Artea»XIX eta XX mendeak
Fauvismoa. Henri Matisse
Izadiaren formak bere horretan irudikatzea erdeinatzen zutelako eta margoen harmonia «basatiak» eratzen ahaleginduko zirelako, fauvista -basati, alegia- esan zitzaion 1905ean Parisen erakusketa bat egin zuen margolari gazte talde bati, eta fauvismo deitu zioten haiek sortu zuten higikundeari. Henri Matisse izan zen talde horretako pintore ospetsuena.
Fauvismoaren nondik norakoak
Fauvismoa zaletasun bereko eta jarrera
artistiko oso hurbileko pintore multzo bat
zen, kritikaren erasoak elkarrengana hurbildu
baizik ez zuena. Ez zen ez elkarte
antolatu bat, ez adiskidetasunez edo sineste
artistiko zehatz batez elkarri loturiko talde
sendo bat, ez eskola bat. Higikunde hura
Matisseren inguruan eratu zen, hura haitzen
aclinez eta nagusitasun intelektualez zeregin
hartarako egokiena. Harez gainera,
Rouault, Marquet, Camoin, Manguin, Puy,
Derain, Vlaminck, Friesz, Dufy izan ziren
fauvista nagusiak, baina zerrenda hori ez
da inondik ere itua eta mugatua, aitzitik,
taldearen muin edo gisakotzat hartzen diren
hamar bat lagun horiez gainera, baziren
baita ere unean uneko adiskidetasunagatik
edo bestelako zernolakoren bategatiktalde hartara hurbilduak eta talde hartatik
urrunduak, eta baziren orobat artearen historiak
beren geroztikako lanengatik eta bere
obraren bilakaerarengatik beste eskolen eta
joeren baitan sartu izan dituenak, nola diren
Braque, Metzinger, Delaunay...
Ez da erraza fauvismoaren jatorriak zeintzuk
izan ziren jakitea. Fauvista gehienek
bere kasa ikasiak eta prestatuak zirela esaten
zuten, eta ez zuten eragin finkorik aitortu,
Van Goghena izan ezik. Itxura denez,
Gustave Moreaulc Arte Ederren eskolan zuen
lantegia izan zen fauvisten harrobi nagusia.
Bukatu, ordea, bat-batean bukatu zen
fauvismoa, eta tupusteko bukaera horrek
harrituta utzi zituen artearen historialariak.
Bat-batean margo ilunak erabiltzen hasi ziren
(marroiak, berde itzaliak, urdin ilunak),
eta koadroa antolatzeko modu zurrun eta
geometrikoak. Ez zen beraz bilakaerarik
izan, erabateko haustura baizik.
Fauvismoaren ezaugarriak eta eraginak
Fauvisten arteko lotura eta ezaugarri
nagusia kolore biziak erabili izana da, bere
garaiko jende asko asaldatu zuen ezaugarria
hain zuzen ere. Koloreak beren horretan
ezartzen zituzten koadroan : gorriminak,
horiak, herdeak Vlaminckek ; gorriak eta
urdinak Derainek ; laranjak eta ubelak Matissek
eta Manguinek ; denek ez zuten margo
eskala bera erabiltzen, baina denek erabili
zituzten kolore bizi horiek, aldez aurretik
azterketa sakonak egin ondoren, batez ere
Gauguinen eta Van Goghen obran.
Koloreak balio adierazkor bat zuen
haientzat, eta zirrarak adierazteko erabiltzen
zuten mugimenclua irudikatzeko bezainbat.
Plano margotuen kontrakotasunaren bidez
mugimendua eta sakonera iradokitzen zuten
. Hori da, inondik ere, fauvistek egin
zuten ekarpenik emankorrena. Fauvismoa
bukatu oncloren ere, pintore haiek margoen
ezaugarri hori sakontzen jarraitu zuten, eta
alderdi horretan pintura abstraktua zordun
zaio fauvismoari. Esan izan da fauvistak,
margoez liluraturik, guztiz axolagabeturikzeudela marrazkiaz eta irudien antolamencluaz
. Egia da hori ez zela haien kezka nagusia
. Berariaz marraztu zuten marrazkera
soilaz eta are batzuetan traketsaz, nahiz
Matisse eta Dufy, adibidez, marrazkilari
bikainak ziren.
Fauvismoan erabateko ezaugarriak, denentzat
berdinak, nekez finka badaitezke
ere, fauvista askok sintesirako borondante
garbi bat erakutsi zuten, estilizaziorako joera,
alegia, eta, beraz, interes handia izan zuten
joera hori berez zuten bi adierazpidetan :
kartelak eta, batez ere, karikatura. Fauvista
batzuk karikaturagile bikainak izan ziren.
Fauvistek bidaia asko egin zituzten, eta
paisajea landu zuten gehienbat : Paris eta
bere inguruak, Normandia, Cote d'Azur,
Anberes, Londres ; oso ikuspegi arruntak
ziren : kale xumeak, portuak eta itsasertzak ;
ez zuten ez paisaje fantastilcorik edo heroikorik
pintatu, ez pertsonaia aipagarririk,
eta oso bakan baizik ez izadi hilik.
XIX. mendeko pintore independente
guztiek, margoari bere indar adierazkorra
ematen ahalegindu ziren guztiek, izan zuten
eraginik fauvismoan : DelacroLx, Turner,
Manet, Redon, Monet, Cezanne, Gauguin...
Orobat Monticelli, Carrand, Diaz, Munch,
Ensor eta Picassoren lehenengo obrek. Baina
Munch izan ezik, fauvismoaren aitzindari
berehalakotzat har baitaiteke, gainontzekoak
zeltarkako eragina izan ziren fauvismoarentzat
. Eragin zuzenagoak izan ziren,
nahiz batzuek auzitan jarri zituzten, inpresionismoa,
neoinpresionismoa eta Gustave
Moreau.
