalunea
Arestian aipatu diren behar horiei erantzun beharrez, Donostiako agintariek alde berri bat eraikitzeko proiektuen lehia zabaldu zuten 1862an. Bi baldintza jarri zituzten proiektua egiteko: hiri batek behar zuen guztia kontuan izanik, muga jakin batzuen barruan sartzea eta Alde Berria zaharraren moldera egokitzea.
Etxeak eta kaleak nahi bezala antola zitzaketen, beti ere alde horri merkatari kutsua (industriagunerik gabe) emanez, garbitasuna eta higienea ahalik hobekien bideratuz eta zerbitzuak leku erosoetan jartzen saiatuz gero. Donostia zaharra eta berria egoki elkartzeko eragozpenik handienak harresiak eraisteko Madrildik baimenik ez emateak sor zitzakeen; baina baimena ere iritsi zen (1863ko maiatzean)proiektuak egin, aurkeztu,
haietatik bat aukeratu eta lanean
hasteko tramitazio guztiak
bukatzerako (1864). Bestalde,
honelako kasuetan buruhauste
handiak ematen dituen beste
auzia sailen jabegoarena izan ohi
da, erabili nahi diren sailak erosi
beharra, etab. Alde horretatik
arazo gutxi etor zitekeen Donostiako
kasuan, izan ere, erabilimaianahi ziren sailen %94 inguru jabetza publikokoa edo hartara bihur zitekeena baitzen. Guztira hamabi proiektu aurkeztu ziren; Udaletxeak Antonio Cortázarrena hautatu zuen aho batez, baina Martín Saracíbarren proiektuko (bigarren onena) parte bat ere kontuan har zezala eskatu zitzaion, Parte Zaharra eta Alde Berria elkarrekin lotzeko bien artean bulebar bat egitea proposatzen zuen partea, alegia. Cortázarren proiektuak, txikiagoan baina, Castro arkitektoak Madrilerako eta Cerdá arkitektoak Bartzelonarako egin zituztenen ezaugarri bertsuak zituen: erdian patioa zuten etxe multzo itxiak, lauki forman garbi antolatuak; Urumea ibaiaren eta hondartzaren arteko lotura ibilbide zabal batez egina, eta hiru plaza: Plaza Zaharra zeritzana, Gipuzkoako Plaza, eta Hondarribia kalea eta San Martin kalea elkartzen diren lekuan egin nahi zuena, biribila. Plan horren arabera moldatu zituen gainerako zehaztasunak.
Parte Zaharraren eta Berriaren arteko lotura gorago aipatu den bulebarraren bidez eta kale Nagusiari Hernani kalean jarraia emanez konpondu zuen. Plaza Zaharra zegoen berean utzi zuen, baina ingurua eraikuntza publikoentzat diseinatu zuen, hiritarren biltoki bihurrarazteko asmoz. Merkataritzako harremanak errazteko, Portua eta Norteko geltokia bide estuko burdinbide batez lotu zituen.
Kale gehienak zuzenak eta batzuk besteekin angelu zuzenean elkartzen zirela moldatu zituen, baina biztanleen arteko hierarkia (aberatsak, udatiarrak eta langileak) gogoan izanik banatu zituen horiek: erdialdeko kaleak, luzeenak (15-20 m) eta ibiltokien inguruan geratuko zirenak aberatsentzat; hondartza ingurukoak, udatiarrentzat, eta San Martin auzokoak, ofiziale eta langileentzat.
Azkeneko bi horiek laburragoak izango ziren (9-15 m).
Etxeek zer garaiera eta zenbat solairu izan izan behar zuten ere, arestian aipatu den hierarkia horren arabera erabaki zen. Higieneari garrantzi handia eman zion, hala ere, bai aberatsen aldeko etxeak bai beste aldeetakoak diseinatzerakoan, eta debekatu egin zuen, adibidez, teilatupean ganbaratxoak edo kaleko zorua baino beherago etxebizitzak eta sukaldeak egitea. Azpiegiturari dagokionez, errepideak plan berrira egokitzeari baino garrantzi handiagoa eman zion etxeetako ur zikinak ahalik hobekien bideratzeari eta zerbitzu publikoko eraikuntzak leku erosoetan kokatzeari.
Estolda nagusia Zurriolako murrutik (Parte Zaharraren mendebaletik) edo gero Zumardia izango zen aldetik Urumea ibaira moldatu zen, itsasgoran zorua urpean zuela eta itsabeheran urak estoldako zikinkeria eramateko eran. Zerbitzu publiko gisa, bi merkatu, lisiba leku publiko bat (Amaran), eliza bat eta institutu bat (erdialdean), antzoki bat eta auzitegi bat proposatzen zituen Cortázarrek bere proiektuan. Hiri burges ohiko bat diseinatu zuen, labur esateko, kale
zabal zuzenekiko hiri garbi, eder
bat alegia. Proiektua onartu
(1864) eta Zurriolan itsasgorari
eusteko harresi bat eraikitzeko
baimena eskuratu zuenean, harresi
hori egiten, Bretxa aldeko
zuhaitzak botatzen eta kale Nagusia
Hernani kalean barrena
Alde Berrira luzatzen hasi zen lehenbizi.
Hamar urte iraun zuten
lan horiek (1864-1874), zabalaren
lehenengo aldian. Gero, Martín
Saracíbarrek bere proiektuan
proposatzen zuen bezala, Parte
Zaharraren eta Alde Berriaren
artean Bulebarra moldatzen etaBulebarretik gaurko Askatasunaren
hiribidea bitarteko etxe multzoak
egiten hasi ziren. Proiektu
horrek oro har ondoko kale
hauetan zituen mugak: gaur
egungo Bulebarrean, iparraldetik;
Askatasunaren hiribidean, hegoaldetik;
Okendo kalean, ekialdetik,
eta Hernani kalean, mendebaletik.
Donostiako udaletxeak
edo agintariek ez zuten, guztiaz
ere, Cortázarren proiektua zegoen
berean utzi, aldaketak egiteko
oinarritzat hura hartu arren.
Urumearen ezkerreko aldean
ibaiari eusteko horma bat egitea
zen aldaketa horietako bat; Prim
kalea horma horri esker egin zen
gero. Erdialdean eliza bat egiteko,
San Martin auzoan etxe multzo
batzuk eraistea izan zen bestea.
María Cristina zubirako egin
zuen planoa ere ez zen Cortázarrek
diseinatu bezala geratu,
Goicoa arkitektoak bere erara
moldatu baitzuen 1890an; Gaurko
Bilbo enparantza, aldiz, Cortázarrek
pentsatu bezala, biribila,
utzi zuen Goicoak. Alde Berri
horretan aurki daitezkeen estiloez
mintzatzean, erakunde
publikoen eragina azpimarratu
behar da lehenik. Hiria ahalik
ederren egitea zen hiritar guztien
ametsa, eta ez zen udal arkitektoak
aurrez aztertu gabe ezer
egiten. Arkitektura estilo bat baino
gehiago aurki daitezke Donostia
Berri horretan: beranduko
estilo neoklasikoa, 1864-1874 bitartean
egindako aldean; estilo
eklektikoa edo Art nouveau deritzana,
beste zenbaitetan, baina
apaingarri gutxirekin, nonahi ere.
Donostiako Diputazioaren Jauregia eta Gipuzkoako Plaza
D
onostiako Gipuzkoako Plaza
Cortázar Zabalunearen
baitan eginiko lanetako bat izan
zen, Zabalunearen lehen
eraikuntza aldiko lan nagusia
(hasieran Zabaluneko Plaza izena
eman zioten).
Plazaren proiektua José Eleuterio
Escoriazak egin zuen, plaza
nagusiaren ideian oinarrituta.
Plaza arkupedun bat proiektatu
zuen, etxebizitza pribatuz (plazaren
hiru aldetan) eta eraikuntza
monumental nagusi batez
(Diputazioaren Jauregia, hain
zuzen) osatua izango zena. Escoriazaren
asmoa zen plazaren
lau sarrerak arkuz ixtea, baina
azkenean ez zen arkurik egin.
Plazaren eraikuntza lanak
1867. urtean hasi ziren, eta
1882an amaitu; estiloz neoklasiko
isabelinoa da, eta II. Errepublika
garaian Frantzian eraiki ziren
“hôtels de ville” ugarien eragin
nabarmena du. Plazako eraikuntza
pribatuen arteko batasuna
handia da, bai fatxadei dagokienez
bai materialei dagokienez
ere; nabarmen den eraikuntza
bakarra Diputazioaren Jauregia
da. Etxeek behe solairua, tarteko
solairua, hiru goi solairu eta
sabaipea dituzte. Fatxadak harlanduzkoak
dira, behealdean eta
ertzetan, eta gainerakoan eskuharri
zarpiatua da nagusi. Aipagarria
da plazako eraikuntzen
multzoak eratzen duen proportzioen
sistema, eta orobat ere
goitik beherako zerrenden eta
balkoien horizontaltasunaren arteko
oreka.
Diputazioaren Jauregiaren lehen
proiektua Goicoarena zen,
1878koa, eredu neoklasikoaren
arabera egina eta ordena korintotarreko
osagaiak zituena. Haren
hasierako asmoa zen jaialdi
areto handi bat eraikitzea erdian,
eta haren alboetan Diputazioaren
Jauregia eta estatuko gainerako
zerbitzuen egoitzak. Proiektu hari
1879. urtean egin zitzaizkion zuzenketen
ondoren hiru gorputz
independentez osaturiko eraikuntza
egitea erabaki zen: erdikoa
izango zen Foru Aldundiaren
egoitza, eta alboetakoak, berriz,
Gobernu zibilarena bat, eta Finantza ministerioaren ordezkaritza
bestea. Gobernuaren egoitza
eraikitzeko ardura Francisco Urcolari
eman zitzaion, eta ministerioaren
ordezkaritzarena Ramón
Múgicari; Foru Aldundiaren egoitza,
berriz, aldi baterako kontratuen
bidez eraiki zen. Jauregia
1885ean amaitu zen azkenik, gainerako
eraikuntzen ondoren,
baina urte horretan bertan erre
egin zen eta fatxadak baizik ez
ziren gelditu. Hala, jauregiaren
barnealdea berregiteko enkargua
Aladrén eta Morales de los Ríos
arkitektoek hartu zuten (Donostiako
Kasinoa ere horietxek egin
zuten). Material bikainak eta dekorazio
dotorea dira haiek egindako
lanaren ezaugarri nagusiak,eta aipagarriak dira, besteak beste,
Carrarako marmolez eta brontzez
egindako zurubia, Echenagusíak
diseinaturiko beiratea eta
Elkano aretoko margoak, Salaberría
eta Urangarenak. Kanpoaldeari
dagokionez, arkupeetako
espazioa eta goitik beherako proportzioen
sekuentzia ditu ezaugarri
nagusiak. Behe solairu arkupeduna
du, plazako gainerako
eraikuntzek bezala, nahiz haiek
baino askoz ere monumentalagoa
den, eta fatxada harlanduz egina
da. Erdiko gorputzean erliebeak
eta atikoa nabarmentzen dira;
gorputz hau aurrerantz aterea da,
eta zutabez hornitua; fatxadari
sakontasuna ematen dio horrek.
