Literatura Unibertsala»Idazle hautatuak
Günter Grass (1927)
Idazle, margolari, eskultore
Giinter Grass 1927ko azaroaren 10ean
jaio zen Dantzingen. Unibertsaltasunaren
sen handiari sorterriarekiko atxikimendua
lotu izan dio beti, bere jatorriak hartaraturik,
alemana, poloniarra eta katxuba baita
izatez. Literatura talde itxietatik eta unibertsitateko
ikasbideetatik kanpo egin zuen
bere prestakuntza. 1944an soldadu joan zen
gerrara ; 1945ean Estatu Batuetako soldaduek
zauritu eta preso hartu zuten. 1946an
askatu zuten, eta landetxe batean lan egin
zuen bolada batean, gero potasio meatze
batean, eta orduantxe hasi zen pixkanakapixkanaka
eskultura lanetan hilen oroitarriak
egiten zituen enpresa batean zegoela.
Horrez gainera, Diisseldorfeko arte ederren
eskolan ari izan zen ikasten, eta gero Berlingoan
. Grass idazle gisa izanagatik ospetsu,
haren lan grafikoa ere oso kontuan hartzekoa
da. 1956tik 1960ra Parisen bizi izan
zen, gero Berlinen hartu zuen bizilekua, eta
literatura idazten jarduteaz gainera, gogotik
ari izan zen politikan Alemaniako alderdi
sozialistan.
1959an Die Blechtrommel (Latorrizko
danborra) bere nobelarik ospetsuena argitaratu
zuenean harrera ezin hobea egin zion
nazioarteko kritikak. Hura zen hogeita hamabi
urteko gazte haren lehenengo nobela,
ordu arte giro eta talde txiki batzuek
baizik ez zuten artista hura balioesten, marrazkilari
eta olerkari gisa gainera, haien
artean 47 Taldeak, goraipamen handiak egin
baitzizkion Grassi 1958an. Nahiz irakurle eta
kritikari batzuk harrituta utzi zituen nobela
haren ugaritasun neurriz gainekoak, haren
tabu moral eta estilistiko guztien ukazioak,
inor ez zen ausartu Grassen asmamenaren
orijinaltasun harrigarria eta haren idazkeraren
aberastasuna ukatzen. Haren ospea
berehala zabaldu zen Alemaniatik kanpo.1954an Anna Schwarz dantzariaren
ezkondu zen, eta lau seme-alaba izan zituen
harekin. 1978an dibortziatu egin zen,
eta Ute Grunert organo jolearekin ezkondu
zen 1979an. 1983tik 1986ra Berlingo Arte
Akademiako lehendakari izan zen. 1986-
1987an sei hilabeteko egonaldia egin zuen
Kalkutan. l999an literatura Nobel saria
eman zioten.
Historiaren higuina
Nazien garaian erbesteratu behar izan
zuten idazleen artean bada bat, Thomas
Mann, bere Doktor Faustus nobelan,
1947an, Hitlerren txikizioarekin kontuak
garbitu zituena. Baina oso bestelako egoeran
bizi behar izan zuten Alemanian bertan
gelditu eta nazismoaren errua eta zigorra
bere gain hartu behar izan zuten idazle
gehienek. Gerra ondoan Alemaniak luzaroan
eutsi behar izan zion errudun eta galtzaile
izatearen zama astunari, eta literatura
alemanak ez zuen jakin, oro har, egoera
hura adierazten, ez aipamen errealistaren
bidez, ez fantasiazko ihesbideak eta formazko
birtuosismoak baliatuz.
Beraz, Grassek Latorrizko danborra argitaratu
zuenean aurreneko aldiz aipatu eta
gaitzetsi zuen idazle aleman batek bere
obran «eguneroko faxismoa; eta faxismo
hori kaleko gizonak bizi izan zuen moduan
zegoen kontatua, aldi berean biktima eta
errudun, era berean urrundua bai kriminal
handiengandik eta bai nazismoari aurre egin
zieten gutxi horiengandik. Bere herriaren
kontzientzia berarengan gorpuzten zuen
gizon txit zuzen eta txit prestuaren eredu
ederrari men egin gabe -horixe bera egin
izana egotzi izan dio batek baino gehiagok
Heinrich Boll idazle aleman handiari-,
Grassek modurik zakar eta gogorrenean,
parodia barregarri bat eginez, kendu zion
mozorroa eguneroko nazismo horri. Berenobeletan irudikatu zituen Dantzingeko
burges txiki uniforme naziz jantzi horiek
inongo ardurarik gabe eta oharkabean dira
hiltzaile eta antisemita, filatelista edo arrantzale
izan zitezkeen modu berean.
