Artea»Berpizkundea
Italiako Bigarren Berpizkundea : Leonardo da Vinci
Bigarren Berpizkundearen alderdi bitxienetako bat da -eta, aldi berean, periodo gisa
sailkatzeko arrazoi garrantzitsua-, monumentu nagusiak 1495 eta 1520 urte bitartean egin
zirela guztiak, nahiz eta sortu zituzten gizonen adinean handiak izan aldeak. Bramante,
denetan zaharrena, 1444an jaio zen ; Rafael, 1483an, eta Tiziano 1490. urte inguruan. Alabaina,
Bigarren Berpizkundeko lehen maisua ez zen Bramante izan, Leonardo da Vinci
baizik.
Leonardo 1452an jaio zen Toscanan, eta Verrocchioren ikasle izan zen. Dirudienez,
Florentzian ez zegoen gustura eta hogeita hamar urterekin Milango dukearentzat hasi zen
lanean, ingeniari militar gisa, eta -bigarren mailan-, arkitekto, eskultore eta margolari
moduan.
Bigarren Berpizkundea
Gauza jakintzat hartzen da Lehen Berpizkundearen
jarraipen naturala izan zela
Bigarrena, Quatrocenttoaren jarraipena alegia
. XVI. mendeko maisu handiak -Leonardo,
Bramante, Michelangelo, Rafael, Giorgione,
Tiziano- heren aurrekoen ideiekin
bat zetozela uste izan zen, baina hain modu
osatuan adierazi zituztela ideia horiek non
maisu hauek perfekzioaren sinonimo bihurtu baitziren, Berpizkundeko artearen gailurra
izan zirelakoan. 1920-1930 urteetan ordea,
eskema hori aldatzen hasi ziren arte
historialariak; izan ere, hain laburra da Bigarren
Berpizkundea, non benetan existitu
ote zen ere duda sortzen den. Aldi berean,
oso zaila da Quattrocentoko Berpizkundea
behar bezala ulertzea baldin eta osatu gabeko
zerbaiten moduan hartzen bada.
Zenbait alderdiri dagokionez, egia da
Bigarren Berpizkundea aurrekoaren goren
unea izan zela ; beste alderdi batzuetatik
berriz, abiapuntua izan zen. Dudarik ez da
ezen, artista, bere ogibidean diharduen eskulangile
ezik, oroz gaineko jeinutzat hartzeko
ideiak ez zuela inoiz izan XVI. mendearen
lehen hasieran bezainbesteko
indarrik. Jeinuaren kontzeptu platonikoa,
berez poetari zegokiona, Marsilio Ficinok
eta haren kide neoplatonikoek zabaldu zuten
. Uste zen gizon horiek, jeinuak izanik,
hilkor arruntak ez bezalakoak zirela, jainkozko
inspirazioak gidatzen baitzituen beren
lanean ; hala, izaki jainkozko, hilezkor eta
sortzailea zen artista. Kontuan izan behar
cla 1500 arte jainkoari bakarrik zegokion pribilejioa
zela sortzea -egiteari kontrajarriajeinuaren
gurtza horrek oso eragin handia
izan zuen Bigarren Berpizkundeko artistengan
. Artistak helburu zailak lortzera
bultzatu zituen, eta arte lanak eustera mezenasak
. Lehen Berpizkundeko artistak balio
unibertsalekotzat jotzen zituzten arauekin
lotuak sentitzen ziren : harmonia
musikalaren zenbaki arrazoiak eta zientzia
perspektiba ziren, besteak beste, arau horiek
. Haien ondorengoek berriz zentzu dramatiko
berri bat eta erretorika orobat berria
sortu zuten, behatzailearen emozioak beretzen
zituena, bai aurrekari klasikoren bat
zutenean, baita aurrekaririk gabe ere. Izan
ere, berehala bihurtu ziren klasiko Bigarren
Berpizkunceko maisuak, eta Antzinarokomonumentu famatuenen parekoa izatera
iritsi zen maisu haien indarra eta aginpidea.
Alabaina, klasikotasun eta perfekzio horrexengatik,
aldi honetako artista nagusiek
ez zuten eskolarik sortu, haien estiloa ez
baitzen erraz imita daitekeen horietakoa.
Halako ospea eta maila lortu zuten artista
hauek, eta hainbeste nabarmendu ziren
ondorengo hiru mendeetan, non aurreko
lanek ahaztutako garai batekoak
baitziruditen. Hasi zenean erreibindikatzen
XIV. eta XV. mendeetako artea, gune erabakior
gisa hartzen zen oraindik ere Bigarren
Berpizkundea, eta primitibo adjektiboa
aplikatzen zitzaien Rafaelen aurreko aurreko
margolari guztiei.
