Historia Unibertsala»Egungo aroa
Gaurko arazoak: aurpegirik gabeko arerioa
ARAZO ASKO ETA ASKO DIRA GAURKO MUNDU GARATU ETA GLOBALIZATUAN, ETA, BERRIAK
EZ BADIRA ERE, ORAIN HASI DIRA GOBERNUAK ETA GIZADIA ARAZO HORIEKIN KEZKATZEN.Aurpegirik gabeko arerioa deritzana ikus-entzutekoen mende-mendeko den gizarte
batek, aurreko garaietan ez bezala (mehatxu nuklearra, blokeen arteko areriotasuna…), gaur
sumatzen ez dituen arazoak eta estuasunak dira. XXI. mendeko gizarte garatuak noraezean
dabiltza, askotariko eragileak –giza azpigarapena, desberdintasun sozialak, eta mendebalekoen
ikuspegitik pentsamolde bitxi edo garatu gabeak direnak– dituzten arazoez inguraturik.
Hala, nazioarteko erakundeak ez dira gai sentitzen gatazka askori irtenbidea emateko,
egitura arazoetan baitituzte sustraiak, Afrikako eta Asiako eremu askoren antolamendu
sozio-politikoa adibidez. Mendebalean, solaskidea ez ezagutzeak, parametro desberdin edo
alternatiboetan mugitzen delako, beldurra eta segurtasun falta eragiten du, eta munduaren
jabeek ez dute hori onartzen. Erlijioa edo kultura desberdintasunak funtsezkoak dira Aljeriakoa
bezalako istiluak eta Asiako zenbait herritakoak ulertzeko, edo beste kulturekin akordioetara
iristeko; horiek guztiak ezin gaindituzko arazoak ari dira bihurtzen Sartalde oroberdintzaile
batean. Bestelako arazo batzuk gure mendeko eritasunek ekarriak dira: biztanleriaren
edozein talderi, Afrikan batez ere, erasotzen dion HIESa, adibidez, edo birus berriak,
ebola esaterako, hil asko eragin ditzakeena, edo jadanik ezagunak diren eritasunak,
tifusa besteak beste, munduko alderdi atzeratuetan zabalduak. Azkenik, mundu osoko eskalako
terrorismoa aipatu behar da, eta, batez ere, droga trafikoa; izan ere, narkotrafikanteek
oso teknologia aurreratua dute, eta eragin handia dute maila guztietan.
Ekonomia eta banaketa
DUDARIK GABE, EKONOMIAN DITUZTE SUSTRAIAK
GURE MUNDUARI ERASOTZEN DIOTEN GATAZKA ASKOK
ETA ASKOK. EZ DA HERRI GUZTIETAN MODU BEREAN
IGARRI MUNDU OSOAN IZAN DEN BIZITZA MAILAREN
GORALDIA.Munduaren egoera argitzeko balio duen
datu bat: gure planetan bizi den biztanleriaren
%20aren esku dago munduko errentaren
%80. Datu horren ondorengo irakurketa
da badirela leku asko, leku gehienak, aurreramendutik
bazter geratu direnak, eta baita
miserian murgilduak ere. Munduko aberastasunen
banaketa zuzena falta dela-eta, lehen
munduaren garapena planetaren gainerako
parteekiko merkataritza bidegabez egiten
da, edo herri horiei ostuz. Izan ere, herripobreek ez dute inolako eraginik munduko
organo zuzentzaileetan (OCDE, Mundu
Bankua…). Era berean, arazo hori bera agertzen
da herri garatu handietako eremu jakin
askotan. Horren adibide garbia dira Estatu
Batuetan bizi diren berrogei milioi pobreak,
Wall Street, munduko lehen burtsaren aldamenean
kartoietan lo egiten dutenak. Herri
garatuetan bertan gertatzen den bazterketa
sozialak gaurko gizarteko pariak bihurtu ditu
pertsona horiek. Baina beste biztanle talde
bat ere bada, gizatasunik gabeko maila horietara
heldu gabe, gizarte modernoek gainditu
beharreko beste arazo bat direna. Iraupen
luzeko langabeak, etorkizunik gabeko
gazteak, telebistan etengabe aberastasuna eta
xahutzea ikusten dutela, benetako minbizia
dira gizarte garatuetan. Arazo horiek konpondu
ezik, makroekonomiaren izenean (zorra,
inflazioa, defizita), estatu-probintziari erasotzen
dio politika neoliberalak, munduko desberdintasunak
merkatu zuzentzaileak berez
konponduko dituelakoan. Aberastasunaren
banaketa eta ongizatearen estatua bultzatzea,
gerraondoko Europaren sistema politikoen
ezaugarri zirenak, argi eta garbi ageri dira
ekonomia garatuetan funtsezko desberdintasunak
murrizteko bide gisa, eta, aldi berean,
munduko elkartasunari heltzeko bitartekotzat.
Bestela, izan ere, darwinismo sozialaren
bidetik sartzeko arriskua daukagu,
zeinaren ideia nagusia hau den: indartsuenak
bakarrik irauten du.
