Atlas Historikoa»Atlas Historikoa
Kartografia historikoa
Hasieran mapak, testu den aldetik, oroitzapen funtzioa zuen; gero, erregulazio
ahalmenaren zentzua hartu zuen, bai eta, azkenik, erreferentzia ahalmena ere,
aginpide tresna edo lanabes gisa. Mapa, beraz, instrumentazio politikoaren eta
estrategikoaren oinarrizko elementu bat da. Ez dago kartografia egokian oinarritu
ez den inperio ekonomikorik, ez politikorik. Estatuetako zentralizazio eta bateratze
prozesuak bere lurraldearen bertsio marraztuen hedapenaz lagundurik
burutu dira; irudikapen horietan, estatuaren lurraldeak mugakide zirenetatik nabarmenkiro
bereiziak agertzen ziren, era horretara mapak benetako sinbolo izaera
hartzen zutela, ikurrinen, armarrien eta gainerakoen parean.
Jarduera militarrari dagokionez, esan beharrik ere ez dago mapak zer nolako
garrantzia duen; are gehiago, kartografia historiko gehienak hartan du jatorria.
Horren adibide garbi bat Euskal Herrian berean aurki daiteke. Izan ere, XIX.. ende bitarteko mapak kostaldea eta errege bideak (garraio eta merkataritza
premiak) deskribatzera mugatzen ziren. Gero, 1840tik aurrerakoan, eskala handiko
plano eta mapa ugari agertu ziren, bai barnealdeko eta bai kostaldeko eskualdeak
bai herriak jasotzen zituztenak, guzti-guztiak karlistaldiak sortu zuen
kartografia premiak eragindakoak.Mapa baten osagaiak• Mapa moldatzeko erabilitako iturri edo iturriak.• Erabilitako proiekzio eta topografia teknikak.• Mapa moldatu duen tailerra eta mapa egiteko mandatua nondik datorren
(halakorik balitz).• Zertan baliatzekoa den.Mapa historiko batetik atera daitekeen informazioa
• Toponimia.
• Komunikabideak (postak, zubiak e.a. barne)
• Historia militarra: gotorlekuak, obrak…
• Mugen ezaugarriak eta haien bilakabidea.
• Fisiografia alderdiak: erliebea, lurzoruaren erabilerak, hidrografia, e.a.
Gure eskerrona adierazi nahi diogu Jaime
Rodríguez Salís jaunari, bere kartografia
bilduma bikaina hemen agertzen uzteagatik.
Orobat luzatzen diegu gure eskerrona
Euskaltzaindiko Azkue Liburutegiari eta Bilboko
Euskal Museoari.
EGILEA:
Felix Ugarte Elorza
Geografian doktorea, Aix-En-Provence-ko
Marseille II unibertsitatearen aldetik.
Geografiako irakasle titularra Euskal
Herriko Unibertsitatean. Hirurogeita hamar
lan baino gehiago argitaratu zituen. 1991n
hil zen. Atal hau moldatzeko autoreak
argitaratu gabe zituen oharrak erabili dira.
Dokumentazio kartografikoko zentroak
Gure herrialdeko erakundeetako dokumentu altxorra urria da inondik ere, lekuan
lekuko artxiboetako eskuizkribuak (Protokoloak, udalei buruzkoak, e.a.)
salbuetsita beti ere.
Madrilgo Ejerzitoaren zerbitzu zentralak dira material kartografiko gehienen
sortzaile. Parisko Bibliothèque Nationale liburutegia hurbiltzen da gehien aurrekoetara,
eta seguruenik haien gainetik ere jar daiteke, Frantzia osoko mapak
kontuan hartuz gero, zeren eta halakoetan Iparraldeko lurraldeei –Lapurdi, Nafarroa
Beherea eta Zuberoa– dagozkien eremuak agertzen baitira. Nolanahi dela
ere, kontuan hartu beharreko gauza da, espainiar estatuaren barneko Euskal Herria
frantses estatuari dagokiona baino eremu handiagokoa eta sozio-ekonomiaren
ikuspegitik garrantzitsuagoa dela.