1919an Gobernu zibilaren egoitza
beste leku batera aldatu zenean
jauregia handitu zuten, Cortázarren
zuzendaritzapean.
Plazako eremu publikoa, lorategiena
alegia, 1877an proiektatuzuen Pierre Ducasse udal lorazainak.
Landare mota ugariz
osatua da, eta ingeles estiloan
oinarritua. 1907. urtea arte baranda
bat izan zen lorategiak babesteko,
zortzi sarrera zituena. Lorategi
barnean zenbait osagai
bitxi daude, José María Usandizaga
musikagilearen bustoa, ordu
mahai bat eta aterpetxo meteorologiko
bat, besteak beste.
Donostiako Kasinoa eta Alderdi-Ederreko Lorategiak
Kasinoa –gaur egun Donostiako
Udaletxe dena– 1882an
eraiki zen, Luis Aladrén eta Adolfo
Morales de los Ríos arkitektoen
planoen arabera. 1923an Kasinoa
itxi, eta Kursaal eraikuntzara eraman
zen. 1941ean Udaletxea jarri
zen Kasinoaren lekuan, eta
jarduera berrira egokitzeko zenbait
aldaketa egin ziren Luis Arizmendi
arkitektoaren zuzendaritzapean
(1943-1945). Kasinoaren
eraikuntzak garrantzi handia izan
zuen hiriarentzat, izan ere, kasinoen
zergak udaletxeen esku
gelditu zirenean, Donostiako udaletxeak
diru sarrera handiak izan
zituen.
Donostiako Kasinoak oso ondo
adierazten du eraikuntzaren eta
hondartzaren arteko lotura
uda hiri batean.
Eraikuntzak orokorrean
frantses eragina du, Montekarloko Kasinoarena
batez ere; bestalde, Espainiako
Berpizkundearen ukitua
ere badu, eta azkenik eklektizismoaren
eragina ikus daiteke dekorazio
osagaietan: hala, minarete
arabiarrak daude, apaindura
amerindiarrak, ojiba moldurak,
mudejar arkupeak. Izan ere, Kasinoa
da Donostiako eraikuntza
eklektiko aipagarrienetako bat.
Eraikuntzaren hormak Mutrikuko
kareharrizkoak eta Uliako
hareharrizkoak dira; egitura burdinezkoa
eta zurezkoa da. Hiru
gorputzek osatzen dute: erdikoa
da nagusia, eta galerien bidez
elkartzen da alboetakoekin; beste
biak baino handiagoa da, eta
goreneko erlaitz gainean
erloju bat
du. Gorputz
horren beh
e a l d e a n
hiru arku
daude,eta horien gainean hiru balkoi,
sarrera puntu erdiko arku banatatik
dutela. Alboetako gorputzek
seina arku apaldu dituzte, eta horien
gainean terraza handiak daude.
Fatxadaren apaindurari dagokionez,
kapitelek eta mentsulek
eskulturak dituzte, eta azulejoak
duade frisoetan, tinpanoetan eta
arkiboltetan. Atzealdeko fatxada
hareharrizkoa da, eta adreiluak
eta azulejo harlauzak ditu han ere.
Atari nagusiko zorua marmolezkoa
da, mosaikoak osatzen
dituela, eta sabaia ganga biribil
batek eratua da. Ataria eta eskaileranagusia puntu erdiko arkupe
baten bidez elkartzen dira. Atariaren
sarrerako ateak bi kariatide
ditu, marmol eta brontzezkoak.
Atari horretan bada tximinia handi
bat, apaindura aberatsezkoa.
Gorputzen arteko galerietako
zoruak arbelezkoak edo Valentziako
mosaikozkoak dira. Galerietako
hormak marmol-igeltsuz
estaliak daude, eta ertz moldurekin
eta kasetoiekin apainduak.
Kasinoaren fatxada nagusiaren
aurrean Alderdi-Ederreko lorategiak
daude. 1880ko urtarrilean
hasi ziren lorategiak osatzen: zuhaitzak,
zuhaixkak, loreak eta
tamarindoak, gero Donostiaren
ezaugarri bilakatuko zirenak landatu
zituzten. Pierre Ducasse
frantses lorazaina izan zen arduraduna;
Miramar jauregiko lorategiak
eta Gipuzkoako Plazakoak
ere hark antolatuak dira. 1813ko
hondamenaren ondorengo berpiztearen
urteurrena ospatzeko
udaletxeak Alderdi-Ederren monumentu
bat eraikitzeko lehiaketa
bat antolatu zuen; “Zubieta” izeneko
lanak irabazi zuen, baina,
handiegia zela eta, handik hamaika
urtera kendu egin zuten.
Haren hondakinak Donostiako
Irun enparantzako monumentuan
aurkitzen dira gaur egun.
Artzain Onaren katedrala eta plaza
Donostiako harresiak 1863.. rtean eraitsi ondoren, hiria
hedatuz joan zen eta, aldi berean,
harresietatik at zegoen San Martin
auzoko biztanleak ugalduz
ere joan ziren. Garai horretan donostiarren
erlijio beharkizunei
erantzuteko, hala ere, ez zeuden
neurri handiko bi parrokia besterik,
Santa Maria eta San Bizente,
biak ere hiri barnean kokaturik.
Gainera, Donostian zeuden
beste bi parrokia txikietatik bat,
San Martingoa, bota egin zuten
1885. urtean. Hori dela eta, San
Martin auzoko bizilagun gehienek
Donostia barruko aipatu bi
elizetara joan beharra izaten zuten
eta, euren auzoan bertan eliza
berria eraikitzea eskatzen zuten
horrexegatik. 1879. urtean,
San Martingo hilerri txikia tokiz
aldatu ondoren, orube egokia geratu
zela eta, auzoko biztanle askok
eliza han egitea proposatu
zuten. Udalak, berriz, parrokoeniritziak jaso ondoren, 1879. urtean
erabaki zuen eraikina jasotzeko
toki egokia Londres Hotelaren
atzealdeko orubea zela.
Azkenik, iritzi kontrajarriak
konpondu ondoren, eliza berria
plaza eder baten erdian eraiki
behar zela erabaki zuen udalak,
eta, horretarako, gaur egungo
Artzain Onaren plaza aukeratu
zuten.
Eliza egiteko lau proiektu aurkeztu
ziren, eta Manuel Echave
arkitektoak azaldutakoari eman
zioten eraikuntza lanak zuzentzeko
enkargua. José Vicente
Mendía izendatu zuten haren laguntzaile,
eta hargin maisua
Agustín de Zumalabe izan zen.
1889. urtean hasi ziren lan horiek.
Orubera ibaiko ura sartzen
zela eta, oinarri sendoak ematearren,
8 metroko zuloa egin behar
izan zuten, sakontasun horretatik
abiatuta gogor finkaturik
gera zedin eraikina. Elizaren gorputznagusia egiteko Igeldoko
harrobietatik ekarritako harlandua
erabili zuten. Gangak egiteko,
aldiz, Burgosko probintziatik
eskuratu zuten tuparri egokia.
Eta, azkenik, arbela Frantziako
Angers herritik ekarri zen.
Gaurko katedrala 1897. urtean
sagaratu zuten, artean dorrea
egin gabe bazegoen ere. Dorre
hori R. Cortázarrek bukatu zuen
1899. urtean. Azkenik Gurruchaga
arkitektoak 1909an, lehenik,
eta 1929. urtean, gero, elizaren
atzeko aldean zenbait handitze
lan egin zituen.
Eliza bera estilo neogotiko
berezi batean dago egina; hiru
nabe eta eliz gurutzea ditu, eta
abside batez bukatzen da.
Kanpoko aldetik halako ukitu
germaniarra du, ate nagusiko
arkupeak eta erdian kokaturik
duen dorreak, besteak beste,
ematen diotena. Barnealdean
Julio Gargallok jardun zuen kapitelak
egiten, leihoak edertzen
eta aldarea lantzen. José Llimonak
Artzain Onaren eta Ebanjelarien
irudiak egin zituen, eta
pulpitua egiteko lana Nicolás
Mendiveren esku geratu zen.
Beirateak Juan Bautista Lázaroren
gidaritzapean egin ziren.
Eliza bikaina izanik ere, plazak
eskaintzen duen edertasun
orokorrean behar da aztertu, izan
ere, inguruan dauden eraikinak
parrokiarekin batera osotasunaren
ideia emateko egin baitziren;
José de Goicoa arkitektoak egina
da, hain zuzen ere, eraikin
horien oinarrizko diseinua.Lehenik plazaren iparraldean
lau etxe sail egin zituzten, 1895.. rtean hasi eta hamar urte geroago
bukatu zirenak. Eraikin horiek
etxebizitza moduan erabiltzen
dira; bi fatxada dituzte San Martin
kalera, eta bakoitzak behe solairua,
solairuartea eta, honen
gainean, hiru solairu ditu.
Kanpoaldetik, bestalde, itxura
berdina dute denek.
Plazaren hegoaldean bi eraikin
eder daude: Posta Bulegoa eta
Koldo Mitxelena Kulturunea.