Leonardo da Vinci
Leonardo da Vinci 1452an jaio zen, Vinci hirian, eta Frantzian hil zen 1519an, Clouxen . Margolaria, marrazkilaria, eskultorea, arkitektoa eta ingeniaria izan zen. Leonardoren jarduerak gauzatu zuen, beste edonorenak baina hobeto agian, Berpizkundeko ideal humanista. Bere Azken Afaria (1495-1497) eta ,lona Lisa (Giocorzda) (1503-1506) koadroak dira, bi-biak, Berpizkundeko margolan ezagunenak eta eraginkorrenak . Leonardoren koadernoek ageri duten jakinmin zientifikoa eta mekanika asmamena, bestalde, bere garairako oso aurreratuak dira.Ustekabe zorioneko bati esker, gai komunbatek lotzen ditu Bigarren BerpizkundekoMichelangelo, Rafael eta Tiziano. Izan ere,denak hasi ziren ikasten ordurako entzutetsuaonartu zuten, eta gainditu gero, lehen maisuhorren eragina. Hala, Andrea del Verrocchioren(1435-1488) ikasle izan zen Leonardo,ere eskulturan nabarmendu baitzen. Verrocchiorenmargolan ezagunena Jesttkristorera Bataioa da ; famatua da esaten delako Leonardogazteak margotu zuela ezker-ezkerrekomaisuak berak egindako aldameneko aingeruabaino askoz ere ederrago eta iradokitzaileagoaEz da seguraski artistarik "jeinu" adjektiboaFamilia guztiz arrunt batean sorturik, ezagutzaVinciko legegizon baten sasiko semea zen ;aita konturatu zen semearen abileziaz, etamargolaritza ikasketak ordaindu zizikion.Benetako polifazetikoa zen Leonardo,hainbeste non ia dohain gehiegi ere bazuen :guztiz ederra zen aurpegiz, gorpuzkerazlerdena, ahots zoragarria omen zuen, matematikaribikaina zen, zientzia gizon ausartalana modu arin samarrean edo hartu zuen,eta, hala, gutxitan amaitzen zuen margolanbat, eta zenbaitetan saio xelebreak ere eginzituen bere lanetan. Azken Afaria (MilangoSanta Maria delle Grazie elizan), adibidez,desagertu egin da ia, margolana prestatzekodesegokia zela-eta.Hala ere, inoiz sortu diren liluragarrienakdira salbatu diren margolanak. Alabaina, Mona Lisa edo Gioconda erretratuak (LouvrekoMuseoa, Paris) alde txar bat du : famatuegiaizatea. I ristal lodi baten bestaldeanbaino ezin da ikusi, eta bisitari mordo baten erdian. Mona Lisa era guztietara etabitarteko guztien bidez berregin izan da,baina, hala ere, ukigabe dirau lan honenmagiak. Izan ere, halako tristura pentsakorbat ageri dute Leonardok egin zituen hiruemakume erretratuek. Ezaugarri hori CeciliaMona Lisarena da enigmatikoena, eta GinevraBenci-ren erretratua argiena. Fama gutxienaduena Ginevra Benci-rena, da ikustekohain berezkoa duen edertasun lilurgarri, iazerutiar hori.Leonardoren margolanek bi bereizgarrinagusi dituzte : ilearen trataera, bere fintasuneanaingeruzkoa gertatzen dena, eta inguruenzurruntasun falta. Oharkabean bezala(horixe da hain zuzen ere sfttntato deritzanteknika), laino zoragarrietan, tonu eta formaarteko igarotze guztiz mehean. HarkaitzetakoAndreMarra margolaneko aingeruarenedo margolan bereko Parisko bertsioarenAndre Mariarenak, badute barneko jakintzabat, jakintza artistiko bat, parekorik gabeamargolaritzan. Gaia bera ere -San joan haurrajesus Haurtxoa adoratzen Andre Mariareneta aingeru baten aurrean-, alderdi askotatikaurrekaririk : gertalekua, harkaiztsua etabakartia, lehen planoko urmaela eta landaredia,ardura handiz hautatua eta berreginahoriek definitzen ez dakigun arren. Era bereaneta keinuen harremanean dago agian giltzarria: irudi batek babestu egiten du, besteakseinalatu, bedeinkatu besteak ; denekseinalatzen dute irudiaren erdia.Leonardoren obretan nagusia, bat hautatzekotan,Azken Afaria izan daiteke, margolanhori betidanik hartu izan baita Bigarrenldasikotzat. Esan bezala, hondatua dago, etaahalegin berezia egin behar da jatorrian zuenedertasuna imajinatzeko. Hala ere, geratzendenak argi erakusten du margolan honentranszedentziaren zergatia. Lana bere osotasuneanikusirik, konposizioaren egonkortasunHori dela-eta, atzealdeko espazioaren trataera da bereziki interesgarria. Aurrekomargolariengan beregaina izaten zenkoadroaren arkitektura ; Leonardok, berriz,irudiak osatu zituen aurrena, eta arkitekturaihes puntua, gure ikusmena gidatzen duena,margolanaren erdi-erdian, eta, hala, esanahisinbolikoa hartzen du. Bestalde, pertsonaiakda, Bibliako pasarte baten hitzez hitzezkoirudikapena baino harantzago doana ; izanere, apostoluak mahaiaren urrutieneko lekuandaude bilduak, hainbeste bazkaldarrentzakotxikia gertatzen den leku batean.Argi dago gaia fisikoki trinkotu nahi izanzuela Leonardok, eta esanahi mailakatuakeskaini. Hala, Jesukristoren aurpegiak jaungoikoarenganakomendekotasuna adieraztenAfariko gertaera nagusia gogoratzen baita,Eukaristiaren sorrera alegia. Eta Apostoluek,Jesukristoren hitz horiek entzuteaz gainera,zeinek bere nortasuna adierazten du, Salbatzailearekinbaterako, judas ez dago besteengandffc aparte: aski agerian uzten du bere izaera begitarteherak idatzia utzi zuen bezala, margolaritzarenhelburu nagusia, lortzen zailena, keinuasmoa" deskribatzea baita : ez gogo egoerapasakorrak, gizonaren barne bizitza bereosotasunean baizik.