Garrantziaren arabera, arestian aipatuez gainera, aipagarriak dira orobat Paueko
Archives Départamentales des Pyrénées Atlantiques eta Nafarroako Artxibo
Nagusia (Iruñea); dena den, Simancasko Archivo General (121 dokumentu) eta
Valladolideko Archivo de la Real Chancillería ere ez dira gutxiestekoak. Gainerakoek
ez dituzte dokumentu asko, salbu eta, beharbada, honako hauek: Baionako
Bibliothèque Municipal, Madrilgo Biblioteca Nacional, Vincennesko Archive
Historique de l’Armée de Terre, eta Gasteizko Udal Artxiboa, hirigintzako
dokumentuei dagokienez.
Kartografia produkzioaren kronologia
Dokumentuen ugaritasunaren eta antzinatasunaren artean erlazio garbia dago;
denboran aurrera egin ahala gero eta dokumentu gehiago dago:
• %50 inguru XIX. mendeko produkzioa da.
• %33 inguru XVIII. mendekoak dira.
• XVIII. mendetik atzera egin ahala produkzioa askoz urriagoa da (XVII. mendea,
%8; XVI. mendea, %3); XV. mendekoak eta aurrekoak gutxi-gutxi dira.
Izan ere, kontserbazio arazoak direla eta, dokumentu zahar asko galdu
da.Ondoren aipatuko diren gertakarien eta kartografia produkzioaren gehikuntzaren
arteko erlazioa garbia da:
• Borbondarrak Hispaniako monarkian sartzea, eta frantses kartografoetara
jotzea (De Fer adibidez). Izan ere, frantsesek lan ugari egin zuten Gipuzkoako
kostaldearen eta mugaldearen inguruan: Hondarribia, Pasaia,
Donostia.
• Espainiako kartografiaren hasiera, aldez edo moldez Estatuak bultzatu zuena:
Tomás López (1802), Tofiño de San Miguel (1732-1795).
• Kartografia militarraren egintzak, bai Independentziako Gerran frantses gudarosteak
egina (Vincennes-eko Achives Historiques de l’Armée de Terre
horietan dauden bilduma bikainak ikusi besterik ez da), bai Espainiako
gudaroste liberalak egindakoa, karlistaldien aurretik eta ondotik.
• Mugak zirela eta, Frantziako eta Espainiako koroen artean gertatu ziren
auziek sortarazi zuen kartografia (XVIII eta XIX. mendeak).
• Kostaldeko eremuen erabilera ekonomikoa, batez ere ibai bokaleena. Baionaren
kasuan, Aturri ibaiak kartografia ugari eman du XVI. mendetik aurrera;
Bilboko itsas adarrari dagokiona, XIX. mendetik aurrerakoa (kanalizazioa)
da batez ere aipagarria.
Dokumentuen jatorria
Egindako katalogoa kontsultaturik, eta erabatekoa ez dela kontuan harturik ere,
hauteman daitekeenez Euskal Herrian bertako kartografia produkzioa ez zen XIX.. endera arte hasi, eta hori Diputazioarekin zerikusia zuten teknikoen inguruan
gertatu zen. Nafarroan, Joseph de Horta “seme leial eta kuttuna” (XVIII. mendea)
salbuespena izan zen:
• Gipuzkoa: José Javier de Olazabal (1830). “Mapa de Guipúzcoa”.
• Bizkaia: Casimiro de Loyzaga (1832). “Mapa del M. N. y M. L. Señorío de
Vizcaya”.
Antonio de Goicoechea (1837). “Mapa de la Provincia de Vizcaya”.
Timoteo de Loyzaga (1846). “Mapa topográfico del M. N. y M. L.
Señorío de Vizcaya”.
• Araba: M. Saracíbar (1848). “Carta topográfica de la M. N. y M. L. Provincia
de Alava”.• Nafarroa:Pedro de Ansoleaga y Aniceto Legarde (1874). “Carta general de
las carreteras de Navarra”.Garbi dago, beraz, historian zehar ez zela bertako produkzioari ekiteko ahalmenik
izan, eta Euskal Herriari buruzko kartografia, grabaketa eta inprimaketa
kanpoko egileek eta tailerrek egin izan zutela.