Gaurko Koldo Mitxelena Kulturunearen
eraikina 1900. urtean
hasi ziren altxatzen. Institutu izateko
egin zuten hasieran, gerora
ingeniari eskola izan zen, eta gaur
egun kulturune gisa erabiltzen da.
Ramón Cortázar eta Luis Elizalde
izan ziren berorren arkitektoak.
Estiloaren aldetik esan daiteke
eklektizismoaren barnean eite
klasizista duela eta alderdi nabarmenak
azpimarratzekotan adierazi
behar da kalitate handiko materialak
erabili zirela eta atzeko
fatxada benetan dela ederra. Ederragoa,
adituen ustez, Artzain
Onaren eliza aldera duena baino.
Posta Bulegoa 1906. urtean
jaso zuten D. Aguirrebengoa arkitektoaren
gidaritzapean. Eraikin
honek hiru zati nagusi ditu;
erdikoa da, batez ere, azpimarragarria,
ederrena delako. Estilo
eklektikoz egina dago; fatxada
harrizkoa du, eta teilatua arbelezkoa.
Egin berritan Arte eta
Lanbide Eskola izan bazen ere,
gerora Posta Bulegoa ezarri zuten
bertan.
Donostiako Victoria Eugenia antzokia eta María Cristina Hotela
Victoria Eugenia antzokia
1910ean hasi zen eraikitzen
eta handik bi urtera amaitu. Hiriaren
eta turismoaren hazkundeari
erantzuteko helburuarekin
egin zen, Francisco Urcolaren planoen
arabera, Cortázar Zabaluneak
ibaiari irabazitako lurretan.
Antzokiaren fatxadak, hormak
eta oinarriak hareharrizkoak dira:
Donostia inguruko harria erabili
zen, Igeldoko harrobitik aterea
batez ere; harri mota hori izan
zen, hain zuzen, garai hartako Donostiako
arkitekturaren bereizgarrietako
bat. Palkoak eta anfiteatroen hegalak eta habeak, berriz, hormigoi armatuzkoak dira, eta estalkiaren eta kupularen egiturak metalezkoak.
Fatxada nagusiak ibaira (eta itsasora) begiratzen du; Berpizkundeko estiloan egina da, eta platereskoaren eragin nabarmena du; antzokia, oro har, estilo neoplatereskokoa dela esan daiteke.
Fatxada nagusiak hiru ate ditu, eta ateen gainean leiho handiak daude; ate horietatik atari batera sartzen da, eta atari horretan marmolezko zurubi ikusgarribat dago. Fatxada nagusian, bestalde,
pertsonaia ezagunen
buruak agertzen dira zizelaturik
(Peñafloridako kondea, Arriaga,
Eslava, Gayarre, Gaztambide eta
Santesteban), eta baita harrizko
zenbait eskultura multzo ere
(“Trajedia”, “Musika”, “Dantza”,
“Komedia”).
Erregina Erregentearen kalera
ematen duen fatxadan ere bada
antzokirako sarrera bat, burdin eta
beirazko estalki artistiko bat duena.
Fatxada honetan dago Errege
palkora sartzeko atea ere. Gainerakobi fatxadetan ate txikiagoak
eta zerbitzukoak daude.
Barnealdean areto asko daude:
areto nagusia, egongelak, arropa
gordetzekoak, artisten gelak
etab. Areto nagusian ikusleentzako
eserlekuak, plateak,
palkoak eta eszenarioa daude;
areto hori dantzaleku edo jangela
gisa erabili behar denerako, beheko
eserlekuen gelako zorua
eszena oholtzaren mailara jasotzen
duen mekanismo berezi batez
hornitua da. Eszenarioa handia
zen, eta eserlekuetatik erabatbereizita zegoen; suterik izanez
gero “ur oihal” izeneko bat zegoen,
sua eszenatik aretora zabal
ez zedin. Artisten gelek atzealdera
ematen dute; handiak dira,
leihodunak guztiak, eta garai hartarako
ongi hornituak: bazituzten
konketa, ispilua, ura, lurrinezko
berogailua, argia eta altzariak.
Atari gainean, lehen solairuan,
“foyer” bat dago, eta garai hartako
antzokietan ohi ez bezala
ekitaldien arteko atsedenaldietan
kanpora irteteko aukera ematen
zuen horrek.
Dekorazioan elementu aipagarrienak
areto nagusiko sabaiko
pinturak eta atariko triptikoa dira,
Ignacio Ugarte donostiarrarena lehena,
eta Martiarenarena bigarrena,
greziarren garaiko pinturan
oinarritua.
Victoria Eugeniarekin batera,
eta turismoaren gorakada zela eta,
goi mailako hotel bat eraikitzea
erabaki zen, garai hartan hirianzirenak ez baitziren aski izaten
urte sasoi batzuetan Donostiara
iristen zen jendearentzat. Hala
eraiki zen María Cristina Hotela,
Charles Mewersen proiektu baten
arabera eta Urcolaren zuzendaritzapean,
1909tik aurrera.
Hotelak multzo monumental
bat bera osatzen du Victoria Eugenia
antzokiarekin, baina eklektizismo
klasikoaren ezaugarriak
ditu; oso eraikuntza trinkoa da,
apaingarri urrikoa. Fatxadak hareharrizko
harlanduz eginak dira,
eta eskudelak eta balaustradakharri artifizialezkoak. Habeak eta
aretoetako zoruak marmolezkoak
dira gehienak; geletakoak, berriz,
zurezkoak. Teilatua arbelez eta
zinkez egina da, eta metalezkoa
du egitura.
Hotela eraikitzeko 4.000 m 2 -ko
orube bat hautatu zen; horietatik
2.000 hartuko hotelak zituen, eta
gainerakoa lorategiek eta terrazek.
Jatorrizko proiektuaren arabera
“L” formako oina zuen, baina
1949. urtean beste gorputz bat
erantsi zitzaion, aurreko gorputzen
estilo berean eraikia; hori
dela eta, “U” formako oina du
gaur egun. Eraikinaren inguru
guztian plataforma bat egin zen,
behe solairuko aretoen terraza
modura erabiltzeko eta hotela lorategietatik
bereizteko.
Soto batez, behe solairuaz eta
beste lau solairuz osatua da hotela.
Sotoan aipagarria da sukaldea,
kea tximini nagusira eramateko
beira polikromozko kanpai batez
hornitua. Behe solairuan sarrerako
ataria, administrazioa, harrera
gela eta hoteleko zuzendariaren
bulegoa zeuden. Geletara
ataritik igotzen zen, marmolezko
zurubi burdinezko barandadun
batetik. Atarian galeria bat dago,
behe solairuko aretoetara igarotzeko
(jangela, jatetxea, tabernabat, ospakizun handietarako areto
handi bat…). Behe solairuko
areto guztiek irteera zuten terrazara.
Goiko lau solairuek banaketa
bera dute: berrogeita hamar
logela, bainugela banarekin, eta
lau egongela txiki, familientzako.
Aurreramendu guztiez horniturik
zeuden gelak (berogailua, ur
hotza eta beroa, argi indarra, tinbrea…),
eta balkoia ere bazuten.
Oro har oso zainduak ziren areto
guztietako dekorazioa eta altzariak,
gehiegikeriarik gabe baina
oso dotoreak.
Miramarko Errege Jauregia
Miramarko jauregia eraikitzeko
arrazoia, Donostia Espainiako
errege-erreginek opor hiri
izateko hautatu izana da. Izan
ere, Donostia hiri turistiko gisa
indar hartzen hasi zenean oporraldiak
hiri horretan igarotzen
hasi zen errege familia, eta joera
hori finkatu zuen María Cristina
erregenteak 1885ean, Alfontso
XII.a hil zenean. Erreginak errege
familiarentzat jauregi bat eraikitzea
eskatu zuen urte hartan:
jauregi hura izango zen Miramar
jauregia.
Miramar jauregia Antiguan
dago, itsasertzeko mendixka baten
gainean, antzina monasterio
bat egon zen tokian. Oso
eraikuntza jakingarria da, Kontxako
badiaren inguruneetako aipagarrienetakoa,
bai etxearen
itxura bereziagatik (izan ere,
hauxe da Donostian ingeles basetxeen
edo cottage-en tankeraneginiko eraikin bakarra), eta bai
itsasalderako maldan duen lorategi
ederragatik ere. Oro har, oso
multzo armoniko eta funtzionala
osatzen du, eta aldi berean
badu Kontxako badiaren naturaltasunarekin
bat datorren erromantizismokutsua ere. Orotara
8.000 m 2 -ko eremua hartzen du,
eta harrizko horma batez dago
inguratua.
Jauregiaren proiektua ingeles
batek egin zuen, Selden Wornumek.
Ordurako arkitekto ezaguna
zen Ipar Euskal Herrian, zenbait
jauregi eginak baitzituen
Miarritzen eta Donibane Lohizunen,
besteak beste. Hark egin
zuen, era berean, Santanderko
Magdalenako jauregia ere. Miramarko
jauregiaren eraikuntza lanak
1889. urtean hasi ziren, José
de Goicoa donostiarraren zuzendaritzapean,eta 1893an inauguratu zen. Parkea, berriz, Pierre Ducasse udal lorezainak diseinatua da.
Aurrez esan bezala, Ingalaterran XVII. mende inguruan egin ohi ziren cottage-en estiloan eraikia da Miramar jauregia, Ana
erreginaren estilokoa gotikoko
eraikuntzaren ezaugarriekin. Elementu
aipagarriak ditu, besteak
beste, dorrea, teilatu okerrak,
tximiniak eta teilatupeen fatxada
zurezko zutoinez hornitua, etab.
Materialei dagokienez, aldiz, euskal
eraikuntzan ohikoak ziren
materialak erabili ziren batez ere:adreiluz eta zenbait harri mota desberdinez egina da, eta harrizko parte gehienak hareharrizkoak eta kareharrizkoak ditu.
Teila lauak Ingalaterratik ekarri zituzten, eta iturgintza eta sarrailgintza lanak ere langile ingelesek eginak dira.
