Artea»Berpizkundea
Lehen Berpizkundea : arkitektura Italia erdialdean eta iparraldean
Lehen Berpizkundearen aitzindariak eta haien ondorengoak XV mendearen erdialdean desagertu ahala, belaunaldi gazte bat hasi zen nagusitzen.Aldi berean, Florentziako maisuek Italiako beste eskualdeetan erein zituzten haziak hasiak ziren loratzen ; eskualde horietako batzuetan, ipar-mendebaldean bereziki, estilo berriaren bertsioak sortzen hasi ziren, eta aldi berean,Toscana ordu arte izan zuen nagusitasuna galtzen hasi zen.
Leone Battista Alberti
Leone Battista Alberti 1404an sortu zen
Genoan. Venezian eta Paduan ikasi zuen,
eta batean zein bestean hezkuntza humanista
izan zuen. Ondoren Boloniara joan zen
zuzenbidea ikastera. Bi alorretan aritu zen
batez ere lanean: batetilc, moralista eta idazle
gisa, eta, bestetik, arkitekto gisa. Dena dela,
bi alor horiek sendo lotu zituen bere bizitzan
. Sasiko semea zen eta gaztaroan izan
zituen zailtasunek eragin handia izan zuten
bere lehenengo lanetan ; behin baino gehiagotan
izan ziren umezurztegiak bere
lanetako gai nagusi. Eta bizi izan zituen
zailtasun haiek zirela-eta, behin eta berriro
aztertu zuen gizakiak inguman dituen presioei
aurre egiteko duen gaitasuna. Osagai
horiek azaltzen dira, esate baterako, Pbilodoxeos
(1424) bere lehen lanean eta De cornnrodis
lrteraruarz atgue irzconrmodis (1428-
1429) saiakeran.Brunelleschi hil zenean (1446an), arkitekturaren
lehen mailara igaro zen Leone Battista
Alberti. Berrogei urte bete zituen ar -te ez
zen arkitekto profesional gisa hasi. Ordu arte
teorialari lanean aritu zen bakarrik, nahiz eta
artearen inguruko saiakerak ere egin zituen :
antzinako Erromako monumentuak ikertu
zituen, pinturari eta eskulturari buruzko Berpizktmcleko
lehenengo teoriazko lanak idatzi
zituen, eta hirugarren lan bat ere hasi zuen,
aurrekoak baino zehatzagoa, arkitekturari
buhakoa. 1430. urtetik aurrera bere garaiko
artista ospetsuenen mailara iritsi zen, eta garai
hartan hasi zen amateur gisa artean lanean
. Pinturari buruzko saiakera lana Brunelleschiri
eskainia da, eta Donatello ere
aipatzen da ebrtan.
Palazzo Rucellai eraikitzeko proiektua
Medicitanen palazioaren kritika bat dela esan
daiteke. Erlaitz sendoko eraikina da, hiru
solairukoa ; aurrealdea zorrotza eta klasikoa
du guztiz. Hiru harroin ordena ditu elkarren
gainka jarrita, eta zutabe batetik bestera tarte
zabala dago, Coliseumean bezala. Hala ere,
Albertiren zutabeak ez dira oso irtenak, eta
horregatik hormaren osagai direla ematen du ;
fatxadak gainalde bakarrekoa dela dirudi.
Fatxada horretan, Coliseumaren kanpoaldearen
diagrama lineal bat egin zuela artistak
esan daiteke. Eraikuntza abstraktu eta teoriko
horren logika ulertu ahal izateko kontuan
hartu behar da Albertik baliabide berri
bat aurkitu zuela konposizio mota horretan,
Berpizkundeko arkitekturan oinarrizkoa izango
zena. Klasikoa ez den egitura baten
kanpoaldean, sistema klasikoa erabiltzean
datza baliabide hori.
