Artea»Erdi Aroa
Gotikoa: arkitektura erlijiosoa eskualdeka
Frantzia
Saint-Denis
Aurreko gai batean aipatu den bezala,
Saint-Deniseko abatetxeko eliza hartzen da
(Suger abadearen ekimenez eraiki zen 1137-
1144 inguruan) arkitektura gotikoaren lehen
obratzat.
Egia esan, bai eraikinaren oina, bai arku
zorrotza eta bai ojibazko ganga, denborarekin
arte gotikoaren ezaugarri nagusi bilakatuko
zirenak, lehendik ezagunak ziren
erromaniko frantses eta anglo-normandiarrean,
baina ez ziren inoiz denak batera erabili
Saint-Deniseko eliza eraiki zen arte.
Nolanahi ere, esandakotik ezin da ondorioztatu
arkitektura gotikoa zenbait elementu
erromanikoren sintesi soila izan zenik
. Hori hesterik ez balitz, oso zaila litzateke
ulertzen Saint-Denisen arnasten den espiritu
berria: diseinu guztiz geometrikoari eman
zitzaion garrantzia eta argitasunaren bila egin
zen ahalegina.
Suger-en kronikan bi faktore horiek azpimarratzen
dira, egitura berriaren balio goren
gisa. Alde batetik, harmonia -hau da,
parteen arteko erlazio matematikoa- jotzen
du edertasun ororen iturritzat, hor geratzen
baitira agerian Jainkoak unibertsoa eraikitzeko
erabilitako legeak ; eta bestetik, goiko
leiho sakratuetatik sartzen den argia, jainkozko
argia, Jainkoaren espirituaren ikur bilakatu
da.Argiaren eta zenbakizko harmoniaren
interpretazio sinboliko horrek mencleak zeramatzan
erroturik kristau pentsamoldean.
Horregatik, edo Saint-Denis ikusten zuen
guztia txtuiditurik geratzen zelako, kontua
da izugarrizko arrakasta izan zuela, eta urte
asko baino lehen, Ile-de-Franceren mugak
baino askoz harantzago zabaldu zen estilo
berria.
Pariseko Notre-Dame
Pariseko Notre-Dame katedralaren oina
(1163an hasi zen eraikitzen) guztiz trinkoa
eta bateratua da eliza erromaniko gehienekin
alderatuta. Koruko deanbulatorio bikoitzak
alboetako habearteetara ematen du
zuzenean, eta transeptuak oso gutxigatik
gainditzen du fatxaclaren zabalera. Barruan,
erromaniko normandiarraren zantzuak antzematen
dira : sei zatiko gangak erdiko habeartean,
eta galeriak alboetako habearteen
gainean. Hala ere, guztiz gotikoak dira beira
leihoez hornitutako goiko galeria, eta itoira
orokor arin eta liraina. Eta gotikoa da,
zalantzarik gabe, barruko espazioaren "bertikaltasuna"
ere.
Notre-Dame katedraleko horma bularrak
-egituraren eskeletoko hezur gogorrak- ez
dira barrutik ikusten, kanpoko aldetik baitaude,
eta alboetako habearteen gainean,
horma bular horietatik arbotante izeneko
arku batzuk ateratzen dira leiho arteko puntu
jakin batzuetan bermatzeko, puntu horietan
kontzentratzen baitira, hain zuzen,
habearte nagusiko gangen kanpoalderako
bultzadak.
Edozein moduz ere, fatxada nagusia da
Notre-Dame katedralaren alderik deigarriena
. Eskulturak alde batera utzita -estatuak
asko hondatu ziren Frantses Iraultzakoan,
nahiz eta gehienak zaharberrituta dauden-,
gainerako guztiak jatorrizko itxurari eusten
dio. Fatxadaren ezaugarri nagusia osotasunaren
oreka miragan-ia da. Diruclienez,
lanak zuzendu zituen obra maisuak ondo
gogoan hartu zituen Suger abadeak harmoniari,
ordena geometrikoari eta proportzioei
buruz esandakoak. Baina Notre-Dameko
fatxadak badu aintzat hartzeko beste ezaugarri
bat ere. Farfaila modura eratutako arkuek,
ate handiek eta leiho-irekiune handi
eta ugariek hormen janaitastrna erabat hausten dute, eta horma zulatu guztiz arin baten
itxura ematen diote fatxadari.
