Gizarte jakintza»Gizarte gaiak
Nazioarteko harremanen historia, teoria paradigmatikoak eta sistemak
Nazioarteko Harremanak diziplina (jakintzaren
adar) bihurtzearen oinarrian kezka
bat dago: gerrak gertatzen dira estatuen
artean. Kezka hori inoiz baino larriago bilakatu
da mende honetan, bi mundu gerra
jasan eta arma nuklearrak agertzen ikusi
ondoren.
1994 arte, filosofoek, historialariek, juristek,
politikariek, diplomatikoek... zuten
aztertua gerraren fenomenoa. Areago, Tuzidides
historialari grekoaren denboratik izandira estatuen arteko, edota herri edo komunitate
desberdinen arteko, harremanei
buruz teorizatzeko saioak. Jakintsu grekoaren
garaitik hasita gaur arte, pentsalari
asko ari izan da nazioarteko gizartearen
arazoez hausnartzen: Moro, Machiavelo,
Hobbes, Rousseau... Baina pentsalari horiek
oinarri filosofiko-normatibo bat ekarri diote
diziplinari, eta ez premiazko den ezaguera
multzo sistematikoa. Hau da, azalpen
globalak ematen ahalegintzen dira entitatepolitiko independenteen arteko harremanei
buruz, baina harreman horiek dituzten problemak
errotik eta zientifikoki aztertu gabe.
Hala, esango dugu, horien guztien ekarria
aintzat harturik ere, diziplina modernoa
–nazioarteko harremanen teoria, zehazki–
berria dela, neurtzen ahal diren fenomenoen
azterketa sistematikoa egiten duenez,
eta zera nahi du: nazioen arteko harremanetako
aldagai nagusiak aurkitu, jokaerak
azaldu eta harreman motak agertu.
Beraz, berria da Nazioarteko Harremanak
ezaguera multzo sistematikotzat hartzea.
Iritzi hori, autore gehienek diotenez,
EEBBetan eta Erresuma Batuan sortu zen,
Lehen Mundu Gerratik hasita. Faktore ugari
izan ziren diziplinaren sorreran: garapen
teknologiko eta industrialagatik nazioarteko
gizarteak nozituak zituen aldaketa estrukturalak,
Nazioarteko Harremanetan mugimendu
sozial eta politikoek zuten gero
eta eragin handiagoa, Iraultza Boltxebikearen
ondoren nazioarteko gizartean zegoen
heterogeneotasuna, Gerra Handiko izugarrikeriak
–eta, beraz, bakea eta segurtasuna
ziurtatu nahia–, mundu aldakor honetan potentzia
gero eta indartsuagoek hartuko zituzten
ardurak... Eta testuinguru horretan,
nahiz eta lehen positibismoak eraginik zetozen
batez ere kezka zientifikoa eta horren
interpretazioa eta azalpena, ikuspegi
marxista garatua ere (gizarte harremanen
teoria orokor baten ama bera) funtsezko
izango da hiru gauza hauen premia nabarmentzeko:
Nazioarteko Harremanen ikasketa
banako gisa hartu behar da, nazioarteko
bizitzako fenomenoak zientifikoki
interpretatu behar dira eta nazioarteko
gizartearen teoria bat eratu behar da.
Iritzi nagusia izan da urte askoan estatua
jotzea antolamendu ardatz eta analisia
ororen erreferentzia. Horregatik, Estatuaren
jarduerarekin lotuak diren beste diziplina
batzuek –Historia Diplomatikoa edo Nazioarteko
Historia, horiek baitzuten nazioarteko
fenomenoen ikerketa monopolioa–
atzeratu egin zuten diziplina berriaren jaiotza.
Baina, bestalde, Estatuaren izatea bera
zen Nazioarteko Harremanak izatearen arrazoi.
1920ko hamarraldian, garai hartako
nazioarteko gertaeren ikuspegi deskriptibo
hutsak nagusitzen dira; 1930eko hamarraldian,
ordea, Nazioarteko Harremanak diziplina
zientifiko gisa sendotzen da. Bai
Historia Diplomatikoaren eta Nazioarteko
Zuzenbidearen norabidea aldatzea, bai
–batez ere– Gizarte Zientziek (Zientzia Politikoak,
Soziologiak eta Psikologiak, batik
bat) jaso duten bultzada funtsezkoak dira
Nazioarteko Harremanen garapenerako.