Henri Matisse (1869-1954)
Matisse da XX. mendeko artean aztarna sakonena utzi eta eragin guztiz ere emankorra izan duten hiruzpalau artistetako bat, bai bizirik zela, eta bai hil ondoren . 1905 inguruan hasi zen ospetsu izaten, fauvismoaren aitzindari gisa, baina, berritzailea izan baitzen ororen gainetik, ezin da Matisse joera, higikunde edo dotrina baten baitara mugatu, bai bilakaera sakonean ari izan zelako beti, bai era askotako teknikak erabili zituelako : pintura, eskultura, grabatua, tapizgintza, antzerkirako dekoratuak, beira leihoak, paper ebakiak .... Artean tirabira, bilaketa sutsua eta kezka nagusi ziren garaian, Matisseren obra, aldiz, eder-ederra zen eta soseguz betea, formaren aldetik betegina eta dotorea bezain zehatza.
Bizitza eta bilakaera
Cateau-n jaio zen 1869an. Lege ikasketak
egin zituen, pinturan hasi aurretik.
1892an Parisera joan zen; Apaindurazko Arte
Eskolan eta Jullian akademian ari izan zen
ikasten, eta gero Arte Ederren Eskolan hasi
zen, Gustave Moreau pintorearen lantegian
hain zuzen. Moreauk ikasle bikaintzat
zeukan Matisse, baina Moreau hil zenean
(1898) Matisse eskolatik bota zuten. Bere
kontura hasi zen orduan bilaketan eta ahaleginean
; neoinpresionisten, Cezanneren,
Gauguinen eta Van Goghen eragina izan
zuen, eta orduan hasi zen bere lehen eskulturak
egiten. 1904ko udan neoinpresionismotikhurbil ari izan zen, baina
1905ean egin zuen koadro sail margo harrrigarrikoa
fauvismoari zegokion bete-betean
. 1905etik aurrera Matissek arrakasta
handia izan zuen, eta Estatu Batuetako eta
Errusiako zaletuak berehala hasi zitzaizkion
koadroak eskatzen. 1908rako Matissek utzia
zuen fauvismoa. Aljerian, Marokon eta Alemanian
ibili zen, eta han margogai berriak
aurkitu zituen.
1930ean Tahitin hartu zuen bizilekua
bolada baterako ; 1933an bukatu zuen Filadelfian
bere koadro ospetsuenetako bat :
Dantza. Teknikaren aldetik, ez zen pinturara
mugatu ; eskultura eta grabatua gero eta
gehiago landu zituen ; orobat hasi zen kolorezko
paper handiak mozten eta itsasten ;
1948tik 1951ra Venceko Errosarioaren kapera
izan zen bere lan nagusia. Oso lan
gogokoa izan zuen hura, eta zeregin hari
zegozkion alderdi guztiak hartu zituen bere
gain : arkitektura, apaindura eta altzari guztiak,
meza jantzietarako ereduak ; baina,
gauza bitxia, horiek guztiak egiteko, teknika
asko erabili zuen, pintura izan ezik :
beira leihoak eta meza jantziak dira koloretako
elementu bakarrak. Matisseren maisulan
horrek arteari buruz zuen kezka nagusia
bildu zuen : oreka eta sosegua. Nizan hil
zen 1954an.
Estiloa eta margogaiak
Matisseren obrak batasun handia izan
zuen. Haren artean ezin dira margoa eta
marrazkia berezi, marrazkilari handia baitzen
margolari bikaina bezainbat. Artista
gutxi izan ziren Matissek bezain iaioak bere
lanbidean. Iaiotasun horren beraren eraginez, mesfidantza handia zuen bere buruarekiko,
eta haren lanak ziurtasunaren sentipena
adierazten badu ere, Matisse galdeketan
eta bilaketan ari izan zen etengabe,
zirriborro eta saio ugari egin zuen, eta teknikarik
zailenak erabili zituen. Izadi hilak
eta paisajeak margotu bazituen ere, giza irudia
landu zuen gehienbat, baina ez beti hain
zuzen erretratua, nahiz egin zuen erretraturik,
giza irudi berezko ezaugarri berezirik
gabeak baizik.
Matissek berebiziko eragina izan du artean
. 1905etik aurrera herrialde askotako
pintoreak izan zituen miresle, haren erakusketak
gero eta gehiago maiztu baitziren
Europan eta Estatu Batuetan, orobat haren
lanen argazkiak eta haiei buruzko argitarapenak
. 1908an Matissek La Grarzd Revue
aldizkarian argitaratu zuen «Pintore baten
oharrak, arrakasta eta zabalkunde handia
izan zuten. 1914rako abangoardiako maisutzat
aitortu zuten aho batez mundu osoan.
Picasso, Leger, Juan Gris, Delaunay, Kirchner,
Kandinsky, Mondrian zordun izan zitzaizkion
zein bere karreraren uneren batean
edo bestean.
Lan nagusiak : Bretainiarebzrlea (1896),
Korsikako paisajeak (1900), Luxua, baretasuna
eta lizuna (1905), Ijitoa (1905-1906),
Marinel kapeluduna (1907), Dantza eta
musika (1909-1910), Alfonbra gorriak (1911-
1913), Marokoarrak (1916), Hiru ahizpak,
Odaliskak. (1918), Leihoa Nizan (1919).
Paper ebakiak ; Jazz, Boxeolari beltza, Zztlnta.
Gainera, Matissek liburuetarako marrazkiak
egin zituen lumaz, besteak beste, Joyceren
Ulysses eta Baudelaireren Les flettrs
du mal (1947) liburuetarako.