Historia Unibertsala»Aro berria
Periferiako beste inperio batzuk
Pertsia
TURKIARREN ETA LEINU MOGOLEN MEHATXUAKEUROPAN ARO MODERNOAN OSATU ZIREN ESTATUEN
MAILAKO BOTEREA ETA INDARRA EMAN ZION
PERTSIAKO INPERIOARI.Asia Erdialdean turkiar jatorriko leinuak
eta leinu mogolak ?uzbekiarrak, kazakak, tibetarrak,
oirateak, kirgisak eta mogolak? bizi
ziren. Estatu bateratu bat osatzeko ahaleginak
egin zituzten leinu haiek, baina XV.. endeaz gero huts egin zieten beren ahaleginek,
kanpoko zenbait aginpide indar handikoren
eragina zela eta: Pertsiako safawiak,
Indiago mogolak, Errusia eta Inperio Otomandarra.
Asia Erdialdeko leinuak khanaren
mendeko herriak ziren, eta egitura politiko
ahaltsu haien eraginpetik ateratzeko ahalegin
handirik egin ez zutenez, azkenean amor
eman zioten haien presioari. Asia erdi-ekialdeko
herrietan, bestalde, Txinaren eta budismo
tibetarraren eragina izan zen nabarmenagoa.
Tibet, Mongolia Ekialdekoa eta
Mendebalekoa eta Txinako Turkestan ingurua
Txinako inperioak mantxuen garaian
hasitako zabalkundearen mende gelditu ziren.
Inguru horretan aipagarria izan zen Aro
Berrian, batez ere XVII. mendean, budismoak
izan zuen zabalkundea eta orobat Oirate inperioarena;
oirateen inperioak Tibeteko lurraldea
anexionatu zuen XVIII. mendean eta
lehenago, Batur (1643-1653) eta Galdan
(1644-1697) buruzagien garaian, Mongolia
mendebalekoa eta Junglaria.
Ustez Gengis Khanen ondorengoa zen
Timur-i Langek (Tamerlanek) sortu eta sendotu
zuen inperioa, 1360 eta 1405 urteetan
artean; inperioak ez zuen luzaz iraun baina,
hala ere, Aro Berriko antolamendu soziopolitikoaren
ezaugarri nagusiak izan zituen.
Gengis Khanen ondorengoek mundua
konkistatzeko asmoari heldu zioten, eta
Txina (Kublai Kan, 1260-1294) eta Pertsia
(Hulagu, 1251.1265) menderatu zituzten.
Zabalkunde horrek, ordea, etena izan zuen
Ain Yalutek Egiptoko mamelukoen kontra
izandako hondamenaren garaian. VII. mendetik
XIII. mende hasierara arabiarren eta
turkiar seljuktarren esku egon zen Pertsiako
lurraldea eta hango herritarrak islamera bihurtu
ziren. Pertsia Inperio Islamiar Unibertsal
baten parte izan zen baina dinastia askoren
eragina izan zuen beti. XVI. mende
hasiera arte leinu turkmeniarren arteko tirabirak
izan ziren, safawien dinastiaren garaia
arte. Safawiak Safi al-Dinen ondorengoakziren; haiek lortu zuten leinu turkmeniarren
eragina deuseztea. Safawien ondoren,
Ismailek inperio berria osatu zuen Pertsiako
Shah izendatu zutenean; 1510erako
Iraketik Khorasan eta Bakutik Pertsiako
Golkorako lur eremuak beretu zituen inperio
berriak.
Pertsiak safawien garaian lortu zuen ospea,
lurraldeak konkistatzeko zuen grina eta
beren erlijio heretikoaren aitzakia harturik,
otomandarrek Pertsiako inperioari eraso zioten.
Eta horrekin batera emirrerri turkmeniarren
presioari ere aurre egin behar izan
zion Pertsiak. Ismailen ondorengo Thamasp
I.ak (1524-1576) turkiarren kontrako borrokan
jarraitu zuen, habsburgotarrekin bat
eginda, eta otomandarrek Frantziako errege
Frantzisko I.arekin hitzarmena sinatu zuten.