Eraikuntzaren deskribapen orokor bat emateko bi eraikinez eta biok lotzen dituen galeria batez (“Ofizioen etxea”) osatua dela esan daiteke, eta oro har, cottage egokitu bat dela. Eraikin nagusiak cottage baten tankerakoa du oina, baina zenbait osagai erantsi zitzaizkion oinarri hari; hiru atal bereizten dira: sarrera, gorputz nagusia eta gorputz erantsia. Gorputz nagusian jauregirako sarrera nagusia dagoeta dorre bat du alboan; dorre
hori da multzo guztian nabarmentzen
den osagaietako bat, eta
nolabaiteko alkazar kutsua ematen
dio jauregiari. Gorputza simetrikoa
da, eta ez du patiorik; han
egokitu ziren areto nobleenak.
Gorputz erantsiak gainerako atalek
baino teilatu apalagoa du, eta
dorre txiki batez burutua da.Barnealdea ingeles estiloan
dekoratua da, Tudor etxearen eta
Ana erreginaren garaiko apaindurekin;
orokorrean dekorazio
xumea da, artelan eta apaindura
gutxikoa. Behe solairuan harrera
gelak, liburutegia, billarrak,
jangela eta terrazara ematen duen
egongela handi bat daude. Lehenengo
solairua errege-erreginen
eta infanteen gelez eta gonbidatuentzako
gelez osatua da. Eta
bigarren solairuan, teilatupean,
ganbarazainen gelak daude. Ofizioen
etxean zeuden sukaldeak,
zerbitzari eta funtzionario gorenen
gelak.
Jauregia inguratzen duen parkea
bestalde topografia bihurriari
egokituriko bidexkek eta eta zuhaitz
garaiek ezaugarritzen dute.
Donostiako hiri arkitektura
Donostiako harresiak 1863.. rtean eraitsi zirenetik 1910.. rtea arte hiriak bi zabaltze aldi
izan zituen. Lehenengoa 1865.. rteko hiri ordenantzek agintzen
zutenaren arabera egin zen, eta
aldi horretan Bulebarretik Askatasunaren
hiribidea artean dagoen
esparruko etxeak eraiki ziren,
batez ere. Bigarren eraikitze
aldia 1889. urteko ordenantzetan
oinarritu zen; aldi horretan Ekialdeko
Zabalunea egin zen, Urumea
ibaiaren bi aldeetako etxeak
alegia, katedraletik Amara aldeko
etxeak, eta Kontxako pasealekuko
inguruko eraikinak. Bi
aldi horietan egindako etxeei
buruz esan daiteke bi motakoak
zirela, erosle izan zitezkeenen
arabera: batetik, bizitegi anitzeko
eraikinak, batez ere bertakoburgesiarentzat eginak; eta bestetik,
jauregitxo eta hotel txikiak
burgesia udatiarrarentzat, bereziki.
Lehenengo zabalunean jasotakoak
lauzpabost solairuko eraikinak
ziren. Bigarrenean egindakoak,
aldiz, aurrekoen antzekoak
izanik ere, dotoreagoak ziren
haiek baino, eta, gainera,
esandako jauregitxoak ere zabalune
horretan jaso ziren. Eraikin
horiek guztiak indarrean zirauen
estilo neoklasikoari jarraitzen
badiote ere, une horretan hirigintza
kontzeptuari eman zitzaion
lehentasuna, etxe bakoitzak izan
zezakeen nortasun propioa bigarren
mailakotzat utziz. Hori dela
eta, ñabardura batzuk gorabehera,
elkarren antz handia dute etxe
horiek guztiek. Orduan egindako
eraikin horiek, bestalde, Frantziako
arkitekturaren eragin nabarmenaazaltzen dute, baita
frantsesen bitartez iritsitako ukitu
ingelesa ere, neurri apalagoan
bada ere.
Aipaturiko lehenengo epean
hiriaren erdialdean jasotako
etxeek zarpiatua eta margotua
dute fatxada, zenbaitetan hala ere
zeramikaz estalia. Luze-zabaleran
200 m 2 inguru izan ohi dute,
dotoreenek; eta 75/80 m 2 apalenek.
Gizarte maila, bestalde,solairuen arabera islatzen da.
Garestiena eta ederrena lehen
solairua da, nagusia deritzona,
alegia; gora igo ahala merkeagotu
egiten dira.
Bigarren epean egindako arkitekturak,
hots, 1889tik 1910 arte
jasotakoak, aurrekoaren antza
izanik ere, eklektizismoa du
ezaugarritzat, eragin frantses eta
ingelesekoa, edergarrien aniztasuna
areagotu egiten delako. Aipagarriak
dira, garai honetan,
Frantziako pasealekuan egindako
jauregitxoak eta Kontxa inguruan
jasotako hotel txikiak. Horietariko
bi 1890. urtean egin ziren.
Batak hiru solairu ditu, teilatuak
eragin frantsesa du (mansarda
erakoa da) eta miradoreak ingeles
estilokoak dira. Besteak bi
solairu ditu eta tipula itxurako
kupula, eta horretxek eransten
dio, hain zuzen ere, eklektizismoak
ekarritako osagai berria.
Bere mugak izan arren, arkitektura
pribatuak, arkitektura publikoarekin
batera, batasun handia
eman zion hiriari, bi arrazoi
direla medio: gorago aipatutako
eraginak bi kasuetan berak izatea;
eta, arkitektura mota batean
zein bestean, material bakarra
erabiltzea, Igeldoko harria alegia.
Arkitektura Bizkaian
XIX. mendearen bigarren erdialdetik
aurrera hainbat arkitektura
molderen eragina nabarmentzen
da Bizkaian. Izan
ere, arkitekturaren alorrean ez
zen estilo erromantiko beterik
bereizi, aitzitik zenbait joera uztartu
ziren. Joera nagusi horiek
neogotikoa, Erdi Aroko moldeetan
oinarritua, erregionalismoa
eta eklektizismoa izan ziren; estilo
modernista ere landu zen, aurrekoak
baino gutxiago hala ere.
Jeneroei dagokienez, bereziki aipagarriak
dira etxebizitzen
eraikuntza eta eraikuntza ofizial
edo zerbitzukoena, Bilboko zabalunean
oso ugaria. Burdinezko
ingeniaritzako lan jakingarriak
ere badira, eta baita erlijio eraikin
batzuk ere, arkitektura zibila
baino askoz urriagoa bada ere
erlijiosoa.
–Elizei– eta dagokienez, Erdi
Aroko izpiritua berreskuratu nahian
egin ziren eraikuntzak, historizistak
alegia, izan ziren nagusi
erromantizismo garaian Bizkaian.
Azpimarratzekoak dira berri-berritik
egindako gutxi batzuk,
Deustuko Unibertsitate Literarioko
kapera neogotikoa, Francisco
de Cubasek (Cubasko markesak)
diseinatua, edo San Frantziskoko
eliza, 1890. urtean Luis
de Landechok proiektatua; aipatu
behar dira halaber zenbait
elizatan eginiko berrikuntza lanak
eta eliza eraikiei erantsitako
osagaiak, adibidez Lekeitiokoeliza gotikoko girola eta albo
ataurrea (1882-1883), Pascual de
Abaroaren eskutik eraikiak, eta
Bilboko Santiago elizako ataurrea
(1884-1891), Severino Achúcarro
y Mocoroak proiektatua.
Dena dela, arkitektura erlijiosoko
ereduez gainera badira zenbait
gaztelu eta jauregi estilo honetan
eginak: esaterako, Arteagako
gaztelua, Eugenia de Montijo
enperatrizak eraikiarazia, eta
Couverechefek eta Auceletek
egina, edo Butroeko gaztelua,
Gatikan, hau ere Cubasek
proiektatua eta Nicomedes de
Eguilucek eta Adolfo de Areizaga
eskultoreak 1879-1885 urte bitartean
eraiki zutena.
Joera aipagarria izan zen XIX.. endearen amaieran eta XX.arenlehenengo hamarraldietan
arkitektura eklektikoa deritzona
ere, hainbat estiloren kutsua
erakusten duena. Arkitektura
eklektikoaren barruan etxebizitzak
eta eraikin ofizialak dira nagusi
Bizkaian; bereziki ugariak
dira estilo honetako erakusgarri
zibilak, Bilboko zabaluneko
eraikuntza lanen lehen aldikoak
batez ere, Bigarren KarlistaldianAlde Zaharrean gertaturiko hondamenak
konpontzeko egin zirenak.
Aurrez aipatu bezala, garai eta
estilo horretan hainbat eraikuntza
publiko (hilerria, alondegia,
erietxeak, iturri publikoak, etab.)
egin ziren Bilboko zabalunean,
aurrez erabiltzen zirenak zaharkiturik
gelditu zirela eta. Estilo
horretako eraikin ofizialei dagokienez,
arkitektorik aipagarriena
Joaquín Rucoba da. Harenak
dira, besteak beste, Bilboko udaletxea
(1883-1892), Toursko udaletxean
oinarritua eta estilo neobarrokokoa,
Bigarren Inperioko
ezaugarriekin; edo Antzoki Berria
(1885-1890), gero Arriaga
izango zena, neobarrokoa hori
ere. Bi eraikin horietan Octavio
de Toledo izan zuen Rucobak
lankide. Ospetsua da Diputazioaren
Jauregia ere, Luis Aladrének
diseinatua 1890-1900 bitarteko
urteetan. Oso jauregi monumentalada, eta apaindura
oparoak ditu, gehiegizkoak zenbaiten
ustez; estiloz eklektikoa
da, eta zenbait estiloren eragina
du, baina Berpizkundeko
arkitekturarena da bereziki nabarmentzekoa.
Arkitektura eklektikokoak
dira, era berean, Vista
Alegreko hilerria, Basurtoko Erietxe
Zibila eta, bereziki, Burtsaren
etxea (Enrique Epalzarenak
hiruak); Indautxuko eskolak
eta Komertzioko Eskola eta Institutua,
Ricardo Bastidarenak, klasizistagoak;
Grand Hotel (gaur
Carlton Hotela), 1919. urtean
Manuel María Smithek eraikia,
etab.