Gaiztakeriaren hutsalak asaldatzen du
batez ere Grass, eta horren kontra idazketak
ematen dizkion baliabide guztiak jartzen
ditu abian, baita gustu txarrekotzat har
daitezkeenak ere. Hala, Katz und Maus
(1961, Katua eta sagua) nobelan zintzur
hezurra ikaragarri handia izateak sortzen
dion gutxiagotasun konplexua menderatzeko,
heroi gerrazale bihurtzen den ergel
handi baten erretratu ankerra egin zuen,
asmamen handiz eta gertaera bitxiz betea.
Juduen aurkako pertsekuzioak Grassek ez
zituen modu bakarrean aipatu bere obran ;
batetik, Aus dem Tagebucheiner einer
Schnecke (1972, Barakuilu baten egunorokoa)
nobelan juduen zapalketaren halako
historia didaktiko bat egin zuen, bere
seme-alabentzat berariaz idatzia, esetsaldi
haren alderdirik izugarrienak pasadizo
patetikoen edo isekazkoen bidez agerian
jarririk. Ez zuen irakurlea atzera begirako
kontzientzia onera makurrarazi nahi, ernai
eduki nahi zuen, aitzitik, orainaldian eta
etorkizunean halakorik berriz gerta ez
dadin.
Undejahre (1963, Zakur urteak) nobelan,
eta Walter Matern protagonistaren bidez,
idealista alemana gorpuztu nahi izan
zuen Grassek, oso epe laburrean eta inongo
oportunismo kutsurik gabe, bere dotrina
askatzailea komunismoan, nazionalsozialismoan,
katolizismoan eta, azkenik,
antifaxismoan ikusten duena. Eta, azkenerako,
metodo faxistekin ekintza antifaxista
bat egitera ere iritsiko dena.
Kontakizunaren zaletasuna
Arestian aipatu dira Grass kezkatuta
daukaten eta bere literaturan landu izan
dituen gaietako batzuk, baina guztiz aipagarria
da tesi horiek bideratzeko Grassek
etengabe frogatu duen irudimenezko etorria,
izugarrikeria eta parodia elkartuz,
hitzezko trukulentzia harrigarri batez emana,
eta lanerako grina nekaezin batez sustatua,
alfer ekina baita Grass, nagialdia
jardunean eman beharra daukana : Beti
zerbaitetan aritu beharra daukat : hitzak
lantzen, belarrak mozten (...) ~ezer ez egiten,
baina erne> ,.
Idazten hasterakoan Grass hizkuntzari
oldartzen zaio bere pertsonaiak emakumeei
edo jatekoari oldartzen zaizkion bezalaxe
-ez baita ahantzi behar Grass sukaldari
bikaina eta mokofina dela, berak aitortua
duenez-. Baina ez ditu literatura generoguztiak modu berean landu. Haren olerki
asko, adibidez, elkarrizketan oinarrituak
dira, eta antzerkiaren baliabideak dakartzate
gogora (Uzta) ; eta antzerki lan baterako
diruditen ideia batzuk askoz hobeto moldatu
izan ditu nobelaren baitan (Atal bateko
anestesia-ren bigarren partea, adibidez).
Hasieran absurdoaren antzerkiak eragin
handia izan zuen Grassengan, baina berehala
abiatu zen salaketa politikoaren bidetik
; Plebeioak matxinatzeko saioan ari dira
berriz antzerki lanean, 1953ko ekainaren
17an Berlingo ekialdean izan zen matxinada
odoltsuaren ondoren Bertold Brechtek
izan zuen jarrera kritikatu zuen Grassek ;
hala eta guztiz ere, antzerkirako sen handirik
ez izatea egotzi izan zaio Grassi.
Intrigen asmatzaile baino gehiago, gertaldien
eta egoeren asmatzaile da Grass, eta
askoz erosoago mugitzen da nobelari dagokion
denboran. Irudien indar eldarniozkoa
da Grassen indarraren arrazoietako
bat ; hala, adibidez, aingirak borborrean
zaldi hil baten buruaren barruan (Latorrizko
danborra), edo errusiarrek Berlin mendean
hartu zutenekoa, Hitlerren zakurra,
Printz, harrapatzeko ehizaldi handi-handi
baten gisa kontatua. Grassen iritzian, fantasiak
baizik ez dezake eman errealitatearen
zoramenaren berri : «Satira, elezaharra,
parabola, mamuen historiak, errazkeriaz
gaur egun »surrealismo» esaten zaion hori
guztia errealitate horren zerbitzuan dago eta
haren parte da.»
