Artea»XIX eta XX mendeak
Kubismoa. Georges Braque
Kubismoa XX. mende hasierako arte mugimendurik erradikalena izan zen. Harengandik sortu ziren arte modernoaren joera abstraktu guztiak, eta eragin handia izan du XX. mendeko arkitekturan eta estetikan. Ageriko munduaren zati bakartu batzuk erabiliz, forma geometrikoen bidez adierazten zuen kubismoak errealitea, eta objektu jakin baten alderdi guztiak aldi berean irudikatuz. Espazioaren eta denboraren aldi berekotasun hori da kubismoak ekarri zuen berrikuntzarik handiena. Margogaia ikuspuntu bakar batetik ikusteko joera, Berpizkundeaz geroztik nagusi zena, gaitzetsi zuen, eta bide berri bat urratu. Kubismoa fauvismoaren eta surrealismoaren arteko zubi bat izan zen, eta lotura handiak izan zituen beste arte mugimendu batzuekin. Picasso eta Braque dira kubismoaren sortzaile eta ordezkari nagusiak.
Kubismoaren jatorria eta hasiera
Kubismoaren oinarriak 1906tik 1909ra bitartean jarri ziren, eta Cezanneren obrak eta Afrikako eskulturak eta maskarak izan zuten eraginik sorrera hartan. Gauzen berezko formak oinarrizko forma geometrikoen bidez irudikatzeko joera nagusituz joan zen kubismoaren aitzindariengan, Cezannek emana zuen aholkua hitzez hitz jarraitu izan balute bezala : Irudika ezazu izadia esferen, zilindroen eta konoen bideo,.Picasso eta Braque izan ziren kubismoaren sortzaile nagusiak, baina haiez gainera beste pintore, idazle eta arte joera batzuek ere izan zuten, maila apalagoan, eraginik : Matisse eta Derain pintoreek, Apollinaire idazlearen ideia estetikoek...
Kubismo analitikoa
Kubismoaren lehen garaiari (1910-1912)
kubismo analitikoa esan izan zaio, Picasso
eta Braque xehe-xehe ari izan baitziren forma
aztertzen, ikertzailearen senez, berenlantegia ia laboratorio bat balitz bezala. Bi
artista horiek behin eta berriz ukatu bazuten
ere inongo sistema zientifikorik erabili
izana, harrigarria da zein elkarren antzekoak
ziren garai hartan haien lanak, aldi berean
baina zeinek bere lantegian lan egin izanagatik,
ondorio beretara iritsi baitziren. Bi
artista haien kezka nagusia objektuaren formak
apurtzea zen, eta pintatu beharreko
espazioa beste modu batera ikusteko oinarriak
jartzea. Horren ondorioz, haien kolore
eskala ia kolore bakarreraino mugatu zen ;
pintzelkada sistematikoz margotzen zuten,
puntillismoaren teknikaren antzera.
1911 inguru hartan Braque eta Picasso
adiskide minak ziren, eta haien lanak ere
oso-oso antzekoak ziren, baina bazen hala
ere alderik. Picassoren obran planoak eta
angeluak modu geometrikoagoan zeuden
antolaturik, eta ehunduraz eta margoz aberatsagoak
ziren. Garai hartako erretratuetan
bi dimentsioko gainalde batean erretratatuaren
alderdi guztiak ikuspuntu desberdinetatik
irudikatzea zen Picassoren metodoa,
elementu psikologikoez zeharo axolagabeturik
.
Garai hartan bertan Braquek plano txiki
elkarren gainean jarrien bidez eratu zituen
bere izadi hilak. Horretarako, bere
eguneroko bizitzako objektuak erabili zituen
. Braque 1910ean bertan hasi zen trompe-l'cBil-ak
-ikusleari benetako gauzaki bat
erliebean ikusten duelako irudipena sortzendiotenak- eta koadroetan moldiztegiko letrak
erabiltzen (Portugaldarra, 1911).
Elementu berri horiek sartzeak collage-a
asmatzera bultzatu zuen Picasso (Izadi hila
ztnne-lanezko aulkiarekin, 1912), eta paper
itsatsien teknika erabiltzera, berriz, Braque
(Konpota ontzia eta basoa, 1912). Asmakuntza
tekniko haien eraginez bilakatu
zen kubismo analitikoa kubismo sintetiko.
Kubismoaren lehenengo tuteetan Picassok
eta Braquek oso erakusketa gutxi egin
zuten ; Picassok inoiz ez erakusketa handietan,
galeria pribatuetan soil-soilik. Nolanahi
ere, eragin handia izan zuten abangoardiako
artista gazteengan. 1910ean Metzinger,
Delaunay, Gleizes, Leger eta Le Faucconierek
lehenengo talde kubista eratu zuten.
Talde kubista baten lehenengo erakusketa
1911n egin zen Independenteen Erakustokilto
41. aretoan. Picasso eta Braque ez ziren
han, eta hango artisten lanek oso axaletik
baizik ez zuten antzik haien lanarekin,
baina ikusleek ohartu ziren arte modernoa
bide berri batean sartua zela. Erakusketa
haren arrakastak artista gehiago erakarri
zuen kubismora : Archipenko, Picabia, La
Fresnaye, Duchamp anaiak. 1912ko urrian
egin zen Urrezko Sailaren Erakusketa izan
zen obra kubistek bakanik osaturiko erakusketarik
garrantzitsuena.
