Atlas Historikoa»Atlas Historikoa
Arte adierazpenak (X-XIX mendeak)
EGILEA:
Ignacio Cendoya Echániz Artearen Historian doktore Euskal Herriko Unibertsitatetik. Artearen Historia Saileko irakasle izan da Gasteizko Geografia eta Historiako fakultatean eta Bilboko Arte Ederretakoan. Eusko Ikaskuntzako Angel Apraiz bekaren irabazlea. El retablo vasco en el Goierri argitaratu du (Donostia, 1992).
Erromanikoa
Aztertzen ari garen lurralde osoa kontuan hartuz, erromanikoan alde handiak
daude toki batetik bestera. Izan ere, itsasertzeko probintzia izan edo lurralde
barnekoa izan, gorabehera handiak baitaude arte estilo horren kalitatean eta
kopuruan. Badira bestelako arrazoiak ere, soziopolitikoak eta ekonomikoak, baina
Santiago Bidea finkatzea izan zen bereizketa horren eragile nagusia. Hala, Zuberoak,
Arabak eta batez ere Nafarroak garrantzi handiko arkitektura eta eskultura
dute; gainerako lurraldeetakoa aldiz maila apalagokoa da. Nolanahi dela ere, “lehen
erromaniko” garaiko obra gutxi dago. Geroago, ordea, “erromaniko betea”
garaian hain zuzen ere, asko ugaldu ziren erromanikoko arte adierazpenak; garai
horretan guztiz zehaztu ziren arte estilo horren ezaugarriak, monumentuetako eskulturak erabateko garrantzia hartu baitzuen, eta hormek behin-betiko
egitura. Erromanikoaren azken alditzat-edo hartu ohi dena, gotikorako igaroaldia
alegia –”erromaniko berantiarra” edo, batez ere, “protogotikoa” ere esaten
zaiona–, zabalduago dago, uste izatekoa zen bezala, duen kronologia kontuan
hartuta. Izan ere, itsasaldeko probintzietan diren obra asko eta asko azken garai
horretakoak baitira, eta obra horietan ondo asko antzematen dira gotikoaren
ezaugarri batzuk.
Santiago Bidearen eragin hori oso garbi sumatzen da Ipar Euskal Herrian, garai
hartan hasi baitzen bidea Ostabat eta Donibane Garazitik barrena egiteko ohitura;
hori zela eta, sorospen fundazio asko sortu ziren. Obrarik eder handienak
Zuberoakoak dira zalantzarik gabe. Aipatzekoa da eraikuntza horiek Frantziako
Biarno eta Bigarran egin zirenekin dituzten antzekotasunak. Eragina, nolanahi
ere, Frantzia aldekoa ez ezik –gogoan eduki behar baita Santiago Bidea osatzenzuten bide desberdinak Frantziako Tolosa, Angulema, Périgueux, Poitiers eta
garrantzi handiko beste hainbat hiritik zehar igarotzen zirela–, hurbilagoko beste
eraikuntza batzuetakoa ere badute. Jakak garrantzi berezia du horretan, agerikoak
baitira hango elizarekin Zangozako Santa Mariak dituen antzekotasunak; Burgos
aldeko zenbait eraikuntzek Arabako zenbaitetan izan duten eragina, edo Kantabriako
itsasaldeko nekazaritza giroko erromanikoak Bizkaiko zenbait elizatxotan
duena ere ez dira ahaztu behar. Monumentuetako eskulturari dagokionez,
Silos da oso kontuan hartzeko erreferentzia puntu bat, Armentian edo San Pedro
de la Ruako elizan (Lizarra) argi ageri den bezala.
Garai horretako arte adierazpen aipagarriei dagokienez, Nafarroan dira horietako
asko; horietatik, ordea, bada aipamen berezia merezi duten zenbait: Leireko
eliza, Aralarko San Migel santutegia, Zangozako elizak, Eunateko eta Torres
del Rioko elizen erdiko plantak. Horiez gainera aipatzekoak dira orobat Olivako,
Fiteroko eta Irantzuko monasterio zistertarrak, aztertzen ari garen lurraldean gisa
horretako diren bakarrak –Tulebraskoa oso aldatua dago–. Arabako probintzian
Armentia eta Estibalizko elizak guztiz aipagarriak dira; gurutze itxurako oinplanoa
dute biek, eta, horrenbestez, ez diote probintzia horretako joera nagusiari
jarraitzen: oinplano laukizuzeneko eraikuntzak, elizburu karratudunak gehienak.