Otomandarrek askoz ere indar gehiago
zutela bistan da, eta horren ondorioz
hainbat lurralde galdu zituen Pertsiak; Irango
goi-ordokia baino ez zitzaion gelditu
Bagdad galdu eta 1555ean Amasiako hitzarmena
sinatu ondoren. Pertsiaren garai
oparoena XVII. mendea izan zen, Abbas
I.aren agintaldia (1587-1629); Abbasek Konstantinoplako
bake hitzarmena sinatu ondoren
ipar-ekialderantz zabaldu nahi izan zituen
bere inperioaren lurrak. Ingelesen laguntzarekin
gudarostea berrantolatu zuen
eta XVIII. mendearen hasieran erasoari ekin
zion: Qandahar hartu zuen, portugaldarrak
Ormuztik egotzi zituen eta Bagdad eta Irak
kendu zizkien otomandarrei. Abbas I.ak Ispahanen
jarri zuen bere erresumaren hiriburua
eta gizartea eta ekonomia eraberritu
zituen. Haren ondorengoak ordea, Safi
(1629-162) eta Abbas II.a (1642-1667), oso
ahulak izan ziren eta jauregian istilu ugari
sortu izanaz baliatu ziren safawi inperioaren
etsaiak; horrela, XVIII. mendean Qandahar
Mir Mahmud emir afganiarraren esku gelditu
zen Ispahan (1722). XVIII. mendean Pertsiako
inperioaren etsai nagusiak inperioaz
kanpoko herrien erasoak eta inperio barneko
egitura politikoan ondorengotzarako
zeuden arazoak izan ziren.
XVIII. mendean Mir Mahmud izendatu
zuten Pertsiako errege, baina safawien inperioaren
iparraldeko probintziak Bukharako
turkmeniarren esku zueden, errusiarrek Kaspio
hegoaldean aginpidea zuten eta otomanoen
eragina agertu zen berriro Azerbaidjan,
Armenia eta Mesopotamian. Etsai haiek
guztiek ekarritako hondamena zela eta, Mir
Mahmuden ondorengo Ashrafi ez zitzaion
turkiarren sultana jaun bakar gisa onartu besteaukerarik gelditu, eta pertsiarrak suni erlijora
bihurtuko zituela agindu behar izan zuen,
orobat. Egoera horri erantzuten lehenak iparraldeko
leinuak izan ziren; Nadir buruzagi
nomadaren aginduetara Thamasp II.a izendatu
zuten errege (1730-1731), afganiarren
nagusitasunari uko egin, Azerbaidjan, Armenia
eta Georgia turkiarren mendekotasunetik
askatu eta Errusiak kendu zizkien probintziak
berreskuratu ondoren. Nadirrek
Abbas III.a (1731-1736) eraitsi zuen eta bere
burua errege izendatu zuen, Nadir Shah izenaz
(1736-1747). Aginpide politikoaren gaineko
kontrola eskuratu ondoren eraso militarrak
egin zituen Afganistan, India eta Turkestan
aldera. Nadirren ondorengoek, ordea,
ezin izan zioten aurrekoak konkistaturiko
lurraldeen gaineko aginpideari eutsi, eta
Karim kan (1747-1779) aginpidera iritsi zen
arte ez zen batasunik izan inperioan. Karim
kan hil zenean leinu baten buruzagiak bateratu
zituen Pertsiako inperioaren mendekoak,
Aga Muhammad leinu buruak hain zuzen,
1925 arte aginpidea iraun zuen Qayar dinastiaren
sortzaileak. 1786an Teherango errege
izendatu zuten, eta Teheran izan zen Pertsiako
inperioko hiriburua, lehenik, eta «Irango
inperioarena» ondoren. 1797an hil zutenean,
Europako herrialde ahaltsu batzuk, britainiarrak
eta errusiarrak, inperio zahar hura
menderatzeko ahaleginak egiten hasi ziren.
