Gizarte jakintza»Gizarte gaiak
Erlijioa
Sarrera
Izadiaren izaeraren gaineko konbikzioak
dira sinesteak. Haien egiazkotasuna edo
gezurtasuna ezin da beti modu enpirikoan
frogatu. Gizakien elkar eraginaren emaitzak
dira sinesteak, eta eragina dute gizartean.
Horrenbestez, jendearen arteko harreman
prozesu etengabeen bitartez sortzen dira sinesteak:
gizarte esparru bat dute, eta esparru
hartan sortu eta egokitzen dira. Sortu
eta gero, eragin eta eragin egiten diote esparruari,
eta itxuraberritzen dute. Elkarren
eraginean oinarrituriko prozesua da hau.
Sinesteek fede bat adierazten dute beti
eta unibertsoaren izaeraren gaineko balio,
nozio eta irudien barneratze prozesu baten
ondorio da fede hori. Horrek esan nahi du,
sineste askok ez duela azterketa arrazionalik
eskatzen eta emozioen bidez sentitzen
direla. Sinesteen izaera hau dela-eta, haien
artekotzat hartzen dira batzuetan itxuraz oso
bestelakoak diren fenomeno batzuk, hala
nola gizartearen aurreiritziak, erlijioa, magia
eta ideologia. Kasu horietan guztietan,
gizabanakoak, taldeak edo kolektibitateak
sinetsi egiten dute, hau da, zalantzarik gabe
dakite (edo badakitela uste dute): barneratu
dituzte nozio horiek. Eskuarki, barneratzea
kultura herentzia baten emaitza da,
baina gizabanakoak aldez aurreko delibero
eta arrazonamenduen bidez iristen du
sinestea kasu batzuetan.
Erlijioa
Soziologiaren ikuspuntutik, munduan
dimentsio traszendentala –naturaz kanpokoa, maizetan– aintzat hartzen duen sineste
multzoa da erlijioa; honez gainera, baditu
bere praktikak edo erritoak eta bere
gizarte ordenua, eta moral jakin bat agintzen
die bere jarraitzialeei. Erlijio sinesteak
naturaz kanpokoak izaten dira, batzuetan
natura munduko aldeak ere aintzat hartzen
dituzten edo erreferentzia gaitzat dauzkaten
arren. Émile Durkheim-ek dioenez,
«erlijio oro da gauza sakratuen, hau da,
bereizi edo debekaturiko gauza batzuen
gaineko sineste eta praktika sistema solidarioa;
sineste eta praktika horiek eliza izeneko
komunitate batera biltzen dituzte atxikimendua
adierazitako guztiak».
Erlijio sinesteak naturaz kanpokoak direla
diogu, hain zuzen ere, erlijioak naturakoak
ez bezalako ahal eta entitateen existentzia
xedatzen duelako, hau da, natura
bizi eta atzematen dugun bezala har ez di -
tzakegun izakien izatea (jainkoak, aingeruak,
deabruak) aldarrikatzen duelako.
Sinesleen gogoan, ordea, ahal eta entitate
horiek harremanetan dihardute natura
munduarekin, eta sakratu bihurtzen dira
horrenbestez haren alderdi batzuk. Badago,
beraz, eremu sakratu bat, eta aipaturiko
ahal eta entitateek ez ezik haiekin lotzen
den orok ere hartzen du hartan parte:
gune santuek, ekintzek, hitzek eta objektuek.