Ipar Euskal Herriko eliza erromanikoaren ereduak habearte bakarra, zirkulu erdiko
absidea, neurri txikiko luze zabalera eta monumentuko eskultura urri samarra
eskatzen duen arren, Zuberoan horiek baino handiagoak dira eraikuntzak;
Santa Graziko elizak, adibidez, hiru abside eta habearte ditu. Bukatzeko, esan
beharra dago, Bizkaian ere badela zenbait eraikuntza –San Pedro Abrisketakoa
Arrigorriagan, San Migel Zumetxagakoa Mungian eta San Pelaio Bakion–, aparteko
interesik gabeak, beharbada, baina garrantzi handikoak Gipuzkoan dagoentxoenaren
aldean. Izan ere, Gipuzkoan, Zumarragako Santa Isabel ermita, erromanikoaren
azken aldikoa, da aipagarri dagoen bakarra.
Gotikoa
Artegintzan toki batetik bestera zegoen gorabehera hori gotikoa iristean desagertu
zen: XIII. mendearen hasieran iritsi zen eskualde batzuetara, eta mende
horren erdialdean beste batzuetara. Gipuzkoak eta Bizkaiak protagonismo handiagoa
izan zuten garai horretan, probintzia horietako hiribilduen sorrera zelaeta
batez ere. Hiriko bizimodua zabalduz eta indartuz joan ahala eliza handiagoak
behar ziren gainera, eta horrek garaiari zegozkion eraikuntza modu berriak
bereganatzea eta hedatzea ekarri zuen. Arkitektura zibilak ere, dorretxeek batik
bat, berebiziko pisua hartu zuen garai berri horietan; dorretxeen ugaltzea garai
horretako egoera sozialak berak eragina zen. Oraindik ere eskultura asko egiten
zen, bai monumentu eskultura bai eskultura bakandua, baina margo lanak, horma
irudietakoak zein bestelakoak, gauza berritzat hartu behar dira; berdin zilargintzazko
lan batzuk ere.
Nafarroa Beherean eliza asko ziren Santiago Bidearen ondoan, baina haietako
gehienak galduak dira –osorik batzuk, beste batzuek zatiak falta dituzte–,
eta gaur egun Baionako Santa Maria katedrala da Ipar Euskal Herri osoan geratzen
den aipagarri bakarra; obra bikain hori Reims, Soissons, Bordele eta Bazasko
katedralen ereduari jarraituz jaso zen. Edozeinetara ere, eta eraikuntza bere
osotasunean harturik oso kalitate handikoa izan arren, oso eragin urria izan zuen,
ez baitzituen hiriko mugak ere gainditu. Garai horretako eraikuntzarik ederrenetako
batzuk Nafarroan aurkitzen dira; aipagarria da Orreagako Santa Maria eliza,
XIII. mendekoa, Frantziako iparraldeko eraikuntzen eragin nabaria duena –nahiz
eta ez izan hori lurralde honetan ohikoena, sumatzen den eragin agerikoena
Frantziako Tolosako eta hegoaldeko beste zenbait hirietako eraikuntzena baita,
izatez–; aipatzekoak dira orobat Iruñeko katedralaren klaustroa, XIII. mendekoa
hau ere, klaustroari eratxikitako egoitzak, XIV.enekoak, eta katedrala bera ere,
XV. mendekoa. Orreagakoa eta Iruñekoa salbuespenak dira, habearte bakarreko
elizak baitira usuenak lurralde horretan; ohitura horren arrazoia Frantzia hegoaldearen
eraginean eta eskeko fraideen ordenen eraginean aurkitu nahi izan da.
