Gizarte jakintza»Gizarte gaiak
Europako Batasuna
Bateratzearen faseak
Europaren integrazio prozesua Bigarren
Mundu gerraren amaieran hasi zen; politikari
batzuen bake borondate irmoagatik,
batik bat, baina, baita ere, zenbait arrazoi
ekonomiko eta politikogatik.
Badira bi gai funtsezko, Europaren integrazio
ekonomikoa ulertzeko:• Alemaniaren auzia: Alemania erdibituak
zer eginkizun ekonomiko eta politiko
izan behar zuen gerra ondorenean.• Mendebaleko Europaren posizioa,
orduko bi superpotentzien (EEBB eta
SESB) aurrean.Benelux jaiotzea eta Marshall Planaren
ondorioak dira Europako Batasunaren aurrekari
hurkoenak.
Benelux
1922tik aurrera, Belgikak eta Luxenburgok Ekonomi Batasun bat zeukaten. Hori baino lehenago, Luxenburgo banatu egin zen Alemaniar Aduana Batasunetik, Lehen Mundu gerragatik. Gero, 1943an eta 1945ean, Belgikak, Herbehereek eta Luxenburgek diru eta aduana hitzarmenak sinatu, eta Benelux eratu zuten. Elkarte hori 1948ko urtarrilaren 1ean jarri zen indarrean, eta bera izan zen etorkizuneko Europako Ekonomia Elkartearen laborategia.
Marshall Plana
Denek aitortzen dute biziki garrantzitsua
izan zela EEBBen eskua Europaren bateratzearen
hastapenetan. Amerikarrek bazituzten
gutxienez bi arrazoi sendo Europa hondatua
berreraikitzeko: batetik, Europako
herriak merkatu bikaina ziren, eta, bestetik,
Europako gobernuek laguntza handia
eman zezaketen SESBren hedatzea gelditzeko.
Beraz, EEBBetako gobernua laguntza
ekonomikoa ematen hasi zen Mendebaldeko
Europari.
Hala, Mendebal Europan lankidetza
ekonomikoa sortzeko ekimena eta hori martxan
jartzeko dirua EEBBetatik etorri ziren,
Marshall Planaren bitartez. Laguntza horrek
betebehar batzuk ezartzen zituen, ordea:
Europako gobernuen arteko benetako lankidetza,
eta Europa barruko merkataritzaren
eta ordainketen liberalizazio mailakatua.
Bai Ekonomia Lankidetzarako Europako
Erakundea (ELEE) –zeina 1948an
sortu baitzen (1961ean, egungo izena hartu
zuen: ELGE, Ekonomi Lankidetza eta
Garapenerako Erakundea)–, bai Ordainketen
Europako Batasuna (OEB)
(1950) amerikanoen bultzadagatik sortu ziren,
eta tresna horiexek izan ziren Mendebaldeko
Europako lankidetzaren hasiera.
Schumann Plana
Integraziorako hurrengo urratsa Schumann
Plana izan zen (1950ko maiatza).
Horren bitartez, Parisko Ituna izenpetu zen
urtebete geroago, eta Ikatz-Altzairuen
Europako Elkartea (IAEE) eratu. Elkarte
horrek banatuago utzi zuen Europa, frantsesen
ekimen hori Beneluxek, Alemaniako
Errepublika Federalak eta Italiak bakarrik
onartu baitzuten, eta Erresuma Batua (Mendebaldeko
Europako herri ahaltsuena, artean)
kanpo gelditu zen. Schumann Planak
jarri zituen Frantzia eta Alemania berriro
adiskidetzeko oinarriak. Gogoan izan behar
da beti Frantzia eta Alemania izan zirela
Europako Batasunaren sorreraren ardatz.
Ikatz-Altzairuen Europako Elkartea
(IAEE) 1952ko uztailaren 25ean jarri zen
indarrean (50 urterako). Huraxe izan zen
Mendebaldeko Europan merkatu komun
bat sortzeko lehen urrats instituzionala. Ikatzaren
eta altzairuaren arloan merkatu bateratu
bat sortzea zen itun haren helburua.EEE eta EAEE itunak: Europako Ekonomia
Elkartea eta Europako Atomo Energiaren
Elkartea (Merkatu Komuna eta
Euratom ere deituak) sortzeko itunak Erroman
izenpetu ziren 1957ko martxoaren
25ean, eta 1958ko urtarrilaren 1ean jarri
indarrean. Eta, hitz hartu bezala, urtebete
geroago hasi ziren geroko aduana batasuna
ekarri behar zuten muga-zergen gutxitzeak.
