Artea»Berpizkundea
Berpizkundeko arkitektura eta eskultura Frantzian
Frantzia izan zen Europako herrialdeetan Italiako Berpizkundearen eragina bere egin zuen lehen herrialdeetakoa. 1520an oraindik ez zen oso aintzat hartua gainerako herrietan, bai ordea Frantzian. Frantzia izan zen, hain zuzen, Berpizkundeko estilo betea osatu zuena. Hala ere, artista frantsesak tradizio gotikoan heziak ziren, eta horrenbestez, ez zituzten, jakina, bat-batean beretu Berpizkundeko moldeak, arkitekturari dagokionez bereziki. Frantziara aldatutako italiar artisten bidez zabaldu zen gehienbat estilo berria herrialde hartan. Horretan eragin handia izan zuen, besteak beste, Frantziako erregeek Italian zuten nagusitasuna medio, hainbat artista Italiara joan izana gortean lan egitera. Frantzisko Laren inguruan bildutako adituek ikasi zuten, batez ere, arte italiarra . Oro har, hasieran Lombardiako eta Florentziako artearen kutsua zabaldu zen Frantzian, eta 1530az gero Manierismoa nagusitu zen, barroko aurreko zenbait osagai nabarmentzen zirela.
Arkitektura zibila ; «chateaux» edo gazteluak
XVI. mendetik aurrera gaztelu sail ikusgarria
eraiki zen Frantzian, Erdi Aroko arkitektura
zibilaren maila iritsi zuena. Landan
eraiki ziren gaztelu horietako gehienak, leku
atseginetan, Italiako villen modura. Eraikin
hauetan nabarmen antzematen da nobleen
ohiturak eta helburuak aldatzen ari zirela,
Erdi Aroko jaunen ohiturekin alderatuz gero ;
izan ere, ordu hasteko gotorleku harresituenordez bizitoki atseginak eraikitzen hasi ziren,
interes militarrak indarra galdu zuen,
eta ehizak hartu zuen gerraren lekua.
1515ean Frantzisko Lak Bloisko gaztelu
baten iparraldeko atala eraikiarazi zuen antzinagoko
eraikin zati batzuei itsatsirik. Fatxadatik
patiora eskailera poligonal bat du,
are ateria zabalekikoa ; patioko fatxada Lehen
Berpizkundeko moldeei jarraituz eraikia da
eta eskailerak antzinagoko arkitekturaren
ezaugarriak gogorazten ditu. Horren antzeko
eskailera batez, espiral biko eskailera biribil
batez hornitua da Chambordeko gaztelua,
Frantziako chateau nagusietakoa.Chambordeko gaztelua Frantzisko I.ak
Fointanebleau, Saint-Germain eta beste zenbait
parajetan eraikiarazi zituen gazteluetako
bat da, erregearen kuttuna hain zuzen ere.
Gaztelu honetan Frantziako Berpizkundeko
arkitekturaren ezaugarri batzuk agerian
dira oraindik, haina Frantzisko I.aren garaiko
gaztelu gehienak hondatu egin zituzten
iraultza garaian edo berrikuntzan handiak
egin zizkieten eta garai hartako
grabatuetan oinarriturik egin behar dira arkitektura
azterketak.
Chambordeko gazteluaren jatorrizko
proiektua eta, seguraski, erdiko atalaren
planoa Sangalloren ikasle italiar batek egin
zituen. Dena dela, proiektu hari aldaketa
asko egin zitzaizkion. Estilo konplexuko
eraikina da ; haren oina, dorreak, teilatu kizkurra
eta tximinia garaiek Louvre eraikina
gogorazten dute. Erdiko atala laukia da ; erdian
eskailera kiribila dago, gazteluko atal
aipagarriena, apaindura pintoreskoez hornitua,
eta haren inguruan lau korridore daude
. Korridoreek lau ataletan banatzen dute
espazioa, gurutze bat osatuz, eta atal bakoitzaren
baitan areto handi bat, bi txikiago
eta kabinete bat dago. Aretoen banaketa
Italiatik harrera zen, baina Frantziako arkitektura
ezaugarri nagusietakoa bihurtu zen.
Frantzisko I.aren agintaldiaren azken
urteetan Parisko Louvre jauregi-bizitokia
eraiki zen, Erdi Aroan gaztelu-gotorleku
izandako eraikinean zenbait alcaketa egin
ondoren, Lescot arkitektoaren zuzendaritzapean
.
Pierre Lescot (1510 ing.-1570) izan zen
Frantziako Berpizkundeko arkitekto aipagarrienetakoa
. Humanistekin harremanakizan zituen eta gortean lan egin zuen. Louvreko
eraberritzea da hark utzitako lan
bakarra, baina nahikoa izan zuen Frantziako
arte klasiko handiaren bultzatzaile gisa
ezagutua izateko. Hasierako proiektua erabateko
eraberritze proiektua izan zen, baina
haren parte bat bakarrik burutu zen, Sena
aldeko atala eta harekin angelu zuzena osatzen
duena. Dena dela, atal horietan iritsi
zuen Frantziako Berpizkundeko arkitekturak
bere heldutasuna ; gotikoko joerak alde
batera utzita, baina aldi berean italiar moldeekiko
mendekotasunik gabe, eta Frantziako
bertako molde tradizionalak nabarmenduz
eraikia da. Frantzisko I.ak eskatu
zion lan hura 1546an. Patio koadroaren
mendebaleko atala bakarrik eraberritu zuen,
elkarren gainkako bi ordena ageri dira fatxadan,
eta haiei buru emanez atiko bat,
multzo guztia pilastra, arku, frontoi eta frantses
tradizioko teilatu makurtuen erritmo
armoniotsu batean eraikia ; multzo orekatua
da eta ez dago italiar moldeetara makurtua
. Goialdean Jean Goujonen eskultura sail
bat ageri da. Fatxadan xehetasun klasikoak
dira nagusi, baina egiturak ez du italiar artearekin
zerikusirik. Elkarren gainka jarrita
ageri diren ordenak bai dira italiar berpizkundeko
bete beteak eta baita leiho frontoidunak
eta behealdeko arkuak ere. Baina,
aldiz, antzinako gazteluaren clorreen
ordez eraikitako hiru pabiloiak eta teilatua
traidizio frantsesari jarraituz eginak dira.
