Literatura Unibertsala»Literatura
Liburua
Liburua mezu idatzia da, gehienetan inprimatua, aski luzea, jendartean zirkulatzeko pentsatua eta material aldi berean arin eta iraunkorrez egina. Kultura gordetzeko tresna ezinbestekoa izan da literatura' idatzia izan duten zibilizazio guztietan. Tipo mugikorrez inprimatutako liburua, Europan, XV. mendean agertu zen, eta erabateko kultura iraultza ekarri zuen, informazioa, hezkuntza eta kultura ordu arte sekula ez bezala zabaldu baitzituen gizartean. Alabaina, liburuaren jatorria askoz ere lehenagokoa da ; liburu klase hori agertu baino lehen, zuhaitz azal, papiro, pergamino, larru edo buztinaren gainean idazten zen.
Antzinako zibilizazioetan
Liburuaren historia hertsiki loturik dago
zibilizazioen historiarekin. Kristo aurreko
hirugarren milurtekoan, Egipton, papiroa
erabiltzen zuten testu sagaratu, politiko,
administratibo edo literarioak gordetzeko.
Papiroa bildu egiten zen, eta gero zurezko
kutxetan edo buztinezko pitxarretan gorde.
Papiro hauek, batzuetan, ikaragarri luzeak
izaten ziren (18 eta are 37 metroko papiroak
ezagutzen dira) ; hori zela-eta, obra
luzeak papiro diferenteetan idazten ziren.
Ezagutu ahal izan dugun Egiptoko kulturako
testurik garrantzizkoena Hildakoen liburua
da, Kristo aurreko 1800. urtekoa,
gutxi gorabehera.
Mesopotamian buztinezko oholtxoen
gainean idazten zen, zeinu kuneiformeekin.
Oholtxo hauek egosi egiten ziren gero. Zibilizazio
hartako testuak erlijiosoak, administratiboak
eta politikoak izaten ziren, baina
baita literarioak ere. Testu zaharrenak Kristo
baino lau mila urte lehenagokoak dira.
Ekoizpen idatzia, Txinan, geroago sortu
zen. Hasieran erabiltzen zuten materiala
zurezko oholtxoa zen. Papera Txinan asmatu
zen, Kristo ondorengo 11. mendean.
Lehengai hau, kulturan erabakigarria izan
zena, mendebaldean ez zen XIIL mendea
arte ezagutu. Arabiarren bitartez iritsi zen,
txinarrengandik ikasi eta hartu baitzuten
haiek VIII. mendean.Papiro bilkaria Kristo aurreko VII. mendean
sartu zen Grezian. Greziako kultura,
papiro bidezkoa, izugarri aberatsa izan zen,
batez ere Alexandro Handiaren inperioa
erori eta geroko aroan, aro hartan jakintsu
greziar asko bildu baitzen Alexandrian ; papiro
bilduma handiak egin ziren, eta Alexandriako
liburutegia eratu zen, antzinaro guztian
inportanteena.
Bitartean, Asiako Pergamon larrua erabiltzen
zen liburuak egiteko. Han idazteko
erabiltzen zen larrua pergamino izenaz ezatzen
da. Material honek arrakasta izan zuen,
beste hainbat gauzaren artean, erraza baitzen
bertan idatzitakoa ezabatzea ; hori delaeta,
batzuetan bi testu edo gehiago idazten
ziren hurrenez hurren, bata bestearen gainean
. Testu bat ezabatu eta gero gainetik
beste testu bat idatzita duten hauei palimpsesto
deitzen zaie. Pergaminoa, hasieran,
bilkarietan biltzen zen, papiroa bezala
. Pergamino hauek erosoago erabili ahal
izateko, kodize itxura hartzen hasi ziren. Kodizeak
antz handiagoa du liburu modernoarekin
. Kodizeak egiteko, pergaminoa
orrietan moztu eta larruzko zein zurezko
bi azalen artean jartzen ziren.