Hiru itun paraleloetatik (IAEE, EEE eta
EAEE), EAEE (Euratom) izan da, zalantzarik
gabe, garrantzi gutxienekoa: itun hori
amerikarren teknologia nuklearra eskuratzeko
bidea izan zitekeen. Hiru arrazoi nagusi
ikusten dira EAEE-EURATOMen porrota
azaltzeko:• Programa nuklear zibilen eta militarren
arteko lotura handia: Frantziak burujabe
izan nahi zuen arma nuklearren
programan.
• Itxuraz etorkizuneko teknologiak ziren
horien gainean nazio bakoitzak eduki
nahi zuen kontrola.
• Energia nuklearra merkea izango zelako
ustea ustel gertatu izana.EEE Itunean oso ongi islatzen da orduko
sinatzaileen helburu ekonomikoen eta politikoen
konbinazioa.
Herritarren bizi-maila igotzea eta bere
herrien arteko harremanak sendotzea ziren
EEE-ren helburuak. Merkatu komun bat
sortzeko integrazio ekonomikoaren bitartez
iritsi nahi ziren bi helburu horiek. Merkatu
komun horrek esan nahi zuen esparru ekonomiko
bat izango zela, non salgaiak, zerbitzuak,
pertsonak eta kapitalak erabat libreki
mugituko ziren. Bi premia hauek
nabarmentzen zituzten: muga zergen eta kopuru
mugen kentze mailakatua, eta jatorri
nazionalean oinarritutako diskriminazio oro
ezabatzea.
Jaunde-ko Hitzarmenak
Kamerungo hiriburuan sinatu ziren,
1963ko uztailaren 20an. Horietan elkartasun
lotura bat ezarri zen Elkartearen eta
Afrikako 17 herriren (gero beste lau gehiago
izango ziren) artean. Era horretan hasten
zen mamitzen EEEren sorrerako testuetako
helburuetako bat: lankidetza mekanismo
postkolonial bat sortzea, Elkartearekin
lotutako herriei garatzen laguntzeko.
1970eko hamarraldiaren hasieran, estatu
kideek hartutako konpromisoak sendotuz
nahi izan zen integrazio prozesua bultzatu.
Alabaina, nazioarteko ekonomiaren
okertzeak galarazi zuen helburu bikain hori
lortzea.
Lehenengo zabaltzea
Une larri hartantxe izan zen EEEren lehen zabaltzea: Erresuma Batua, Irlanda etaDanimarka sartu ziren; bazirudien Norvegia ere sartuko zela, baina sartzeko erreferendumean ezezkoa nagusitu zen. Beste hirugarren herri batzuekin ere egin ziren akordioak (adibidez, 1970ean Espainiarekin egin zen lehentasunezko akordioa). Hala ere, EEEri ezinezkoa gertatu zitzaion bere presentzia barruan eta atzerrian handitzea, une hartan krisi ekonomikoa hasi baitzen.
Europako Diru Sistema
Hamarraldiaren azkenean, eta 1979an petrolioaren bigarren krisia piztu zen arren, EEE urrats berriak emateko gai agertu zen berriro. Hala, 1979ko martxoaren 19an, diru batasunaren aitzineko bigarren hitzarmena egin zen; hitzarmen horri Europako Diru Sistema (EDS) deitu zitzaion.
II. eta III. zabaltzeak
1981eko urtarrilaren 1ean bilakatu zen Grezia EEEko kide. Portugal eta Espainia, berriz, 1986ko urtarrilaren 1ean.
Europako Akta Bakarra
1985eko urte hondarrean, Milanen bildutako
Europar Kontseiluak Barruko Merkatua
Lortzeko Liburu Zuria onartu zuen:
Europaren bateratzean beste fase bat irekiko
zuen agiria.Baina Liburu Zurian zioena egiteko, aldaketa
batzuk egin behar ziren Elkartearen
erabakiak hartzeko prozesuan. Haietan
nagusia: erabaki batzuk gehiengo kualifikatuz
hartu ahal izatea, ahobatez ordez,
ahobatez hartu beharrak erabaki ugari baitzituen
geldiaraziak, estaturen baten betoagatik.
Oztopo hori kentzeko, bada, agiri
labur bat onartu zen: Europako Akta bakarra
(EAB). Agiri horretan, beraz, erabakiak
hartzeko era berria jarri zen, eta Elkarteari
zegozkion beste hainbat aldaketa garrantzitsu.
EAB 1987ko uztailaren 1ean jarri zen
indarrean, eta bera bilakatu zen Liburu
Zurian aipatzen zen merkatu berria erdiesteko
tresna onena.
Batasunaren Ituna
Itun hau Maastricht-en onartu zuten
1991ko abenduaren 10ean, eta 1992ko otsailaren
12an sinatu zen. Nazioarteko diru
truke eta finantza merkatuetako nahasketek
oso egoera txarra sortu zuten EDSn eta
Europako Batasuna gauzatzeko esperantzetan.
