Artea»Antzin Aroa
Erroma: severotarrak eta anarkia militarra
Komodo enperadorea hil zutenean (193), mende bat lehenago Neron hil zenean bezalakoxe
giroa sortu zen Erroman. Komodok ez baitzuen ondorengorik utzi, senatuak,
pretoriarrek eta lejioek zeinek bere hautagaia izendatu zuen aginpidea lortzeko asmoz.
Gerra zibil odoltsu baten hasiera izan zen hura. Septimio Severo atera zen garaile, Panoriako
lejioen laguntzaz. Leptis Magnakoa zen Severo, afrikar punikoa beraz, eta siriarra
berriz, haren emaztea, Julia Donura, Emesako eguzkiaren tenpluko apaiz baten
alaba. Enperadore berria erromatar petoa zela zalantzarik ez zegoen ; egina zuen, ohitura
zen bezala, " cursus honoruma" zeritzana, baina haren kartagotar jatorriak eta emazteak
berak ere eragin handia izan zuten handik hara inperioak bultzatu zuen arte moldean,
ateak zabaldu baitzizkioten sortaldeko eraginari. Severotarren artea "barrokotzat"
hartzen da antoninotarren klasizismoari kontrajarriz, baina Severotarren arte moldea
ez da, azken batean, Antonino eta Marko Aurelio garaiko zenbait monumentutan jadanik
nabariak ziren joeren ondorio baizik.
"Anarkia Militarra" izenez ezagutzen den aldi bat (235-284) gainditu ondoren -berrogeita
hamar urtez aginpidea indarka beretzeko eta indarka eraisteko borroketan igaro
ondoren eta barbaroen erasoen aurrean mugak atzera eta aurrera ibili ondoren-, hasi
zen severotarren garaia.
Arkitektura
Leptis Magna
Gobernari familia berriaren jaioterria
lltira izanik, severotarren etxegintzak Leptis
Magnari egin zion batez ere mesede.
Afrikako beste hiri batzuk eta Afrikako iparraldeko
merkataritza harremanak ere orduan
aurreratu ziren gehienbat, inperioko
beste alde batzuen kaltean, Hispaniaren
kaltean, adibidez. Hispaniak lehenago,
Traxano eta Hadriano hispaniar enperadoreekin
iritsi zuen bere urre aroa.Fotzrm Novttnt Severianttm plaza gotortua
zen, Erromako bertako beste edozein
foruren parekoa handitasunean. Plazaren
iparraldean dotntts divina edo Septitrtra
gensaren tenplua zegoen eta beste muturrean,
hegoaldean, basilika. Inguruko etxeen
banaketak utzitako lekuaren arabera antolaturik,
Leptis Magnako foruan basilika eta
tenplua ez zeuden, ohi zenaren kontra aurrez
aurre jarriak, baina erabat erregularrak
ziren solairuetan. Hogeita bost metroko zabalera
bazuten hiru mailadi zeuden tenplura
sartzeko. Tenpluak zortzina zutabeko hiruzutabe ilara zituen, Asuango granito gorrizkoak
eta marmol zurizko plintoetan jarriak ;
mamol zurizkoak ziren zutabeen oinarriak
eta kapitelak ere. Atondoa kare harrizko
arku multzo bat zen, marmol berdexkako
zutabeek eutsia ; arkuetan marmol zurizko
medailoiak zeuden apaingarri.
Basilika, berriz, Karakala enperadoreak
amaitu zuen 216. urtean, eta egoera onean
iraun du egun arte. Hiru habearte zituen :
erdikoak, alboetako biak baino garaiagoa,
leihoak zituen ; alboetakoek, triforioa. Habearteko
zutabeak Asuango granito gorriz
eginak ziren.