Riminiko San Francesco elizaren
kanpoalderako, ordea, irtenbide erabat bestelakoa
aurkitu zuen Albertik. 1450. urte
inguruan Sigismundo Malatestak San Francesco
eliza gotikoa aldatzeko eta "ospearen
tenplua" eraikitzeko han bertan, eta
panteoi bat egiteko beretzat, bere emaztearentzat
eta bere gorteko humanistentzatagindu zion Albertiri. Antzinako monumentua
Berpizkundeko maskor moduko batean
bildu zuen, eta maskorraren aldeetan horma-konka
sartuak eta soilak, arkuetan amaituak,
egin zituen. Arku horietan harrizko
sarkofagoak zeuden sartuta. Fatxadan mota
horretako hiru nitxo daude ; handiena ate
nagusian dago eta heste biak, gaur egun
itxiak, Sigismundoren eta bere emaztearen
hilobiak gordetzeko helburuarekin egin zituen
. Bi nitxo horiek zutabeak dituzte alboetan,
antzinako Erromako garaipen arkuen
egiturei jarraituaz. Palazzo Rucellain
ez bezala zutabe horiek ez daude horman
erabat txertaturik eta osagai askeak direla
dirudi. Bestalde, elkarrengandik banandurik
dauden euskarrien gainean daude zutabeak
; kapitelen gainean taulamendu bat
nabarmentzen da. Proiekzio horren bidez,
gehiago nabarmentzen dira lerro bertikalak
horizontalak baino ; zutabeek goiko solairuko
osagai garrantzizkoren bati eusten diotela
ematen du. Albertik kupula bat marraztu
zuen lehenengo proiektuan, baina ez zen
eraiki. San Francescoko elizan nabarmena
da antzinako erromatar eraikuntzen kutsua.
Mantuako Sant'Andrea elizan (1470)
Albertik tenplu klasiko bateko fatxadari garaipen
arkua jani zion gainean. Eraikina honetan,
berriz ere, zutabe ez oso irtenak erabili
zituen, baina, hala ere, inguruan jarri
zizkien osagaien ondorioz, aurreko erailctmtzetan
baino irtenago egin zituela ematen du.
Zutabeak bi tamainakoak dira ; handienak
arkitrabeari erantsita daude. Eliza horretako
fatxada fisikoki eraikinaren gorputz nagusiaren
desberdina baldin bada ere, estetikari
dagokionez, fatxadak badu jarraitasunik barrualdean,
kanpoko proportzio herak agertzen
baitira behiz, eta baita garaipen arkuaren
irudia ere ; fatxada, hortaz, barrualdean
ikusiko denaren aurrerapena da.Dena dela, Sant"Andreako eliza -han
bertan, lehenago ere, eliza bat zegoen- ez
zuen Ar •k itektzu •a ri buruzko saiakera liburuko
ereduaren arabera eraiki. Erlijiozko
eraikuntzek biribilak edo biribiletik eratorriak
(laukia, hexagonoa, oktogonoa, etab.)
izan behar zutela azaltzen zuen liburu hartan
Albertik, biribila baita irudi perfektoena,
eta aldi berean, naturalena. Hortaz, biribila
zen jainkozko arrazoiaren irudi
zuzena. Albertiren eliza idealak harmoniaz
betea behar zuen izan, Jainkoak egina balitz
bezala, eta eliztarren behatze errukitsua
sortu behar zuen. Isolaturik egon beharko
luke haren iritziz, eguneroko bizitzaren gainetik
; argia oso irekiune garaietatik sartu
beharko litzateke elizara, eta irekiune horietatik
bakarrik zerua ikusi beharko litzateke
. Hortaz, oin zentraleko eliza zen bere
ereduetara hurbiltzeko bide bakarra.
Albertik ideia horiek argitaratu zituenean,
Brunelleschiren Santa Maria degli
Angeli zen oin zentraleko elizaren adibide
balearra. XV. mendearen bukaeran, Albertiren
lana oso ezaguna zelarik, oso harrera
ona izan zuten oin zentraleko elizek, eta
Goi Berpizkundeko arkitekturaren egitura
nagusi bihurtu ziren.