Elementu guztiek bizia duten mundu
horretan, objektuak ezinbesteko elementuak
dira, animaliek hitz egiten dute -Perle
eta Strich saguek Uzta-n- eta haiek izaten
dira maiz protagonistak -Barakuilu baten
egunorokoa eta Zakur urteak- ; ume batek
gehiago ez haztea erabakitzen du, eta
danborra joz, nazien mitin bat charleston
dantzaldi bihurtzen du -Latorrizko danborra-
. Eta dena neurriz gainekoa duen
mundu horretan, egileak birtuosismo harrigarriz
konbinatzen ditu halako hitzezko jarioezin agortuzkoan elipsea, hitz jokoa,
herri poesia, haur kantak, metereologiazko
albisteak, nazien esloganak, hizkera komunista,
filosofoen erretorika, Bibliako estiloa,
nazien erretorika, eskualdeetako hizkera
bereziak, umeen hizkera, puta etxeetako
giroko hizkuntza lizuna, Schillerren moduko
hitz formulak...
Hori guztia baliaturik, Grassek entzungor
egiten die kronologia zehatzegi errespetatzea
eta abangoardiako esperimentuei
muzin egitea egozten dioten horiei. Baina
halakoekin berehala garbitu zituen kontuak
Grassek Oscar Latorrizko danborra-ko protagonistaren
hitzetan : «Badago historia bat
erditik kontatzen hastea, eta badago, gero,
urrats ausart batez, hasiera eta bukaera nahastea
. Badago genero modernoaz baliatzea,
garaiak eta distantziak ezabatzea, eta
espazioaren eta denboraren arazoari azkenik
konponbidea aurkitu diozula aldarrikatzea
gero. Badago baita ere gaur egun nobelarik
ezin idatz daitekeela esatea, eta gero,
norberaren ezkutuan, hori esatea zilegi bazait,
nobela lodikote bat idaztea, munduan
den azken nobelagilearen plantak egin ahal
izateko. Esan didate baita ere oso gauza
txukun eta moduzkoa dela baieztapen hau
aintzat hartzea : nobelako heroiarenak egin
du, indibidualismoarenak egin duelako. (...)
Azken finean, hori ez da ezinezkoa. Baina
guri dagokigunez, neuri Oscarri eta Bruno
nire gaixozainari, argi eta garbi esango dut
kontua zertan den: gu biok heroiak gara.»
Ideologien kontra, gizartearen alde
Teoriekiko mesfidantza horretan, indibidualismoaren
ikuspegi berezi horretan du
oinarria Grassen jarrera politikoak. Haren
nobeletako pertsonaia asko burges txiki
barregarriak dira ; ideologiak txorimalo gisadeskribatzen ditu libururen batean ; Heidegger-en
parodia isekazko bat egin zuen
beste pasarte batean, eta, oro har, etengabe
larrutu izan du intelektual jendea : »Ezagueraz
zenbat eta argiagoak izan, orduan
eta gehiago ospatzen dituzte, ergelkeriaz,
haien orgien txikizioak.»
Horrelako printzipioekin Grassek bazuen
halako indibidualismo isekari batean
gerizatzea, baina nahiago izan du egunez
egun bonoka egitea alderdi sozialdemokrataren
baitan, aukera hori hobetsi baitzuen
beste aukera haren iritzian txarragoen artean,
nahiz gogotik kritikatu izan duen behin
baino gehiagotan alderdi hori : «Sozialdemokrata
naiz, niretzat sozialismoak
demokraziarik gabe ez duelako ezertarako
balio, eta gizartearen alde ez dagoen demokrazia
ez delako demokrazia.» Luzaroan
izan zen baita ere Willy Brandt politikoaren
adiskide mina.
Era berean, Grassek gogor gaitzetsi zuen
Alemaniaren batasuna egiteko erabili zen
bidea, esanez mendebaldeko Alemaniak
zeharo irentsi zuela ekialdeko Alemania, eta
hango herritarrak bigarren mailako aleman
bihurtu zituela. Horrek Grassi sortu dion
kezkaren ispilu da bere azken bi nobeletan,
Zelai zabala eta Nire gizaldia, auzi
horrek duen garrantzia, lehena batasun
horren fikziozko kronika moduko bat baita,
eta bigarrena Alemaniaren historiako
mende osoaren kontakizuna, alderdi, pertsona
eta garai desberdinetatik ikusia.
Bi liburu horiek polemika handia sortu
zuten Alemanian, kritikariek gogor gaitzetsi
zituzten, baina Europako beste herrialde
askotan, aitzitik, harrera ezin hobea izan
zuten, halako moduan non esan baitaiteke
Grassek askoz itzal handiagoa duela Alemaniatik
kanpo, Alemania barnean baino,
eta hori aski garbi geratu zen l999an Nobel
saria eman ziotenean, Alemaniako komunikabideetan
ez baitzuen inondik ere izan
handik kanpo izan zuen oihartzun handiaren
izpirik.