Septimio Severoren lau aldetako arkua
203. Urtean eraiki zen, Erromakoaren urte
berean eta arrazoi berberagatik: alegia, enperadorearen
agintaldiaren hamargarren
urteurrena ospatzeko. Alde bakoitzean 7,30
X 1,72 metrolto friso bat zegoen, non < , augusta-en
garaipen desfilea eta errege familiaren
elkartasuna irudikatzen haitzen : Septimio
Severo, Julia Domna, Karakala eta
Geta. Erliebeak oso urrutitik ikusteko moduan
egin ziren, ez dira oso sabelduak baina
ertz ingurua nabarmena clute. Estiloz
erliebe klasikoa da, inperioko irudigintzan
gisa horretako azkena beharbada, Marko
Aurelioren monumentuetan azaltzen hasi
zen arte estilo herrikoi edo "antifisiko" berriak
harRr baitzuen handik hara klasikoaren
lekua.
Severoren arkua Erroman
Partiarren kontrako ekinaldien ohoretan
eraiki zen Severoren arkua, 203. urtean.
Marmol eta adreiluzkoa da eta garaipen arku
handiena izan zen bere garaian (23 metro
garai). Titoren arkuaren aldean, apaingarri
ugariz hornitua dago. Kapitel elkartuko lau
zutabe ditu oinarri garaiek eutsiak eta fatxadei
buruz aurreratuak. Arku nagusiko
giltzarrian aipagarriak dira Herkulesen inidi txiki batzuk eta horien gainean, arku
nagusiaren alde banatan, lau garaipen hegodun,
garaipenaren kurrak dituztela eskuetan
. Arku txikietan, berriz, Tigris eta Eufrates
ibaietako jainkoak ageri dira eta zutabeen
oinarrietako erliebeetan berriz, lejionarioak
presoak eramaten. Arku txikietako
bakoitzean, bata bestearen gainean, lau erliebe
daude -bi foruko alde bakoitzean eta
bi Kapitolioko aldean-, non partiarren kontrako
ekinaldiaren lau gertaldi irudikatzen
diren. Erliebeko plaka bakoitza bi edo hiru
zerrenda horizontaletan dago banatua. Irudiak
txikiak eta buruhandiak dira (isozefalia),
arte herrikoiaren ereduzkoak ; gainerakoak,
herriz, klasizismoaren ereduzkoak
dira.
Karakalaren termak
Septimio Severoren ondorengo izan zen
Marko Aurelio Antoniok (212-218), Karakala
deituak, herri bainuetxe handi bat eraikiarazi
zuen. Terma handi haien erdiko
gunea beraren erreinaldian bukatu zen,
baina osotara ez zen Alexandro Severoren
agintaldia arte (222-235) burutu.
Erdiko eraikuntza edo bainuetxea 220
metro zabal eta 114 metro sakon zen. Traxanoren
termen arabera egin zen, baina haiek
baino askoz handiagoa zen. Irudizko ardatz
batek bi alde guztiz simetrikotan banatzen
zituen gelak eta patioak : natatro, fi-igidarrtrnt,
tepidarrunt eta caldariunt. Berokuntza
sistema bat zegoen lurpean terma
eta lurrun geletalco lurra berotzeko. Bainu
beroak hartzeko gelek hegoaldera ematen
zuten. Frrgidariunta gela handi bat zen, hiru
gurutze gangez estalia. Puntu erdiko sei arkuk
eusten zieten gangei eta beste hainbeste
zutabek arituei. Lurraren apaingarri zeuden
mosaikoak galduak dira, fi -igidarrumeko
atartekoak izan ezik.
Bainuetxearen jiran lorategi karratu bat
zegoen, 300 metroko muna baten barruan.
Laukiaren ipar-ekialdeko aldean ate nagusia
zegoen eta kontrako aldean mailadi bat ;
mailadiaren atzean ur biltegiak zeuden,
Aqua rllarcra-ren erretenen bidez hornituak.Laukiaren beste bi aldetan erantsita, liburutegia
eta bi areto zeuden. Areto horietako
bat oktogonoa zen, petxinek eutsitako ganga
batez estalia, Konstantinoplako Santa
Sofia elizako ganga baino lehenagokoetan
ezagutzen den aurrena.
Severotarren garaiko beste eraikuntza
batzuen artean Domus Seuerrana eta Septrzoniturt-a
dira aipagarrienak. Lehenengoaren
adreiluzko arku erraldoiak zutik
daude oraindik ; bigarrena berriz, iturri erraldoi
bat, guztiz suntsitu zuten XVI. mendean.