Objektu hauen «sakratutasuna» berezkoa
ez delarik (gizarte molde baten araberako
objektu sakratu batzuk objektu
arruntak izan daitezke beste baten arabera),
sakratutasunaren sinbolotzat hartu behar
dira. Erlijio oro da, horrenbestez, sinbolo
multzo bat. Eta erlijio bakoitzak du
bere eremu sakratua. Profanoa da hartan
aintzat hartzen ez den guztia. Halatan, erlijio
orok banatzen du mundua –erreala eta
ideala– bi alde berezitan. Santua da erlijio
batek sakratutzat hartzen duena, ona bada;
gaizto edo deabruzkotzat hartzen da, gaiztoa
bada. Baina ukiezina da kasu bietan
sakratutasuna, eta berezia, mundu profanotik
kanpo geratzen den aldetik. Horrexegatik
deitzen zaio profanazio santutasunaren
aurkako bortxari, ezen profanotasuna eta
sakratutasuna nahasten direnean, ukitu eta
zikindu egiten baitu bigarrenak lehenengoa,
eta kontuan hartu beharra dago bi eremuak
ezin batera daitezkeela. Argi eta garbi gertatzen
da hori sakratutzat hartzen diren
objektu ukigarrien kasuan, entitate ukiezinenirudiak balira bezala hartzen baitira.
Erlijio ororen funtsezko osagaiak dira objektu
sakratuak: tenpluak, idoloak, totemak,
kalizak, erromesgune santuak eta, era berean,
ofizio emaileak, apaizak eta eliz agintariak.
Ez dago eduki etikorik gabeko erlijiorik.
Hain zuzen ere, erlijio orok azaltzen du
nolabait gaiztotasunaren existentzia eta irtenbideak
ematen ditu harentzat, gaiztotasuna
arazotsua baita berez, eta mehatxutzat
hartzen da. Gaiztotasunaren existentzia
funtsezkoa da espiazio eta salbazio nozioak
ulertzerakoan: ia erlijio guztietan agertzen
dira nozio horiek, baina askoz ere nabarmenago
haietako batzuetan, beren izaera
mesianikoa edo salbazionista dela-eta. Kasu
horietan, gizabanakoa izaki erruduna da
edo, hala ez bada, errudun izateko zorian
bizi da etengabe. Erruaren erremedioa da
salbazioa, geraera horrek era askotako itxurak
ditu erlijiotik erlijiora. Erlijioen sailkapen
bat egin daiteke espiaziorako bideratzen
duten jokabidea eta salbazioari begira
jarraitzaileei eskatzen dieten portaera morala
kontuan harturik. Erlijio konplexuenetan,
monoteistak badira (Islama, kristautasuna
eta judaismoa esate baterako),
jainkotasunarekiko komunikazio eta batasunaren
ondorio da salbazioa. Jainkorik
gabeko erlijioetan (Txinako konfuzianismoa
esate baterako), edo erlijio politeistetan(hinduismoa, esate baterako) erlijioak naturaz
kanpo zehaztu duen ordenu kosmikoarekiko
identifikazio zintzoaren mende
dago gaiztotasunaren aurreko inmunitatea
eta salbazioa.
Ekintzen bitartez azaltzen da erlijioa
gizartean. Horien artean, erritoak dira agerikoenak.
Funtsean, mitoak hartzen dituzte
erritoek erreferentziatzat (naturaz kanpoko
gertakarien sinesteak dira mitoak) eta salbaziorako
jarduerarekin eta erruen espiazioarekin
loturik ageri dira gehienetan. Era
askotakoak dira erlijioarekin loturiko erritoak.
Izan daitezke errezuak, letaniak, kantuak
edo jaki batzuk hartzea. Errito kristauak
ditugu, esate baterako, meza, konfesioa,
jaun hartzea eta bataioa. Errito ekintzak
erlijio sinboloetarantz bideratuak direnez,
eguneroko bizimodu eta ohituretatik bereizten
dira eskuarki. Errito oro kokatzen da
sakratutasunaren eremuan eta muga zehatza
eratzen du profanotasuna edo sekulartasuna
beste aldean utzirik.
Zeremonia kolektiboa hartu ohi da erlijioa
eta majia bereizten dituen faktore
nagusitzat, muga horiek horren zehatzak ez
badira ere, ezta gutxiago ere. Naturaz
kanpoko baliabideei deitzea eta haiek erabiltzea
da majia, baina helburu praktiko
zehatzak lortzeko. Mundu honetako bizitzari
loturiko helburuak ditu funtsean majiak
eta gizabanakoak aritzen dira horretan,
ez sinesle komunitateak.
Erlijio erakunde motak
Kontzientzia kolektiboaren ekintzak eta
edukiak dira sinesteak, erritoak eta mitoak.