Gaztelu tradizionala eta Berpizkundeko jauregia
bateraturik ageri direlako da batez ere
aipagarria eraikin hau.
Lescotez gainera aipatzekoa da, hesteak
beste, Philibert Delorme (1510 ing.- 1570).
Lan ugari egin zituen Valoisko gortean, nahiz
eta gaur arte gorde direnak oso aldatuta
edo hondatuta dauden. Delormek Erroman
osatu zituen bere ikasketak, eta 1536an handik
itzuli ondoren hasi zen gortearentzatlanak egiten. Enrike II.ak Frantzisko Laren
hilobia egiteko enkargua eman zion, iTillrers-
Cotteretseko gaztelua amaitu zuen eta Fontaulebleaukoan
atal batzuetan lan egin zuen,
baina bere obra aipagarriena Aneteko gaztelua
da (1545-1555). Azpimarratzekoa da
ataurrea, elkarren gainka jarritako hiru ordena
ageri dituena, eta kapera, fatxada
molde klasikokoa eta oina biribila duena,
eta lurrean eta kupulan elkarri loturiko kurbekiko
apaingarriez hornitua.
Delormeren garai berotsukoak dira J.
Androuet du Cerceau (1510 ing.-1585) eta
J. Bullant (1510 ing.-1578). Lehena grabatzaile
eta marrazkilaria izan zen batez ere.
Grabatu bilduma bikinak osatu zituen eta
besteak beste Verneuil-sur-Oise eta Charlevalko
chateaux-etarako proiektuak diseinatu
zituen. Bullantek, berriz, lan aipagarriak
ditu Ecouengo chateauaren planoak, Chambord
eta Fontainebleauko zenbait atal, Henrike
II.aren eskariz eginak, eta Tullerietan,
Mediciko Catalinarentzat egindakoak.
Eskultura
Arkitekturan denbora asko hartu zuen
Erdi Aroko tradizioak erabat baztertzeak,
baina pinturan eta eskulturan samurragoa
izan zen gotikotik berpizkunderako trantsizioa
. Garai hartan osatu zen arkitekto multzoaren
ekarpenak osatu zituzten eskultoreek,
eta Italiako ezaugarriak beretu zituzten
arren, tradizioari jarraitu ziotela adierazten
dute zenbait berezitasunek, esaterako hileta
monumentu ugariek, oro har hildakoaren
irudia etzanda edo otoitzean agertzen dutenek
; bereziki aipagarriak dira hildakoa
hezurdura gisa agertzen dutenak. Izpiritu
errealistari jarraitu zioten eta konposizio
narratiboak osatu zituzten, hainbat erreferentzia
Lxertatuz gerai hartako janzketari edo
lanbidei eta abarri buruz.Garai honetako eskultoreetan aipagarria
da Ligier Richier (1500 ing.-1567). Erroman
egonaldia egin zuen arren, Erdi Arolco kutsua
eta patetismoa ageri dute bere lanek.
Bere maisulana Saint-Mihielko hilobi santua
da (1552-1564), kristau inspiraziokoa,
naturalista eta joera klasikoa duena tolesetan
eta edertasunean, nahiz eta obraren izpiritua
eta ikonografia mende hasierakoak
diren.
Bere garaiko korronteei gehiago begiratu
zien Jean Goujonek (1510. ing.-1566),
YVI. mende erdialdeko frantses eskultore
handienak. 1547an erregearen eskulturagile
izendatu zuten. 1549an Nirzj'ak erliebeak
egin zituen, Errugabeen itzarrian ; grazia
handiko irudiak dira, Celliniren manierismoa
gogorazten dutenak, eta Lescotek arkitekturan
bezala, xehetasun klasikoak eta
halako sotiltasun frantses bat nahastu zituen
bere lanetan. Urte hartan bertan egin zituen,
orobat, Louvreko patioko alegorien erliebeak
.
Germain Pilonek lan ugari utzi zituen,
baina guztietan aipagarrienak errege-erreginen
hilobiak eta erretratuak dira. Frantzisko
Laren hilobian parte hartu zuen eta Medicilco
Katalinak eskatuta Medicikoen kapera
egin zuen Saint-Denisen. Brontzezko lau
estatua eta beste hainbeste bertute daude
kaperaren angeluetan ; hilobi gainean errege-erreginak
agertzen dira otoitzean eta
marmolezko errege-erreginen gorpuak daude
kapera barruan etzanda, biluzik. Erretratuetan
azpimarratzekoak dira Rene deBirague kantzilerrarena eta OrleanskoJearz
de rnorurlliers gotzainarena, azterketa psikologiko
bikainagatik, jantzien lanketa arranditsuagatik
eta polikromiagatik. Pilonek
manierismoa, tradizio gotikoa eta antzinate
klasikoko eskulturako osagaiak bateratu zituen
bere lanetan.