Erromako harresiak
Anarkia Militarraren garaian barbaroen
etengabeko sarraldiek arriskuan jarri zuten
Inperioko hiriburuaren segurtasuna. Aureliano
enperadoreak (270-275) harresi bat
eginarazi zuen Augustoren Erromako hamalau
eskualdeak babesteko. Eraikitze lanak
Proboren agintaldian amaitu ziren (276-282).
Aurrerago, fV. mendean, dorrez gotortu zen.
Aurelianoren harresia esparru hexagonal bat
zen. Ia 19 kilometroko luzera zuen, ganbarak
zituen barruan, eta plataforma moduko
bat gainean, hesi almenadunez babestua.
Harresia, gehien-gehiena, adreiluzkoa zen.
Eskultura
Estatuak eta erretratua
Hadrianoren garaiaz geroztik ez zen erretratuen estiloan aldaketarik gertatu. Septimio Severoren bustoak Antoninotarrenak bezalakoak ziren estiloz : bizar eta ile ugari kizkurrak, aurpegierak keinena eta aldi berean lasaitasuna adierazten du. Karakalarekin ordea aldaketa etorri zen. Ordu arteko estatuetan ez bezala, haren begitarteak gogorkeria erakusten zuen, zen bezala -psikopata hiltzaile bat- agertuz enperadorearen nortasuna. Ilea eta bizar kizkurrak ditu, baina ez aurrekoenak bezain harroak. Karakalaren irudiarekin hasitako teknika hori bera erabili zen Alexandro Severoren erretratuan ere, baina hartan ilea, bibotea eta belarrondoko bizarrak puntuen eta ebakien bidezirudikatu ziren lehengo aldiz. Teknika hera erabiliko zen gero anarkia militarreko enperadoreen erretratu bikainetan. Horrela eginak daude Maxunino, Filipo Arabiarra eta Galoren erretratuak, lejioek hautaniho enperadoreak ; motz-motza dute ilea, arrastoz eta zulotxoz egina, bizarra bezala. Beren kalitate tekniko eta adierazkortasunagatik Errepublikako azken mendekoen pare jar daitezke erretratuok.
Sarkofagoak
Antoninotarren garaian hildakoak sarkofagoetan
sartuta lurperatzen hasi ziren eta
III. mendean izan zuten beren gorenunea
erliebez apaindutako sarkofagoek. Atikako
lantegietako sarkofagoetan mitologia gaiak
eta piztien ehiza irudikatzen ziren gehienbat.
Horietakoa da, adibidez, dlattei sarkofagoa.
Sarkofago horiek ezaugarri helenistiko garbiak
dituzte : argi-itzalak ez dira nabarmentzen,
eta gorputzak atletenen antzera zizelatzen
dira.
Bestelakoak dira Erromako edo Errorea
inguruetalto sarkofagoak. Irudiak multzotan
pilatuta claude, eta gehiago nabarmenarazten
da argien eta itzalen arteko aldeaharria
zulatzeko tresna berezi baten bidez (trepanoa)
. Era askotako gaiak eta pertsonaiak irudikatzen
ziren sarkofagoetan : Dionisos
jainkoa, Erromako politikaren gorabeherak,
hildakoaren «cursus honorunr—aren unerik
inportanteenak (Acilia sarkofagoa), filosofoak
eta musak, guduak eta hilaren ekinaldi
militar gogoangarrienak (Lttdouisr sarkofagoa),
etab. Azkena aipatutako sarkofago hori
Traxano Dezio enperadorearen seme Hostilianorena
(251n hila) zen. Gudu bat irudikatzen
du barbaroen eta erromatarren artean
; bai batzuk bai besteak estereotipoen
bidez daude irudikatuak, guduaren itxurazko
nahas-mahasean elkarrengandik erraz
bereizteko moduan. Erdian, Hostiliano zaldi
gainean agertzen da, Mitra erlijioa hartu
berrien gurutze marka duela kopetan ; eskuin
besoa zabalik duela beretarrengana,
armarik gabeko garaile baten gisa, bera da
guduan parte hartzen ez duen bakarra.