Halaz ere, sineste eta praktika sistema horiek
ez dira gizartean besterik gabe hedatzen,
oso modu zehatzean txertatzen baitira
talde horietako askotan; maizetan, sineste
horiek berek eratzen dituzte gizabanakoak
talde berezitan. Era askotakoak izan daitezke
erlijio erakundeak.
Antolakuntza maila handiko sinesle
kolektibitatea da eliza. Egitura formal burokratiko
batez hornituak dira oro har elizak
eta erlijio funtzionarioen hierarkia baten
arabera jarduten dute. Egitura honek
erlijioaren alde kontserbadorea izateko joera
du, ordenu instituzionalaren barruan jokatzen
duelako. Barruan sortzen da eliza bateko
kidea, baina ez da kanpoko kide berriak
sartzeko aukera baztertzen, proselitismoaren
bidez. Gainera, elizak badu zigoraraudi
bat eta haren bitartez borrokatzen
da herejeen aurka, kanporatu arte. Elizek
ez dituzte beste erlijioak toleratzen (edo ez
dituzte onez eramaten), superstiziotzat hartzen
dituzte askotan eta sinesgabetzat haien
jarraitzaileak.Gizarte molde batean nagusi jarduten
duten erlijioetatik kanpoko erlijio kolektibitatea
da sekta. Beste erlijio talde baten
aurkako protesta gisa sortzen dira maiz sektak.
Haren jarraitzaileek sineste, errito eta
portaera moral batzuk aldarrikatzen dituzte
eta utzi duten jatorrizko erlijioaren osagai
nagusitzat hartzen dituzte gainera ez gutxitan.
Hau da, ortodoxiaren jabetzat aldarrikatzen
dute beren burua. Sekta batean kideak
beren borondatez dira kide, ez sortzez;
besterik gertatzen da eliza batean, jarraitzaile
konbertitu berrien kopurua askoz txikiagoa
izaten baita hauetan. Gainera, sortzen diren
gizartearen arauen aurreko gatazka giroan
bizi izaten dira sektak. Halaz ere, denborak
aurrera egin ahala gizartera moldatu
ohi da sekta (eta eliza bihurtzen da eskuarki),
bazterrean geratzen ez bada. Elizan
baino biziagoak dira sektan balio karismatiko
berritzaileak, elizan ohitura bihurtzen
baita neurri handi batean karisma, erritoen
eta liturgiaren bidez.
Denominazio deitzen zaio «hoztutako»
sektari, protesta talde eraginkorra izatetik
instituzionalizaturiko gorputza edukitzera
igaro den sektari. Denominazio bihurtzen
dira inolaz ere halako denboran zehar irauten
duten sektak.
Kultua da (kontestu honetan ez gara
erlijio errito edo praktikez ari) erakunde
maila xumeena, sekta berriena baino xumeagoa,
duen erlijio taldea. Kultuak dira
erlijio erakunde guztietan antolakuntza
maila ahulena dutenak eta, horrenbestez,
iragankorrenak. Kultu bateko kideak komunitate
txikitan biltzen dira, esperientzia mistikoen
bila. Kultua karismatikoa eta adogmatikoa
da berez, eta bizipen mistiko kolektiboak
ditu xede nagusia. Pertsonak ez
dira formalki kultu batekin lotzen, eta kideei
beste erlijio lotura batzuk edukitzea
uzten zaie eskuarki. Sektak bezala, aitzindari
gartsu baten inguruan eratzen dira
maizenik kultuak. Eliza handiek kultuak
onartzeko gaitasuna izaten dute, haien asimilazioak
eta integrazioak arazorik sortzen
ez dutenean.
Aipatu ditugun lau eredu horiek egokiak
dira erlijio erakundeen alderdi batzuk
aztertzeko, baina kontu handiz erabili behar
dira tradizio kristauak islatzen dituztelako
bereziki. Islamaren kasuak adierazten
duen bezala, erlijio ez kristauetan ez da eliza
beste instituzioetatik argi eta garbi bereizten,
eta beste erlijio zabaldu batzuek ez dute
halako hierarkia burokratikorik garatu. Hinduismoa,
adibidez, hain da hetereogenoa
bere barne egituran non oso zaila baita
hartan antolakuntza burokratikoaren aztarnarik
aurkitzea.