Bigarren Mundu Gerrak eta gerraondoak
indartu egiten dute dinamika hori, eta diziplina
berria sendotu egiten da, bereziki
EEBBetan eta Erresuma Batuan. 70eko hamarraldiaren
hasieran, oinarrizko ardaztzatestatua zeukan nortasun krisi gogor batek
jotzen du ikuspegia, joera berriek subjektuen
ikuspegi globalistago batean edo ekonomia
eta dominazio ardatzean kokatzen
baitute ardatz nagusi hori. Gerra hotza
amaitzearekin, eta globalizazioaren joera
bizkor honetan, ederki ulertzen dugu Nazioarteko
Harremanak –beren diziplina edo
paradigma desberdinekin, mundu konplexu
hau aztertzeko– zein garrantzitsu diren.
Teoria paradigmatikoa
Nazioarteko Harremanak interpretazio
doktrina epistemologikoki eta metodologikoki
homologagarri batez hornitu behar
izan zuen hasieratik. Baina ikuspegi
desberdinak ikusmolde teoriko desberdinak
sortuz zihoazen, eta hortik nazioarteko
teoriaren pentsamendu joera ugari sortu
ziren. Ezadostasun horrek zera dakar,
eskola edo paradigma bakoitza bere garai
historikoak definiturik egotea, eta, beraz,
paradigma horrek mugatzea bere aztergaia.
Horregatik da –posible izateaz gainera–
ona paradigma asko izatea, hala guztiak
garatzen baitira.
Paradigmak, azterketa objektu zentral
–ikuspegien definitzaile– bati erantzuteaz
gainera, ulertzen ditu legeak, teoriak, azterketa
metodoak... zabalik dago aldaketa
zientifikoak onartzeko, eta, hala, paradigma
hori egokituz doa beti, erabiltzeko
moduan dago, nahiz eta aldaketen gehitzeak
konplexuago bihurtzen duten haren
oinarri teorikoa.
Teorian, Nazioarteko Harremanak ez
dira oinarritzen historian, ez dira deskribatzaileak,
baizik eta estatuek nazioarteko sisteman
dituzten neurtzeko moduko jokabideak
azaldu nahi dituzte. Beraz, gehiago
dira gauzak azaltzeko, haiek deskribatzeko
baino. Paradigmak azalpenaren ardatz den
objektuaz definitu behar dira, baina gogoan
izanik paradigma oro beste kontzepzio zabalago batekin lot daitekeela, eta, batez ere,
kontzepzio paradigmatikoa koiunturala dela
bakarrik, hots, bera sortzen duten gertaera
eta aldaketen denbora-esparruari erantzuten
diola. Laburbilduz, paradigmak Nazioarteko
Harremanen esparruko problemei
erantzuteko bide bat baizik ez dira.
Paradigmak
Funtsean, hiru paradigma edo eredu nagusi bereiz ditzakegu: estatuzentrismoa, globalista eta estrukturalista.
Paradigma estatuzentrikoa
Paradigma Estatuzentrikoak dio Estatua
dela Nazioarteko Harremanen funtsezko
jokalari. Paradigma horrek ordenarik eza,
zigorgabetasuna eta anabasa baizik ez du
ikusten Nazioarteko Harremanetan. Indarra
da, hau da, gerra, diziplinako aztergai nagusia.
Lehen Mundu gerraren astindu bortitzak
lehen eskola estatuzentrikoa ekarri
zuen: idealismoa. Eta errealismoa –1940ko
hamarraldian aurrera– eta behaviorismoa
dira, beste interpretazio estatuzentriko batzuk
gorabehera, pentsamendu estatuzentrikoaren
muinak gaur egun arte.• Idealismoa
Lehen Mundu Gerra ondoren, idealismoa
saiatu zen erakusten, nazioarteko sistema
nola antolatu behar zen, gerra gehiagorik
gerta ez zedin. Helburu erreformista
eta normatiboa zuen batez ere –ez du guden
zergatia azaltzen, baizik zer elementu
behar diren haiek gerta ez daitezen–. Nazioarteko
sistema aldatzen saiatu zen, hura
nazio errealitatearen antzeko jarriz, interesen
harmonian oinarrituz, estatuek ez zituztela
helburu kontrajarriak frogatu nahiz.
Uste zuten justizia objektiboa zela, balio
berak zituela beti eta edonon. Alegia, sinesmen
itsua zuten gizakiaren arrazionaltasunean,
haren ontasunean, haren...