Chartres
1145 aldera, Chartreseko gotzainaren
ekimenez, katedrala eraikitzeko obrak hasi
ziren, estilo berrian. Handik berrogeita hamar
bat urtera, mendebaldeko fatxada ez
beste guztia erre zen sute batean. Hasieran,
izugarrizko hondamenditzat hartu zen ezbeharra,
elizarekin batera, Ama Birjinaren
erlikia ere galdu zela uste baitzen. Baina
erlikia salbatu zela egiaztatu zenean, animoak
erabat irauli ziren. Izan ere, goiko
seinaletzat hartu baitzuten sutea, Jainkoaren
Arearen cluin izango zen eliza ederrago bat
eraiki zedin.
Hala, interpretazio hark berrinclartuta,
1195 inguruan hasi ziren katedrala berriro
eraikitzeko lanak. Pariseko Notre-Damekoa
baino belaunaldi bat geroago eraikia, lehen
gotikoko arkitekturako maisu lan gorentzat
hartzen da Chartreseko katedrala. Alboetako
habearteen gaineko galeriak triforioaren arkuen
atzean ezkutaturiko pasabide estu bilakatu
ziren ; habearteko arkuak altuagoak
eta estuagoak ziren; euskarri funtzioa betetzen
zuten zutabe nagusiei beste batzuk atxiki
zitzaizkien zutikako lerroen jarraitasuna
areagotzeko, eta habearte nagusiko gangak
ez ziren jada sei zatikoak.
Chartreseko katedralak, gainera, oraindik
gordetzen ditu hasierako leiho polikromatu
gehienak. Izatez, beira leiho zoragarri
horiek asko urritzen dute eguzkiaren argia,
kolore askotako iragazki erraldoi batzuen
antzera portatzen baitira, eta Suger abadeak
hainbeste laudatu zituen balio sinbolikoak
eransten dizkio egun-argi arruntari.
Reims
Chartreseko katedralak gainditzen zaila
zen mailara igo zuen arkitektura gotikoa.
Eta ez gotikoaren "gailurra" iritsi zuelako,
baizik eta eraikinaren kostu eta konplexutasun
ikaragarriengatik. Chartreseko katedrala
gainclitzeko ahalegin bakarra Reirnseko
katedralaren eraikuntzan egin zen. Eta
ezin zitekeen bestela izan, ez baita ahaztu
behar Reimseko artzapezpikua zela Frantziako
erregeak sagaratzen zituena, eta guztiz
premiazkoa zen katedral egoki batean
egitea monarkiarentzat halako esanahia
zuen zeremonia. Horregatik, 1210ean katedral
zaharra erre zenean, presa handia zegoen
lanei ekiteko : Filipe Augusto urteetan
gora zihoan, eta haren oinordekoa koroatzeko
espazio duin bat eduki nahi zen lehenbailehen
. Izatez, Luis VIII.aren koratzea,
1223an, eta Luis IX.arena, 1226an, amaitzeko
artean asko falta zitzaion katedral batean
ospatu ziren.
Ezin da ukatu Reimseko katedrala egiteko
Chartresekoa hartu zutela erreferentziagisa, eta arlo batzuetan behintzat, lortu zuten
gainditzea. Esate baterako, Chartreseko
klaristorioko erroseta konplexuen ordez,
trazeriakoak egin ziren Reimsen, eta handik
aurrera, arkitektura gotiko guztira zabalduko
ziren. Horri esker, kolorezko beira
leiho zabalago eta apaingarri gehiagokoak
egin ahal izan ziren. Oro har, Chartresen
soluzio eskematikoak proposatzen ziren
tokietan nabaritzen da gehien Reimsekoaren
apaingarri aberastasun handiagoa. Adibidez,
kapiteletako apaingarri berbera errepikatu
ordez, bakoitzean apaingarri desberdinak
egiten saiatu ziren, eta ahal zuten leialtasun
handienaz imitatu zituzten hosto naturalak.