Eskala txikiko mapek (erresuma historikoen, probintzien… irudikapena) argi
eta garbi erakusten dute Europako kartografiaren bilakaera XVI. mendetik aurrera,
hala sorkuntzan nola argitalpenetan.
Pirinio inguruko lurraldea (Euskal Herria, Akitania, Biarno), irudikatzen duten
lehen kartografia lanak (XVI. eta XVII. mendekoak) ordurako ezagunak ziren
Holandako autoreek eta tailerrek egin zituzten (Hondius); lurraldean politikaren
eta geografiaren arabera banaturiko eskualdeak bereiz daitezke lan
horietan.
XVII. mendearen bigarren erditik aurrera frantses mapagileak nagusitu ziren,
salerosketara bideraturiko tailerrak zirela medio (Sansson, Jaillot, e.a.), edo ingénieurs
du roi direlakoen eskutik. Nolanahi ere, gure kartografiak holandarren
interesa erakarri zuen aurrerantzean ere; interes hori, baina, alor berezi batera
zuzendu zen, itsas kartografiara (Bizkaiko Golkoa / Gaskoinia).
XVIII. mendean frantsesen nagusitasuna agerikoa da, dela autore komertzialen
bidez –Nolin esaterako–, dela mugaldeko mapetan ingurumariak ere irudikatzen
dituzten ingeniari militarren bidez. Holandarrek betiere itsas kartografian
zuten jarria arreta. Bestalde, mendearen bigarren erdian, Madrilen egin eta argitaraturiko
lehen mapak kaleratu ziren (Tomás López, Tofiño de San Miguel).
XIX. mendeak bi ezaugarri nagusi izan zituen: kartografia produkzioaren nazionalizazioa,
eta zeregin horien ardura zuten erakunde ofizialen esku hartzea.Frantzian ere gauza bera gertatu zen, lehenago ordea, aurreko mendearen bigarren
erdialdean.
Probintziak irudikatzen dituzten lehenengo mapak, bestalde, XVI. mendekoak
dira, Holandako tailer klasikoetatik ekarritako materialez eginak (Ortelius, Hondius,
Blaeu); ordukoak dira Nafarroa eta “Biscaye” (Gipuzkoa barne, eta, batzuetan,
Araba ere bai) lurraldeak irudikatzen dituzten kartografiak. Holandarrek 1600-
1672 urteetan galdu zuten nagusitasuna, eta, noski, aldaketak izan ziren. Hala,
bada, XVII. mendean frantses mapagileen lehenengo lanak ikusi ahal izan ziren
(Sansson: Iparraldea eta Nafarroa), eta baita italiarrenak ere (Cantelli, Rossi: “Biscaye”
eta Nafarroa).
XVII. mendearen bigarren erditik XVIII.aren amaierara frantsesen kartografia
nagusitu zen: Nolin, Delisle, De Fer, Robert de Vaugondy, Bailleul, Rous. Hiru
eragile nagusi izan zituen nagusitasun horrek: frantses kartografiak, bai kopuruaren
bai teknikaren aldetik, zuen garrantzia; Borbondarrak Espainiara iristea; eta
Pirinioetako mugan liskarrak hastea. Horren adibide gisa, aipagarria da Hondarribia,
Pasaia eta Donostiari buruz De Fer-ek egin zuen obra ugaria (XVIII. mendeko
lehen hamarraldietan), eta baita 1719. urte inguruko Hondarribiaz ugari diren
lanak ere (Berwick-eko dukearen setioa).
Frantsesen aldi hartako nagusitasunak, baina, bazituen salbuespen gutxi batzuk:
• Joseph de Horta, Madrilgo grabatzailea.
• Van der Aa, Leidengo argitaratzailea (dirudienez, klasikoek egindako kartografia
saltzen zuen).• Antonio de Zatta, Veneziako argitaratzailea.