Etxebizitzei dagokienez, garai
horretako eraikin gehienetan Bigarren
Inperioko estilo frantsesaren
eragina nabarmentzen da.
Espainiako zabalune eklektikoetan,
oro har, familia bakarra bizitzeko
etxeak eta jauregiak eraiki
baziren ere, Bilbokoan familia
askorentzako etxeak egin ziren
lehenengo eraikuntza aldian,
estilo manierista eta barrokoan,
edo beste molde batzuetako
apaingarriak zituztenak, Erdi
Arokoak edo arabiarrak adibidez.
Garai hartan Getxon edo Campo
Volantínen egin ziren jauregiak
eta etxe txikiak batez ere;
horren eredu dira gaur egun gordetzen
den Olabarri jauregia, edo
Deustuko etxalde oparoak (Bidartekoa,
Villa Luisa edo La Cavako
etxeak). Zabalunean bertan
Chávarri jauregia da kontuan
hartzekoa (gaur egun Gobernu
zibila); Paul Ankarrek diseinatu
zuen (1889), eta ikusgarriak dira
koloretako material anitzen erabilera
eta osagai formal askotarikoak.
Familia askorentzako
etxeetan, aldiz, asko dira aipagarriak
Alde Zaharrean, Barrenkale, Somera edo Ronda kaleetako
hainbat etxe esaterako.
XX. mendearen hasieran, zabalunearen
bigarren eraikuntza
aldian, ordea, joera aldaketa bat
izan zen, eta Indautxu inguruan,
familia bakarrarentzako etxe eta
jauregiak egiten hasi ziren. Getxon
garai hartan nagusi zen lorategi
hiriaren urbanizazio ereduaren
arabera osatua da, eta
estiloen nahasketagatik oso bitxia;
lan horretan bereziki aipagarria
izan zen Leonardo Rucabado
arkitektoa. Dena dela, Rucabadok
Luis Allenderentzat
eraikitako txaleta eta Ibaiganekoa,
Gregorio Ibarrecherena,
dira gaur egun arte gorde diren
eredu bakarretakoak. Garai hartan
irtenbide aurrerakoiagoak
bilatu ziren, batetik, modernismoaren
ildotik, baina Euskal
Herriko molde tradizionaletatik
abiatuta estilo propioak bilatzeko
ahaleginak ere egin ziren
bestetik. Eta horrela sortu zen,
adibidez, erregionalismoa edo
estilo neoeuskalduna delakoa;
estilo hau nabarmen ikusten da
Neguriko urbanizazioan. Manuel
María Smith e Ibarra eta
Emiliano Amann arkitektoen
eraginez zabaldu zen, besteren
artean, eta Rucabadok ere landu
zuen, Atxuriko geltoki historizistan,
eta zenbait etxe eta jauregitan.
Dena dela, familia askorentzako
etxe batzuk ere egin ziren,
XX. mendearen hasieran: etxe
merkeak eta etxebizitza sail handiak
(Solokoetxeko etxe saila da
alor honetan aipatzekoa). Estilo
modernistan, berriz, badira lan
batzuk, aurreko estiloetan baino
gutxiago dena den; oro har, zerbitzuetarako
etxeetan eta apaindurazko
osagaietan erabili zen
kutsu modernistako arkitektura,
eta gutxiago etxebizitzetan (Luis
Aladrénen Montero etxea da
modernista, adibidez). Alondegia,
Ricardo Bastida arkitektoarena
(1909), da eraikin modernista
aipagarrietako bat, estilo mudejarreko
zenbait osagai dituena.
Molde berekoak dira, besteak
beste, Frantziako Kontsuletxea
eta Campos Elíseosko Antzokia,
Darroque frantsesak eginak.
Erromantizismo garaian Bizkaiko
arkitekturan aipatzekoakdira, era berean, burdinazko arkitekturaren
alorrean egin ziren
ingeniaritza lan handiak, bereziki
Bilbon ibaiadarraren gainean
eraiki ziren zubiak. 1825ean Antonio
de Goicoecheak Kadagua
ibai gainean burdinezko zubi bat
eraiki bazuen ere, ezagunagoa
izan zen hiru urte geroago egindako
zubi eskegia; burdinezko
kate batzuetatik zintzilik zegoen,hasieran, baina 1851n burdin
hariz osaturiko egitura bat ezarri
zitzaion, hogeita hamar urtez
iraun zuena. Beste zubi eskegi
bat ere izan zen, Foruena hain
zuzen, baina 1874ko setioan hondatu
zuten. Arenalean Isabel
II.aren zubi altxagarria eraiki zen,
eta 1881ean San Frantziskoko
zubi eskegiaren ordez ezartzeko
beste zubi-igarobide baten diseinua
egin zuen Pablo de Alzola
ingeniariak, burdinazko arku
handi baten tankerakoa zena.
Burdinazkoa zen, halaber, Udaletxeko
edo Begoñako zubi biratzailea,
1891. urtean egina.
Baina obrarik ospetsuenak Alberto
del Palacio Elissague ingeniariakegindakoak izan ziren.
Airetiko tranbiak egin zituen
hark, Enkartazioetan esaterako,
meak alde batetik bestera garraiatzeko,
eta baita beste ingeniaritza
lan handi batzuk ere, adibidez
Portugaleteko zubi transbordadorea,
1893an amaitua. Oso
garaia da, eta Portugalete eta
Areeta artean masta garaiekiko
itsasontzien garraioa ahalbidetzen
zuen, ontzia burdin hariz
eutsiriko plataforma batean ezarri
eta garraiatzen zela. Obra haren
patentea Fernando Anordin
frantsesak erosi zuen 1894an, eta
haren eredura egin zituen zenbait
transbordadore Frantzian,
Marseillan esaterako.
Arkitektura Araban
Arabako arkitektura erromantiko
gehiena Gasteizen dago.
Arkitektura zibila da batez ere aipagarria:
etxebizitzak, eraikuntza
ofizialak, tren geltokiak, etab.
Garai honetan, arkitektura zibilaren
barruan, bereziki aipagarria
da burdinazko arkitektura; kioskoak
eta merkatuak dira burdinazko
eraikuntza nagusiak.
Gasteizen aipagarriak dira Fausto
Iñíguez de Betolaza (1849-
1924) arkitektoaren lanak: sorospen
etxeak (Babes Etxe Probintziala
eta Pobreen Ahizpak), eskolak
(Marianistak, Jesuitak,
Jesusen Bihotza eta Ursulatarrak),
Salestar lekaimeen monasterioa,
Pradoko Kapera, etab. Orobat ere,
interesgarria da Quintín Ruiz de
Gauna jaunaren etxea, Erbinaren
Etxea izenaz ezaguna, Postas
kalean. Hiru ardatz bertikal ditu;
alboetako bietan begiratokiak eta
atariak daude, eta erdikoan leihoak. Solairu nagusiko apaindura
modernista da; gainerakoetan
apaingarri historizistak nahasten
dira, barrokoak batez ere.
Arkitektura modernistaren beste
hainbat adibide dago Gasteizen.
Horien artean aipagarria da
Araba Jeneralaren kaleko 2. etxea.1904an hasi ziren eraikuntza lanak,
eta proiektua Julio Saracíbar
arkitektoarena izan zen. Fatxadak
hiru ardatz ditu irtenak, eta bi
sartuak. Alboetako bi ardatz irtenetan
miradoreak daude, eta sartuetan,
berriz, leihoak. Apaingarri
ugari ditu fatxada guztian; erdialdeko
ardatzean biltzen dira
apaindura osagai nagusiak. Adreiluz
eraikia da, eta etxearen erdian
pilare laukituz inguratutako
arku bat dago. Osagai modernistak,
historizistak, mudejar estilokoak
eta barrokoak ere baditu.
Bonillaren etxe-lantegia da arkitektura
modernistaren beste adibide
bat. Etxearen lehen proiektua
1915ekoa da, eta L. Casaus arkitektoak
egin zuen. Handik urtebetera
beste proiektu bat egin
zuen Francisco Albiñanak. Etxe
honetako apaingarriak modernistak
dira, eta leihoak eta miradoreak
dira apaingarri gehien duten
atalak. Modernismoari dagozkionekin
amaitzeko, aipagarria da
Fonda Pallares, antzinako posta
etxea. 1908an zenbait berrikuntza
egin zitzaizkion, eta ziur asko
garai horretakoak dira gaur egun
arte gorde diren atariko eta eskailera
hasierako apaindurak.
XX. mende hasieran, modernismoaz
gainera, XIX. mendean ezagunak
ziren beste zenbait estilok
ere iraun zuen oraindik, historizismoak
eta eklektizismoak adibidez.
Paseo de la Senda eta Fray
Francisco kaleetako etxe asko
estilo historizistakoak dira; Julio
Saracíbar arkitektoarenak dira
horietako asko. Halakoak dira,
adibidez, Paseo de la Senda kalearen
amaieran dagoen etxe bat,
barroko frantsesaren eragina duena,eta Casa de las Jaquecas izenekoa.
Fray Francisco kalean,
bestalde, bi etxe egin zituen Julio
Saracíbarrek: Villa Sofía eta Villa
María. Arkitektura historizistaren
beste adibide bat Augusti jauregia
da, gaur egungo Arte Ederretako
Museoa. Luque eta Apraiz
arkitektoek egin zuten jauregiaren
proiektua 1912an. Azkenik,
estilo historizistaren arabera eraikia
da Gasteizko Becerro de Bengoa
kaleko antzinako Ikasketa
Ertainen Institutua, gaur egungo
Euskal Legebiltzarra. Pantaleón
Iradier arkitektoak egin zuen ikastetxearen
proiektua, eta Julio
Herrero eta José Erbina arkitektoek
egin zituzten berritze lanak.
Florida kalera duen sarreran atari
handi bat du, Durangaldeko marmolekin
apaindua. Berrikuntza lanetan
barrualdea erabat aldatu bazen ere, kanpoaldea bere horretan
utzi zen.
XIX. mendean oso garrantzitsua
izan zen burdinazko arkitektura.
Arkitektura mota horren barruan
aipagarria da, besteak beste, Gasteizko
La Florida parkeko kioskoa.