Amiens
Nolanahi ere, Chartres eta Reimsekoa
bezalako luxuzko eraikuntzak etorkizun
eskasa zuen arkitektura gotikoan, nahiz eta
bi katedral horietako elementu asko errepertorio
unibertsalera pasako ziren.
Hala bada, Amienseko katedrala eraikitzeko
lanak bere gain hartu zituen Robert
de Luzarches arkitektoak ez zituen errepikatu
nahi izan goian aipatu diren katedraletako
nabarmenkeriak. 1220 inguruan hasi
ziren obrak plangintza guztiz zehatz baten
arabera, eta eraikuntza teknikak era arrazoituagoan
erabili izanari eta gehiegizko
harri metaketak baztertzeari esker, Chartresekoa
eta Reimsekoa baino ere katedral
hanciagoa eraikitzea lortu zuen. Haietan
bezala pilare lodiak ezarri ordez, meheagoak
jarri zituen, eta horrela, zutabeei zabalean
falta zaiena altueran irabazi zuten.
Ate nagusitik begiratuta ikusten da katedral
barruaren dirdira guztia, eta horrekmeritu handiagoa du Amiensen, eraikina ez
baizuten alde horretatik hasi, transeptuaren
hegoaldeko besotik baizik. Dirudienez,
Amienseko lehen arkitektoak aurreko mendeetako
ezein obra maisuk baino kontuagoan
izan zuen ate nagusitik sartzen zenaren
ikuspuntua.
Estilo flamigeroa
Arkitektura gotikoaren azkeneko aldiari
flamrgero deitzen zaio. Aldia, izatez, XIII.. endearen azken aldera jaio bide zen, haina,
Ingalaterraren aurkako Ehun Urteko
gerra zela-eta, atzerapen handia izan zuten
garai hartako eraikuntza lanek, eta hala, XV.. endearen hasiera arte ez dira estilo honetako
benetako adibideak aurkitzen.
Latinezko_flnmma (sugarra) dago estiloaren
izenaren azpian, eta arkitektura gotikoaren
azken aroko trazerietan nagusi diren
formengatik eman zitzaion izen hori.
Egiturari dagokionez, gotiko flamigeroak ez
zuen aurrerapen aipagarririk ekarri ; aro
honen ezaugarri nagusia, aldiz, apaindura
aberastasun handia cla. Arkitektoen birtuosismo
muturrera eramanak ia guztiz estaltzen
zuen, apaindura sare trinko baten bitartez,
eraikinaren egitura, eta hainbeste
lerroren nahasketa bitxian ezkutaketa joko
deigarri bat bihurtzen da eraikinaren "hezurdura"
aurkitzea.
Ingalaterra
Ingalaterrako gotikoa ez zen sortu erromaniko anglo-normandiarraren bertako bilakaeratik, aitzitik, Ile-de-Franceko gotikotik -Canterbury-ko katedraleko korua berreraikitzera joanclako arkitekto frantsesak txertatu zuen, 1175ean- eta zistertarren ordenak eramanclakotik jaio zen. Handik berrogeita hamar urte baino lehenago, gotiko irzgelesgoiztar •ra (Earl) , Ereglisb) deitu zaion estiloa argi eta garbi definituta zegoen, eta huraxe izango zen nagusi XIII. lehen laurdenetik aurrera. Nahiz eta hamarraldi haietan eraikuntza lan asko egin zen, egitura anglo-normandiarrei gehitutako eranskinak izan ziren ia gehienak, eta horregatik, oso gutxi dira erabat gotiko ingeles goiztarrean proiektatu eta eraikitako elizak.
