Artea»Berpizkundea
Manierismoa : arkitektura
Manierismo kontzeptua pinturarako sortu zen bereziki. Eskulturara ere egokitu ahal
izan da kontzeptu hori, baina arkitekturan ezin antzeman daiteke pinturan eta eskulturan
bezain argi estilo manierista. Badira zenbait eraikin jakitunen arabera manieristatzat
har daitezkeenak, baina hori ez da nahikoa garai bateko arkitektura estilo baten
ezaugarriak definitzeko.Giorgio Vasarik Michelangelori zion
mirespena nabarmen antzeman daiteke bai
Vasariren pinturan bai arkitekturan. Vasarik
Michelangeloren Laurentina Liburutegiko
hornien eskema hera erabili zuen Uffizi jauregian
(1560-1574), Signoria plazatik Arnora
bitarteko kalera ematen duten hormetan
hain zuzen ; hala eta guztiz ere, Vasariren
diseinuak ez du, inondik inora, oinarrizko
lanaren ez indarrik ez adierazkortasunik.
Eraikinak bi atal nagusi ditu, luze-luzeak
biak -hasieran, bulego lanetarako prestatuak-,
eta bi atal horien erdian patio estu
bat dago, muturrean loggia edo galeria bat
duena. Uffizi eta pitti jauregiak lotzen dituen
zubi Zaharraren proiektua ere Vasarik
egin zuen. Pisako Caravana jauregian ez
zuen aurrekoetan bezain estilo zorrotza erahili
; erailuntza horretako fatxada ganbila da,
hainbat barrunberekin, duke handien bustoak
jartzeko bereziki eginak.
Vasariren adin berekoa zen Florentziako
Bartolomeo Ammannati eskultorea eta
arkitektoa (1511-1592). Baccio Bandinellirekin ikasi zuen Florentzian, eta ondoren
Veneziara joan zen lehenbizi -Jacobo Sansovinorekin
ikasi zuen han-, eta Erromara
gero. Erroman Julio III.a aita santuarentzat
lan egin zuen. Florentziara itzulirik, 1550ean
Pitti jauregia handitu zuen, Toscanako dulce
handiek printzeen bizileku bihurtu baitzuten
jauregia. Goitik behera aldatu zuen Brunelleschik
sortutako espazioa : atzeko patioko
fatxada nagusia bi aldeetatik luzatu
zuen, eta Boboli lorategietara ireki zuen.
Bestalde, patio horretako estatuek, itzuriek
eta landareek multzo ederra osatzen dute.
Horixe da manierismoaren barruan den eremu
itxi nagusia.
XVI. mendean eraikuntza gutxi dago
Santa Trinita zubia bezain zurrun, eta aldi
berean, hura bezain dinamikoa dena ; Arno
ibaiaren gainean eraiki zuen Ammannatik
1567-1569 urteen bitartean, Michelangeloren
eredu baten gainean, ziur asko. Bigarren
Mundu gerran alemaniarrek zubia desegin
zuten, eta jatorrizko diseinuaren
arabera berreraiki zen. Bestalde, Italiakolorategi manierista ederrenetako batean parte
hartu zuen Anuoannatik : Bomarzoko oihan
sakratua (1564-158G). Orsinitarrentzat
osatu zuen lan hartan ugariak ziren erraldoiak,
mamuak edo fantasiazko haitzuloak.
Andrea Palladio (Andrea di Pietro de
la Gondola jaiotza izenez) Paduan jaio zen
1508an, baina gazte zela joan zen Vicenzara
. Hargin lanetan aritu zen han. 1537an
Gian Giorgio Trissino idazleak bere etxea
egiteko enkargua eman zion, eta hark jarri
zuen harremanetan Vicenzako kultura talde
nagusiekin. Trissinorelcin Erromara egin
zituen bidaietan (1541, 1545, 1547, 1549)
antzinako erailcinalc eta XVI. mendearen
lehen erdialdeko arkitektoen lanak aztertu
ahal izan zituen. 1549an Vicenzako Kontseiluak
Palazzo della Ragione berritzeko
enkargua eman zion, eta lan hari esker Palladiok
garrantzizko lekua izan zuen Vicenzako
aristokraziaren arkitekto gisa. Trissino
hil zenean, Daniele Barbaro veneziar prelatuarentzat
hasi zen lanean Palladio eta haren
aginduz egin zituen Vitrubioren DeArcbitectturct
(1556) lanaren edizio baterako
marrazkiak; 1554an Erromara egin zuen hidaian
Antzinako Erroma lana idatzi zuen,
oso arrakasta handia izan zuena.
Hurrengo urteetan hainbat lan egin zuen
Venezian. 1750ean Arkitekturaren lau U-
btnzrakargitaratu zuen ; azterketa teorikoak,
bere eraikinen azterketa, etab. egin zituen
bertan. Vicenzalo Antzoki Olinpikoa izan
zuen azken lana (V. Scamozzik amaitua).
Palladioren lanak itxuraz lasaiak badira ere,
konplexutasuna eta kezkak dituzte atzean ;
kezka horiek adierazten clute batetik egilearen
berezko ezaugarri bat, eta, bestetik,XVI. mendeko bigarren erdialdean Veneziako
gizarteak bizi zuen krisia. Lehenengo
lanetan jaioterriko ereduari jarraitu zion,
baina Erroman egon ondoren hizkuntza klasikoa
menderatzera iritsi zen. Hizkuntza hori
era orijinalean eta autonomoan erabiltzen
zuen, eta trebetasun handiz lotzen zituen
molde klasikoak eta arkitekturaren hizkuntza
modernoa, erabat askea. Villa ugari egin
zuen Venezian, eta baita jauregiak ere.