Hiru lan arlo proposatu zituzten:• Errealismoa
Nola idealismoa ez zen gauza gerraren
zergatia azaltzeko, errealismoa sortu zen
teoria esplikagarri baliozko gisa. Errealismoak
baztertu egiten du segurtasun kolektibo
idealistaren printzipioa. Errealisten
aburuz, indarrezko postura sendo batek
bakarrik geldiarazi zezakeen alemaniarren
hedatzea.
Gerraren ondoren, ideia idealistetaranzko
itzultze ahul bat gertatu zen: NBE eratzea,
Nazioarteko Elkarteak, segurtasun kolektiboaren
ikuspegitik abiaturik. Baina
blokeen arteko Gerra Hotzak erraztu egin
zuen errealismoak Nazioarteko Harremanen
teoria bat eratzea; teoria internazional bat,erabilerraza eta funtzionala, XX. mendeko
gertakariak aztertuko dituena.
Teoria horrek kritikatu egiten du Idealismoa,
eta esaten giza izatea irrazionala
dela, eta hedatzeko joerakoa. Esaten du,
halaber, estatuek interes kontrajarriak dituztela,
eta interes kontrajarri horiek gerrara
bultzatzen dituztela. “Boterearen garrantzia”
sakontzen du; hau da, nazioarteko sistema
kaotiko batean, non estatu bakoitza estatu
horren berorren alde borrokatzen den, segurtasuna,
aberastasuna eta itzala ondasun
mugatuak izango dira, eta horiek bestearen
lepotik eskuratuko dira beti; horregatik,
hil ala bizikoa da boterea bereganatzea,
ahalik eta gehien nahi baitute hartatik estatu
guztiek. Osagai ideologikoa bera ere
baztertu egiten du, eta esaten Gerra Hotz
garaian, ekialde-mendebalde borrokan, ez
zegoela ideologia jokoan, SESB eta haren
ingurua interes nazional hutsengatik ari zirela.
Zalantzak agertzen ditu nazioarteko
ordenaren printzipioen aldaketaz, eta lege
esplikatibo batzuk ematen:• Estatu orok bere botere posizioaz definitzen
du interes nazionala. Estatuak
irautea da helburu.
• Nazioarteko Harremanak botere orekari
eusteko borroka dira. Gerra saihesteko,
botereen oreka horretarako behar diren
mekanismoak osatu eta atxiki behar dira:
mehatxuzko boterea =
aurkariaren botere handiagoa edo berdina
Beraz, erantzuteko ahalmena aliatzeko
ahalmenarekin loturik dago.
• Hegemoniako garrantzia. Beti izan da
botere hegemoniko bat, eta horrek ezartzen
zituen nazioarteko ordenaren arauak.• Moralari dagokionez zigorrik ez egotea,
eta irizpide moral edo baliorik eza.
Nazioarteko politikan, jokoan dagoena
(estatuaren iraupena) hain da garrantzitsua,
non ezer ez baita inmorala (adb.:
erregimen diktatorial bati laguntzea),
estatuaren interesen alde bada.Denbora igaro ahala, pentsalari askok
egin dizkiote aldaketak ikuspegi errealistari,
hura egoera berrietara egokituz, eta, hala,
ikuspegi Kennanista edo neoerrealista sortu
zen. Baina 1970eko hamarralditik hasita,
eta batik bat 1990eko hamarraldian, Gerra
Hotzaren ondoko ordena berria ezarri denean,
krisiak jo du errealismoa, eta, orain,
beste paradigma edo eredu ez-estatuzentriko
batzuekin lehiatu behar du.• Behaviorismoa
Behaviorismoa, estatuzentrismoko beste
joera batzuk ez bezala, soziologia politikoarekin
loturik dago, eta, beraz, nazioarteko
soziologiaren ikuspegitik aztertzen
ditu Nazioarteko Harremanak. Nazioarteko
Harremanak soziologiatik definitzeko autore
batzuek egindako saioek jartzen dituzte
metodo induktiboak deduktiboen gainetik,
Nazioarteko Harremanen gaian ez omen
dago neutraltasun zientifikorik eta. Harreman
estatalak jokalari nagusitzat harturik,
nazioarteko errealitatearen partetzat dauzkate
horiek, eta, beraz, nazioarteko errealitatea
globaltzat daukan ikuspegi batetik begiratzen
diete Nazioarteko Harremanei.