Salisbury-ko katedrala
Eliza gutxi horietako bat da Salisburyko
katedrala. 1220an hasi zen eraikitzen,
Amienskoaren urte berean, eta hura baino
berancluxeago amaitu zuten, 1266an. Deigarria
da denbora berean eraikiak izanda
-eta, teoriaz, estilo berekoak- zeinen desberdinak
diren ikustea. Kontinenteko katedralaren
estutasunaren eta bertikaltasunaren
ordez, itxura luzeka, baxu eta adarkatua
du honek, kontuan izan behar baita gurutzadura
gaineko dorre handia, gainerakoeraikina baino mende bat geroago eraikia
ez. ezik, hasieran proiektatua baino askoz
garaiagoa dela. Arbotanteak, egiturari eusteko
premiazkoak ez zirenez, geroago erantsi
zitzaizkion.
Mendebaldeko fatxada eliza bera baino
zabalagoa da eta zerrenda horizontalak, bai
apaindurazkoak eta bai estatuak dituztenak,
kontinenteko eliz fatxadetan ez bezala daude
nabarmenduak. Fatxadako dorreak, aldiz,
ia desagertzeraino kaskartu dira. Eraikinaren
oinak, bere bi transeptu irtenekin,
eliza erromanikoen eraketa orokor zatikatuari
eusten dio ; ekialdeko oin karratuko
koprak, berriz, zistertar arkitekturan du jatorria
.
Estilo perpendikularra
Salisburyko erdiko dorrearen bertikaltasun
ausartaren eta gainerako eraikinaren
horizontaltasunaren arteko alde handiak,
gotiko ingelesak, tarteko ehun urteetan, izan
zuen bilakaeraren berri ematen du. Aldaketa
begien bistakoa da, esate baterako, Salisbutyren
barrualdea eta 1332tik 57ra eraikitako
Gloucester-ko katedralaren korua alderatzen
badira. Ingeles gotiko beranduko
estilo honi perpenclikzlar deitzen zaio, eta
ezin esan izena gaizki jarrita dagoenik, estilo
goiztarrean ez bezala, egitura bertikala
asko azpimarratzen baita bernen.
Gangako nerbioak, estilo honetan, izugarri
ugaldu dira, apaingarri sare itxi bat
osatzeraino, eta sistema honek gainalde jarraitu
eta guztiz apain baten itxura ematen
dio gangari. Ganga aipaindu hauen muturrera
eramandako adibide bat Westminsteneko
abatetxeko Henrike VII.aren kaperaren
ganga harrigarria da.
Italia
Italiako arkitektura gotikoa erabat berezia
da gainerako europar gotikoarekin alderatuta
. Ile-de-Franceko ohiko irizpideak
estu hartuz gero, Italian ez dago ia gotiko
izena merezi lukeen eraikin erljiosorik. Hala
eta guztiz ere, badira Italian garaitsu hartan
eraikitako zenbait eliza, edertasun eta handitasun
apartekoak, bertako estilo errornanikoaren
jarraipen soil gisa ulertzen ez direnak
. Kontu izan beharra dago, hortaz,
monumentu hauek aztertzerakoan, irizpide
zorrotzegiak edo teknikoegiak ez erabiltzen,
arriskua baitago, hala egitera, Mediterraneoko
eraikuntza usadioen eta elementu
gotikoen konbinazio bikain hauek merezi
hezala ez estimatzeko.
Arkitekto frantsesak baino areago, zistertarrak
izan ziren Italian elementu gotikoak
txertatu zituztenak. XII. mendearen hondarrean,
zistertar ordenako abatetxe batzuk
sortu ziren Italiaren ipar eta erdialdean, eta,
denetan, ordena bereko Frantziako eraikinak
imitatu zituzten.
Fossanovako abatetxea
Erromatik ehun bat kilometrora dago,
hegoaldera, 1208an sagaratu zen eliza eder
hau. Non dagoen ez jakitera -alegia, eraikinaren
estiloa ikusi eta beste gabe-, berdintsu
koka genezake Borgoinan, nola Ingalaterran. Elizaren oinak, izan ere, Salisburykoaren
aldaera bakun bat ematen du,
eta barrualdea, oso proportzio egokikoa,
garai hartako zistertar abatetxeen antzekoa
da. Ez du dorrerik fatxadan, eta bai linterna
bat gurutzaduraren gainean, ordenaren zorroztasunari
eta soiltasunari zegokion bezala
. Gangak, nahiz eta arku zorrotzean oinarritzen
diren, ez dira ojibazkoak, ertz
gangak baizik. Leihoak txikiak ditu eta erromanikoko
sendotasuna asko nabaritzen da,
baina barrualdeak, oro har, gotikoaren espiritu
ukaezina du.