Horrek Europako diru batzuen baliogutxitzea
ekarri zuen (pezetarena, hiru
aldiz), eta are libra esterlina eta lira EDStik
irtetea. 1993ko azaroaren 1ean jarri zen indarrean
Batasunaren Ituna. Europa eraikitzeko
beste fase bat hasi zen, gehiago
handitzea eta diru bakarra sortzea zituena
helburuak.
IV. zabaltzea
1995eko urtarrilaren 1ean sartu ziren Batasunean beste hiru kide (Austria, Finlandia eta Suedia; Norvegiak ezetz esan zuen berriro ere). Egia esan, estatu horiek aski barneraturik zeuden jadanik merkatu komunean, EBk eta EFTAk sinatutako Europako Espazio Ekonomikorako Akordioak (EBren etorkizuneko kanpo harremanen eredu) zirela medio. Kide berriak Batasuneko kide oso bihurtzea azken pausoa baizik ez zen izan, herri horiek bi hamarraldi lehenago baitziren (EFTAren bidez) Batasunerantz hurreratzen hasiak.
Elkartearen aurrekontua
Elkartearen jarduera nagusiak aztertzeari
ekin aurretik, jakin dezagun, batetik, jarduera
horiek egiteko dirua nondik ateratzen
den, eta, bestetik, jarduera horiek zein arlotan
diren.
Diru sartzeei dagokienez, horien bilakaera
aztertuz gero (EE diru sartze propioak
izaten hasi zenetik, hots, bere burua
ekarpen nazionalez finantzatzeari utzi zionetik),
jabetzen gara ezen, hasieran asmatu
zen sistema –aduanetatik ateratako diru
sarrerak funtsean– urri gertatzen zela gastu
gero eta handiagoei erantzuteko, eta bi finantzabide
berri onartu ziren: lehenik, herri
bakoitzaren BEZaren bilketa zuzenduaren zati bat, eta BPG erlatiboaren araberako
ekarpen bat, gero.
Herri diru-jartzaile garbi gehienek Elkarteko
herrien batez bestekoa baino errenta
handiagoa dute. Eta Espainia da, aldiz,
Elkarteko laguntzen jasotzaile garbi handiena.
Bestalde, politika komunaren helburuei
erantzuteko izendatu diren Funtsen bidez
xahutzen du dirua Elkarteak.Europako Ekonomia Bateratuaren Jatorria
Europa batzeko lehen ahaleginak aspaldi
egin ziren lehen aldiz, eta etengabe egin
izan dira historian zehar, baina tartean gertatu
diren gerra ugariek eten izan dituzte beti.
Hasi Erromako inperiotik edo 800. urtean
Mendebaldeko enperadore izendaturiko
Karlomagnoren garaitik, Napoleonen edo
Hitlerren garaira, espekulazio politikoa nagusitu
da Europako kontinente zatituaren
gainean eta banaketa xehe asko eta asko egin
dira mapa militarretan. Gaur egun ere, XX.. endearen amaieran estatuen sorrera prozesua
osatu gabe dago zenbait eremu geografikotan,
adibidez Balkanetan, historian zehar
Kontinente Zaharraren eta are Munduaren
egonkortasunean duten eragina erakutsi duten
zenbait eremu geografikotan. Europa,
gatazka eta liskar anker askoren gunea, bi
Mundu gerraren gertaleku izan da. Gerra
haien ondoren, bateratzearen aldeko esperientziak
indar hartu du, iraganarekiko haustura
eta bakezko elkarbizitzarako eta aurrerapenerako
alternatiba gisa.Nieto J.A. “Europako Batasunaren oinarriak eta
politikak” (1995).
FEDER edo EGEF (Eskualdeen Garapenerako Europar Funtsa)
1975ean sortu zen, Elkarteko eskualdeen arteko diferentziak txikiagotzeko xedez. Bi eratan egiten du hori: eskualde pobreenen garapenean parte hartuz, eta krisiak jotako industria-eskualdeen birmoldaketan lagunduz.
Kohesio Funtsa
Maastricht-eko Itunean sortu zuten, eta ez zen indarrean jarri 1993 arte. Honen bidez, diru laguntzak banatzen dira, bai inguramen arloko proiektuak, bai garraio azpiegitura europarrak finantzatzeko. Hori, biztanleko NPG Elkarteko batez bestekoaren %90 baino gutxiago den herrietan egiten da. Esan daiteke, bada, funts hori ordain moduko bat dela, eta herri ahulenei ematen zaiela, gastu handien konpromisoak onartzeagatik, eta, bide batez, herri horien aurrekontu defizitak handi ez daitezen.