Burdinazko eraikuntza horren
proiektua Jacinto de Arregui
arkitektoak egin zuen 1890ean.
Burdinazko beste lan garrantzitsua
azoka izan zen, gaur egun
desagertua dena. Javier Aguirre e
Iturralde udal arkitektoarena izan
zen proiektua.
XIX. mende bukaeran eta XX.. ende hasieran Araban gehien
zabaldu zen estiloa erregionalista
izan zen, helburu nagusia tradiziozko
formak berreskuratzea
zuena. Helburu horrekin eraiki
ziren Gasteizen Posta Etxea, Ajuria
Enea, eta Arte eta Lanbide
Eskola. Estilo berekoa da Herrán
kaleko 23. zenbakiko etxea,
1923an eraikia eta gaur egun
desagertua dena. Lau solairukoa
zen etxea, eta teilatuan dorretxo
bat zuen. Hormak adreiluzkoak
zituen, ertz eta kantoiak, berriz,
harri landugabekoak, eta hegalaketa dorretxoaren goialdea
zurezkoak.
XX. mende hasieran hainbat
eraikuntza egin ziren estilo erregionalistaren
arabera burdinbideen
inguruan: geltokiak, biltegiak,
etab. Horien artean aipagarria
da Kurutze Kanpezuko geltokia.
Gorputz nagusi bat du bidaiarientzat,
eta alboetan bi dorre;
horietan etxebizitzak daude. Geltokiko
alderdi nabarmenena ataria
da, argitasun handikoa. Geltokian
bertan automotor elektrikoen
biltegia dago, eta Lizarrako eta
Olarizuko biltegien antzekoa da:
hirurak txalet itxurakoak dira, etaetxebizitzarako eskailera sigi-sagan
dute. Antoñana eta Atauriko
geltokiak Kurutze Kanpezukoaren
estilo berekoak dira:
kanpotik ikusita oso ondo bereizten
dira hiru solairuak, eta teilatuen
hegalak oso irtenak dituzte.
Bi geltoki horiek adreiluzkoak
dira. Laminoriako brigada etxeak
ere eraikuntza erregionalistaren
ezaugarriak ditu.
Arkitektura erlijiosoari dagokionez,
eraikuntza erromantiko garrantzitsuenak
Betoñuko Karmeldarren
komentuko kapera eta
Gasteizko katedral berria dira.
Betoñuko Karmeldarren komentuko
kaperaren proiektua Javier
de Aguirre arkitektoak egin zuen
1904an, estilo neogotikoan oinarrituta.
Eraikuntzaren fatxada hiru
gorputzetan banatuta dago, bata
bestearen gainean jarrita daudela.Gorputzak bi baranda faltsuren
bidez bananduta daude; lehena
erronbo formako apaindurekin,
eta bigarrena arkutxo zorrotz
sail batekin. Ataurrea arku
zorrotz bat da, inbutu formakoa;
alboetan ez du apaindurarik, eta
tinpanoa eskulturarik gabea da.
Bigarren gorputzean errosetoi bat
dago, landare apaindurekin; hirugarren
gorputza frontoi zuzen
baten itxurakoa da. Gurutze latinoko
oina du, gurutzadura gangekin.
Gasteizko katedral berria estilo
neogotikokoa da. Lehen proiektuaren
arkitektoak Javier de Luque
eta Julián de Apraiz izan ziren.
Bi alditan eraiki zen katedrala;
lehen aldia 1907-1914 urte bitartekoa
izan zen, eta zimenduak
eta hormak, kripta, girolaren zati
bat eta eskultura ugari eraiki ziren.
Bigarren aldia 1946-1969 bitartekoa
izan zen; aldi horretan
harri artifiziala erabili zen, eraikuntza
arindu eta merketzearren. Bost
habearteko oina du, eta hiru habearteko
gurutzadura. Burualdea
erdi biribila da, eta abside formako
zazpi kapera ditu. Hiru ataurre
ditu, eta ataurre nagusiak arkuteria
hirukoitza du. Girola bi
habearte zentrokidez dago osatua.
Aipagarriak dira habearteak
bereizten dituzten pilareak: oinarri
bera dute, eta oinarriari itsatsita
zutabe fineko sail bat.
Errazionalismoa
1930 ondoko hamarraldian aurreko
garaietako apaingarrien
oparotasunaren kontrako erreakzio
bat gertatu zen euskal arkitekturan,
joera modernoak, errazionalismoa
bereziki, beretu zituzten
arkitektoen bultzadaz. Eraikuntza
berriek irudi garbia, soila,
erakusten zuten; haien edertasuna
bolumenen definizio soil eta gardenean
zegoen, masen jokoan,
materialen kontrastean.
Arkitekturari dagokionez, 1920
ondoko hamarraldian, hau da,
Lehen Mundu gerraren ondorengo
urteetan, Alemanian sortu zen
pentsamolde eta ikerketa joera
izendatzen du errazionalismoak.
Weimarren, Bauhauseko eskola
(1919) sortu zen garaian, arkitektura
proiektuaren eta produkzio
industrialaren arteko harremanak
azpimarratzen zituen W. Gropiusek,
artea ez baitzen jadanik ulertzen
balio historikoen metaketa
gisa. Mende hasierako arkitekto
eraginkorrenak, Gropius, Mies
van der Rohe eta Le Corbusier,
bat zetozen errazionalismoaren
oinarrizko ideietan, alegia, industrializazioak,
modu “errazionalez”
erabiliz gero, injustizia sozialetik
askatuko zituela herriak. Errazionalismoaren
ideologia optimista
hori –azken finean kapitalismoaren
garatzeko beharra interpretatzen
zuena–, laster identifikatu zen arkitektura modernoarekin.
Joera berri hori oso
azkar zabaldu zen Europa osoan,
erakusketa eta lehiaketa bitartez,
besteak beste; eta laster bihurtu
zen kapitalismoaren bilakaeraren
arkitektura hizkuntza. Eta, kapitalismoa
nazio gaineko egituretan
zabaltzen hasi zen bezala, era
berean errazionalismoak ere nazioarteko
zabalkundea eta itxura
hartu zituen. Espainian, García
Mercadal arkitekto zaragozatarra,
Frankfurteko (1929) eta
Bruselako biltzarretan (1930)
parte hartu zuena, izan
zen mugimendu honen
aitzindaria, MartínDomínguez donostiar arkitektoaren
laguntzarekin; izan ere, Le
Corbusierrekin ikasia zen Domínguez.
Europa osora zabaldu ondoren,
baita Sobiet Batasunera
ere, II. Mundu gerra baino lehentxeago
Estatu Batuetara heldu
zen errazionalismoa, faxismoak
eta nazismoak Europatik erbestera
joanarazitako arkitektoek
eramanda. II. Mundu gerrarenondoren, ordea, eta proposamen
eta hizkuntza berria zen
heinean, ahitu egin zen errazionalismoa:
estilo huts bihurtu zen,
errepikatzen zen formula besterik
ez, eta orduantxe lortu zuen
mundu osora zabaltzea.
Egoera historiko berriak, eta
nazioarteko arte modernoak, eragin
handia izan zuten Euskal
Herriko arkitekturan 1930. urte
inguruan. Goian aipaturiko MartínDomínguezek hitzaldi sail bat
antolatu zuen Bilbon 1928an;
abangoardiei buruz mintzatu ziren
han Sánchez Arcas, Luis Lacasa
eta García Mercadal. Honela
zioen azken horrek hango saio
batean: “arkitektura ikusmolde
orok, ezer mereziko badu, ikusmolde
soziala ere berekin du…
Munduko Neguri guztiak daude,
egon, mehatxu bikoitz baten
pean. Badirudi estetika berri batek
eta ordena sozial batek mehatxatzen
dituztela”. Abangoardiari
buruzko interesa handia zela
Euskal Herrian garbi adierazten
du Bauhauseko sortzaileak, W.
Gropiusek, arkitekturaren irakaskuntzaz
eta funtzioaz mintzatzeko
1930ean Bilboko Carltonen
eman zuen hitzaldiak. Urte horretan
bertan, Gipuzkoako Ateneoak
arkitektura eta pintura
modernoko erakusketa bat antolatu
zuen Kasinoan; arkitekto errazionalista
handiek hartu zuten
parte hartan, hala nola GarcíaMercadal, Churruca, Aizpurua eta
Labayenek. Azken bi horiek, donostiarrak
biak, Vallejo bizkaitarrarekin
batera, izan ziren Espainiako
GATEPAC arkitektura modernoko
elkartea sortu zuten euskal
arkitektoak, talde katalan eta
madrildarrekin batera. Era horretan
areagotu zen abangoardia
errazionalistak Euskal Herrian
zuen garrantzia. Higikunde horren
aitzindari nagusia donostiar
bat izan zen, José Manuel Aizpurua;
zoritxarrez ordea, oso lan
gutxi egin ahal izan zuen, gerran
hil baitzuten 32 urte besterik ez
zituela. Beste arkitekto handi bat
izan zuen lankide, Joaquín Labayen.
Bulego bat zuten biek,
Donostiako Prim kalean, fatxada
modu abangoardistaz apaindu
zutena. Aizpuruaren errazionalismoa,
Le Corbusierren pentsamoldeari
jarraiki, Ibarrako eskoletan
ageri da batez ere: pilotien gainean dago eraikia, aterpeduna
izan dadin jolaslekua; aipagarriak
dira orobat bere soiltasun errazionalistagatik,
Donostian, Madril
Kafetegia, Yacaré Cluba eta Sacha
aretoa, zoritxarrez desagertuak
hirurak. Nolanahi ere, Aizpuruaren
lan garrantzitsuena eta
ezagunena, hau ere Labayenekin
lankidetzan egina, DonostiakoClub Náutico da (1929). Náuticoa
da, izan ere, orduan “arkitektura
moderno” zeritzanaren adibide
argienetako bat, arkitektura
hark erreferentzia nagusietako batzuk
itsas eraikuntzan baitzituen.