Eliza, sekta eta denominazio kontzeptuak
kultura modu baten araberakoak dira
neurri batean: halarik ere, agerian uzten
dute erlijio orok «berritzearen» eta instituzionalizazioarenartean tentsioa sortzeko
duen joera. Denbora jakin batean iraun
duten erlijio erakundeek burokrazia eta
tinkotasun ortodoxorako joera dute. Halaz
ere, erlijio sinboloek indar emozional izugarria
eduki dezakete sinesleen artean, eta
eutsi egiten diete, horrenbestez, ohitura huts
bihurtzeko egiten diren saioei. Etengabe
sortzen dira, horrexegatik, sekta eta kultu
berriak.
Erlijioari buruzko teoriak
Soziologiaren araberako ikuspuntuei dagokienez, eragin handia izan dute teoria soziologikoaren hiru autore klasikoren ideiek. Karl Marx, Émile Durkheim eta Max Weber dira autore horiek.
Karl Marx: erlijioa alienazio iturri gisa
Marx-ek erlijioari buruz azaldu zituen
ideiak Ludwig Feuerbach-ek bere «Kristautasunaren
esentzia» obran (1841) plazaratu
zituen ideietan oinarritzen dira neurri
handi batean. Feuerbach-en arabera,
gizakiek beren kultura garapenean sorturiko
ideiak eta balioak daude erlijioaren
muinean, baina oker bideratu ziren horiek
guztiak jainko edo jainkozko ahalmenen
bidez proiektatu zirelako. Gizakiek beren
historia osorik ulertzen ez dutenez, gizartean
sorturiko balio eta arau batzuk jainkozkotzat
hartzeko joera dute. Feuerbach
alienazio kontzeptua erabili zuen gizabanakoei
berek sorturiko balio eta ideia horiek
bestelako izakien, erlijio ahalmen edo
jainkoen, emaitzatzat harrarazten dien prozesua
adierazteko. Feuerbach-en arabera,
alienazioaren ondorioak iraganean negatiboak
izan baziren ere, erlijioa alienaziotzat
hartu ondoan itxaropentsuagoa izango da
etorkizuna.
Marx-ek bere egin zuen erlijioa gizakiaren
autoalienazioa delako ideia. Marxek
erlijioa mesprezuz hartzen zuela uste
izaten da askotan, baina egiatik urrun dago
juzku hori. Haren arabera, erlijioa desagertuko
da –eta desagertu behar du– bere forma
tradizionalean; halarik ere, hori ez da
gertatuko erlijioaren araberako ideiak eta
balioak berez okerrak direlako, haren araberako
balio positiboak lur honetako gizateriaren
patua hobetuko duten ideia gidari
nagusi bihur daitezkeelako baizik. Marxen
ustez, gizakiek ez dute berek sorturiko
jainkoen beldur zertan izanik eta ez dute
berek bidera ditzaketen balioak jainkoen
esku zertan utzirik.
Esaldi ospetsu batean, erlijioa «herriaren
opioa» izan zela aldarrikatu zuen Marx-ek.Erlijioak munduaz haraindiko bizitza baterako
uzten du giza zoriontasuna, eta bizitza
honen araberako baldintzak etsipenez
onartu beharra aldarrikatzen du. Halatan,
mundu honetako desberdintasunak eta injustiziak
alde batera utzi eta hurrengo munduak
agintzen duen promesari egiten zaio
kontu. Gisa honetan, erlijioaren osagai ideologiko
handia azaldu zuen Marx-ek: erlijio
sineste eta balioek aberastasun eta aginpide
desberdintasunak zilegizkotzen dituzte
askotan.
Émile Durkheim: erlijioa gizartearen faktore integratzaile gisa
Durkheim-en «Erlijioaren oinarrizko
formak» (1912) obra da agian erlijioaren
soziologian egin den azterketa eraginkorrena.