Behaviorismoak, bada, jokalari desberdinen
jokabidean, jarreran eta erantzunetan
kokatzen du bere azterketa, eta politika,
beti, neurtzen ahal diren ekintza eta
jokaera parametroetatik definitzea du helburutzat. Alde batera utzirik, errealismoak
bezala, balore etiko eta moralak, eta sistemen
teoria metodologiko-soziologikotik
abiaturik, behaviorismoak sei nazioarteko
azterketa-sistema proposatzen ditu:• Nazioarteko antolamendua: mundu
gobernua. Nazioen Elkarteak (1919)
izan nahi izan zuena bi gerra handien
artean, hots, lehen aldiz segurtasun kolektiboko
sistema bat sortzea, hau da,
nazioarteko komunitate osoa kontra jarriko
zitzaion estatu erasotzaileari (nazioarteko
komunitate osoaren botereak
atzera eginaraziko die estatuei).
• Nazioarteko zuzenbidea indartu.
Nola nazio mailan baden lege egitura
konplexu bat, nazioarte mailan ere legeria
bat sortu behar litzateke, estatu bakoitzak
nahi duena egitearen kaosa mugatzeko.
(adibidez, 1928an sinatu zen
Kellogh/Brian hitzarmena, non estatu
guztiek uko egiten dioten beren Nazioarteko
Harremanetan gerra erabiltzeari).
• Desarmeko politika sendo bat ezarri.
Armagintza norgehiagoka gerra
sortzaile da zuzenean. Proposatzen
dute, bada, politika ideia idealistei:
NBE sortzea, Nazioen Elkarteak, beti
ere segurtasun kolektiboaren ikuspegitik.
1930eko hamarraldian zurrunbilo
militaristak eta, azkenean, II. Mundu
Gerrak balio oro kendu zioten
Idealismoari, eta beste korronte estatuzentriko
bat jarri zen haren lekuan:
errealismoa.• Botere oreka sistema: Estatuek beren
boterea handitzera jotzen dute beti,
aliantza, berrarmatze, negoziazio... bidez,
eta ihes egiten diote nazioz gaindiko
erakunde orori.
• Sistema baitar malgua: errealitate bitar
batean, blokeek handitu egiten dute
beren ahalmena arma nuklearren bitartez,
nahiz eta hori arriskutsua izan, baina
onartzen da, etsaia gainditzeko eta
hegemoniko bihurtzeko. Tarteko ez diren
jokalariak, berriz, neutral egon ohi
dira.
• Sistema bitar zurruna: aurrekoa aldatuz,
jokalari guztiak ari lirateke –zuzenean
edo zeharka– blokeren baten
alde, ez litzateke lankidetzarik eta harremanak
oso zailak lirateke.
• Nazioarteko sistema unibertsala:
mundu gobernu batek zuzendutako sistema.
Nazioz gaindiko kudeatzailea.
• Sistema hierarkiko unibertsala: aurrekoaren
antzekoa, baina kudeatzailea
bloke baten burua litzateke.
• Unitateak betoa duen sistema unibertsala:
elkarren errespetua blokeko jokalarien
artean; adostasuna eta ahobatekotasuna
erabakietan; egonkorra, eta
gerrak sortzeko zaila.
Paradigma estrukturalista
Paradigma estrukturalista, berriz, azpigaratutako
herrien ikuspegitik saiatzen da
mundua eta Nazioarteko Harremanak ulertzen.
Estrukturalistek errentaren banaketan
dauden aldeak azpimarratzen dituzte beti.
Haien iritziz, mendekotasuna da –argi eta
garbi– Nazioarteko Harremanen ardatza.
Estrukturalismoak dio munduko eskualde
batzuk bakarrik hazteak eta garatzeak ekartzen
duela atzerapena; hau da, hirugarren
munduaren atzerapenean eta lapurretan
oinarritzen dela lehen munduaren garapena.
Ikuspegi marxistaren eragin handiz,
gizarteko klasea jotzen du Nazioarteko
Harremanetako jokalari nagusitzat. Estrukturalismoak,
gainera, azterketan ikuspegi
globalizatzaile eta totalizatzaile bat erabiliz
eraiki nahi izango du bere teoria, nazioarteko
sistemaren ibilmoldearen ikuspegi
kritiko batetik beti. Estatua gainditzea bilatuko
du beti, elementu hori nagusitasun
harremanak baino beherago jarriz. Hala, ez
dio aski iritziko eskema estatuzentrikoari
nazioarteko gizartea aztertzeko tresnatzat,eta elkarren arteko mendekotasuna eta
mendekotasuna kontzeptuak sakonduko
ditu.