XVIII. mendearen bigarren erdialdean hasi zen –maiztasun handi samarrez
eta lehenengo aldiz XVI. mendeaz gero– Espainiako erresuman bertan inprimatu
eta sorturiko kartografia iristen: Tomás Lópezen (1731-1802) lana, alegia. D’Anvilleren
ikasle izan zen López, Parisen, Madrilgo gobernuak hala eskaturik. Harrezkero,
pixkana-pixkana, kartografia ekoizpena nazionalizatuz joan zen; nolanahi ere,
Tomás Lópezek berak mugaldeko eskualdeetako kartografia ere egin zuen: Lapurdi,
Nafarroa Beherea, eta abar.
Bidasoaz iparraldera kartografiak zientzia maila iritsi zuen, eta instituzio bihurtu
zen, Cassini de Thury-ri esker (1748-1793). “Carte de France” deritzan mapa
orokorra egiten hasi zen Cassini, 1/86.400 eskalan, orritan banatua, eta gaur egungo
kartografiarenak ere badiren ezaugarriekin. Ipar Euskal Herriari 139. orria
(Donibane Garazi) eta 140.a (Baiona) dagozkio.
XIX. mendeaz gero Europako kartografia banakatuz joan zen; hau da, erresuma
edo estatu bakoitzak lan talde bereziak sortu zituen, mapak egin, grabatu, eta
saltzeko (Ingeniari Militarren Taldeak, Dépôt de Guerre, Geografia Institutuak,
eta abar). Espainian, adibidez, aipagarria da Tofiño de San Miguel, edo Coello,
eta Frantzian, berriz, Dépôt de Guerre delakoa.
Kartografian jasotako eremuak
Kartografiaren ikuspegitik zer inguruk merezi izan duten arreta berezia erraz da
antzematen. Antza denez, arreta hori ondoko hiru faktore hauen araberakoa da:
• Garrantzi estrategikoa eta politiko-militarra. Estrategiaren aldetik garrantzia
duten guneak irudikatzen dira: Espainiako eta Frantziako erresumen
arteko muga –batez ere XVIII. mendetik aurrera–, inguruetako gotorlekuak
–Hondarribia, Pasaia (portua), Iruñea, Donibane Garazikoak…–, eta
abar.
Leku horien kartografia oso ugaria da, gainerako lekuetakoa baino askoz
ugariagoa inondik ere. Frantziako erresumari dagokionez, XVII. mendeaz
gero bazen elite mailako talde antolatu bat: les ingénieurs du roi (erregearen
ingeniariak); talde horrek interes politiko-militar handia zuten lekuenkartografia egiten zuen, sekretuan eduki ohi zena, edo, gutxienez, zabaltzen
ez zena (passé de loin ce que divulgaient les géographes).
Bidasoaz hegoaldera ez zen, dirudienez, horren interes handia; dokumentu
gutxiago argitaratu eta inprimatu zen behintzat, kartografia bertan
egiteko ahalbiderik ez zegoelako agian. XIX. mendean, berriz, kartografiaren
egoera bestelakoa zen, eta Karlistaldiek eta Independentziako Gerrak
hari buruzko interesa berriztatu zuten. Frantziako erakunde kartografiko
militarrek moldaturiko dokumentu ugariek Euskal Herriko hainbat
eskualdetatik pasa zirelako testigantza ematen dute (Archive Historique
de l’Armée de Terre, Vincennes). Hala berean, Karlistaldiak zirela eta, garrantzizko
mapa bilduma osatu zuten espainiar militarrek (ikus Servicio
Histórico Militar-en eta Servicio Geográfico del Ejército-ren bildumak).
Gainera, lehenengo aldiz, Gipuzkoa, Bizkaia, Araba eta Nafarroaren barneko
toki askotako mapak egin ziren, eskala eta dokumentu mota desberdinetan.