Durkheim-ek ez du erlijioa lehenlehenik
gizarte desberdintasunekin edo
aginpidearekin lotzen, gizarte baten instituzioen
izaera globalarekin baizik. Totemismoari
buruzko azterketa batean hartu zuen
oinarria bere obra idazteko, Australiako
gizarte aborigenen praktiken gaineko ikerketatik
abiaturik, eta totemismoa erlijioaren
«oinarrizko» estadioa dela adierazi zuen. Horra
bada liburuaren izenburuaren jatorria.
Talde batek adiera sinboliko berezi batez
hornitzen zuen animalia edo landare bat
zen jatorriz totema. Objektu sakratu bat da,
gurtua eta errito batzuez inguratua. Durkheim
sakratutasunaren eta profanotasunaren
arteko bereizkuntzatik abiatzen da
erlijioa definitzeko. Objektu eta sinbolo sakratuak
existentziako ohituratik, profanotasunaren
eremutik, bereizitako zerbaiten
gisa hartzen dira. Zergatik da totema sakratua?
Durkheim-en iritziz, taldearen sinboloa
delako; taldearen edo komunitatearen
funtsezko balioen irudia da. Erlijioan, gizartea
bera da egiazko gurtza objektua.
Erlijioa ez da soil-soilik sineste kontu
bat. Erlijio orok ditu bere zeremoniak eta
errito bereziak, sinesleak taldetan biltzen
dituztenak. Zeremonia kolektibo horietan
sendotzen eta goraltzen da taldearen elkartasun
sentimendua. Zeremoniek gizarte
bizitza profanoko kezketatik goragoko esfera
batera eramaten dituzte gizabanakoak,
eta esfera horretan sentitzen dira kideak
goragoko maila bateko indarrekin harremanetan.
Totem, jainkozko eragin edo
jainkoei berei egokitzen zaizkien indar nagusi
horiek kolektibitateak gizabanakoagan
duen eraginaren adierazpena baizik
ez da.
Gizarte modernak garatzearekin batera
ahultzen ari da, Durkeim-en ustez, erlijioaren
eragina. Zientzia pentsamenduak ari
eta ari dihardu erlijio azalpenaren lekua
betetzen, eta zeremoniek eta erritoek gizabanakoen
bizitzaren zati txiki bat baizik ezdute dagoeneko hartzen. Halaz ere, bada
agian erlijio modu batek iraungo duen esparru
bat. Balioak berretsiko dituzten erritoen
mende dago kohesio oro, baita gizarte
modernoetan ere; halatan, baliteke aurrekoen
ordez zeremonia berriak sortzea.
Zentzu honetan, erlijio zibilez mintzo dira
batzuk gaurko egunean, gizarte modernoen
loturak berretsi nahirik erabiltzen eta bideratzen
diren sinboloak (banderak, himnoak),
erritoak eta ospakizun zibilak kontuan
hartzerakoan.
Max Weber: erlijioa gizartea aldatzeko faktore gisa
Max Weber-ek mundu osoko erlijioen
ikerketa lan erraldoiari ekin zion eta arreta
berezia jarri zien berak munduko erlijioak
deitu zituenei, sinesle multzo handiak erakarri
eta munduko historian berealdiko eragina
izan duten erlijioei, hain zuzen ere.
Weber-ek erlijioari buruz idatzi zituen
artikuluek badute berezitasunik Durkheimenen
aldean, erlijioaren eta gizarte aldaketaren
arteko erlazioa aztertzea baitute asmo
nagusia. Ez datoz, era berean, Marx-en
ikuspegiarekin bat, Weber-en ustetan erlijioa
ez baita ezinbestean indar kontserbadore
bat; aitzitik, erlijioak bultzaturiko higikundeek
gizarte aldaketa dramatikoak
eragin dituzte askotan. Halatan, «Etika protestantea
eta kapitalismoaren izpiritua»
obran (1905), erlijio ideien eta garapen
ekonomikoaren arteko erlazioa adierazi
zuen Weber-ek. Protestantismoak, eta bereziki
kalbinismoak, Jainkoaren fabore bihurtu
zuen arrakasta materiala. Etika protestanteak
erlijio jarrera bihurtu zituen indibidualismoa,
bizimodu estua, aurrezkia
eta lanaren laudorioa, eta kapitalismo modernoaren
sorrera eta garapena bizkortuko
zituzten jarrerak dira horiek guztiak.