Vignola 1507an jaio zen. Lehenengo
urteetan pintura eta perspektiba ikasketak
egin zituen Emilian, baina arkitekturan jardun
zen gero. Erroman eta Fontainebleaun
egon ondoren, San Petronioko fatxadarako
iztukua egin zuen. Ondoren Erroman hartu
zuen bizilekua, eta Farnese familiaren arkitektoa
izan zen. Julio III.a aita santuarentzat
lan egin zuen Villa Julian, aurretik eginda
zeuden proiektuak berregiten. Lan
horretan Vignolak trebetasun handiz lotu
zituen oin lauki-zuzena zuten eraikinaren
atalak eta atal erdi biribilak (eskailerak eta
lorategiko eserlekuak). Joera hori sakondu
egin zuen, bestalde, Caprarolako Villa Farnesen
. Bagnaiako Villa Lanten era organikoan
bateratu zituen eraikinak, lorategia eta parkea
. Erlijiozko eraikinak ere egin zituen, eta
horien artean aipatzekoak ditu Sant'Andreako
oratorioa (1553), eta Sant'Anna dei Palafrenieri
(proiektua 1570ean egina). Dena dela,
erlijiozko eraikinen artean maisu lana Erromako
Gesu eliza du (1568an hasia) : areto
bakarrekoa da, Kontraerreformaren, eta
batez ere, jesuiten behar liturgikoetara eta
deboziozkoetara egokitua. Eliza horretakotranseptua estu-estua da, eta alboetara kaperak
ditu. Eraikin horretan bildu zituen
batetik Berpizkundean nagusitu zen oin
zentrala, eta bestetik, kristau tradizio antzinakoaren
luzetarako oina. Gesuko elizaren
bidez (fatxada G. della Portak egin zuen)
Kontraerreformako elizen tipologia zehaztu
zuen, eta erraz kopia zitekeen eredu bat
utzi zien bere ondorengoei.
Vignolaren ikasle eta jarraitzaile izan zen
Giacomo della Porta eskultore eta arkitektoa
(1533-1602). Lan gehienak Erroman eta
Lazio eskualdean egin zituen. Vignolak
amaitu gabe utzi zituen hainbat lanetan aritu
zen, eta horietako batzuetan Michelangelok
herak ere parte hartu zuen : Capitolioa
(Senatuen jauregiko fatxada eta eskailerak
amaitu zituen), Farnese jauregia (goiko loggia),
San Pedro (kupula egin zuen, Michelangelok
diseinatu zuenari zenbait aldaketa
eginez), Gesu eliza (kupula, Andre Mariaren
eta San Frantziskoren kapera biribilak
eta fatxada). Vignoliren egiturei etekin handia
atera zien. Erlijiozko arkitektura (San
Luigi dei Francesi-ko fatxada, Madonna dei
Monti eliza, San Atanasio dei Greci, eta San
Joan dei Fiorentini elizaren amaiera), eta
arkitektura zibila (Maffei, Aldobrandini egoitzak,
Capitelli plazako egoitzak, Clementino
eskola, Jakinduriaren jauregiko patioa,
Aldobrandini etxea Frascatin) landu zituen,
eta Erromako plaza askotako iturriak egin
zituen. Accadernia di San Lucako kide izan
zen, eta Elizaren eta nobleen arkitekto ofiziala
bihurtu zen. Zenbait eraikin ereduetarako
eskemak zehaztu zituen (etxebizitzak,
bi ordena gainjarrita dituzten elizen fatxadak, villak), lehenagotik Berpizkundeko
arkitektoek erabiliak zituztenak.
Jacopo Tatti, Jacopo Sansovino (1486-
1570) deitua, Andrea Sansovinoren ikasle
izan zen, eta harenganako esker onez hartu
zuen maisuaren izena. Eskultore gisa aritu
zen lehenbizi Erroman eta Florentzian,
baina aldi berean zenbait arkitektura lanetan
hasi zen. 1519an San Giovanni dei Fiorentini
(Erroma) elizarako lehiaketa irabazi
zuen ; hala ere, baztertu egin zioten oin zentraleko
eredua. 1527an, Erromako harrapaketaren
ondoren, Veneziara joan zen. Hiri
hartako lehenengo lau lanak hauek izan
ziren : San Markos Eskola Nagusiko aldare
nagusia (1533 ing.), Miserikordiako Eskola
berria (1532tik aurrera), San Francesco della
Vigna eliza (1534tik aurrera) eta Corner
Jauregia San Maurizion (1533tik aurrera).
Jacopo Sansovinoren bidez sartu zen Venezian
lehenengo aldiz erromatar klasizismoaren
arkitektura sintaxia, ordu arte bertako
tradizioarekin zituzten konpromezuak
gaindituaz. Veneziak hirigunea berritzea
erabaki zuenean (San Markos plaza), Sansovinok
koordinatu zuen hiriaren "bihotzaren"
egitura herria. 1437tik aurrera berari
agindu zitzaizkion hiriguneko eraikin nagusiak
: San Markos liburutegia, Monedaren
etxea eta kanpandorreko logia txikia ; eta
horrez gainera, berak zehaztu zituen eraikin
berrietarako irizpideak. San Markos plaza
herrian orekan jarri zituen Sansovinik
eraikin berrietan nagusi zen hizkuntza klasizista,
batetik, eta, bestetik, Erdi Aroko eta
Quattrocentoko eraikinak (San Markos,
kanpandorrea, erlojuaren dorrea).