Eraikin honen kokalekua, itsasbazterrean
ainguratutako itsasontzi
bat dirudiela, ezinhobea zen
errazionalismoaren ezaugarriak
gauzatzeko: lerro horizontalak, terraza
mailakatuak, leiho jarraitua,
hegalak, forma biribilduak, etab.
Donostian badira beste eraikin
batzuk ere ezaugarri horien arabera
eginak; interesgarrienetako
bat Kontserbatorioaren egoitza
da (1931), J. R. Aldayrena;
ideia klasikozale baten baitan, osoargi ageri ditu honek ere lehen
aipatutako ezaugarri errazionalistak.
Aipagarri dira orobat ere La
Equitativako etxea (Fernando
Arzadún, 1933), eta Gros eta
Ondarreta aldeko beste zenbait
eraikin.
Araban bada eraikuntza errazionalista
bat garrantzi handikoa,
Lezako Erietxe Antituberkulosoa,
1935ean Pablo Zabalo donostiar
arkitektoak bukatua. Kutxa
lauki-zuzen baten forma du,
batere apaingarririk gabe, eta
hegoalderantz dago osorik begira,
eguzkia zuzenean sar dadin.
Beti ere Bauhausen eta Le Corbusierren
helburuei jarraiki, guztiz
funtzionala gertatzen da, terraza
bakandu eta babestuen bitartez
haize garbia eta eguzkia erosotasunez
eskaintzen baitzien gaixoei.
Gasteizen bestalde, aipagarriak
dira José Luis de Uralde arkitektoa,
besteak beste Goyako gasolindegia
eta San Antonio kaleko
etxebizitza sail bat egin zituena,
eta Enrique Guinea, kale horretan
bertan hainbat eraikuntza diseinatu
zituena. Nolanahi dela ere,
errazionalismoak ez zuen oihartzun
handirik izan Gasteizen, hiriburuaren
hazkundea eten egin
baitzen gerra zibilaren aurreko
urteetan.
Bizkaian ere bada erietxe errazionalista
bat, Gorlizkoa (Mario
Camiña, 1910-1919). Baina Bizkaiko
arkitekto errazionalista
nagusiak Teodoro Anasagasti
eta Secundino Zuazo dira. Anasagastik teorialari gisa lan handia
egin zuen, ideia berriak zabalduz,
eta hormigoiaren teknika
bultzatu zuen batez ere; Euskal
Herritik kanpo lan asko egin
zuen zuen arren, bere jaioterrian,
Bermeon, San Jose ikastetxea
(1909), Itsasoko eskola (1917),
eta beste eraikin batzuk egin zituen.
Zuazok berriz Bilbon egin
zituen lan garrantzitsuenak, Bilboko
posta etxea adibidez
(1927). Bermeotarrak ziren halaber
Pedro de Ispizua eta Fernando
Arzadún, Donostiako La
Equitativaren egilea; lehenak,
besteak beste, Bilboko Luis Briñas
eskolak eta Bermeoko batzokia
(1933) egin zituen; bigarrenak,
Bermeoko “Kikunbera”etxea du ezagunena. Bilboko
errazionalismoan Luis Vallejo
eta Juan de Madariaga ere aipagarriak
dira; bien artean egin
zuten Bilboko S.S.L.ren eraikuntza.
Madariagarenak dira bestalde
Tomás Meabe eskolak
(1933).
Gerra ondoko arkitektura
Espainiako gerra zibilaren ondoren
estatua, errejimen frankista,
bihurtu zen Espainiako estatuan
zen eraikitzaile nagusia.
Gerran gertaturiko hondamenak
konpontzeko garaia zen, eta errejimenak
hartu zuen bere esku lan
hori. Hala, errejimenaren eskakizunei
eta zurruntasunari men egin
behar izan zieten arkitektoek,
gobernuak arau zorrotzak ezarri
baitzituen horretarako; elizak ere,
nazional-katolizismoaren bidetik,
estatuaren jarrera itxiari eutsi zion,
nahiz eta errazagoa zirudien eliztarrak
erakartzeko estilo askatasuna
onartzea.
Hori guztia dela eta, garai hartako
eraikuntzek ezaugarri berdintsuak
dituzte estatuko herri
guztietan; estilo uniforme batez
egin ziren gerra osteko berrikuntza
lanak, frankismoaren hegemoniaren
mendean. Estilo kolosalistaeta handinahia izan zen nagusi
eta hoztasuna eta zurruntasuna
nabarmendu ziren. Estetika “espainiarra
eta madrildarra” erabilizen, garai hartako arkitekto ospetsuena
zen Gutiérrez Sotok
eskatzen zuen bezala, eta XVI. eta
XVIII. mendeetako espainiar
joerak berreskuratu ziren, Herrera
eta Villanueva arkitektoenak
bereziki. Material merkeez eginak
ziren eraikuntzak, egoera ekonomikoak
ez baitzuen besterako
biderik ematen, baina kanpoaldetik
oso ongi zainduak. Osagaiei
dagokienez, azpimarratzekoa
izan zen dorreen eta gailurren erabilera.
Gerra osteko uniformetasun eta
estetika horren erakusgarri garbienetakoa
Gernika da, gerrako
txikizioaren ondoren egin ziren
“konponketa” lanekin. Baina Euskal
Herriko beste zenbait herritan
ere badira adibideak, bai arkitektura
ofizialari (espetxeak, eskolak,
udaletxeak, ministerioak,
etab.) nola sozialari edo zibilari
(etxebizitzak) dagozkienak.
Eraikuntza ofizialetan aipagarria
da Iruñeko Gerrako HilenMonumentua. Espainiaren alde
hildakoen omenez eraikia da,
Yárnoz, Eusa eta Alzugaray arkitektoek
egina. Erromako panteoiaren
irudira dago osatua, eta Espainiako
bigarren kupula handiena
du, barnealdetik Ramón
Stolzen pinturez hornitua. Monumentuaren
barnealdeak gurutze
forma du, eta aldare nagusian Juan
Adsuararen Kristo bat dago. Dena
dela, monumentuko gunerik nabarmengarriena
kripta da: hainbat
epitafio ditu idatzirik, hildakoen
goratzarrez, eta zenbait jeneral
daude han lurperaturik.
Etxegintzan, bai hirietakoa eta
bai nekazari girokoa landu ziren.
Material kaskarrak erabili ziren oro
har, adreilua eta zementua gehienetan,
eta ez ziren luzaz irauteko
moduan eginak izaten; hala ere,
itxura ikusgarri eta arrandiatsua
eman ohi zitzaien, fatxadetan
estilo historikoetatik (Berpizkundekotik
edo barrokotik, batez ere)
harturiko zenbait apaingarri ezarriz.
Agurain da nekazari giroko
etxegintzaren eredu, Euskal Herrian.
Hirietan azpimarratzekoak
dira Donostiako Araba parkeko
3. zenbakiko etxea, 1947.. rtean Luis Jesús Arizmendik
proiektatua, Gutiérrez Sotok Madrilen
egindako Aireko ministerioaren
estilo bertsuan. Gasteizen
Alde Zaharrean aurki daitezke
gerra ondoko arkitekturaren
erakusgarri nagusiak, besteak
beste Paz eta Olaguíbel kaleen
kantoiko etxeak.
Hala ere, frankismo garaiko
arkitektura honi aurre egin zionik
ere izan zen, estatuak ezartzen
zituen arauak gainditzea zaila
bazen ere. Nabarmentzekoa da
horretan Bizkaiko Erietxe Antituberkulosoa,
1942-1943. urteetan
José M. de Aguinagak diseinatu
eta zuzendua.
Arantzazu
Oñatiko mendietan dago Aratzazuko
santutegia. Harkaitzez
eta amildegiz beteriko ingurune
oso basatian dago eraikia,
itsaso gainetik 700 metroko goratasuna
duen tokian. Iparraldean
Gipuzkoako gailurrik garaiena
den Aizkorri dauka, eta
santutegia bera Aloñako mendi
hegian dago kokatua. Herri kondairak
dioenez, Baltzategiko
Errodrigo artzain gazteak, 1469.. rtean elorri zuri baten gainean
zegoen Ama Birjinaren irudia
aurkitu zuen toki horretan. Ama
Birjinaren harrizko irudiak 36 cmko
garaiera du; erreginaz jantzirik
eta eserita dagoen dama bat
irudikatzen du, eta ezkerreko belaunaren
gainean Jesus Haurra
du biluzik. Irudiaren aurkikuntzaren
berri zabaldu ahala erromesak
etortzen hasi ziren, etakapera bat eraiki zuten laster toki
hartan. 1514. urteaz geroztik frantziskotarrek
zaintzen dute Arantzazuko
santutegia.
Hasierako kapera xume horretatik
gaur arte aldatuz eta hedatuz
joan da eraikina. Suteen ondorioz
santutegia hiru aldiz eraiki
behar izan da berritik. 1553.. rtean gertatu zehen lehenengo
sutea, 1622. urtean bigarrena, eta
azkena eta okerrena Lehen Karlistaldian
izan zen, 1834koabuztuaren
18an, Rodil jeneral liberalaren
aginduz. Birrinduta geratu
zen Arantzazu hamaika urtez.
1845. urtean, hala ere, berriro
eraikitzeko lanak hasi eta
1846. urteko azaroaren 19an
Oñatin jasoa zegoen Ama Birjinaren
irudia berriro santutegira
eraman zuten.
Fraideek 1878. urtetik aurrera
eraikin berri bat egiteari ekin zioten,
eta ordutik aurrera santutegiaren
ospea eta garrantzia areagotzeko
etengabeko lana egin
zuten. 1918. urtean, bestalde, Aita
Santuak Arantzazuko Ama Birjina
Gipuzkoako zaindari izenda
zezan lortu zuten.
Uka ezina da Arantzazuk aro
modernoan Euskal Herri osoko
bizitza erlijioso eta kulturalean
izan duen eragina. Gerra zibilaren
ondoren, santutegia hobetu
eta edertzeko asmoz, fraideek
basilika berri baten beharra ikusten
zuten eta horretarako arkitektura
lehiaketa bat prestatu zuten.