Txina eta India tradizionaletan, adierazi
zuen Weber-ek, historiako hainbat garaitan
garatu ziren narbarmenkiro merkataritza,
manufaktura eta hirigintza, baina garapen
horiek ez zuten Mendebaleko industria
kapitalismoaren pareko gizarte aldaketa
bortitzik ekarri. Erlijioa izan zen aldaketa
hura galaraziko zuten faktoreetako bat.
Ekialdeko erlijioak ez bezala, salbazio erlijioa
da kristautasuna, hau da, gizakiak erlijio
sinesteak aintzat hartu eta haren araberako
dogmei jarraituz gero «salbatu» egin
daitekeelako ustea barneratzen du. Garrantzitsuak
dira alor honetan bekatuaren nozioa
eta Jainkoak bere graziaz bekatutik eros
gaitzakeelako ustea. Ekialdeko erlijioetan
aurki ez daitezkeen tentsioa eta emoziodinamismoa
sorrarazten dituzte. Ekialdeko
erlijioek sineslea ordenuaren aurrea pasibo
izatera bultzatzen duten bitartean, kristautasunak
bekatuaren aurkako borrokalehenesten du eta, horrenbestez, ordenuaren
aurkako joera errebeldeak ere susta
ditzake.
Erlijioa gizarte modernoan
Gizartearen lehen behatzaileak argiro
ohartu ziren zientzia pentsamenduaren
garapena eta modernitatearen araberako
arrazionalizazio prozesua zalantzan jartzen
ari zirela erlijio tradizionala, mundua ulertu
eta aintzat hartzeko bide gisa. «Jainkoaren
heriotza» ere iragarri zuten pentsalari
batzuek.
Sekularizazioaren tesiaren arabera, Mendebaleko
lurraldeetan nabarmen ahuldu da
azken mende hauetan kristau erlijioak gizarte
bizitzan duen eragina. Erlijio praktikaren
beherakada dugu fenomeno horren
adierazle agerikoenetako bat, ez ordea garrantzitsuena.
Askoz esanguratsuagoa da
erlijio balio eta motibazioek hiriguneetako
eguneroko bizimoduan duten presentzia
txikia, helburu ekonomiko eta kontsumozale
batzuen nagusitasunaren aldean.
Hala eta guztiz ere, egungo munduan
kontrakarrean datozen zantzu batzuk suma
daitezke sekularizazio prozesuaren alorrean.
Elizek instituzio publikoetan zuten presentzia
Mendebalean ia guztiz galdu den bitartean
–Estatuaren konfesionaltasunak
errazten zuen presentzia hori–, elizaren eta
estatuaren arteko identifikazioa guztizkoa
da egun ere islamdar herri askotan. Munduan
ekonomia, zientzia eta teknologia
gehien garatu diren Estatu Batuetan ere,
noizbehinka ageri dira erlijioa indarberritzen
ari ote den susmoa dakarkiguten fenomenoak,
sekten ugaltzea esate baterako.
Bestalde, azkenaldi honetan eduki etiko
sakonak dituen kristautasun molde bat
agertu da Hegoameriketan eta, oro har,
garatu gabeko munduan. Fenomeno hauek
guztiek agerian uzten dute ez dela batere
erraza egungo munduko erlijiotasunari
buruz halako diagnostiko zehatza egitea eta
ez dela hain egokia sekularizazio prozesuaren
bizkortasunaz mintzo den tesia.