Fanatismo irrazionala
NAZIOARTEKO ORDENA DERITZANARI GOGORREN
ERASOTZEN DION ARAZOETAKO BAT DA HAU. EDOZEIN
ERLIJIOREN INTERPRETAZIO GEHIEGIZKO EDO
INTERESATUEK SORTZEN DITUZTEN ARAZOAK DRAMA
BIHURTZEN DIRA GERO.Erlijioen irakurketa erradikalek benetako
gerra zibilak ekarri dituzte munduko zenbait
lekutan. Sarritan, garapena iristen ez zaion
munduaren edo gizartearen parte baten indar
eta etorkizun falta besterik ez da izaten
interpretazio eta jardun horien atzean. Dudarik
gabe, islamiar integrismo erradikal bortxazkoa
da XX. mendeko gizarteetan mehatxu
arriskutsuena. Terrorismo honek, zeinaren
funtsa, bere sustatzaileen arabera, espirituala
den, ulertzen ez ditugun interesei eta
ikusmoldeei erantzuten die, eta, gehienetan,
ez dira delako erlijioaren interpretazio zuzena
izaten. Halaxe gertatzen da adibidez Al jeria
bezalako herrietan, non guztiz zabalduak
dauden gizartearen erdi eta behe mailetan
langabezia eta etorkizun iluna, eta, batez ere,
gaztediaren etorkizunaren segurtasun falta,
aldi berean beste lekuetan, edo beren herrietan
bertan, aberastasuna eta oparotasuna
ikusten dituztelarik; halako lekuak integrismoaren
haztegi ezinhobea izaten dira. Horri
zenbait prozesu modernizatzaile erantsi behar
zaio, islamiar adierazpen erlijiosoak, edo
bestelakoak, gizarte horiei berez zegozkienak,
isilarazi, eta baita zapaldu ere egin
dituztenak. Prozesu/egitura modernizatzaile
hauek (estatua, alderdiak…) ez dituzte kontuan
hartu gizartearen berezko adierazpen
guztiak, horren ondorioz, erlijioa, edo erlijioaren
alderdi zorrotzena, gizarte horri ez
dagozkion antolamendu politiko, sozial eta
ekonomikoari eman zaion erantzuna bihurtu
da. Baina badira zenbait estatu ere, islamiarrak
direlakoan, diktadura gogorrak ezkutatzen
dituztenak, hala Iran eta Iraken kasuak.
Nolanahi ere, Sartalde harro eta menderatzaile batek beste bati eragiten dion ezagutza
falta eta ukotik dator mehatxua, beste
hori bitxia baita, ez baita mugitzen mendebalekook
ulertzen dugun “arrazoiaren” parametroetan.
Bestea onartzean, eta erlijioa,
edozein delarik ere, biolentziari lotzen ez
bazaio, sarritan desberdintasun sozial, ekonomiko
eta kulturalen emaitza diren gatazkak
saihestuko dira.
Terrorismoa eta drogak
BATASUNAREN ITUNAK ETA NBEREN TXOSTENEK
DIOTENEZ, TERRORISMOA ETA DROGA SALEROSKETA
DIRA BENETAKO MEHATXUAK.Jardun oro, gaur egun, nazioarteko bihurtu
delarik, nazioartekoa da orobat delinkuentzia
ere. Nazioarteko terrorismoa,
edozein erreibindikaziotan, edo huts-hutsik
suntsiketan, mundu osoko arazo larrienetako
bat da gaur egun, eta zailenetakoa
konpontzen. Sarritan presiobide diplomatikoko
arma gisa erabiltzen duten estatuek
babesten dute terrorismoa, eta, hala, gero
eta gehiago, nazioarteko gertaera moduan
ari da egituratzen, komunak baitira terroristen
interesak ere. Hori dela-eta, antzeko
estrategiak baliatzen dituzte epaimahaiei
itzuri egiteko, estatu nahiz nazioarteko epaimahaia
izan. Interpol edo etorkizuneko
europar polizia arduratuko dira, Nazio Batuen
aldamenean, mundu osora zabaltzen
ari den olio arrasto moduko hau gerarazteaz.
Baina gairen bat baldin bada nazioarteko
bihurtzeko joera duena, hori drogen
trafikoa da. Droga, zeinaren hilkortasun tasa
IHESak eta minbiziak besterik ez duten gainditzen,
negozioa izateaz gainera, laborantza
mota honetan jardun diren gizatalde indigena
osoen modus vivendi-a da. Irtenbideak
era askotakoak izan daitezke, baina,
adibide baterako, koka landuko ez balitz,eta laborantza alternatiborik ez balego, izugarrizko
hondamendia etorriko litzaieke gizatalde
haiei. Bestalde, droga berrien negozioa
(cracka edo diseinukoak), edo usadiozkoena,
hain da handia, ezen estatu batzuen
egonkortasuna negozio hauen mendekoa
baita. Mafia hauek hainbesteko aginpidea
dute, non eragin erabakiorra izan
baitezakete gobernarien gainean; izan ere,
gobernariei aginpidera iristen ere lagundu
diete sarritan. Terrorismoa eta drogen salerosketa,
sarritan txanpon beraren bi aurpegiak
direlarik, gaur egungo gizarteak borrokatu
behar dituen benetako mehatxu dira,
eta, oso sofisitikazio handiko negozioak
baitira, irtenbide globalak behar dituzte.