Giuliano da Sangallo
Giuliano Giamberti (1445-1516), Giuliano
da Sangallo deitua, arkitektoa, ingeniari
militarra, eskultorea eta tailugilea izan zen.
Florentzian jaio zen eta 1465. urterako Erromara
joana zen ikasketak amaitzera ; antzinako
eraikuntzen marrazki bilduma ikusgarri
bat osatu zuen han. Bere lan nagusiak
Toscanan egin zituen, eta Lorenzo Medicikoaren
arkitekto gogokoena izan zen.
Harentzat egin zituen, hain zuzen, akitektura
lan nagusiak, Poggio a Caianoko jauregia
(Florentzia eta Pistoia artean) besteak
heste. Jauregia arku galeria batez inguratutakosoilaru baten gainean dago eraikia ;
solairu hori zerbitzuarentzat zen bereziki.
Medicitarren jauregia eraikin ia guztiz koadroa
zen ; eraikin nagusiaren erdian egongela
bat zegoen, eraikina alderik alde zeharkatzen
zuena eta bi solairu garai zena.
Egongelaren aurretik dauden lau atariek
greziar gurutzearen irudia osatzen dute.
Sangallok simetria lortu nahi zuen nola edo
hala, eta, horretarako, tenplu klasiko baten
frontisaren antzeko egitura arkupedun bat
jarri zuen eraikinaren kanpoaldean. Goi
Berpizkundeko arkitekturaren harmonia
geometrikoa aurreratzen zuen ezaugarri
hark.
Diseinuaren argitasun hori hera Quattrocentoko
azken jauregi handienetako batean
ikus daiteke, Strozzi jauregian hain
zuzen. Jauregi horretarako proiektu nagusia
Sangallok egin zuen, baina eraikuntza
lanetan zerikusi handia izan zuen Simone
del Pollaiolok (Il Cronaca deitua). Bai jauregiaren
oina (patio lauki-zuzen bat erdian
duena), bai aurretiko hista, erabat erregularrak
dira. Kanpoaldean erlaitz bat da osagai
nagusia, eta harri biribilduak, berriz, Lx kitu
egiten dira solairutik solairura. Klasizismo
nabarmen hori bera antzeman daiteke patioan,
non zutabe mota desberdinak elkartzen
dituen : beheko solairuan, zutabe korintotan-
ek puntu erdiko arkuak eusten dituzte ;
lehenengo solairuan, harrizko zokalo baten
gainean, harroinak daude, eta goiko solairuan,
azkenik, balaustrada gainean ditu jarrita
zutabeak.
Giuliano da Sangallok eraikin zibil (Gartdrjazrregia;
della RoUere jazrregia Savonan,
etab.) eta militar (Sarzarea eta Poggiolnzperrale)
ugari egin bazituen ere, erlijiozko
eraikuntzetan nabarmendu zen batez ere.
Santa Maria delle Carceri (Prato) eliza XV.mendeko Florentziako arkitekturaren maisulantzat
hartzen da. Eliza hura 1485ean hasi
ziren eraikitzen Ama Birjinaren agerraldi bat
ospatzeko. Greziar gurutzeko oinak balioa
hartu zuen lan hartan, eta berezko indarra
zuen osagai bihurtu zen, ez gurutze latinoaren
eranskin soila. Eraikinaren erdi-erdian
zegoen lauki nagusi baten inguruan
lau lauki gangadun eta elkarren berdinak
jarri zituen Sangallok ; kanpotik argi eta garbi
antzeman daiteke lauki horien egittua.
Giuliano da Sangallo Quattrocentoaren
eta Cinquecentoaren arteko Toscanako arkitekturaren
ardatz izan zela esan ohi da.
Alde batetik, Brunelleschik hasi zuen lana
goreneko mailara eraman zuen eta, bestetik,
bere arkitektura klasizismoko maisuen
ondo-ondoan dago, Bramante izan baitzen
haren ordezko San Pedroko basilikan, eta
Michelangelo Florentziako San Lorentzo elizaren
fatxadan.