Kubismo sintetikoa
1912aren erdialdera Picassok eta Braquek
estilo herri bat asmatu zuten kubismoaren
baitan : formaren, planoaren eta
margoaren sintesia. Margogaiak gehiago
zegozkion kontzeptuen alorrari, benetako
itxurenari baino, eta, era horretara, kubismo
analitikoa irauli edo egin zuten. Bi artista
horiek aurreko urteetan teknika berriak
aurkitu eta gogotik erabili izanak zerikusi
handia izan zuen kubismo analitikotik sintetikora
igarotze horretan. Hiru dimentsioko tekniken ahalmen guztiak aztertzeak
«eraikuntzak» asmatzea ekarri zuen, kubismo
analitikoaren soiltasuna berdindu nahian
.
1913. urtearen bukaeran kubismo sintetikoaren
ahalmenak gogotik landurik zeuden,
eta artelan kubistetan margoen eta
mugimenduen tratamendu libreagoa eta
margogai naturalistagoak erabiltzeko joera
nagusituz joan zen. 1914an I. Mundu gerra
hasi izanak kubismoaren bilakaera eten
zuen ; gerra ondoren izan zen kubistak ekartzeko
saiorik, baina Apollinaire 1918an hil
baitzen, eta Picasso 1915az geroztik heste
bide batzutatik abiatua baitzen, ahalegin
hark ez zuen gidaririk izan.
Georges Braque (1882-1963)
1882ko maiatzaren 13an jaio zen, Argenteuil-en
; aita eta aitona pintore-dekoratzaileak
ziren, eta pintura enpresa bat zuten.
Bere kasa egin zituen pintura ikasketak, eta
etxean bizi izan zuen giroak eragin handia
izan zuen Braquek artegintzan materiari eta
eskulangintzaren alderdiari geroztik eman
zion garrantzian. 1900ean Parisera joan zen,
eta 1905ean fauvismoari atxiki zitzaion.
Aro kubista
1907ko udazkenean, erro-errotik aldatu
zuen Braqueren ibilbidea Cezanneren atzera
begirako erakusketak, Picassoren ezagutza
egiteak eta haren Avignongo neskatxak
koadroa ikusteak. Negu hartan egin zuen
Biluzia Zutik koadroak bi eragin horiek eta
Afrikako artearena biltzen ditu. 1908ko udan
L'Estaqueko (Proventza) paisaje oso zurrunbilotsuak
eta perspektibarik gabeak eta forma
geometrikoetara mugatuak pintatu
zituen : L Estaqueko etiveak. 1909an Normandian
eta La Roche-Guyonen (Val-d'Oise)margotu zituen paisajeetan, objektuen arteko
espazioa irudikatzeak kezkatzen zuen
gehien Braque, perspektiba tradizionala alde
batera utzi baitzuen. Urte hartan bertan paisajeak
pintatzeari utzi, eta izadi hilak sortzen
hasi zen ; hortaz, espazioaren bilaketak
erakarri zuen Braque kubismora. 1909ko
bukaeran Braquek Picassorekin harreman
estuan lan egin zuen kubismo analitikoa
zeritzon joeran (Biolina etapegarra, 1910).
Kubismo sintetikoaren garaiko koadroak
plano soil eta elkarren gainean jarriz landu
zituen, sakonerarik gabeko espazio bat iradokitzen
zuten, eta espazio horretan objektuak
marrazkera zatikatu batez zeuden irudikatuak
(Bacben aria).
Gerra ondoa, izadi hilak
1914an frontera eraman zuten, eta
1915ean larri zauritu zuten. 1917an Braque
lanean hasi zen berriz, eta izadi hila hartu
zuen harrezkero bere lanaren ardatz. Kubismoari
eutsi zion, baina ez ordea hasierako
suhar eta grina sortzailearekin. Batzuetan
paisajea ere landu zuen, itsas ikuspegiak
batez ere eta itsasontzi hondartuak (Labarrak,
1938).
1920az geroztik Braqueren lanak koherentzia
handia izan zuen estiloaren aldetik :
bai lan bikietan, eta bai lan tamainaz handi
eta askoz landuagoetan. Braqueren errepertorio
mugatuan gai berriak landu izanak
marraren eta bolumenaren, formaren eta
margoaren arteko harremanak aztertzeko
modu berri bat zeltarren. 1918-1928 garaian
Gtterrdon (erdian oin bakarra duten mahai
biribilak) eta izadi hilen sail handi bat egin
zuen, ilunak eta margo berde, elarroi eta
beltzeko harmonia indar handikoez pintatuak,
bolumena adierazi nahiari emanik
garrantzi handiena (Izadi hila marmolezko
ntabaran, 1925). 1930etik aurrera, apaindurarako
joera zuten margolanak, sintesi handikoak,
egin zituen kolore biziz, fantasiaz
eta bizitasunez beteak (Izadi hila mandolinarekin)
.
Azken obrak. «Ateliers»
11. Mundu gerraren eraginez, koadro latzagoak
egin zituen, garai latz haien ispilu
bailiran (Sukaldeko mahaia, 1942). 1947az
geroztik, gaixotasunak askotan eten zion
lana, baina hala ere 1949 eta 1956 artean
Ateliers margolan saila egin zuen. Koadro
horietan pintorearen lantokia margotu zuen,
itzalez eta argiz tartekatua, bere hurbileko
objektuak ere erakutsi zituen, eta baita ere
pintorea bera eta bere modeloa.
Bere azken hamar urteetan, ondoezik
baitzegoen, koadro txikiak pintatu zituen,
baina litografiak egiten ari izan zen. Pinturaz
eta eskulturaz gainera, Braquek orobat
egin zituen beira leihoak, balleterako dekoratuak
Diaghileventzat, eta liburuetarako
irudiak. 1963ko abuztuaren 31n hil zen.