Erroman liburuen salerosketa oso handia
izan zen; Greziako literatura eta liburuak
argitaratzen ziren, baita erromatarrek berek
sorturikoak ere ; horretarako, horretan espezializaturik
zeuden jopuek eskriba lana
egiten zuten.
Erdi Aroan, eta Erromako Inperioa erori
eta gero, garai historikoak nahasiak eta
gatazkatsuak izan ziren, halako moldez non
erakunde erlijiosoak izan baitziren antzinako
jakintza gordetzeaz, eta, hortaz, liburuak
gordetzeaz arduratu zirenak. Bizantzio
izan zen Greziako kulturaren lehen babeslekua
. Ez da inola ere ahaztu behar arabiarren
lana ; izan ere, arabiarrek obra klasiko
asko itzuli zuten, batez ere medikuntza, matematika
eta astronomiari buruzkoak. Horrela,
guregana iritsi den jakintzaren zati
esanguratsu batek grezieratik arabierarako
bidea egin zuen, eta gero berriz arabieratik
latinera. Hala ere, eta lehen esan den bezala,
Europako mendebaldean ordena erlijiosoen lana erabakigarria izan zen. Beneditarrek,
esaterako, kultura gordetzea zuten
helburua, eta kultura lanak aztertzen eta
kopiatzen zituzten. Geroago, liburua zabaltzeko
oso garrantzizkoa izan zen beste gertaera
bat unibertsitateen sorrera izan zen.
Unibertsitateek liburua monasterioetatik atera
eta gizarte zibilera zabaldu zuten, eta liburuen
salerosketa berpiztu.
Berpizkundean
Alabaina, liburuaren inguruan gertatu
zen iraultza kulturalik garrantzizkoena Berpizkundean
gertatu zen, batez ere inprenta
sortu zen unetik aurrera. Inprentak ekarri
zuen idatzizko kulturak ahozko kultura
gainditzea. Edonola ere, liburuaren bidezko
kulturaren eztanda baldintza jakin batzuetan
gertatu zen.
Hasteko, baldintza sozialak eta politikoak
zeuden : nazio bakoitzaren barruan
burgesia gero eta boteretsuagoa zen. Burgesia
honen ezaugarrietako bat kulturarekiko
interesa zen, kulturaren jabe egitea,
beste hainbat erakunderen gainetik, sortzen
ari zen klase berriaren ikurretako bat baitzen
. Hortaz, kultura klasikoa argitaratzeko
beharra sumatzen da, baina, hori ez ezik,
nazio bakoitzeko hizkuntzan egiten zen
kultura zabaltzea ere eragin handiko faktorea
da, horixe baita klase berriarekin batera
berrantolatzen ari den Estatu modernoaren
beste behar politiko bat. Liburuak,
informazioa lasterrago zabaltzeko tresna
denez, oso eginkizun garrantzitsua bete
zuen XV. eta XVI. mendeetako Europan
gertatzen ari ziren gatazka guztietan, erlijio
gerrak ere barne, iritzi publikoa sortzen
baitzuen.
Bestetik, arrazoi komertzialak eta kulturalak
ere baziren, aurrekoaren ondorioz
inprentarekin lotutako sektore ekonomikoak
dinamismo handia hartu baitzuen.Alfabetatzeak gora egin arauz, liburu saltzaileek
ez dute nahikoa klasikoen obrak
argitaratzearekin ; gero eta gehiago testu
berrien beharra sentitzen dute, ideologia
humanista eta erreformatzailearen zaleek
beren iritzia eta eragina tinkoagotzeko liburuaren
beharra sentitzen duten bezala.
Azkenik, baldintza teknikoak ere baziren
. Lehena, gehienetan duena baino garrantzi
gutxiago ematen zaiona, gainera,
paperaren zabalkundea da ; izan ere, askoz
ere lehenagotik ezaguna bazen ere, papergintza
gero eta aurreratuago zegoen : paperak
azal guztiz leuna eskaintzen duen gaia
da, alegia, inprimatzeko ezin egokiagoa.