Herrialde haien arteko lehia handiari esker
libratu zen Pertsia kolonializaziotik, ez ordea
mendekotasun politiko eta ekonomikotik.
XVII. mende amaieran hainbat zailtasun
izan zituen arren, eta bereziki, XVIII. mendeko
gorabeheren ondoren, Pertsia indar
handiko inperioa izan zen aurrerantzean ere,
eta Indiako Ozenoaren gaineko kontrola bere
esku izan zuen, Europako herriek ez baitzuten
artean indar handirik itsaso hartan.
India
INDIAKO HISTORIAN XVI. MENDETIK XVIII.MENDERA BITARTEKO GARAIAN MOGOL INPERIOAREN
NAGUSITASUN POLITIKO ETA MILITARRA IZAN ZEN
EZAUGARRI AIPAGARRIENAMogolen zabalkundea Baber agintariaren
garaian iritsi zen gorenera (1482-1530). Tamerlanen
ondorengoa eta Indiako mogol
handien inperioaren sortzailea zen Baber. Baberren
agintaldiaren amaieran Indiako konkista
hasi zuen eta indiarren kontrako garaipena
lortu zuen Panyaben (1526); Delhi eta
Agra hartu zituen, eta Agran jarri zuen inperioaren
hiriburua. Harrezkero musulmanen
agintea India guztira zabaldu zen. Haren
ondorengo Humainengan (1556an hila) turkiar
jatorria eta pertsiarra, nahasian ziren biak,
baina inperio handi haren benetako sortzailea
Akbar izan zen, «Mogol Handia» ezizenaz
ezaguna. Hark finkatu zituen XVIII. mendeko
zabalkunderako oinarriak, Jahangir (1605-
1627), Shah Jahahn (1628-1658) eta Aurangzeb
(1695-1707) bere ondorengoen bidez.
Ekialdeko tiranien arazo nagusiak ez ziren
herri matxinadak eta inperio barneko matxinadak,
ondorengotzarako lege baten faltak
gortean sortzen zuen lehia baizik, musulmanen
artean herentzia ordez hautaketaren irizpidea
erabiltzen baitzen. Horrela, enperadorearen
heriotzaren ondoren hilketak eta anai
arteko borroka latzak izaten ziren.
Zabalkunde politikak iparraldean bakarrik
huts egin zuen, pertsiarren eta uzbekiarren
kontrako borrokak galdu baitziren. Dekkan
Mogol inperioaren oparotasunaren eta
hondamenaren ikur izan zen aldi berean.
Eremu hartan gertatu zen marath hinduen
altxamendua, Sivajiren buruzagi zela (1627-
1680). Musulmanek XIII. mendean hartu
zuten Indiaren kontrola, Delhiko sultan herria
(1206-1526) mamelukoek hartu zutenean.
Musulmanek despotismo teokratiko-militarra
jarri zuten, eta aginpidea eskuratzeko lehia
bizia izan zen haien artean. Izan ere, aginpide
zentralak ez zuen herentziazko noblezia
feudalik, eta feudoak zuzenean ematen zitzaizkien
goi mailako funtzionarioei (turkiarrak,
arabiarrak, indiarrak edo mogolak).
Horrela, Indiako lurraldearen zabaltasunak
eta gobernu haren sistemak barne zatiketa
asko eta erreinu askoren sorrera ekarri zuen,
Bengala, Khandesh, Malwa edo Jaunpurko
erreinuen sorrera, besteak beste, Erdi Aroaz
gero.