Sekularizazioaren tesia XIX. mendean
zientziaz jabetu zen eboluzionismo arrazionalistaren
emaitza da. Ikuspegi eboluzionistaren
arabera, erlijio sinbolismoak eta
taldeek mendeetan zehar gizartearen gainerako
egituretatik kanpo bultzatu duten
bereizkuntzaren areagotze bat baizik ez da
sekularizazio prozesua. Halatan, mendebaleko
erlijioaren historian zehar gero eta
autonomia handiagoa iritsi du gizabanakoak
erlijio subjektu gisa. Max Weber-ek adierazi
zuen nolako eragin arrazionalizatzailea
eduki zuen erreforma protestanteak
kristau erlijioan, giro hartatik garatu eta
bereizi baitziren arian-arian egungo kapitalismo
modernoaren araberako gizarte
egiturak.Hala eta guztiz ere, erlijio egiturak funtzio
askorik gabe utzi dituen bereizkuntza
horrek ez dakar ezinbestean erlijioaren jausaldia
edo garrantzi galtzea, eragina izateko
beste era bat baizik. Eragin hori ez da
dagoeneko presentzia publiko instituzionalaren
bitartez gauzatzen, gizabanakoen
konpromisoaren bidez baizik. Zentzu honetan,
sineslearen autonomia gero eta handiagoa
eta identitate eta integrazio foko
berrien aurrean hartzen duen konpromisoa
ezinbestean ari dira erlijioaren sinbologiaren
aldatze prozesua bultzatzen.
Sekularizazioaren eta erlijio erakundeen
integraziorako ahalmenaren gaineko diagnostikoa
erlijioari eta sakratutasunari buruz
aurrez aintzat harturiko kontzepzioaren
mende dago. Izan ere, gizarte modernoetan
ahuldu egin da erlijio instituzio tradizionalen
eragin publikoa eta soziala, eta
eragin hori bizitza pribatuaren eta gizabanakoen
esperientzia subjektiboaren eremura
mugatu da askotan. Baina, Durkheim-ekeginiko azterketari bagagozkio, gizabanakoak
bere natura eta gizarte giroan bizi
duen esperientziaren erdigunean dirau betiere
erlijioak. Izan ere, sekularizazioarekin
batera munduan ez dira erlijio sinboloak
desagertuko edo jarduera sinbolikoa amaituko.
Gizabanakoak betiere saiatuko dira
kosmos sakratu bat itxuratzen beren esperientziek
azken esanahi bat eduki dezaten;
jarduera honi erlijio deituz gero, giza jarduera
nagusia da orduan erlijioa. Halatan,
ezinezkoa da sekularizazioa, kosmos sakratuaren
desagertzearekin edo erlijioen
erabateko suntsipenarekin lotzen badugu.
Bere funtsezko mailan, erlijioa –erlijiotasuna,
sakratutasuna– betiere egongo da
presente gizarte ororen kohesioaren lehen
faktore gisa. Alabaina, erlijio mota batzuk
–mota instituzional tradizionalak batez ere–
eragina galtzen ari dira, halako eran non
malgutzen eta dimentsio berri batera egokitzen
ari baita erlijiotasun instituzionala;
horren ondorioz, erlijio tradizionalak gizartean dituen giza multzoak zatikatzen ari
dira, eta beste erabilera batzuen bidez ari
dira zehazten taldeak erlijio doktrina eta
sinbolismoa, gizartean dituzten premia,
interes eta kokalekuen arabera interpretatuz.
Egungo egunean, pentsamendu arrazionalista
modernoa eta erlijio kontzepzioa
tentsio egoera deseroso batean bizi dira
elkarrekin. Ikuspegi arrazionalista gure
existentziaren alderdi askoren jabe egin da
eta ez da espero izatekoa irudika genezakeen
etorkizunean indar hori ahultzea.
Hala eta guztiz ere, ezinbestekoak dira arrazionalismoaren
aurkako erreakzioak, eta
erlijioa biziberrituko den garaiak etorriko
dira presio horren eraginez. Azken batean,
zientzia eta pentsamendu arrazionalistak
isilik geratzen dira funtsezko gaien aurrean,
bizitzaren zentzua eta xedea eta gisako
gaien aurrean esate baterako, eta erlijioaren
muinean egon dira betidanik gai
horiek.