Gizarte Funts Europarra (GFE)
Erromako Itunaren (1957) ondorioz sortu zen. 1988tik aurrera, iraupen luzeko langabeziaren aurka borrokatzea eta gazteriaren enplegu aukera erraztea ditu xede, eta, 1993az gero, berriz, industria aldaketetara egokitzen laguntzea.
Nekazaritza Orientazio eta Bermerako Funts Europarra (NOBFE)
1962an sortu zen, Nekazaritza Politika Komunaren (NPK) barruan. Funts honek bi eginkizun ditu: lehenengoa, nekazarien bizi maila bermatzea –NOBFE (berme saila) da horretarako tresna–; bigarrena, berriz, nekazaritzako doitze estrukturala erraztea, produkzioa hobetzeko eta landa eremuak garatzeko neurrien bidez –NOBFE (orientazio saila) da honetarako tresna–.
Arrantza Orientatzeko Finantza Tresna (AOFT)
1994an sortu zen, 1976az geroztik ziren beste batzuk ordezteko. Elkarte mailan arrantza berregituratzeak eskualde batzuetan ekarriko zituen gizarte ondorio txarrei erantzutea zuen helburu nagusia.
Politika komunak
Ekonomia bateratzeak baditu dagoeneko politikak komun batzuk; hona nagusiak:– Merkataritza Politika Komuna – Garraio Politika Komuna – Energia Politika – Lehia Politika – Nekazaritza Politika Komuna (NPK) – Arrantza Politika Komuna – Eskualdeen Garapenerako Politika – Gizarte PolitikaElkartearen politika guztietarik, hurrengo orrialdeetan Nekazaritza Politika Komuna (NPK), Eskualdeen Garapenerako Politika eta Lehia Politika aztertuko ditugu, horiek jotzen dira garrantzitsuentzat eta.
Nekazaritza Politika Komuna (NPK)
NPKk jan izan du beti, eta jaten du
oraindik, Elkartearen aurrekontuen zatirik
handiena. 1970ean, esaterako, aurrekontuaren
% 87 bereganatzen zuen; 1980eko hamarraldiaren
hasieran % 65 inguruan jarri
zen, eta 1997an ez zen % 50etik igaro.
Nahiz eta nekazaritza sektoreak gero eta
gutxiago ekartzen dion BPGri, izan zuen
Elkarteak arrazoi sendorik arlo horretantxe
esku hartzeko indartsuenik. Eta hauxe izan
zen arrazoi nagusia: nekazaritzaren arloa
oso arauturik eta lagundurik zegoen herri
garatu guztietan. Beraz, berdindu egin behar
ziren arloko arau eta laguntza guztiak
Elkarte mailan.
NPKren on-gaitzak: 1965 eta 1985 artean,
NPKren erreforma hasi aurretik, Elkarteko
nekazaritzak neurri esanguratsuan gehitu
zuen produkzioa (urteko %2tik gora),
batez ere ongarri kimiko eta pestizida gehiago
erabiliz, eta mekanizazioa handituz.
Bigarren xedea (nekazariei bizi maila ekitatibo
bat bermatzea), esan daiteke hein
batean bakarrik lortu dela, eta alde handiak
direla alor horretan estatu kideen artean.
Bestalde, denbora joan ahala, behera
egin dute munduko nekazaritza merkatuek.
Elkartearen esportazio masibo diru publikoz
lagunduek prezioen beheratze nabarmena
ekarri dute munduko merkatuetan. Horrek
era ezberdinean jo ditu beste herri garatu
batzuk eta herri ez hain garatuak.
Elkartean, nekazaritza produktuen kontsumitzaileek
prezio handiagoak ordaintzen
dituzte, alor hori (prezioen bidez) babesturik
ez dagoen tokietan baino. Ikerketa batzuen
arabera, NPK izateak zera esan nahi
du kontsumitzaileek %10etik gorako zehar
zerga baten parekoa ordaintzen dutela janariengatik.
Horrek neurri handiagoan jotzen
ditu gizarteko maila gutxiago behartsuak,
zeinek beren errentaren parte handiago bat
xahutzen baitute janariak erosten.NPKren azken erreforma: ideia nagusi
bat dago NPKari egin zaion erreforma
handienean (1992): babes erregimena (prezio
bermatuetan eta produkzio osoa erosteko
konpromisoan oinarritua) aldez kentzea,
eta nekazariari zuzeneko laguntza bat
ematea, ez oraingo produkzioarekin lotua,
baizik eta lehengoarekin. Horren bidez,
Elkarteko nekazaritza produktuen prezioak
mundukoenen mailara jaitsi nahi dira.