Araban Gasteizko Santa Maria katedrala, San Pedro, San Bizente eta San Migel
elizak, eta Biasteriko San Juan eta Santamariakoak dira ohargarrienak. Bizkaian
Begoñako santutegia, Bilboko katedrala, Lekeitioko Santa Maria eta Gernikako
Santa Maria dira aipagarrienak; askotan aipatu da, bestalde, azkeneko bi eliza
horien eta Gipuzkoako Hondarribiko parrokiaren artean antzekotasunak daudela;
Gipuzkoan aipamen berezia merezi du Getariako San Salbatore elizak, kalitate
handikoa baita. Arkitektura zibilean ere ugariak dira gotikoaren arte adierazpenak,
baina bereziki aipatzekoak hauek dira: Erriberriko Jauregi Berria,
Marcillako gaztelua, Gasteizko Jauregiak, eta hainbat dorretxe, Zarauzko Torre
Luzea batez ere.
Monumentu eskulturari dagokionez, aipatzekoak dira Gasteizko San Pedro
elizako ataria eta Santa Maria katedralaren sartaldekoa, azken hau batez ere; hango
ikonografiaren eragina antzematen da, adibidez, gotikoaren azken aldian eraiki
zen Debako elizaren tinpanoan. Honek badu garai hartan Nafarroako erresumaren
baitan zegoen Biasteriko Santa Maria elizako atariaren eragina. Esan beharra
dago, bestalde, XIV. mendean Nafarroako erresumak berebiziko distira izan zuela
alor horretan. Frantzia, Germania, Ingalaterra eta Gaztelaren eraginak goren
mailako egitateak eragin zituzten Nafarroan; horren erakusgarri dira, adibidez,
Iruñeko katedralaren klaustroa eta klaustroari eratxikitako egoitzak, non Ingalaterrako
hainbat eskultorek lan egin zuten, Gillermo maisuak eta, geroago, Jacques
Perut-ek besteak beste. Ezin amaituko dugu Euskal Herriko beste hainbat
eta hainbat “Andra Mari”-ren aipamena egin gabe. Eta horma irudiei dagokienez,
bereziki nabarmentzekoak dira Nafarroan, Iruñeko Museoan, gordetzen diren
obrak, eta Araban, Gazeo eta Alaizako pintura multzoak.
Berpizkundea
Berpizkundeko euskal arkitekturaren ezaugarri nagusia gotikoaren garaiko baliabide
askok indarrean jarraitu izana da, hau da, arte estilo berri horren eredu
klasikoa gutxitan betetzea oso-osorik. Edozeinetara ere, eliz arkitekturan oinarrioinarrizko
ezaugarria espazio bateratua denez, eliza horiek Berpizkundekotzat
hartu behar dira, eta, zorrotz izatera, are manieristatzat ere, unean uneko errealitatera
egokitzen baita eraikuntza, eta gotikoaren eraikitzeko moldeak indar-indarrean
zeudelako oraindik ere. Hego Euskal Herriari bagagozkio –Ipar Euskal
Herria krisialdia pairatzen ari zen orduan– bada ezaugarri bat esandako guztia
garbi erakusten duena: saloi itxurako oinplanoa duten elizen (“Hallenkirche”
deituak) eraikitzea. Eliza horiek “Euskal Gotikoa” esan zaion estiloaren baitan
sailkatu izan dira, baina sailkapen horrek ez du zentzurik, eraikuntza molde hori
Alemaniakoa delako jatorriz –Rhin Beherekoa eta Westfaliakoa, zehatz esateko–
, eta oso zabalkunde handia izan zuelako Iberiako penintsula osoan. Kontua da
estilo horretako eliza asko dela Gipuzkoan eta Bizkaian, garai horetako egokiera
onaren babesean eraikiak, eta euskal hargin asko aritu zela haietan lanean, taldetan,
Espainiako lan merkatuaren zati handi bat bereganatuta. Askok ez zuten
teoriazko jakintzarik, baina, hala ere, prestakuntza handiko langiletzat zituzten,
oso ondo baitzekiten ofizioa, gurasoengandik ikasia gehienetan; horregatik guztiagatik
estereotomia eta soiltasun handiko lanak egin zituzten, eta saloi itxurako
oinplanoez gainera habearte bakarrekoak hobetsi zituzten; hala, bada, asko dira
Euskal Herrian era horretako eraikuntzak. Badira ere, noski, lan askoz aurreratuagoak,
mezenas handiren baten babespean edo garrantzizko egile atzerritarren
batek eraginak –biak batera gertatzea da ohikoena–. Horien artean hauek
dira aipagarrienak: Oñatiko Unibertsitatea –klaustroa bereziki–, Rodrigo Mercado de Zuazolaren babespean eragina; Donostiako San Telmo komentua, diseinua
fray Martin de Santiagorena duena; Bilboko Kontzepzioko komentuko eliza,
fatxadak Salamancako San Esteban elizakoarekin duen antzekotasun nabariagatik
fray Martinek egina behar duena; Gasteizko Eskoriaza Eskibel jauregia; eta,
azkenik, Vianako Santa Maria elizako ataria, Joan Goiazen obra manierista, ausarta
benetan, Bramanteren Belvedereko ataurrean oinarritua. Asko ez baina zinez
obra apartekoak dira horiek, eraikuntzak oporotasun aldia izan zuen XVI.. endearen irudi sinbolikoak.