Fossanovakoak eta haren antzeko elizek
zirrara handia egin zieten frantziskotarrei,
eskeko fraide hauek, izan ere, pobretasun,
xumetasun eta apaltasun botoak egiten zituztenez,
oso bere idealen hurbilekoa jotzen
baitzuten zistertar gotikoaren edertasun soila.
Hala, San Frantziskoren ordenakoek eraiki
zituzten elizetan, hasiera-hasieratik erabili
zuten zistertar estiloa eta, beraz, funtsezko
papera jokatu zuten arkitektura gotikoak Italian
izan zuen zabalkundean.
Florentziako Santa Croce
Florentziako Santa Croce eliza cla, segur
aski, garai hartako frantziskotarren eraikin
guztien artean ospetsuena eta ederrena
. Fossanovakoa baino mende bat inguru
geroago eraiki zen, eta arkitektura gotikoaren
maisu-lan bat da, nahiz eta, ojibazko
gangen ordez, zurajezko sabaia duen.
Ez dago zalantzarik nahita egin ziotela halako
sabaia, eta ez merkeagoa edo teknikaz
errazagoa zelako, baizik eta, bertako ohitura
izateaz gainera (gogoratu Toscanalco erromanikoko
zurezko sabaiak), lehen basilika
kristauetako apaltasuna eta pobretasuna islatu
nahi zelako.
Elementu zistertarrak eta paleokristauak
ere konbinatzen dira Santa Crocen, baina
ez du, esate baterako, arbotanterik, teilatupeko
zurajeak ez baitu kanpoko euskarri
premiarik. Zergatik hartzen da orduan eliza
gotikotzat? Eliz barrura sartzen denak berehala
uxatuko ditu zalantzak, eraikin paleokristau
edo erromanikoetan ez hezalako
sentsazioa izango baitu : erdiko habearteko
murruek Frantziako katedraletan ikusten
den arintasun eta gardentasun berbera dute,
eta ekialdeko muturreko leiho ugaritasunak
izugarrizko argitasuna ematen dio elizaren
barrualdeari.
Orvietoko katedralaren fatxada
Mendebaldeko fatxadari ez zitzaion Italian
eman Frantziako katedraletan bezainbateko
garrantzirik. Gutxi batzuk amaitu ziren
Berpizkundearen aurretik (Santa
Croc°koa, esate baterako, geroagokoa da),
eta, erabat amaitutakoen artean, Orvietokokatedralarena da, agian, osoena eta deigarriena
. Lorenzo Maitanik egin zuen proiektua,
eta interesgarria da Toscanalco fatxada
erromanikoekin eta Frantziako katedral gotikoekin
alderatzea. Orvietoko fatxadako
elementu askok bigarren iturri honetan clute
jatorria, eta gotikoa da, orobat, fatxadaren
itxura arina. Hala ere, funtsean, Pisako katedralekoaren
antzeko fatxada basilikala da :
aldeenenetako dorreak txikiak dira eta erdiko
gableteari ematen zaio nagusitasuna.
Goi-erdialdeko errosetoia eta ateak kenduta,
fatxadak ez du benetako irekiunerik
eta parte asko horma markodunak dira. Hala
ere, ez dute gainalde trinkoen itxura ematen,
aitzitik, argia pasatzen zaiela dirudite,
kolore distiratsuzko mosaikoez beteta baitaude
. Era horretan, iparraldeko katedral
gotikoetan beira leihoek betetzen duten
funtzioaren kideko efektua lortzen da.
Milango katedrala
1386an eraikitzen hasitako Milango katedrala
da Italiako eliza gotiko guztien artean
handiena, eta baita iparraldeko katedral
handiekin hobekien aldera daitekeena
ere. Proiektuak eztabaida ospetsu bat piztu
zuen arkitekto italiarren eta Frantziatik eta
Alemaniatik etorritako espezialisten artean.