Bi eragile nagusi izango ditu NPKk
aurrerantzean: bat, Elkartean diru bakarra
izatea, eta, bestea, munduko nekazaritza
produktuen merkatuan jazoko dena,
batik bat laboreenean, merkatu hori oso
ukiturik gertatzen baita herri oso jendetsuetako
(Txinako, batez ere) egoera ekonomikoa
hobetzeaz.
Eskualdeen Garapenerako Politika
Bi arrazoirengatik sortu zen: garapen
ekonomikoaren alorrean alde handiak zeudelako
Europako Batasuneko eskualdeen
artean, eta alde horiek ezin zirelako erraz
berdindu.
Hona, segidan, eskualdeen politikako
1993-1999 aldirako xedeak, irizpideak eta
egileak (funtsak).
Lehiaren politika
Izaera negatiboko politika bat da, esaten
baitu zer egin behar ez den Europako
Batasuneko lehia librea errespetatu nahi
bada. Ez da, beste batzuk diren bezala, sektoreko
politika bat, baizik eta merkatu komunaren
funtzionamendu printzipio
multzo osoari aplikatzen zaio. Ez da, halaber,
politika funtzional bat, ez baita europar
integrazio prozesuaren alderdi jakinei
eragiteko xedez egina.
Lehiaren politikaren gai dira lehia mugatzen
duten akordioez, itundutako praktikak, merkatuan nagusi direnen bidegabekeriak,
estatu laguntzen kontrola, eta, aurrerantzean,
fusio edo bategiteen kontrola
ere hartu nahi dira. Lehia politikak babesneurri
gehiago ez agertzea du helburu; hau
da, merkatua zaintzen du. Izan ere, Europako
integrazio prozesuan, izugarri inportantea
da lehia librea babestea.
Laburtuz, nola hain eremu zabala hartzen
baitu, lehiaren politika giltzarritzat jo
daiteke Europaren eta merkatu batuaren integrazio
prozesuan. Pentsatzen da, gainera,
politika horren ahalmen legegilea eta
hartatik datozkeen zigorrak gero eta garrantzitsuagoak
izan direla. Horregatik komeni
da lehiaren interpretazio auziak lehenbailehen
argitzea, dagokie enpresen jarduera,
tamaina edo nolakotasuna gorabehera.
Orain arte, badirudi interpretazio horri
salbuespen ugari erantsi zaiola, dena eremu
lainotsu batean mugitu dela eta erraza
izan zaiela hala ibiltzea politika hori beren
neurrira interpretatu nahi izan duten enpresei.
Diru batasunerantz
Gaur egun, eta herri bakan batzuek
beren dirua erabil badezakete ere nazioarteko
salerosketetan (EEBBek, adibidez), ia
merkataritza osoa dibisetan egiten da; hau
da, ezer inportatzeko, aurrez dibisa bihurtu
behar da norberaren dirua, dibisa bakarrik
onartzen baitu atzerriko saltzaileak.
Hirurogeita hamargarren hamarkada
hondarrean hasirik, Ekonomia Elkarteak
hainbat neurri onartu zituen bere kideen
arteko diru trukeen aldakortasuna gutxitzeko;
azkenean, neurri haietatik Diru Batasun
bat sortzeko proposamena etorri da, eta
Batasun hori 2002an gauzatuko da. Hurrengo
orrialdeetan, aipatutako neurriak zein
izan ziren azalduko dugu, eta EuropakoBatasunak diru ezegonkortasuna konpontzeko
aukeratu zuen bidearen alde onak eta
txarrak agertuko ditugu.
Europako Diru Sistema 1978an eratu
zen, eta 1979ko martxoaren 13an indarrean
jarri. Sistemak hiru ezaugarri hauek ditu:
• Ecu-a (European Currency Unit) sortzea.
Horren balioa EDSko diru bakoitzetik
halako kopuru jakin bat jarriz zehaztu
zen; kopuru hori herri horren BPGren eta
Elkarteko merkataritzan zeukan pisuaren
araberakoa zen.
• Truke tasa finkoko sistema da (ikus
Nazioarteko Merkataritza), bere balioa
eta diru bakoitzak gainerakoen arabera
ezarriko, baina balioa zerbait aldatzen ere
uzten zaie, aldez aurretik ezarritako mugen
barruan. EDSko herrietako Banku
Zentralek gogor saiatu behar dute berendirua muga horien barruan egon dadin,
eta are Elkartearen finantza-baliabideak
ere balia ditzakete, ezinean badabiltza.
• EDSk, gainera, aurreikusten du diruen
truke tasak aldatzea ere, nazioarteko merkataritzak
beste aukerarik uzten ez badu.
Maastrichten Ekonomia eta Diru Batasuna
onartu zen. Batasun horrek diru bakar
bat (euroa) sortzea aurreikusten du Europako
Batasunerako. Diru horretan egoteko,
baldintza hauek bete behar dituzte herriek:
• Inflazioa ez dadila 1,5 puntu baino gehiago
pasa hura txikiena duten hiru herrien
batez bestekotik.