Eraikuntzan ez ezik eskulturan ere lan ugari egin zen mende horretan, puntapuntakoak
gainera, aldi hartako eskualde mailako eskola aipagarrienetako bat
osatu zutenak. Mendearen bigarren herenean Berpizkundeko formak sartu ziren
behingoz; izan ere, horren aurretik Hispaniako flandriar moldea izan baitzen
nagusi, beste bi joera hauek bere baitan hartzen zituela beti ere: aurretikoa bata,
gotikoaren eragin nabarmena zuena, eta ondokoa bestea, Florentziako manierismoa
sartu zenekoa. Aurrerakada hori gauzatzen garrantzi handiko papera jokatu
zuten eskualdean ziharduten Flandria eta Frantziako maisu batzuek, Beaugranteko
Guiot, Joan eta Mateo, Arnao Bruselakoa, Felipe Borgoinakoa eta Pierres
Picart tailugileak besteak beste. Aipagarriak dira Joan Aiala II.a eta Andres Araozkoa
ere, inoiz beste horietako batzuen laguntzaile aritu zirenak. Honako hauek
dira orduko lanik behinenak: Mercado Zuazolakoari Diego de Siloek egindako
mauseloaz gainera (1529-1532), Oñatiko elizako Pietate kaperan dagoena, Bilboko
Santiago eta Portugaleteko elizetako erretaula nagusiak –Guiot Beaugrantekoarenak–,
Oñatiko Unibertsitateko kaperako erretaula –Pierres Picartena–,
Elvillar, Genevilla eta La Poblaciongoak –Guiot, Andres Araozko eta Arnao Bruselakoarenak;
esan, bide batez, maisu handia zela Arnao hori, Zaragozan Damian
Formentekin ikasia–. Mendearen azken herenean “erromanismoa” edo manierismo
erromanista nagusitu zen, hala esan zitzaiona Michelangelo Erroman
bizi izan zen aldiko obrekin zuen lotura formalagatik, nahiz eta beste artista batzuen
ekarria era kontuan hartzen zuen, hala nola Bandinelli, Rustici, Fontana
edo Sansovinorena. Andres Araozkoa, Pierres Picart eta fray Juan Beauveskoa
nabarmendu ziren iraganaldi labur baten ondoren, erromanismoaren obrarik bikainenak
egin ziren: Pedro López de Gámiz mirandarraren Estavilloko erretaula,
Zumaia, Caseda, Añorbe eta Aoizko erretaulak, eta garai hartako eskultura egilerik
finenak, Joan Antxieta gipuzkoarrak Gipuzkoan eta batez ere Gasteizen egin
zituen irudiak eta erliebeak. Antxietaren birtuosismoa iritsi ez bazuten ere, aipamena
merezi dute beste hauek ere: Bizkaian, Martin Ruiz de Zubiate; Araban,
Lope de Larrea; Nafarroan, Pedro González de San Pedro; eta Gipuzkoan, Anbrosio
Bengoetxea. Tamalez, garai hartan Euskal Herrian egin zen pinturak ez
du halako mailarik, baina eskulturaren balio handiak bete dezake neurri handian
hutsune hori.