Indiako inperio mogolaren gainbehera
Aurangzeben agintaldian hasi zen; hark utzitako
gobernua gobernu bidegabea zen, kargu
burokratikoak ustelak ziren eta ez zegoen
ondorengotzarako legerik. Nadir Shahren
pertsiarrek India menderatu zuten 1739an eta
marathek Dekkan eta Punjab eskuratu zituzten.Bitartean europarrek merkataritza lantegiz
bete zuten Indiako lurraldea eta lurralde
hura menderatzeko ahaleginak egiten hasi
ziren. Sha Alam, ordea, ez zen arrisku horretaz
ohartu eta azkenik britainiarrek menderatu
zuten 1764an, eta bere aginpidea galdu
zuen Allahabadeko itunean.
Hego-ekialdeko Asian hiru kultura talde
handi zeuden, birmaniarra, thailandiarra eta
malaisiar-polinesiarra. Erlijioari dagokionez,
nahasketa handia zegoen, nahastuta zeuden
budistak, hinduistak, islamiarrak, animistak
eta kristauak. Atzerritarren eragina ere aipagarria
izan zen, txinatarrena, arabiarrena, pertsiarrena
eta japoniarrena, adibidez. Kulturaren,
erlijioaren eta kanpoko eraginen aniztasuna
oztopo gaindiezina izan zen estatu
sendo eta zentralizatu bat osatzeko.
Inperioko erlijioak
PERTSIAKO INPERIOAK ETA INDIAKO INPERIO
MOGOLAK BETI IZAN ZUTEN LOTURA ESTUA ERLIJIO
GURTZA NAGUSIEN BATASUN ETA BILAKAERAREKIN.Islam herrietan, Mendebalean bezala,
nazionalisten arteko tirabirek indar handiagoa
izan zuten erlijio anaitasunak baino.
Horren ondorioz erlijio gurtza desberdin
asko instituzionalizatu ziren, eta aldi berean,
erlijio bakoitza joera politiko jakin bati lotu
zitzaion. Adibidez, turkiar-pertsiarren arteko
lehiaren oinarria zen otomandarrak sunitak
zirela eta pertsiarrak aldiz, nahiz eta
zuten erlijio propiorik, joera xiia zutela (islamiarren
ortodoxiaren aurrez aurreko jarrera
beraz). Horrela, erlijio gatazkak ez ezik
beste hainbat alorretan ere tirabirak sortu
ziren, politikan eta merkataritzan, esate baterako.
Ekialde Hurbilean, otomandarren
Turkia, safawien Pertsia eta mogolen Indiaren
arteko etsaigoa nabarmena zen arren,
baziren elkarrekiko ezaugarri komunak ere,
adibidez Islama izatea nagusi (hirietan oso
sakon errotuta baitzegoen) eta oro har turkiar
jatorriko hizkuntza erabiltzea (erlijio
zereginetan eta zuzenbidean arabiera erabiltzen
zen, eta pertsiera, berriz, kulturan).
Indiako printze mogolak musulmanak
ziren, herritar gehienak, berriz, hinduistak.
Musulmanen komunitatea islamaren printzipioetara
biltzeko eta zentralizatzeko ahaleginak
erregionalismo hinduaren eta gatazken
sorrera ekarri zuen. Shah Jahanen agintaldian
(1627-1658) berriro indartu zen enperadorearen
aginpidea islamiarra zelako
ideia. Pertsiarren eragina ahuldu zen eta,
aldi berean, estatuaren izaera islamiarra eta
hinduen beheraldiarekin ortodoxia sunita
handia sendotu egin zen. Azkenik, inperio
haietan erlijioak, egitura politikoarekin eta
Aro Berrian izan ziren konkista prozesuekin
izan zuen loturari esker, garrantzi handiaizan zuela esan daiteke. Hori dela eta,
suniten eta xiien arteko borrokak edo Auragzeben
jarrera ortodoxoaren eta hinduismoaren
arteko borrokak gizarte haietako
prozesu politikoaren eragile eta parte izan
ziren. Gatazka horien funtsa ez zen erlijioari
lotua soil-soilik, baizik eta baita arrazoi
politiko, ekonomiko edo estrategikoei lotua
ere.