• Interes tipoa ez dadila 2 puntu baino
gehiago pasa inflazio txikiena duten hiru
herrien batez besteko interes tipotik.
• Aurrekontuaren defizita (ikus Estatua) ez
dadila % 3 baino gehiago pasa BPG naHorrek gastu sozialak gutxitzera
behartuko ditu Europako Batasuneko
herri guztiak, hezkuntzan, osasunean,
langabe saritan eta erretiro saritan.
• Zor publikoa ez dadila % 60 baino gehiago
pasa BPG nazionaletik.
• Truke tasa EDSk ezarritako tarte horretan
egon dadila normalean, gutxienez
euroan sartu aurreko bi urteetan, eta bitartean
dirua balio gabetua ez izana Elkarteko
beste inongo diruren aldean.
Hala, egutegi hau ezarri zen diru bakarrerako
prozesuan:
• 1998ko apirilean (itxirik jadanik 1997ri
buruzko kontabilitate nazionalak), Diru
Batasuneko lehen fasean egongo ziren
herriak zehazteko azterketa egin zen.
• Urte horretan bertan, Europako Banku
Zentrala eratu zen. Euroaren eremuan
zein diru politika egin erabakitzea da
banku horren ardura.
• 1999ko urtarriletik 2002ko urtarrila bitartean,
Diru Batasuneko lehen faseko herriek
beren diruak euroarekin zer truke
tasa izan behar duen zehaztu behar dute.
• 2002ko lehen erdian hasiko dira agertzen
euroak, eta desagertzen diru nazionalak.
Diru nazionalok urte horretako bereko
uztailaren 1etik aurrera utziko diote legezko
izateari.Euro-a da diru bakarra, igaroaldi baten
ondoren euroaren eremuko herri guztien
(Alemania, Austria, Belgika, Espainia, Finlandia,
Frantzia, Holanda, Irlanda, Italia,
Luxenburgo eta Portugal) diruak ordezturik,
1999ko urtarrilaren 1az gero. Gainera,
data horretan bertan, euroak ecua ere (Europako
Batasuneko hamabi herritako diruez
osatutako dirua) ordeztu zuen, batez bateko
(ecu bat = euro bat) proportzioan; beraz,
une hartatik ez da ecurik.
Euroa (167 pezeta inguru, eta 100 zentimoz
osatua) 1999ko urtarrilaren 1etik existitzen
da formalki, nahiz eta diru nazionalekin
batera erabiliko den igaroaldi osoan
(1999ko urtarrilaren 1etik 2001eko abenduaren
31 arte), ez baitugu txanponik eta billeterik
edukiko eurotan 2002ko urtarrilaren
1a arte. Igaroaldian zehar, euroaren eta
horren eremuko diruen arteko truke tasa
beti bera (finkoa) izango da. Gehienez ere,
2002ko ekainaren 30 arte ordeztuko dira
diru horien txanponak eta billeteak euroz.
Urte bereko uztailaren 1etik aurrera, diru
nazionalak ez dira jadanik legezko izango,
eta euroa izango da ordainbide bakarra.
Beraz, 2002ko urtarrilaren 1etik 2002ko
ekainaren 30a bitartean, finantza erakundeetako
leihatiletan aldatu beharko dira billete
eta txanpon nazional guztiak eurotara,
1999ko urtarrilaren 1ean ezarritako truke
tasaren arabera.1999ko urtarrilaren 1az gero eduki daitezke
banku kontuak eurotan , eta ordainketak
edo finantza eragiketak ere egin daitezke
eurotan , nahiz eta ez den izango ez txanponik
ez billeterik eurotan 2002ko urtarrilaren
1a arte. Ordutik aurrera , diru horretako billeteak
berdinak izango dira herri guztietan ;
txanponek , aldiz , alderdi bat berdina izango
dute , eta bestea nazionala , baina EDBko
eremu osoan erabili ahal izango dira..
Espainiako Burtsek 1999ko urtarrilaren
4tik kotizatzen dute eurotan. 1999ko urtarrilaren
1etik , nahiz izanez gero , berrizenda
daitezke eurotan akzioen eta partizipazioen
kapital soziala eta balio nominala..
Berrizendatzea : pezetatatik eurotara
aldatzea ( modu atzera ezinean ) finantza
aktiboak ( ikus Baloreen Merkatua ),
banku kontuak... bihurtze tasaren arabera
, eta biribiltzea egin ondoren. 2002ko
urtarrilaren 1ean egingo da , automatikoki
, berrizendatze hori..