Barrokoa
Barroko esaten zaion aldiko urteetara igaroaz, azpimarratzekoa da Ipar Euskal
Herriak XVII. mendean izan zuen eskualde mailako erlijo arkitektura, inguruko
eskualdeetatik ondo bereizia, eta, ondorioz, berezitasunak izan eta berrikuntzak
ekarri zituena. Prisma itxurako eraikuntza soilak dira, arkitektura zibilaren edo
etxegintza arruntaren eragin handia dutenak: habearte bakarra eta zabala, zurezko
teilatupeak, aldare alde garaia, eta bizpalau solairuko tribunak –zurezkoak
horiek ere– alboko eta oineko hormetan. Ezaugarri horiek dituzte elizek Nafarroa
Beherean –Baigorrin eta Uhartehirin izan ezik– eta Lapurdi gehienean; Zuberoan,
aldiz, soilik oineko horma aldea hartzen dute tribunek, eta besteak baino
sakonagoak dira. Bestalde, kanpotik ere beste era bateko antolaketa dute
eraikuntza horiek; guztietan bitxienak Zuberoako hegoaldekoak dira: kanpandorrea
elizaren oinean dute, eta triangelu itxurako hiru erpinetan amaitzen da,
horregatik esaten zaie “Hirutasun kanpandorre” edo “Kalbario kanpandorre”.
Horrelakoak dira Gotañe, Altzürükü eta Bidozekoak. Lehenago aipatu den ereduari
jarraitzen diotenen artean Donibane Lohizunekoa da aipagarriena.
Bestelakoa zen Hego Euskal Herriko arkitekturaren egoera, Espainiako arkitektura
ereduari jarraitu baitzitzaion. Klasizisimoari loturiko aldia zen orduko hura,
1650. urte ingururaino luzatu zena, baina iraun, denbora luzean iraun zuena joera
nagusi gisa, barrokoaren eranskinekin nahastuta bazen ere. Hala eta guztiz ere,
joera klasizista horren azkeneko aldia –kontzeptuaren aldetik begiratuta erabat
barrokotzat har daitekeena– gutxitan agertu zen bere indarren betetasunean, hegoaldeko
eskualdean izan ezik, non joera horren adibide garbiak baitira. XVII.. endea krisiak jota zegoenean, eta elizkizunak ospatzeko azpiegiturako premia
nagusiak beteta zeudenean, iritsi zen klasizismoa eta oso ondo egokitu zitzaion,
bere soiltasunari esker, komentuak egiteko arkitekturari, mende horretan sortu
ziren fundazio ugariei esker aparteko garrantzia izan zuen arkitektura modu horri. Edozein modutara ere, mende osoa hartu zuen fenomeno horrek, irtenbide
berberei, aurrealdeetan batik bat, iraun arazten baitzaie. Mende horretan hasi ziren
komentu eraikuntza aipagarriak asko dira –Bilbo, Urduña, Markina, Durango,
Lazkao, Segura, Tolosa, Iruñea, Tutera, Tafalla, Lesaka eta Gasteiz–, baina guztien
gainetik gailentzen da Carlo Fontanak diseinatu zuen Loiolako santutegia.
Erantsitako jirola eta basilikako apainketa loratsua gorabehera, Barrokoko eredu
italiar bat da hara aldatu zena, eta horrek ez dauka parekorik Euskal Herri osoan.
Corella, Urantzia eta Villafrancako elizez gainera, azpimarra dezagun ere, azkenik
XVIII. mendeko udaletxeetan bereziki erdietsi zen kalitate bikaina, lehendik
XVI.enean, nahiko eraikuntza ederrak eraiki baziren ere. Adibideak, berriro ere,
oso ugariak dira, eta horregatik ez ditugu aipatuko hemen.