• Merkataritzaren eta garraiabideen garrantzia. Itsasaldeko zenbait leku
eta portu irudikatzeko nahia merkataritzak eta garraiabideek duten garrantziari
zor zitzaion. Leku horien artean hauek ziren aipagarrienak: Bilbo eta
Bilboko itsasadarra, batez ere XVIII. mendearen bukaeratik aurrera; Baiona eta Aturri (aparteko bilduma diakroniko bikaina, XVI. mendetik aurrera);
Pasaia, Donostia, Txingudiko badia eta Hondarribia. Bestalde, burdinolak,
arma fabrikak… zeuden lekuak zehaztasunez adierazten ziren beti
mapa horietan.
Garraiabideei doakienez, batez ere errege bide inguruko herriak, bidaiariek
igaro behar izaten zituzten mendilepoak eta mendateak (San Adriango
igarobidea adibidez), bentak, zubiak… adierazten ziren mapetan; horrelako
informazioari lehentasuna ematen zitzaiola adierazten du inondik
ere horrek. Hala, bada, mugaldeak eta igarobideak zehaztasunez adierazteari
garrantzi handiagoa ematen zitzaionez, alderdi horiek irudikatzen dituzten
mapa kopurua ere handiagoa da: ugariagoa da, beraz, Iparraldea,
Gipuzkoa eta Nafarroako kartografia Bizkaia eta Arabakoa baino, atal honen
amaieran ikus daitekeenez.
• Itsasaldeak barnealdeak baino garrantzi handiagoa. Hori ageriko
gauza da garai bateko kartografoentzat (eta haien bezeroentzat). Batetik,
estrategia kontuak eta merkataritza harremanak zirela eta, interes
handiagoa zutelako inguru horiek, eta, bestetik, errege bideak eta joanetorri
handikoak kenduta, lur barruko eskualde asko eta asko ezezagunak
zirelako kartografiarentzat. XIX. mendea ondo aurreratu arte Bizkaia,
Araba, Gipuzkoa eta Nafarroako lur barruko toki asko ez ziren mapetan
azaldu.
Kartografiak aztertzen dituen gaiak KARTOGRAFIA PRODUKZIOA
Kartografia dokumentuetan aztertzen diren gaiak mapa eskalaren eta garaiaren
arabera aldatu dira. XIX. mendetik aurrera kartografiak iritsi zuen teknika maila
handiagoak gai ugaritasuna ahalbideratu zuen.
Eskala handiko planoetan gai ugari azaltzen dira, behar jakin batzuei erantzuteko
eginak direlako. Gai horien berri jakiteko Pauen dagoen Archives Départamentales
des Pyrénées Atlantiques artxiboko katalogoaren aurkibidera jo daiteke:
geografia fisikoa, ekonomia, garraiabideak, instalazio hidraulikoak,
nekazaritza, oihanak, ehiza eta arrantza, industria, artisautza, erakundeen historia,
jabegoaren historia, Elizaren historia, arkitektura zibila, militarra eta erlijiosoa,
portuak, herri osasuna, bizitza intelektual eta artistikoa, kartografia.
Aurkibide hori garrantzi handiko informazio iturria da benetan, eta interes
handikoa historialarientzat, batez ere tokian tokiko azterlanei dagokienez, lehen
mailako informazioa izanik aniztasun eta zehaztasun handikoa baita.
• Lurraldearen kokaera, eta non zer dagoen (fisiografia) zehazteko funtsezko
informazioa eskaintzen duen kartografia alorrari oinarrizko kartografia
deritza. Mapa historikoak, planoak baino eskala txikiagoan eginak, mota
horretakoak ziren gehien-gehienak, baina egungo oinarrizko kartografiak
dituenak ez bezalako ezaugarriak zituzten. XVI-XVII. mendeetan, eta
XVIII.aren parte handian, honako informazio hau ematen zuten mapek:
• Kokalekua; datu horretatik latitudea baino ez da gaur egun onargarri, longitudea
zehaztasun handirik gabe kalkulatzen zen eta. Gauza bera esandaiteke lurraldearen mugaz eta itxuraz, ez ziren eta neurketa geodesikoetan
oinarritzen.
• Fisiografiako datuak: hidrografia eta topografia, zehaztasun gutxikoak.