Lehiaketa horren irabazle Javier
Sáinz Oiza eta Luis Laorga arkitektoak
izan ziren. Horiekin batera
Jorge Oteiza eta Eduardo
Chillida eskultoreak aukeratu zituzten,
Javier de Eulate beiragilea,
eta Carlos Pascual de Lara
eta Nestor Basterretxea margolariak.
Eraikuntza lanak 1950. urteko
irailaren 9an hasi ziren eta
hiru urte geroago bukatu. Elizaren
oina gurutze formakoa da,
eta absidea erdizirkularra. Nabe
zabalaren alboetan kaperak
dauzka, eta kanpoaldean hiru
dorre altxatzen dira. 1954. urtean
Oteiza eskultorea apostoluak
egiten hasi zen, eta Basterretxea
pintoreak kriptako horma irudiak
egiteari ekin zion. Esan beharra
dago garai horretan Espainiako
Elizan “nazional-katolizismoaren”
giroa puri-purian zegoela eta,
beraz, artistek beren sormenerako nahi zuten askatasuna lortzea
zaila suertatzen zela. Artistek
urtebete lanean zeramatenean
agintariek lanak etetea
agindu zuten, obra modernoegia
zelako edo. Agindu horren ondorioz,
Oteizaren apostoluak 15
urtez egon ziren bide bazterrean
etzanda. Basterretxearen pintura
lana karez estali zuten. 1962. urtean
Lucio Muñoz pintore madrildarrak
600 m 2 -ko luze-zabalera
duten absideko pinturak egin
zituen. Azkenik, 1968. urtean
Oteizak bere lanari buru emateko
baimena lortu zuen.
Gaur egun Arantzazuri buruzko
iritziren bat ematekotan,
badirudi basilika, eraikinak eta
ingurune guztia osotasun bat
bezala aztertu beharko litzatekeela.
Horrela jokatuz gero zaila
izango da, seguraski, aldeko
abururik ez izatea. Edozeinetara
ere, duda ezinezkoa da Euskal
Herriko erlijio arkitekturan Arantzazuko
santutegiak mugarri bat
ezarri duela.
Arkitektura modernoa
Azken urteotan izan dira, eta
badira, itzal handiko arkitektoak
Euskal Herrian; garrantzitsuak
izan dira orobat ere, arkitektura
modernoaren sorleku eta
bultzatzaile gisa, arkitektura eskolak.
Hiru arkitekto gailentzendira: Luis Peña Ganchegui, Francisco
Javier Sáenz de Oiza eta
Rafael Moneo. Eskolak berriz bi
dira Euskal Herrian: Donostiakoa
eta Iruñekoa. Bestalde, arkitektoek
eta eskolek harreman estuak
izan dituzte oro har.
Luis Peña Ganchegui Oñatin
jaio zen 1926an, eta Madrilen
egin zituen ikasketak. Gipuzkoara
itzulita, Mutrikun
hainbat proiektu eta lan egin
ondoren –eta izena bazuela jadanik
arkitekto eta kritikaren artean–,
Donostian hasi zen lanean,
eta Bilbon eta Gasteizen ere egin
zituen proiektuak. 1980tik aurrera,
Bartzelonan eta Madrilen ere
jardun da. Arkitekto lanaz aparte,
irakaskuntzan ere aritu da;hala, Bartzelonako unibertsitatean
egon ondoren, 1977an Donostiako
Arkitektura Eskola sortu
zuen, eta eskola horretako
irakasle emeritoa da egun. Eskolaren
aitzindari, bultzatzaile eta
fundatzailea izanik, haren ahaleginakgabe seguraski ez zen eskola
sortuko; hori du beraz meritu
handienetako bat.
Peña Gancheguiren lehen lana,
J.M. Encíorekin batera egina, Zarauzko
“Vista Alegre” dorrea da;
garai bertsuan, 1963an, Donostiako
Trinidade plaza egin zuen:
Parte Zaharraren eta Urgull mendiaren
topalekuaren berreskuratze
eta txertatze ikusgarria lortu
zuen. Aldi horretakoa da orobat
ere Mutrikun egin zuen etxe saila,
Peña Gancheguik euskal hirien
egitura urbanoa nola ulertzen
duen definitzen duena. Bigarren
aldi batean, Peña Gancheguik
kritikaren ezagutza lortzen
du. Lan asko egin zuen aldi horretan:
besteak beste, Zumaiako
Maria eta Jose ikastetxea, Gasteizko
Foruen plaza, Oñatiko
Udaletxearen zaharberritzea,Bankoaren egoitza Gasteizen,
Donostiako Mirakontxako etxeak,
San Joan plaza Lleidan, Bartzelonako
“Espainia Industrialaren
Parkea”, obra guztiz pertsonala.
Aldi horretan egin zituen halaber
ospe handiena eman dioten bi
lanak: Donostiako Tenisaren plaza
(1976) eta Oiartzungo Hileta
monumentua (1977). Lehena da
askoren ustez Peña Gancheguiren
obra nagusia: eskala desberdineko
hiru plazaren bidez Chillidaren
Haize Orrazirako bidea
egituratzen du; materialak, formak,
izadiari ematen diote nagusitasuna;
gairik gabeko arkitektura
da, ikusezina, berez –ez zerbaiti
buruz– mintzatzen dena.
Azken lanei dagokienez, Donostiako
Amara auzoko Plaza Hotela
da interesgarrena, Mario Sangallekin
batera egina (1992).
Donostiako Arkitektura Eskola
1976-1977 ikasturtean inauguratu
zen, Bartzelonako Goi
mailako Arkitektura Eskola Teknikoaren
mende zegoela. 1982an
Euskal Herriko Unibertsitearen
baitan geratu zen. Arkitekto talde
txiki batek sortu zuen: Peña
Ganchegui –eskolako lehen zuzendaria
eta, esan den bezala,bultzatzaile nagusia–, Miguel
Garai, José Ignacio Linazasoro,
Alberto Ustarroz, Manuel Iñiguez,
Iñaki Galarraga eta Javier Unzurrunzagak
osaturiko aldeak. Lehen
urteak, Villa Yeyetten, guztiz
bereziak eta pribilejiozkoak
izan ziren ikasleentzat, oso gutxi
baitziren. 1992-1933 ikasturtean
zabaldu zen eskolaren egoitza
propioa, Ibaetako Unibertsitateko
Campusean; Miguel Garaik
egina da eraikuntza. Eskolak,
jardun bereziko estilorik ez
badu ere, bere inguruan garrantzi
handiko arkitektoak biltzea
lortu du, hala nola, Ganchegui
eta Garaiz gainera, Manuel Iñiguez
eta Alberto Ustarroz.
Nafarroan ere, arkitekto garrantzitsuenak
Iruñeko Arkitektura
Eskolako irakasleak dira.
Eskola pribatua da, 1964an Nafarroako
Unibertsitatearen baitan
sortua. Eskolaren egoitza Echaide,
Sobrini eta Lahuertak egina
da. Arkitekto aipagarriak izan
dira eskola honetako irakasle,
hala nola Inza, Iñiguez, Moya,
Cabrero, Carvajal, Biurrun –SanJorje osasun zentroaren egilea
(1990)– eta I. Viar, Iruñeko Planetario
ederraren egilea (1992-
93).
Nafarra izanik, aipatu beharra
dago Francisco Javier Sáenz de
Oiza arkitektoa, lan gehiena
Madrilen eta Madrilgo Arkitektura
Eskolaren inguruan egin zuen
arren. Euskal Herrian egin zuen
ordea bere lan nagusietako bat,
Arantzazuko basilika eta monasterioa
(1950-1969), artista ospetsuekin
lankidetzan, besteren artean
Jorge Oteiza, Eduardo Chillida,
Nestor Basterretxea eta Lucio
Muñozekin. Sáenz de Oizarenak
dira halaber Bilboko Alondegiko
kuboaren proiektua eta
Nafarroako Unibertsitate Publikoko
campusa. Eragin handia
du halaber Euskal Herriko arkitekturan,
gure herrian lan askorik egin ez duen arren, Rafael
Moneo tuterarrak. Arkitekto lanean
aritzeaz gainera, gogotik
aritu da irakaskuntzan ere; bost
urtez izan da Harvardeko Graduate
School of Design eskolako
zuzendari, eta, horrez gainera,
teoria ere asko landu du. Moneoren
lehen lan handia Madrilgo
Bankinter eraikina izan zen(1972-76), proiektu ausarta, inguruko
modernitatea hausten duena.
Izan ere, Moneok bete-betean
asmatzen du zer egin leku bakoitzean
eta egoera bakoitzean, beste
arkitekto askok ez bezala, antzeko
eraikina errepikatzen baitute
leku orotan. Horren adibide
argia da Méridako Erromatar Museoko“erromatar” estiloko eraikina,
erromatar antzokiaren hondakinetan
aurkitutakoa birmoldatzen
duena. Moneoren
beste lan jakingarriak dira Madrilgo
Atochako tren geltokia, arazo
askoren ondoren 1984-1992
urteetan egina, eta Thyssen-Bornemisza
bildumaren egoitza.Proiektu askotan dihardu egun;
horietako bat, interes handikoa,
Donostiako Kursaal orubekoa da,
Rocas varadas izenekoa. Proiektu
guztiz berezia da, hiriari baino
areago itsasoari, eta ingurune
naturalari, begiratzen diona.
Hori dela-eta, horrela zioen Moneok
prentsari: “… liburuetan
aipatzen diren ezaugarri guztiak
biltzen dira hemen: badiak, golkoak,
ibaia, itsasoa, mendiak,
hondartza, eta hori dena gizonaren
eta paisajearen arteko elkarrizketak
sorturiko hiri baten presentziak
landua. (…) Horri eusteko
ez zen beste eraikuntza urbano
bat egin behar. (…) Hortik,
bi beirazko forma –zeharrargiak,
beira trinkoa bezala–, Ulia
eta Urgullerantz zuzentzen eta
haiekin mintzatzen direnak…”
Azkenik, eta Bilboko hiria
aldatuko duten neurrian, aipatu
behar dira metro egin berria, N.
Foster ingelesarena, eta F. Ghery
amerikarraren Guggenheim
museoaren proiektu handi eta
eztabaidatua.