Erretauletan eta erretauletako eskultura polikromatuetan ez da kalitate handiko
obrarik Ipar Euskal Herrian; aipagarria da, nolanahi ere, Donibane Lohizuneko
elizako erretaula nagusia, Martin Bidatxek eta bere lantegikoek egina. Interesgarriagoak
dira Hego Euskal Herrikoak, obrarik aipagarrienak, eta eskulturak
batez ere, Valladolid eta Madrilgo maisuek eginak badira ere. Erromanismoak
erroak eginak bazituen ere, Gregorio Fernandezen eragina poliki-poliki baina
indar handiz hedatu zen; Fernandezen obren artean aipagarria da Gasteizen
daukan guztia, eta Azkoiti, Bergara eta Arantzazuko irudiak; bestalde, erretaulak
ere egin zituen Arantzazun eta Eibarren, baina galduak dira. XVIII. mendeari
dagokionez, hauek dira aipagarrienak eskulturan: Luis Salvador Carmona, obra
ugaria duena –Bergara eta Segurako multzoak; Lesakan, Idiazabalen eta beste
leku batzuetan ere lan egin zuela ahaztu gabe–, Sierratarren lantegia –Segura eta
Oñati–, Jose Ramírez –Peralta eta Gares–, Juan Pascual de Mena –Bilbon batik
bat–; arkitekturan Migel Irazusta eta Tomas Jauregi izan ziren maisu nagusiak;
pinturan, berriz, Vicente Berdusán aragoitarra da gailendu zen bakarra; Nafarroan
bizi izan zelako aipatzen dugu hemen, balio handiko eta lan zabaleko artista izan
baitzen: Tutera, Corella, Iruñea, Funes, Lazkao eta beste zenbait herritan egin
zuen lana miresgarria da benetan.
Neoklasikoa
Neoklasikoa XVIII. mendearen azken hogeita hamar urteetan hedatu zen, ia-ia
Ilustrazioaren hatsapenen zabalkundearekin batera, eta men egiten die hatsapen
haiei, argi eta garbi ikus daitekeen bezala Ventura Rodríguezek diseinatu zuen
Noaingo akueduktuaren eraikuntzan, Juan Bautista Belaunzaranen marrazkien
arabera Bilbon egin zen Mallonako hilerrian –sarrera baino gorde ez duena–,
garbilekuetan eta abarretan. Horri guztiari zegokion gizarte aurrerakuntzak bazuen
arteari dagokionez atzeragarri bat: Gaztelako Kontseiluak eta batez ere San
Fernando Akademiak ezartzen zuten kontrol zorrotza. Eskulturaren egoera, baina,
desberdina da, ez bakarrik aurreko garaiarekiko loturak erabat hausten ez
dituelako, alderantziz baizik, ez dituelako guztiz baztertzen elementu barrokoak,
ohikoa zen bezala bestalde. Pinturari dagokionez hau da aipagarriena, Luis Paret
Euskal Herrian izan zela zenbait urtez, eta besteak beste, dekorazio lanak Vianan,
iturriak egiteko proiektu batzuk eta margolanak egin zituela –jakingarriagoa
zaigu margolan horiek zer gai darabiltzaten non dauden zehaztea baino, gure
lurraldetik kanpo baitaude asko eta asko–.
Euskal Herrian obrak dituzten arkitektoen artean hauek dira aipagarrienak:
Ventura Rodríguez –Azpeitiko San Sebastian Soreasukoaren ataria, Santa Maria
Larrabetzukoa, Noaingo akueduktua, eta Iruñeko katedralaren aurrealdea–, Silvestre
Pérez –Bermeoko Santa Maria eliza, Mutrikuko Jasokunde eliza, Gasteizko
Printzipal Antzokia zena, Donostiako Udaletxea, eta Bilboko Plaza Berriko
lehenbiziko proiektua– eta Justo Olagibel –Gasteizko Plaza Berria, Magdalena
komentuaren aurrealdea eta Los Arquillos, Orendaingo Udaletxea, Eltziegoko San
Andres elizako sakristia, eta, ororen gainetik, Armentiako Díaz Espada jauregia.
Bestalde aipatu beharrekoak dira orobat Pedro Manuel Ugartemendiak eta Alejo
de Mirandak Donostia eraberritzeko egin zuten proiektua, Antonio Etxebarriaren
Gernikako Juntetxea, Martin Sarazibarren Dipuztazioko Jauregia Gasteizen,
eta Jose Nagusiaren Iruñekoa. Oso zail da obra horien guztien artean bat nabarmentzen,
baina, zalantzarik gabe, garai hartako irudi aurreratuenetako bat Mutrikuko
eliza da; hango bolumen ezin garbiagoek beste ezerk baino hobeto erakusten
dute Ventura Rodríguezen proposamen barroko berantiarrekiko egina zen
aurerapena. Pérezek bokazio sinboliko handiko espazioak sortu zituen, eta aipatu
diren haren obra guztietan ageri zuen bere maisutasuna. Tamalez, garai
hartako gainerako arte adierazpenek ez zuten hauen gisako distirarik izan.