• Politika alorreko datuak: eremua merindadetan edo probintziatan zatitu,
hiriak, herri handiak, errepideak adierazi, eta ezer gutxi gehiago.Frantses kartografiari dagokionez, Cassini de Thury (1748-1793) hartu ohi da
oinarrizko kartografia modernoaren aitzindaritzat. Espainian, berriz, geroago heldu
zen kartografia mota horren aurrerabidea, Coello (1820-1898) eta erakunde militarren
lanekin.
Cassinik “Carte de France” egiteko proposamena aurkeztu zion Luis XV.aren
gobernuari. Hona hemen mapa orokor horren ezaugarriak: kartografia geodesikoa;
zeharkako proiekzio zilindrikoa, Parisko meridianoaren araberakoa;
1:86.400 eskala (lerro bat 100 toesa bakoitzeko –Frantziako antzinako neurria,
1,949 m-ren baliokide dena–); erliebea hachures eta cavalière-z baliatuz irudikatzea.
Frantzia osoa hartzen duten 182 orrietan honako elementu hauek irudikatzen
dira: ibaiak, basoak eta bestelako landaredi multzoak, lehen mailako bide
sarea, hiriguneak –hierarkia mailaren arabera–, toponimia nagusia eta toponimia
txikia.
• Oinarrizko kartografian oinarriturik eskuarki, interes bereziko gai bati
buruzko informazioa irudikatzen duen kartografia alorrari gaiaren araberako
kartografia esaten zaio. Historian zehar gehien erabili diren gaiak
honako hauek dira: kartografia militarra, itsas kartografia, ibaien eta portuen
kartografia, hiri kartografia, ibilbide mapak.
• Kartografia militarra da ugariena, aldi eta alde guztietan: kostaldeko eta lur
barneko gotorlekuen krokisak, mapak eta planoak, itsasoratzeko lekuak,
ibilbide mapak eta abar.
• Mota horretako adibideak dira frantses gudarosteak Espainia bere mendean
eduki bitartean egin zituenak; horien jatorrizkoak Vincennesko Archives
de l’Armée de Terre delakoan daude; hala berean, gisa horretakoak dira
Espainiako gudaroste liberalak karlistaldietan, borroken aurretik eta horien
ondoren egin zituenak (Servicio Geográfico del Ejército, Servicio Histórico
Militar). Bilduma horietako dokumentuen izenburuak adierazgarriak dira
oso: Elgetako gudua; Urnietako borroka; Santa Barbara mendia bere gotorlekuarekin;
Gudalekuaren krokisa; Bilbotik Portugaleterako krokisa;
Iparreko Gudarostearen borrokaldien gudutokia…
Zenbaitetan, berez xede politiko-militarra zuten dokumentu batzuek –hala nola
De Fer-ek, Frantziako erregearen aginduz, Hondarribia, Pasaia eta Donostiari
buruz egindako kartografia (1719)–, irudiaren kalitatea (eskala handia) eta irudikatze
mota (perspektibako ikuspegia) direla eta, balio handikoak dira fisiografiarentzat,
oinarrizko informazio elementuak direlako. Dokumentu horiek guztiz
interesgarriak dira Laugarren aroari dagozkion gaietan (geomorfologia, botanika,
e.a.) aditua den jendearentzat; izan ere, estuarioek, padurek eta abarrek oraintsu
arte izan duten bilakabideari buruzko informazioa lor baitaiteke, eta hartara fisiografiaren
azken urteetako bilakabidea interpretatzeko aukera ematen baitute.
• XVI-XVIII. mende bitarteko itsas kartografia gehien-gehiena holandarrek
eta ingelesek egina da. XVIII. mendearen bukaeran Tofiño de San Miguelek
Espainiako iparraldeko itsasaldeari buruzko lanak argitaratu zituen.