Eurotako biribiltzea : eurotako zenbatekoak
unitate eta zentimotan ezarri dira
( parte osoa eta bi hamarren ), eta horrek
biribildu beharra dakar , zenbatekoak diru
nazionaletatik eurotara pasatzean.
Europako Batzordeak biribiltze arau hau
erabaki du : hirugarren hamarrena 5 edo
gehiago bada , biribiltzea gorantz egingo
da ( adb.: 4 , 387 euro = 4 , 39 euro ); hirugarren
hamarrena 5etik behera bada , ostera
, beherantz ( 4 , 382 euro = 4 , 38 euro ).
Diru integrazio osoak hiru abantaila
mota ditu :.
• Europako Batasuneko herrietan diru
bakarra izateak esan nahi du Elkarte barruko
operazio bat egitean ez dela dirua
aldatu beharrik izango , ez eta aldaketa
horren kostua ordaindu beharrik ere.
Batasunaren eremu osoan diru bakarra
izateak eta eremu horren barruan dirua
aldatu beharrik ez izateak kostuen gutxitze
handia ekarriko dute ; ikerketa batzuen
arabera , Batasunaren BPGren % 0 , 3 edo
0 , 4koa ( urteko 3 eta 4 bilioi pezeta artean
). Horrek erakusten du ongien diru
aldatze horien kostua zein garrantzitsua
den : Kontsumitzaileen Elkarteen Europako
Bulegoak egindako ikerketa batek.
Hor hauxe dio : abiatuko balitz Batasuneko
herritar bat Bruselatik , Batasuneko
herri guztiak ( 12 ) igarotzeko asmoz , poltsikoan
40. 000 franko belgikar dituela , eta
muga guztietan lekuan lekuko diru nazionalera
aldatuko balu bere dirua , nahiz
eta beste gasturik egin ez , herritar hori
21. 300 franko hutsekin itzuliko litzateke
Bruselara ; alegia , hasieran zeukana baino
% 47 gutxiagorekin..
• Diru bakarra izateak , bestalde , truke tasen
aldakortasunak eragiten duen ziurzionaletik.gabetasuna kenduko du, eta Batasuneko
herriak babestuko ditu eraso espekulatiboetatik.
Horri esker, uste da merkataritza
gehitu egingo dela, eta –teoria ekonomiko
konbentzionalaren arabera–
hobetu egingo dela baliabideen banaketa
ere Elkartearen barruan. Gainera, EBk
munduko merkataritzan duen pisuagatik,
baliteke euroa dibisa nagusi izatea (dolarrarekin
batera) nazioarteko salerosketetan,
eta horrek onura handiak ekarriko
ditu (adibidez, diru aldatze kostuak desagertzea
Elkarteaz kanpoko merkataritza
eragiketetan).
• Agian eragin positiboa izango luke interesetan
(beheranzkoa), eta horrek, agian,
inbertsioak bizkor ditzake, eta, harekin
batera, produkzioa eta enplegua. Eragin
positibo hori gerta daiteke: diru bakarra
eta diru agintaritza bakarra izateak herri
guztien artean interes tasen berdintzea
eragin lezakeelako.
Diru integrazio osoak baditu desabantailak
ere:
• Truke tasaren politikari uko egin beharra
herri guztiek.
• Diru politika neurririk ezin erabili izatea
herri bakoitzeko politika ekonomikoaren
barruan.
• Banku zentral (diru politikaren zuzentzaile)
bakarra sortzea eta, beraz, diru politika
uniformea ezartzea Batasuneko herri
guztietan ez litzateke problema iturri,
baldin eta herri horiek errenta, langabezia
eta inflazio maila berekoak balira. Alabaina,
ez da hala EBn (15), non bai baitira
garapen aski apaleko herri batzuk,
eta horiek prest daude inflazio maila handixeagoak
jasateko, horrekin hazkunde
maila handiago bat lortuko dutelakoan.
Laburtuz, abantailak hauek dira: diru
trukeen kostuak murriztea, ziurgabetasuna
gutxitzea eta interes tasak jaistea;
desabantailak: diru eta truke politika
autonomoa izateko ahalmena galtzea, eta
Elkarte barruko herrien arteko diferentziak
handitzeko arriskua.
Europako Diru Institutua eta Europako Banku Zentrala
Maastrichteko Itunaren berritasun instituzionalen
artean, Diru Batasunaren ardura
organoa sortzea da garrantzitsuenetako
bat. Ardura organo hori estatu kideetako
gobernuetatik guztiz independentea zen,gainera. Hala, 1994ko urtarrilaren 1etik aurrera,
Europako Diru Institutuak (EDI)
hartu zuen Diru Batasunaren gai zentralak
kudeatzeko ardura.