Bestetik, XV. mendean paratu zuten, Lieja
inguruan, lehen labe garaia, inprentak behar
duen tresneria ekoiztu ahal izateko
guztiz beharrezkoa dena.
Baldintza hauek guztiek egiten dute
posible tipo mugikorren bidezko inpresioa ;
eta testuinguru honetan ordurako iraultzailea
zen tresna agertu zen : inprenta.
Guttenberg eta inprenta
Asmaziorik eta gertaerarik garrantzizkoenei
izen bakar bat atxikitzeko beharraren
ondorioz, Guttenberg aipatzen da inprentaren
asmatzailetzat. Guttenberg izan
zen, noski, asmazio berriaren ohorea jaso
zuena, baina ez zen Guttenberg izan inprenta
sortzeko ahaleginetan ibili zen bakarra ;
aitzitik, liburu inprimatua zer testuingurutan
sortu zen kontuan hartzen badugu, ez
gara harrituko jakiten dugunean tipo mugikorren
bidezko inpresioa sortzeko saio
ugari izan zela. Alde horretatik, gauza jakina
da Avignonen eta are Holandan ere
hainbat saio izan zirela, Guttenbergena
arrakastatsuena suertatu zela egia bada ere.
Bestalde, inpresio xilografikoa -hau da, enbor-azalaren
gainean egindakoa- mende
batzuk lehenagotik ezagutzen zen Txinaneta Japonian, eta Pi Sheng txinarrak, bere aldetik,
tipo mugikorren bidezko inpresioak
eginak zituen XI. mendean, hau da, Guttenberg
baino lau mende lehenago. Egia da,
hala ere, Guttenbergen inprentak aise menderatu
zituela txinarren saioen emaitzen
erabilgarritasuna eta kalitatea.
Lehen inprenta, beraz, 1450. urte inguruan
jarri zen abian. Laster zabaldu zen
Europan zehar, eta hiririk garrantzizkoenek
laster bereganatu zuten asmazioa. Horrela,
badira inprentak Kolonian (1466), Estrasburgon
(1458) eta Nurenbergen (1470), Alemanian
; Venezian (1469) eta Erroman (1465
urte inguruan) Italian ; Parisen (1472) eta
Lyonen (1473) Frantzian. 1480. urterako,
Europako ehun eta hamar hirik bazuten
beren inprenta.
1450etik 1501. urtea arte inguruan inprimatu
ziren liburuek izen berezia hartzen
dute : inkunableak dira. Inprimatu zen lehen
liburua -edo halakotzat hartzen dena
bederen-, Guttenbergen "42 lerroko Biblia"
deiturikoa da. Inprimatu ziren lehen liburuak,
gehien-gehienetan, erlijio-liburuak
izan ziren, Bibliak batez ere. Esaten da
hogeita hamar eta hogeita hamabost mila
arteko inkunable inprimatu zirela ; batez
besteko botaldia bostehun alekoa zela ontzat
emanik, horrek esan nahi du hogei
milioi ale zabaldu zirela 1450. eta 1500. urteen
artean. Horietatik, %70 latinez inprimatu
ziren ; %7 italieraz, %6 alemaneraz, %5
frantsesez eta gainerakoa beste hainbat hizkuntzatan
. Gaiari dagokionez, erdiak ia erlijio
liburuak dira ; literarioek -klasikoek
batez ere- %30 hartzen zuten, gutxi gorabehera
; zuzenbideari buruzkoek, %10, eta
zientifikoek, beste hainbeste. Garai honetan
eragin izugarria izan zuen Luteroren
Bibliaren itzulpenak. Izan ere, garrantzi
erlijiosoa eta politikoa ez ezik, garrantzi linguistikoa
ere oso handia izan zuen, alemanera
modernoa finkatzeko eta batzeko balio
izan baitzuen. Ikuspegi horretatik, Luteroren
Bibliaren itzulpena adibide paradigmatikoa
da, eta antzera gertatu zen beste
hainbat naziotan.