Azkenean egin zena, ezin liteke esan ipar
eta hegoaldeko arkitektura tradizioen sintesia
izan zenik, aldiz, hitzarmen moduko
baten itxura handiagoa du -behartua, nahiz
eta goranahia-
Poligono formako korua du eraikinak,
bost habearte, transeptu irtena eta deanbulatorioak
inguratua. Neurriengatik ez balitz,
ohiko eskema zen hori garai hartako Italia
iparraldeko elizetan. Katedralaren barrualdea
izugarri nasaia da : 52 pilarek eusten
diote eraikinari eta pilare horien berrikuntza
aipagarri bat kapiteletan dituzten eskulturak
dira. Kanpoko aldean berriz, neogotikoa
da nagusi : hormak zutikako maineletan zatikatuak
daude, leihoetako trazeriak oso
aberatsak dira, eta dorretxo kopuru ikaragarria
du, guztiek, puntan, heren estatua
dutela. Nolanahi ere, esan behar da, XVIII.. ta Xlx. mendeetan amaitu zirela katedralaren
kanpoko parte asko.
Alemania
Alemanian ez zen Ingalaterran bezain azkar errotu arkitektura gotikoa. Aldiz, XIII.. endearen erdialdea arte tradizio erromanikoa izan zen nagusi -otondar zantzuak ahaztu gabe-, nahiz eta geroz eta hobeto onartzen zen estetika gotikoa.
Koloniako katedrala
Baina 1250etik aurrera, gutxi gorabehera,
Ile-de-Franceko gotikoak eragin indartsua izan zuen Renanian. Koloniako katedralaren
lehen proiektuak ondotxoz lehenago
egin baziren ere, 1248 arte ez ziren
hasi eraikuntza lanak eta, hasiera-hasieratik,
frantses gotikoa garatzea eta gainditzea
izan zuten xede. Gogoangarria da, esate
baterako, mendebaldeko fatxadaren proiektua
: 1300 inguruan marraztutako lau metro
altu baino gehiagoko pergamino bat da,
zeinetan mendebaldeko fatxadaren proiektua
xehetasun guztiz islatua agertzen den.
Nolanahi ere, gauza jakina da katedrala ez
zela Erdi Aroan amaitu -XIX. mendea arte
ez zitzaien berriro lanei ekin-, baina ez teknikaren
edo artearen arloan soluziorik ez
zutelako, baizik eta dierrik ez zegoelako.
Amaitu gabe ere, Erdi Aroan eraikitako dorrerik
handiena zen Koloniako katedralaren
hego-mendebaldeko dorrea.
Areto oineko elizak
Alemaniar gotikoko eraikin ezaugarrienak, hala ere, Hallerzkrrche edo areto oineko elizak dira. Tenplu hauetan, erdiko habeartea eta alboetakoak altura berekoak dira. Oraindik ezagutzen ez diren arrazoiengatik estilo honek oso onarpen zabala izan zuen Alemaniako lurretan, eta mota guztietako areto oineko elizak eraiki zituzten.
Iberiako penintsula
Gaztela eta Leon
Iberiar penintsulako lurretan, nahiz eta
XII. mendearen hondarrean eraikitako katedral
batzuetan (Lleida, Tutera, Avila) elementugotikoak antzematen diren, XIII.. endearen bigarren laurdena arte ez ziren
benetan aplikatu frantses berrikuntzak. Burgos,
Leon eta Toledoko katedralak izan ziren
estilo berriaren aitzindari nagusiak, baina
badira aipatzea merezi duten gehiago
ere, Cuencakoa eta Palenciakoa, esate baterako
.
122lean hasi ziren Burgosko katedraleko
erail ontza lanak, Henrike maisuaren
agindupean, eta 1260rako oso aurreratuak
zeuden obrak. Hiru habearteko tenplu zabal
bat da, transeptua eta jirola dituena, eta
azken horretara irekitzen dira bost kapera
poligonal eta hiru angelu-zuzen. Fatxadan,
Bourgeskoaren antza du, hura bezain arina
eta argitsua ez bada ere.