Europako Diru Institutuak, gero, Europako
Banku Zentralen Sistemari (EBZS)
utzi zion lekua. Sistema hori Europako
Banku Zentralak eta Estatu kideetako banku
zentralek osatzen dute.
EBZSren oinarrizko eginkizunak
hauek dira:• Batasuneko diru politika zehaztea eta
gauzatzea.
• Ekonomia eta Diru Batasunaren garapenerako
ezarri ziren xedapenekin bat
datozen dibisa operazioak bakarrik
egitea.
• Estatu kideen dibisa gordekin ofizialak
(herri batek metatzen dituen baliabide likidoak,
normalean bere banku zentralean,
nazioarteko ordainketen joan-etorri
normala ziurtatzeko) edukitzea eta kudeatzea;
alabaina, Estatu kideek ere funts
txikiagoak eduki ditzakete.
Kohesioa
Denek aitortzen dute, oro har, onurak
modu zabalean eta berdinkiro banatzeko
mekanismoak badaude bakarrik ziur daitekeela
Europaren integrazio ekonomikoa.
Batasuneko Itunean, esplizitua da kohesiorako
deia:“Elkarte osoaren garapen harmonikoa
bultzatzearren, Elkarteak kohesio ekonomikoa
eta soziala erdiesteko urratsak
asmatuko eta jarraituko ditu. Elkarteak
asmo hauek ditu, zehazki: eskualdeen
arteko diferentziak murriztea, eta eskualde
gutxiago garatuen –landa zonak
barne– atzerapena gutxitzea”.Kohesio Funtsak Europako Batasuneko
batezbesteko errentaren % 90a baino gutxiago
duten herriei bakarrik egiten die
onura; hots, Portugali, Irlandari, Espainiari
eta Greziari. Kasu honetan, herriak dira laguntzen
jasotzaileak, ez eskualdeak, nahiz
eta helburua bera izan. Izan ere, diferentziak
herrien barruan eta herrien artean gertatuagatik,
diferentzia horien ia erdia herrien
arteko errentagatik izaten da. Beraz, herriei
–eta ez eskualde jakinei– ematen zaizkien
laguntzak ere onak dira Elkarte barruko diferentziak
gutxitzeko.
Kohesio Funtsaren oinarrian Europako
Batasunaren asmo bat dago, alegia, beren
ahalmen ekonomiko txikiagoagatik Ekonomi
eta Diru Batasunaren abantailak eskuratzekoegoera okerragoan dauden herriei
ordain bat ematea.
Funts horrek inguramen eta Sare Transeuroparren
arloetako proiektuei ematen
dizkie finantza laguntzak. 1993-1999 aldian,
15.500 milioi inguru ecu erabiltzea aurreikusten
da xede horietarako. Kopuru horretatik,
%52-58 Espainiari eman zaio; %16-
20, Portugali; beste horrenbeste, Greziari,
eta % 7 eta 10 bitartean, Irlandari.
Kohesio Funtsetik jasotakoak eta Funts
Estrukturaletatik jasotakoak batuz gero, Espainiak
ia 6 bilioi pezeta bereganatu ditu
kontzeptu horiengatik 1993-1999 aldian zehar.
Ildo horretan, 2000 Agendan (2000-2006
aldirako aurrekontu paketea) Europako Batasunaren
finantziazioa jorratzen ari dira. Finantziazio
horrek eragin handia izango,
noski, bai Europaren politika komunetan,
bai erdialdeko eta sortaldeko herrietarantz
egin nahi den hedatze prozesuan.2000 Agendaren negoziazioek koloka
jarri dituzte Europako Batasunaren zutabetzat
jotako batzuk:• Nekazaritza Politika Komuna aldatu egingo
da: Batzordeak proposatzen du nekazaritza
laguntzak ez ditzala Batasunak
ordaindu %100ean, baizik eta estatu
kideek ere har dezatela parte finantzatze
horretan. Hala, estatu bakoitzak, jasotako
laguntzen %20 inguru ordainduko
luke.
• Ez da handitu behar Elkartearen aurrekontua.
1993-1999 aldiko batez bestekoaren
mailan ezarri nahi dira gastuak,
nahiz eta hori, egia esan, gastua –eta laguntza
estrukturalak– gutxitzea litzatekeen.
• Aldaketak izango dira eskualdeen politikan;
politika hori selektiboagoa izango
da, eta problemak dituzten zonetan kontzentratuagoa.
• Kohesio funtsak koloka daude, horiek jasotzen
dituzten herri batzuek (Irlandak,
eta are Espainiak) hazkunde ekonomiko
handia izan dutelako, eta EB laster hedatzera
doan sortaldeko herriek errenta eta
hazkunde maila txikiagoak eta problema
sozio-ekonomiko latzak dituztelako.