HIESa: XXI. mendeko izurria
DUDARIK GABE, ASKOK DATORREN MENDEKO IZURRIA
DEITU DUTEN HORI, HIESA, EZ DA JADANIK JARRERA
BATEK DAKARREN ERITASUNA, AITZITIK, EDOZEINI
EGITEN DIO MEHATXU.1981n, Estatu Batuetan (R. Gallo) eta
Frantzian (Montagner), gertaera patologiko
berri bat aurkitu zen, Giza Inmunoeskasiaren
Sindrome (VIH), inmunoeskasiaren sindrome,
edo, besterik gabe, HIES deitu zaiona
medikuntzaren hizkera berezian. Hauek
ditu ezaugarriak: kutsakortasun handia, sexu
eta odol bidezko transmisioa, hedapen lasterra,
askotariko seinale klinikoak eta oso larriak,
ezin sendatuzkoa izatea, eta hilkortasun
tasa handia. HIESak XXI. mendeko izurria
dirudi; 1917-1918ko gripe pandemia, edo
mundu osoko izurria, bukatu zenez geroztik
desagertuak ziruditen beldurrak ekarri ditu
berriz ere. 1994an Osasunaren Mundu
Erakundeak (OMS), mundu osoan, pandemia
hasi zenez geroztik, guztira 1.025.000
HIES kasu zeuzkan zenbatuak, ezagunak edoadieraziak. Zenbateko hori aurreko urtean
adierazitakoa baino %20 gehiago zen. Kopuru
horri, gainera, aurreikusten diren kasuak
erantsi behar zaizkio, 4, 5 milioi; kutsatuen
kalkuluak, berriz, 19,5 lagunekoak dira,
horietatik milioi t’erdi haur. Mendebaleko
herri askotan, 25 eta 34 urte bitarteko pertsonengan,
aurreneko hilkortasun eragilea
bihurtu zen. Hasieran, biztanle talde jakinei
erasotzen zien eritasun honek: homosexualei,
zain bidezko drogazaleei edo pertsona
hemofilikoei (odol transfusioak hartzen baitituzte).
Era horretan, HIESa beste marjinazio
mota bat bihurtu zen. Gaur egun frogatua
dago edozein pertsona gerta daitekeela
kutsatua, ez badira hartzen eritasuna saihesteko
beharrezko neurriak. Eritasunari
buruzko informazioa, preserbatiboak erabiltzea,
xiringak edo beste ezein tresna egoki,
eta batez ere higienea, horiek dira ez kutsatzeko
modu bakarra. Azken garaiotan lortu
da HIESak jotako erien bizialdia baldintza
aski egokietan luzatzea, botika jakin batzuk
konbinatuz. Baina tratabide horrek, eri eta
urte bakoitzeko, milioi erdi pezeta baino gehiago
balio du, eta herri askok eta askok
ezin diote aurre egin halako gastu bati. Behartsuen
gaixotasun batera ote goaz?
Garapenaren mugak
Noraino joan daiteke, eta, batez ere, joan
behar du gizadiak, ezagutzen ez dena aurkitu
beharreko karrera honetan, eta, batez
ere, zein preziotan jarraitu behar du garatzen
gaur egungo gizarteak. Alde horretatik,
zientziak, etikarekin batera, mugak jarri
behar dizkio sendagintzaren, teknologiaren,
industriaren… garapenari, eta, hau ez dugu
ahaztu behar, garapenak beti ere biztanleon
ongizateari begiratu behar dio, eta bizi garen
ingurunea errespetatu, ingurune horren
mendeko baikara gure jardun guztietan.
Errentagarria ote da gizarte garatuetan gero
eta gehiago kontsumitzea, munduko parte
handi batek bizitzen jarraitzeko premiazkoena
ere ez duenean? Nazioarteko merkataritza,
garapen gune nagusiek –triada deritzana,
EEBB, Japonia eta Estatu Batuak–,
gidatzen dutena, zenbateraino ez da desberdintasun
eta parte baten bestearen gaineko
nagusitasunaren ondorio? Egingarri ote
da garapen eutsia izadia errespetatuz?
Zenbateraino dira asmakari batzuk gizadiarentzat
onuragarriak? Zientziari, edo jakin
nahiari, mugak jarri behar zaizkiola esan
nahi al du horrek? Galdera hauek guztiak
ari dira sortzen, hori bai, era honetako
auziak lantzeko denbora eta baliapideak
dituzten herrietan. Auzi hauek eztabaidatzea,
gaur egun, luxuzko gauza da, baina
horrek ez du esan nahi ezatabaidatu behar
ez direnik. Baina ezin da onartu lehen mundu
guztiz aurreratu batek muga horiek indarrez
jartzea garapen hori bera lortu nahi
duen bigarren edo hirugarren munduari.