Lehen euskal liburua.
Inprenta Euskal Herrian
Euskaraz inprimatu zen lehen liburua
Bernat Etxepareren Linguca I asconum Primitica
izenekoa izan zen (1544). Bordelen
inprimatu zen. Poesia erlijiosoak eta profanoak
nahasten dituen liburua da, Berpizkundearen
gustuaren arabera zertuak. Euskaraz
agertzen den bigarren liburua Itun
Berriaren itzulpena da, Joannes Leizarraga
apaizak egina, hainbat itzultzaileren laguntzarekin
. Itzulpen hau 1571. urtekoa da, eta
Nafarroako erregina kalbinistaren laguntzaz
egin zen. Mitxelenak berak aitortzen du
euskarak letren plazara izan zuen lehensarrera ezin indartsuagoa eta airosagoa izan
zela ; damurik, hasiera horrek ez zuen merezi
bezalako segida izan. Honi dagokionez,
euskaldunen ustezko letrazaletasun
eskasa aipatu ohi du zenbaitek, fenomeno
honen zein euskal literaturaren anakronia
eta urritasun historikoaren azalpena bilatu
nahian ; ordea, azalpen pobrea eta funtsgabea
dirudi. Zentzuzkoagoa ematen du
pentsatzeak ezen garai hartako ideiarik
aurreratuenek eman ziotela arnasa euskal
letren hasierari ; Europa guztian gertatzen ari
zenarekin koherentea zen ekoizpen literarioa
egiteko asmoa susma daiteke. Europako
beste hainbat naziotan bezala abiatu
zen bidea etetea, baina, literaturatik kanpo
dauden arrazoiei egotzi behar zaie, inondik
ere ; hau da, latina uztea eta bertako
hizkuntzetan idazten hastea Estatu modernoek
beren burua sendotzeko eskatzen
zuten eskaera ezinbestekoa baldin bazen,
eskaera horrek zentzua galtzen zuen euskararen
beharrik zuen egitura politikoa
desagertuz gero, eta, alde horretatik, ez da
ahaztu behar 1512. urtean hasi zela Nafarroako
Erreinuaren gainbehera, eta laster
desagertu zela mapa politikotik, huraxe
zelarik, irizpide soziolinguistikoak kontuan
harturik, euskarari eutsiko zion orduko egitura
politiko bakarra.
Euskal Herrian izan zen lehen inprenta
Iruñean paratu zen, eta bertatik sortutako
lehen liburua 1489an argitaratu zen. Guillermo
Brocario zen inprimatzailea, Erreinu
zaharreko liskar girotik aldentzeko laster
Logroñora joan zena. Ondorengoa suhia
izan zuen, Miguel Egia, inprenta Lizarran
paratu zuena. Bilbok izan zuen Euskal Herriko
bigarren eta Bizkaiko lehen inprenta
(1578. urtean) eta Baionak hirugarrena,
1642. urtean.
Aro modernoan.
Liburuaren etorkizuna
Ilustrazioak erreproduzitzeko prozedura
litografikoa XVIII. mendean asmatu zen,
eta hurrengo mendean inpresioa era mekanikoan
egiteko teknikak. Aurrerakuntza
hauek balio izan zuten gero eta liburu eskaera
handiagoari erantzuna emateko.
XX. mendean, gero eta aurrerakuntza teknologiko
gehiago eta handiago baitago, gero
eta lasterragoa eta merkeagoa bihurtu du
liburuen ekoizpena, halako moldez non liburua
mundu guztiarentzat eskuragarria baita.
Aurrera begira, liburuak gaur egun ezagutzen
dugun moduan etorkizunik ote duen
eztabaida piztu da. Izan ere, elektronikaren
bidezko informazio sareek eta tresna
gero eta eraginkorragoek kolokan jar dezakete
liburuaren eginkizuna. Lehen liburu
elektronikoak sortzen ari diren garai honetan,
irekita dagoen eztabaida da.