Estrukturalistek diote, orobat, garapena
eta azpigarapena batak bestea eragiten duelako
direla munduan. Estrukturalismoaren
ustez, garatzeko inongo aukerarik ez dagoen
posizioan kokaturik daude herri azpigaratuak;
izan ere, lanaren nazioarteko
banaketa aztertzen bada, herri horiek zerbitzari
dira, eta lanaren banatze horrexek
markatzen ditu horien premiak. Hau da, ez
dira burujabe zer premia dituzten erabakitzeko.
Hala, herri aberatsak erdigune
bilakatzen dira, eta periferia, berriz, herri
pobreak eta azpigaratuak dira. Ustiatzeko
mekanismoen gainean duen kontrolean
oinarritzen da erdigunearen aberastea, eta
ustiatzeko mekanismo horiek ekartzen
diote, noski, gainbalioa erdiguneari. Beraz,
sistema aldatzen ez den artean, ez da konponbiderik
azpigarapenarentzat.
Hartarako, estrukturalismoak nazioen
arteko harremanak bultzatzen ditu, munduko
politika estatu artekoaren gainetik. Era
horretan, Nazioarteko Harreman sareak
sortuz, errealismoari aurka egiten saiatuko
da. Hala, harreman-bide estatuarteko, gobernuz
haraindiko eta nazioz haraindiko
ugari direla baieztatuko du, eta horiek bigarren
mailara egotziko dituzte alde militarrak.
Ildo horretatik segituz, uste du munduko
erakunde transnazionalak edukitzeakdeslegitimatu egingo duela indar militarra
erabiltzea, lotura harreman konplexuak sendotzen
badira behintzat.
Paradigma globalista
Paradigma globalistak teoria estatuzentrikoen
gainditzean oinarritzen du bere diskurtsoa.
Paradigma globalistak, Nazioarteko
Harremanei dagokienez, uste du estatuen
sistema laster mundu interdependiente
batek ordezkatuko duela, eta, hor, galdu
egingo duela estatuak bere nagusitasuna,
eta nazioen arteko erakunde handiak (multinazionalak,
GKEk...) izango direla protagonista
eta jokalari.
Estatuaren krisia bi eratako ikusten
dute: estatu horrek, batetik, multinazional
handien eta nazioen arteko korporazioen
botereagatik galtzen du subiranotasuna,
eta, bestetik, joera postmodernistek kolokan
jartzen dute estatu-nazioaren nortasuna,
eta, estatu horren zilegitzea higatzen
dute.
Globalistentzat, independentzia hitza da
nagusia. Nahiz eta enpresak gero eta merkatueikiko
askeagoak diren, merkatu horiek
kanpoan daude, eta, gainera, produkzioaren
internazionalizazioagatik, estatuaren
esparrua erabat gainditurik dago
errealitatean. Halako pisu politikoa eta ekonomikoa
dute multinazionalek, itzali egiten
baitute botere estatala herri batzuetan.Nazioarteko erakundeen gobernuko
izan nahiz gobernuz kanpoko garrantzi gero
eta handiagoa bizkortzen ari da globalizazio
prozesua. Hori funtsezkoa da, globalistek
diotenez, ikuspegi estatuzentrikoa gainditzeko,
bai baitira beste balio batzuk gizaki
guztientzat berdinak direnak munduan
(familia nuklear, demokrazia, merkatu ekonomia
eta antolamendu politiko –estatu
egitura–), baina herri bakoizaren ezaugarri
bereziak histen ari dira. Globalistentzat, oinarrizko
auzi batzuk daude Nazioarteko
Harremanen azterketan. Segurtasuna, Giza
Eskubideak, gehiegizko biztanleria, baliabideen
urritasuna... problema globalak dira,
eta gizadi osoaari eragiten diote, baina estatuen
premia dugu oraindik, horiek
konpontzeko.
Nazioarteko Harremanen gaiari gorputz
teorikoa eman nahi dioten hiru paradigmak
ikusi ditugu. Hiru eredu teoriko klasiko
aztertu ditugu, zeinek segurtasun kolektiboan,
botere orekan eta mundu gobernuan
oinarritzen baitituzte Nazioarteko Harremanak
eraikitzeko ardatzak. Baina sartzera
goazen milaldian, agian ez dira merkatu
ekonomia, gizarte globala, eta nazioarteko
nahasmenduak izango Nazioarteko Harremanen
azterketa markoa osatuko duten
ardatzak, batez ere kontuan baditugu nazioarteko
jokalari berriak, horiek zigorrik
jaso ez duten krimenetan oinarritutako
erakunde mikro-estatu nazioartekoetatik
baitute estatuekin jokatzen.