Holandarrek tradizio luzea dute gisako dokumentutan, eta langintza horretan
bereziki trebatu ziren tailerrak zituzten, hala nola Van Keulen familiarena (XVII-
XVIII. m.). Ospe handikoak dira Espainiako kostaldeko itsas gidak: Lucas Jansz
Waghenaen-en “Spieghel der Zeevaerdt” (1584); Jac. Aerts Colom-en “Veurige
Colom” (1632-1633); Joh. van Keulen-en “De Keulen nieuwe groote lichtende
Zeefachel” (1687-1758). Ingelesei dagokienez, “The English Pilot” argitalpenak
oso ezagunak dira.Kartografia mota horrek ezaugarri jakin batzuk zituen, helburu nagusi bat
zuelako: itsasketari eta lehorreratzeari laguntzea.
• Ibaien eta portuen kartografiari doakionez, Euskal Herrian mota horretako
bi adibide guztiz garbiak daude. Bata Aturri ibaiaren bokaleari dagokio,
eta Baionako portua eta itsasorako irteera ditu xedetzat. Eskualde hori irudikatzen
duten mapa eta plano asko dago (XVI-XIX. m.), eta horrek garbi
erakusten du itsasorako irteera horrek Baionaren ekonomiarentzat zuen
garrantzia. Bestalde, kezka hori bestelako ikerketa mota baterako interesgarri
den prozesu baten adierazgarri da; ibai bokalearen sedimentazio prozesuaz
ari gara, itsasoratzean ibaiaren ibilguak izan ditzakeen aldaketekin
zerikusia duena. Prozesu horren azterketa balio handikoa da geomorfologia
ikerketentzat; beraz, Aturri ibaiaren kartografia bilduma oso baliagarria
gerta daiteke.
Bestea, Bilboko itsasadarrari dagokio. Kartografiaren hasierako mendeetan
(XVI-XVIII. m.) itsasadarri buruzko dokumentu gutxi dago, baina XIX. mendean
askoz ugariago dira. Ugaritasun hori itsasadar osoak (Bilbotik Abraraino) garai
hartan izan zituen aldaketa handien adierazgarri da: kanalizazioa; sedimentazioa
eragozteko lanak; lurzoruaren beste erabilera batzuk, guztiz diferenteak. Dokumentu
horiek ere aparteko interesa dute fisiografiari buruzko lanetan: ikus, adibiderako,
Churrucaren (1871) eta Sir John Coude-ren (1873) dokumentuak.
• Hiri kartografiak arreta berezia merezi du batez ere Braun-ek eta Hogenberg-ek
“Civitatis Orbis Terrarum” (1574) argitaratu zutenetik; bilduma horretan
San Sebastián (herri xehearentzat Donostien zena) eta Bilbo sartu
zituzten. Lehentxeago beste bilduma bat agertua zen Italian, “Racolto de la
piu illustre e famose citta di tutto il mondo” (1572), Francisco Valerok Donostiaz
egindako planoa zekarrena.
Geroagoko beste zenbait bildumatan, hala nola “Les délices de l’Espagne”
izenburupean Leidenen argitaratu zen batean (1715), Donostia eta Bilbo agertzen
dira. Gauza bitxia da Gasteiz eta Iruñea –kostaldetik urrun samar– ez azaltzea,
ez batean ez bestean.
Izan ere, kostaldeko eta muga inguruko hiriak bilduma askotan agertzen baitira,
baina Gasteiz, aldiz, oso gutxitan:
Iruñeko plano gehienak arrazoi estrategiko-militarrek bultzatuta egin ziren;
1719ko krisian De Fer-ek eta Bailleul-ek egindakoak ere badira.
Bilbon ere arrazoi militarrengatik egin ziren planoak XIX. mendean (Karlistaldiak),
baina, oro har, eragin handiagoa izan zuen ekonomiak (itsasadarra eta
portua). Donostia eta Baiona hirikoak, berriz, arrazoi estrategikoak eta komertzialak,
biek bultzatuta egin ziren.
Gainerako hiriguneetako dokumentu kopurua urriagoa da (Pasaia, Hondarribia,
Tutera, Donibane Garazi, Donibane Lohizune…).
KARTOGRAFIA PRODUKZIOA
Mendeak: XVI XVII XVIII XIX GuztiraBaiona: 5 32 98 20 = 156Donostia: 9 14 83 145 = 261Iruñea: 7 4 153 74 = 260Bilbo: 5 4 12 63 = 89