Leongo katedraleko lanak 1255ean hasi
ziren; eraikinaren arintasunak, argitasunak
eta elementu guztien arteko loturak eta osotasunak
argi uzten dute obra maisuen frantses
inspirazioa. Hiru habearteko oina du
eta presbiterioko jirolak trapezio oineko
zatiak ditu, pentagono oineko kaperetan irekitzen
direnak. XIV. mendearen hasiera aldera
amaitu zen eta Burgosen aritutako
Henrike maisua izan zen obra maisu.
Frantses ereduetatik urrunxeago dago
Toledoko katedrala. Triforiolco gingil formako
arkuetan, adibidez, arabiar zantzuak
antzematen dira. Ximenez de Rada artzapezpikuaren
ekimenez eraiki zen eta 1227-
34 inguruan hasi zirela lanak uste da. Bost
habearteko katedral zabal honen egile nagusiak
Martin maisua -lehen arkitekto gisaeta
Petrus Petri zelako bat izan ziren. Katedralaren
alderik interesgarriena jirola bikoitzaren
orijinaltasuna da : jirolaren habearteetan,
tarte karratuak eta angelu-zuzenak
txandakatzen baitira, garai hartako arkitektura
gotikoan oso arraroa bazen ere.
Katalunia
XIV. mendean eraikuntza lan handiak
egin ziren kataluniar lurretan, baina kasu
honetan Okzitaniako irizpideak erabili zituzten
eredu gisa. Eraikin hauetan, oro har,
alboetako habearteek ia erdikoak bezainbateko
goratasuna eta garrantzia dute, eta espazio
bakar bat osatzen dute denen artean.
Bestalde, arbotante arteko espazioak kaperetarako
baliatzen dira, eta, hala, kanpoko
aldeak itxura bateratuagoa hartzen du, arbotanteei
protagonismoa kentzen bazaie
ere.
Gironako katedrala da, beharbada, denetan
orijinalena. Hasierako proiektuan hiru
habearteko oina aurreikusten zen, erdikoa
albokoak baino ondotxoz zabalagoa eta
altuagoa zena ; hala ere, arkitekto batzar
batekin eztabaida luzeak izan ondoren, katedraleko
kapituluak Guillem Bofill arkitektuari
eman zion tenplua amaitzeko ardura, baina habearte bakar batek (hori bai,
22,80 ni zabalekoa) barrunbe sakratu guztia
hartzen zuela.
Portugal
Portugalgo lurraldean fraide ordenak
izan ziren arkitektura gotikoko berrikuntzak
leleenik zabaldu zituztenak, nahiz eta XIV.. endearen azkenaldea arte ez zuten indar
handirik hartu. Garaitsu hartan hasi ziren
eraikitzen -Joan Laren ekimenez eta Aljubarrotako
guduan gaztelarrak garaitu izanaren
oroitzapenetan- Portugalgo eliza gotiko
ospetsuena izango zena : Batalhako
monasterioa.
Alfonso Dominguesen agindupean hasi
ziren eraikuntza lanak, baina, 1402an, Huguet
izeneko arkitekto batek (ustez, ingelesa,
edo arkitektura ingelesa ongi ezagutzen
zuena, behintzat) hartu zuen obren gidaritza
. Huguetek itxi zituen Dominguesek hasitako
gangak eta herak diseinatu zuen
mendebaldeko fatxada ere.
Azkenean, Manuel Laren erregealdian
(1495-1521) amaitu ziren Batalhalko monasterioko
eraikuntza lanak. Portugalgo azken
gotikoari marruelrrto deitzen zaio, errege
haren omenez, eta bere ezaugarri nagusiak,
egituran baino areago, apaingarrien arloan
nabaritzen dira. Aintzat hartzekoak dira,
beren orijinaltasunagatik, itsasoarekin zerikusia
duten apaindura gaiak : haizez puztutako
belak, kateak, koralak, madreporak,
etab.